Trans Siberië Express, Irkoetsk, Mongolië - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Trans Siberië Express, Irkoetsk, Mongolië - Reisverslag uit Ulaanbaatar, Mongolië van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Trans Siberië Express, Irkoetsk, Mongolië

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

23 September 1996 | Mongolië, Ulaanbaatar

23-9-96, maandag, Trans-Mongolie-Express

12.00 chauffeur "Jaroslavski Voksal". Zonnig weertje. Op perron ligt een dode bedelaar, die al blauw aanloopt, leuk gezicht, NOT. 14.15 Transsiberië-express. Coupé met Rus en Russin. Leuk gesprek via woordenboek. Rus voert ons de hele dag met dingen die ik normaal niet zou eten, maar ja, anders voelt hij zich beledigd. Alleen een stuk puur vet heb ik toch maar uitgekotst !! Trein idem Piter-Moskou, uitstekend. Conducteur 15000 per man moeten betalen voor beddengoed. Brood+noodles gegeten. Paar keer uitgestapt op plaatsen waar men nog zelden toeristen heeft gezien. Landschap ongerepte natuur, grote vlaktes, kleine dorpjes met houten huizen. Over "Wolga" gekomen. Hele dag radio aan met Russische volksmuziek+ Dodgy, In a room !!

24-9-96, dinsdag, Trans-Mongolie-Express

Nachtrust behoorlijk verstoord door ontzettend snurkende en stinkende Rus. Gisteren tussen 14.30-16.00 samen met Rus vodka gedronken, waarbij Rus raar genoeg het onderspit moest delven. Vandaag ligt overal sneeuw. Mooie omgevingen idem gisteren+sneeuw, schitterend. Kaartspel proberen te leren van Rus, maar dit was vergelijkbaar met "Debiteuren Crediteuren" kaartspel, alleen nog moeilijker. Opvallend weinig dikke mensen tot op heden. Veel mensen uit verre, verre binnenlanden van Rusland in trein, die inkopen gedaan hebben in belachelijke proporties, sommigen wel een hele vrachtwagen vol. Hele dag op mijn nest liggen te stinken. Rus vanmiddag gesnurkt en dadelijk denk ik weer, leuk. Nog mooiere dorpjes als gisteren gezien, niet na te vertellen. Voor deze mensen is Moskou het Mecca. Ze hebben verder alles, overal elektrische masten en rivieren en tuinen. Vandaag ook van tijdzone veranderd,dacht ik, maar nu zegt Len net van niet. Obelisk gezien die punt aangeeft tussen Azië en Europa, zeg maar Vaals II. Net in Zvedlovsk = Jekaterineburg gestopt, geen vodka gevonden. Ik heb nog steeds dezelfde broek aan als dag 1. I'm 24 and there's so much more................. backpacking alright ! Stuk gelezen over Siberisch gebied net buiten Mongolie, geheten Boerjatie ! Krijgt Frans Boerjan dus een kaartje dat hij nog net niet van de Mongolen afstamt ! Inmiddels 1850 km van Moskou af.

25-9-96, woensdag, Trans-Mongolie-Express

Goed geslapen, weinig gesnurk gelukkig. Paar keer gepraat met een Russische zeeman. In Omsk+Novosibirsk geweest op perron. Novosibirsk oogt erg westers t.o.v. Omsk. Rivier "Ob" gezien. Niet veel gedaan+gezien vandaag, veelal dezelfde vlaktes, alleen eentoniger, "Lonely Planet China" gelezen. Vodka kun je hier blijkbaar moeilijk kopen, overal stiekem, waarom is mij een ? Nu 3500 km van Moskou en 4 uur tijdsverschil met thuis. Het bandje op de radio is behoorlijk vals aan het worden. Ik kan al enkele liedjes mee neuriën.

26-9-96, donderdag, Trans-Mongolie-Express

Zeer mooie dag, heuvelachtiger landschap hier midden in Siberië. Het is hier echt 15 C boven nul ! Vanmiddag paspoorten vergeleken met Rus, Tanja en zeeman, interessant. Rus 1 pas, Tanja 2, zeeman 3 paspoorten !! Rus eet niks van ons, wat we hem ook aanbieden. Wij moeten wel alles van hem eten. Soms is dat niet leuk, zoals worst, soms wel, zoals vodka. Met 3½ persoon binnen kwartier vodka leeg (1liter). Komende nacht lokale tijd 05.59 aankomst Irkoetsk. Tevens komt er vannacht nog 1 uur tijdverschil bij, dus opletten en vooral niet verslapen, met die vodka in mijn nek. Uittreksel gemaakt van "Lonely Planet China" van 1 kantje.

27-9-96, vrijdag, Irkoetsk, Siberie

05.59 Irkoetsk, net beetje gesneeuwd. Afscheid genomen van Vallera, Tanja, Valleri en personeel dat ons nog even ruim op tijd wakker maakte. Chauffeur stond te wachten met Engelse + Kiwi toerist. Naar Intourist hotel gereden, ontbijtzaal abnormaal goed !! Allemaal rijkere personen, buffet erg goed, dat werd tijd ook !! Ontzettend veel rugpijn sinds vanmorgen. Geïnformeerd naar "Baikal" tour, 70$ per bus. Maar wij waren maar met z'n tweeën, dus te duur !! Morgen om 09.00 bus voor 16000 roebel enkele reis "Baikal" meer, is wel te doen, is +f10,- retour. Hotelkamer uitzicht op grote "Angara"rivier !! Rondgewandeld, al snel alles gezien, niets aparts eigenlijk. 's Avonds naar een café (=eetgelegenheid) waar veel jongeren uitgingen. Om 22.00 is alles dicht in Irkoetsk. Iedere dag !! Een meisje dat Siberisch-Engels management studeert, heeft alles vertaald voor Siberisch echtpaar bij ons aan tafel. Ik eerste fles bier "Faxe" sinds start reis, +9000=f3,-,eigenlijk duur, maar ja !! Siberisch echtpaar mocht ons wel. Snapte niet dat wij, zijnde niet als businessmen, maar als toerist hiernaartoe kwamen, dus vodka van hun gedronken, snel, want 22.00 is dicht. Wij mochten zoals gebruikelijk niks betalen, wat jammer nou !! Toilet was grappig. In de keuken was het, ik vragen aan kokkin, deur gevonden, bleek ik aan de deurstijl getrokken te hebben, hele keuken dubbel van het lachen. Eenmaal op toilet stond wc pot andersom, dus deur binnen, over pot klimmen en met piemel naar de deur pissen bij wijze van spreken. Leuke avond, onbegrijpelijke mensen, veel te aardig. Zij lullen in het Russisch erop los, wij lachen ons te barsten en zeggen da,da,da (ja,ja,ja) en krijgen vodka, vodka, vodka, yes !!

P.s. nog een leuk verhaaltje. Al lopende kwamen wij bij een groot kruispunt in Irkoetsk, wat bleek, er was een putdeksel losgeraakt en die lag dus naast de opening van de put, gevolg, Lada met voorwiel in de put !! Gelachen !! Komt een kerel naar ons toe, en hij vertelt en vertelt en wij maar denken dat hij het ook een grappig aanzicht vond, maar nee hoor, hij was de bestuurder en vroeg ons of wij hem letterlijk uit de put wilden helpen, en wij maar lachen en da, da, da zeggen en blijven staan !! Later werd hij eruit getild, maar hij verrekte het om de deksel op de put te doen, gevolg, alle auto's remmen en uitwijken, schitterend. Politie stond erbij, deed niks. Wij ±1 uur op stoep zitten kijken en lachen, helaas reed niemand meer in de put.

28-9-96, zaterdag, Irkoetsk

07.25 in ontbijtzaal, rond 07.55 naar busstation vertrokken om bus "Baikal" 09.00 te halen. Onderweg naar busstation Len misselijk, achter kerkje gescheten. Op station naar wc, pisgeul en 2 gaten in de vloer en ik had net als Len nog last van de vodka van gisteravond, en dan MOET je gewoon, zoals nu, boven een gat alles d'r uit laten vallen wat ontzettend stinkt, gelukkig krant gevonden voor de afwerking. Leuk als 2 kleine kinderen naar je kijken als je voor het eerst gebruik maakt van zoiets ongebruikelijks, wat in China nog gebruikelijker is, snap je. Rit naar "Baikal" roekeloos rijgedrag chauffeur, scheuren met die handel, door de "Taiga" en andere bergen, best ruig, maar ontzettend link. Bij "Baikal" eerst bergen beklommen, heel ver en tamelijk gevaarlijk soms, ben nu helemaal kapot. Ongelofelijk maar waar, Siberie +15 C BOVEN nul, belachelijk eigenlijk. Mooi weer, zondermeer, mooie dorpjes alles van hout, echt schitterend. Koeien lopen hier gewoon op straat, misschien wel Irkoeien in Irkoetsk. Vermoeiende dag, de moeite waard. Na ontbijt, 1 mars, 1 fles limo, ijsje gegeten, verder niks. Morgenvroeg worden we om 05.30 uit bed gebeld om om 06.00 naar trein te gaan.

29-9-96, zondag, Trein Irkoetsk-Ulan Bator

05.30 telefoon. 06.05 op station, iemand zou ons daar opwachten niemand gezien. Toch goede trein te pakken gekregen, met 2 Russen op kamer. Trein iets minder schoon en ouder als vorige. Langs "Baikal" getreind een paar uur, toen tot aan grens Mongolië heuvelachtige vlaktes, schilderachtige dorpjes, meertjes, wilde paarden, prachtig gewoon. Bij Russische grens paar uur stilgestaan, ons visum in moeten leveren voor stempel + immigratie stempel. Laatste roebels opgemaakt aan 1 gezamenlijke fles "Piwa". Straks 2 km verder bij Mongoolse grens nog eens controle e.d. Buitengewoon goed weer, weer. Morgen vroeg Ulan Bataar, hoop ik !!

30-9-96, maandag, Ulan Bator, Mongolië

Na + 7 uur oponthoud toch op station Ulan Bator gearriveerd. Geen transfer te vinden !! Taxi $5, rit met Mongoolse hippie achter het stuur was net wild west rit, wel tof. Hotelkamer oud maar zeer ruim. Ulan Bator overtreft alle verwachtingen. Enorme cultuurschok, eindelijk eens iets totaal anders. Paarden + koeien op straat, toch nog veel mooie gebouwen, schitterend monnikenklooster omringd door sloppenwijk. Vriendelijke kleinere mensen die eruit zien alsof ze tegen de muur zijn gelopen. +5 C boven nul, aangenaam, zonnig. Koers 1 $= 560 Togruk (of zoiets!). Stad is omgeven door schitterende hoge bergen. Ook veel enorme heuvelachtige grasvlaktes, nog nooit gezien zoiets. Goedkoop gegeten en ijsje gehad. Morgenvroeg 10.00 transfer Elstei, ben benieuwd. Vanmorgen Zavtrak Bliny gegeten.

1-10-96, dinsdag, Elstei

08.00 ontbijt op kamer !! Transfer ±11.15. Vrouw vertelde veel over Mongolië. 12.20 in Elstei, waar 1 week eerder de finish van de Rally Parijs-Moskou-Ulan Bator (=masterrally) plaatsvond. Aardig kamp van Ger's (=jurts). Men was n.b. bezig met de bouw van een stenen restaurant! Rest van de dag op kleine broodjes+ boullion geleefd, we kregen daar niks. Natuurlijk was de omgeving ontzettend te gek. Zandvlakte(=elstei) omgeven door bergen die door de zon, maan, schaduw regelmatig van kleur veranderen. Even op paard gereden, bergen beklommen en op de top blijven liggen, luisteren, naar de ongelooflijke rust. Je hoorde niks, alleen af en toe een mongool die enkele km verder op paard zat te zingen. relaxen dus. Kacheltje aan in Ger, warm houden met gedroogde stront !! ±19.00 donker. Gaan slapen om ±20.30. Drie honden bewaakten het kamp, 1 hond was een kruising tussen hond en schaap !!

2-10-96, woensdag, Ulan Bator

± 08.30 ontbijt in Ger. Even rondgelopen, verwachtten om middag terug te kunnen. Het werd ±16.30 !! Nieuwe toeristen op kamp; enkele Nederlanders die 8 mnd in Australie geweest waren, niet kunnen praten jammer genoeg. Op terugweg nog naar zwarte markt Ulan Bator geweest. Veel extremer dan in Rusland. Was in krottenwijken, letterlijk over begraafplaats gereden, even op markt geweest. De mensen rukken zich letterlijk het geld + kleren van het lijf, abnormaal. Terug in hotel waar onze bagage nog opgeborgen was, was vrouw met sleutel van bagagehok al naar huis !! Toch nog sleutel teruggehaald voor ons gelukkig. Morgenvroeg 08.30, hopelijk nu wel eens op tijd, transfer treinstation met
Shuran Company.

3-10-96, donderdag, trein Ulan Bator-Beijing

08.00 opgestaan. Zak broodjes gehaald voor treinreis + kaas !! ±08.50 transfer station, natuurlijk weer niet op tijd. Trein erg zuiver. Coupe met N.Zeelander. Veel toeristen in wagon. Belgen, Zwitserl, N.Zeelander, Nederlanders. Door Gobi woestijn getreind, niet veel aan vanuit trein. 0, blijkbaar ligt de Gobi buiten ons zicht !! Ieder jaar heeft een dierennaam in Mongolië, deze dierenriem bestaat uit 12 dieren. 1972, mijn geboortejaar, was het jaar van de muis. 1984, 1996 dus ook. D.w.z. dat dit een speciaal jaar voor mij zou moeten worden. Een coupe verder is een Zwitser 3 mongolen duits+engels aan het leren, zeer grappig v.b. Cabbage=Kohl, like Hulmut Kohl + dutch=english for German. Onze kiwi met Pablo Honey t-shirt heeft Sm. Pumpkins op walkman Hehe.