Naar Pluisje ! - Reisverslag uit San Salvador de Jujuy, Argentinië van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Naar Pluisje ! - Reisverslag uit San Salvador de Jujuy, Argentinië van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Naar Pluisje !

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

27 Januari 2002 | Argentinië, San Salvador de Jujuy

27-1-2002 zondag, San Salvador de Jujuy, Argentinië

Gisteravond dus rond 8 uur aangereden. Volgens mij voornamelijk over zandwegen gereden. Een keer keek ik naar buiten en dacht ik dat de rem kapot was, zo hard scheurden we een berg af. Om 7.00 Boliviaanse tijd in Villazon, dat is dan 8 uur Argentijnse tijd. De koers van de Peso is een probleem door de politieke problemen in Argentinië. Ik heb al 2 weken geen nieuws meer gevolgt, dus misschien zijn we al weer 3 presidenten verder dan de laatste die ik me nog kan herinneren, ene Duralde of zoiets ?? Grenzen overlopen blijf ik leuk vinden, dat heeft wel iets. Geen visum kosten, alleen Nieuw-Zeelanders moeten daarvoor betalen ?! Onderweg naar San Salvador de Jujuy, uitgesproken als Goegoey, worden we tot 3 keer toe door de douane gecontroleerd. Nou ja, gecontroleerd ? Stelt niks voor, schandalig eigenlijk. Doe het goed of doe het niet. De omgeving is wat groener in dit nog steeds Andes gebied. We komen rond 14.45 aan in deze mooi gelegen, verre van toeristische stad. Best wel een rotzooitje op het eerste gezicht. 1 Peso is +-ƒ 1,55 als we voor de dollar althans 1,60 peso krijgen ?! Snappie. Bij de bushalte kregen we 1,40 peso en bij een wisselkantoor 1,60 peso, dus we weten nog niet zeker wat de gangbare koers is. Hotel Chung King is goedkoop, 7 peso per persoon, en midden in het centrum, boven hun redelijk goedkope restaurant. Lekker warme douche gepakt. Alleen moesten we de natte kleren van gisteren toch maar weer laten wassen hier ergens. Nu dit dagboek bijgeschreven, en is het 17.06. Heb Len gezegd dat als we 3 avonden in Argentinië eten, want veel meer tijd hebben we helaas niet, dat ik dan 1x een groot stuk vlees, 1x Argentijnse pizza en 1x een grote vis wil eten, daar staan ze hier bekend om. De Argentijnse reizigers
Vallen altijd op door hun losse kleding, beetje hippie achtig en hun vaak lange haren en ongeschoren kop. Het regent. Il pleut. Pijn aan m’n vinger van het schrijven. Een beetje pijn aan m’n enkel; schaafwondje door de schoen. Tijd dat ik wat te eten krijg na de 2 broodjes van gisteren. Ik had wel kunnen eten tussen de busritten door of ondertussen. Maar er zit geen wc in de bus, en als ik eet moet ik vrij snel daarna naar de plee. Kun je nagaan hoeveel zin ik nu heb in een flinke Argentijnse maaltijd. En het is zondag en dan krijgen we pudding ! ……………………………….Nou, fijn, heb je honger, is alles dicht van 17 tot 20 uur ! Ergens een diepvriespizza met een literfles bier gegeten en gedronken. Ge-internet. Naar de baño gerend en toen ik wilde doorspoelen aan de verkeerde knop gedraaid, waardoor er een straal water uit de muur kwam, recht op mij ! Leuk ! In een grote biljartzaal nog een grote fles bier gedeeld en voetbal gekeken. Gekeken voor een bus voor dinsdag naar Resistencia. Er was er zelfs eentje naar Posadas, vlak bij Asuncion, die gaat dinsdag om 16.30; zal wel een uur of 20 zijn denk ik ? We hadden ook morgen al verder kunnen gaan, maar vooral Dennis vond dit een prima plek om effe een dagje op adem te komen. We zijn trouwens ook nog op tv geweest in Bolivia met de Potosi carnaval.

28-1-2002 maandag, Salvador de Jujuy

Uitgeslapen tot half 10. Ge-internet. Een hotel gemaild in Rio voor advies omtrent accommodatie in Rio tijdens carnaval + advertentie geplaatst op internet + tourist office Rio gemaild. Rond middag hier beneden in 1 van de 3 restaurants een Argentijnse steak besteld, mmmm ! Daarna een rood wijntje of 2 ! Het weer is wat kleffer hier. Door de week zijn de winkels van 13 tot 17 uur gesloten ! Alleen supermarkten en eetgelegenheden zijn vaak wel open. Dus nu maar even siëesta tot 5 uur……………………………om 5 uur ging de wekker; we sliepen allebei als een os, was toch wel nodig dus. Gaan winkelen. Wil een t-shirt of trui of iets hebben met San Salvador de Jujuy of Argentinië erop, maar meer dan voetbalshirts hebben ze niet. Dat van River Plate is wel mooi, met die rode streep, schuin over het tenue, net als dat van Peru. Het is erg goedkoop hier vind ik. Vooral het eten en het bier. Het is erg prettig dat we hier nauwelijks opvallen, alhoewel je met een t-shirtje met
“ Heytse 2 kampioen 1999/2000” natuurlijk wel wat rare blikken krijgt toegeworpen ! Busticket naar Posadas gekocht aan de Paraguaanse grens. Nu zie ik dat dat eigenlijk ver om is. We kunnen beter in Resistencia al uitstappen. Foutje van Dennis dus. Gelukkig scheelt dat maar een paar gulden en hoeven we verder alleen te zorgen dat we er al in Resistencia uit kunnen, daar komen we toch doorheen. In een paar eet/drink gelegenheden paar grote flessen bier gedeeld en wat kleinigheidjes gegeten. Vind ut wel gezellig hier; ook op busstation hebben ze kleine barretjes waar je op een kruk aan het buffet kunt hangen, ziet gezellig uit. Naar een mexicaanse voetbalwedstrijd gekeken en 1, nee 2 kranten gekocht; de eerste zomaar en de 2de omdat er een magazine bijzit over Maxima en Guillermo Alexander !! Net de laundry teruggekregen, dat kostte weer een tientje verdomme.

29-1-2002 dinsdag, bus San Salvador de Jujuy – Resistencia

Uitgeslapen. Mezelf een opknapbeurt gegeven. Goed gegeten. Rondgewandeld. Op busstation ticket geruild, dus ipv Posadas nu naar Resistencia. Op terrasje gezeten. Bus zou om 16.25 gaan; maar helaas……………Om 17.30 wordt besloten ons op een andere bus te zetten die ook naar Tucaman gaat, alwaar we een connectie hebben naar Resistencia. Maar door de vertraging dreigen we de connectie mis te lopen en de nacht op het busstation van Tucaman te moeten doorbrengen. Gelukkig wordt er met walkie-talkies geregeld dat de bus op ons wacht. Om23.00 in Tucaman; om 23.03 in bus naar Resistencia. Ook nog t-shirt River Plate gekocht op derde rangs markt. Lijkt op shirtje Peru wat ik niet kon vinden daar. Ook langs meubelzaak gekomen met de naam “ eben-ezer” , was vroeger een leidje van the Shamen geloof ik:” eez are good, eez are good, eben ezer good “!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Argentinië, San Salvador de Jujuy

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

06 Juli 2023

Indonesie

03 Juli 2022

Zwitserland

02 Oktober 2021

Valencia

02 Oktober 2021

Lille

18 September 2020

Ameland
Dennis
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 349
Totaal aantal bezoekers 199409

Voorgaande reizen:

11 December 2006 - 14 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: