Zalgiris Kaunas - Reisverslag uit Kaunas, Litouwen van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Zalgiris Kaunas - Reisverslag uit Kaunas, Litouwen van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Zalgiris Kaunas

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

22 Mei 2007 | Litouwen, Kaunas

De matige FA Cup finale in een Ierse Pub gezien. Was gezellig druk. We kregen op het einde de rekening gepresenteerd, en die viel reuze mee, want het was die van een andere tafel en die hadden nauwelijks iets gedronken. Daarna door Riga op "saturday night" gewandeld. Iedereen loopt tot na middernacht buiten, kei leuk om daar rond te wandelen; smalle steegjes met allerlei clubs en bars etcetera. En veeeeeeel knoer zatte Engelsen, allicht. Valt op dat de meeste vrouwen op hoge hakkeln lopen, dat ziet wel elegant uit. Zondag ben ik naar Skonto Riga - Ventspils gegaan, dat is voetbal. Het nivo was niet veel minder dan Chelsea-Everton de vorige week. Alleen kostte dit 3 euro en Chelsea 170 of zoiets. Het werd nul nul. Zucht. Wel leuk dat oudgedienden als Astafjevs en Rimkus meededen. Er zijn hier overigens nauwelijks donkere mensen te bekennen, en al zeker geen moslims. Daar houden ze in Oost-Europa niet zo van geloof ik. Daarna zijn we naar een Lido restaurant gegaan, buiten dorp. Een groot houten eet-complex. Daar was het goed toeven. Goedkope vreet en bier. Daarna terug naar ons optrekje en in de buurt bj een lokaal cafe lokale rotzooi gedronken. Het was echt geen vodka, veeeel sterker. Wel erg gelachen. Meulen die een paar keer gekust wordt door een knoerzatte Let haha. We hebben besloten om tussen Riga en Vilnius nog enkele dagen te stoppen in Kaunas in Litouwen. Linsmins en Johan T. hadden daar goede verhalen over. Boertje en Rogerhadden per ongeluk foute bustickets gekocht, dus maandagochtend iets eerder naar busstation gegaan om dat te fixen. Om 12.00 dus van Riga naar Kaunas gegaan, met een katertje. Het landschap is uitgestrekt. Hier en daar een grote houten boerderij waar mensen nog voornamelijk zelfvoorzienend wonen. Erg relaxed. Als ik meerdere levens had, zou ik dat best eens willen doen. Ook in de Baltische Staten zouden mijns inziens (en niet die van L.D. en J.K. ;)) vluchtelingen beter op hun plek zijn dan in het AZC. Plaats zat. Maar ja. In Kaunas komen we terecht midden in Old Town, in een soort van klooster. Helaas zijn net 3 dagen groot feest geweest verdomme; ze waren nog alles af aan het breken toen we aankwamen. Basketbal is sport nummer 1 hier, voornamelijk door de 2 beroemde basketballers Arvidis Sabonis en Marciolanis (of zoget). Ook tegenwoordig spelen de topclubs nog mee om de Europa Cups. Veel tema zijn genaamd Zilgirus. Net als voetbalclub Zalgiris Kaunas en Zalgiris Vilnius. Zalgiris is sterke drank van meer dan 60 procent. Hearts of Midlothian in Edingurg, Schotland, is ook in handen van Litouwers. Voormalig Club Brugge spits Valdas Ivanauskas is daar trainer geloof ik. Gisteravond in B.O. Bar gedronken. Vanmorgen voor het eerst ontbeten sinds we weg zijn. Daarna gesightseed. De langste winkelstraat van OOst-Europa is hier. Lijkt wel op de Ramblas van Barcelona. Kaunas is verrassend toeristisch, met voornamelijk Polen, Russen en Duitse toeristen. We zijn nog met een oude tram naar een hoog panorama punt geweest, bovenop een kerk; het hoogste punt van Litouwen blijkbaar. Er is een nieuwe shoppingmall met daarin een schaats/ijshockeybaan met vele winkels en restaurants. Voor een vleesschotel voor 6 personen met 6 halve liters waren we 22 euro totaal kwijt. Schandalig ! Daarna op enkele plaatsen andere soorten bier geprobeerd. Deze landen zijn echte bierlanden. Veel restaurants hebben huismerk bier. Op elke menukaart staan beer snacks. Het is nu 18.48. Morgen gaan we naar Vilnius. Heb net gelezen dat daar dan het Vilnius International Folk Festival begint, dat lijkt me wel gaaf, alleen hoop ik dat we dan evengoed nog makkelijk goedkope accomodatie kunnen vinden. De rest ligt nu te rusten en douchen. Straks nog even ergens afpilzen. Het is hier 30 (dertig) graden !! Normaal gesproken is het rond deze tijd van het jaar rond de 17 graden. We hebben de hele dag gelopen, flink gezweet, m'n gat jeukt, ik moet gaan douchen. Tot weer eens wor.

• 22 Mei 2007 - 20:30

Yo! P:

Ha jong,

onnoch gezope of neet?

Groete Joop

• 26 Mei 2007 - 07:05

Lee Towers:

Al teroeg uit onze land?