Beijing - Xian - Yangshou - Hong Kong - Reisverslag uit Beijing, China van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Beijing - Xian - Yangshou - Hong Kong - Reisverslag uit Beijing, China van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Beijing - Xian - Yangshou - Hong Kong

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

04 Oktober 1996 | China, Beijing

4-10-96, vrijdag, Beijing oftewel Peking, China

Rond 15.30 aangekomen. "Muur" even gezien. Op station met Mark, Clements gezocht naar bank, geen gevonden. Taxi naar Mr.Su Jing Hua Hostel. Gelukkig plaats zat. Voor 4 nachten geboekt ±f21,- totaal. Te gekke plaats om te blijven. Niet druk, allemaal toeristen, goedkoop bier + eten. Met z'n 4en gedronken, behoorlijk veel. Hele avond kostte ±f8,- drinken + eten. Vinger in keel gestoken, slecht bier denk ik, of te veel !! Dormitory 15 stapelbedden, misschien 10 personen totaal !!

5-10-96, zaterdag, Beijing

Iedereen slecht draan. Het regent. Belgische Dominique slaapt hier ook, reist al 2½ jaar hier. Veel gepraat, geluierd. Ongelooflijk, even bijkomen !! Het gaat allemaal relaxed hier, dat merk je gelijk. Pin automaat gevonden, maar nog niet gebruikt. Vanmiddag geen regen, even wat markten afgegaan. Mark niet, slecht draan. Goeie eerste indruk. We blijven nog wel wat langer in Beijing denk ik. Vanavond naar Hidden Tree, uitgaanswijk, moet je blijkbaar gezien hebben. Kut wat duur. Voor 1 pint kregen we gisteren 12 flessen !! De Minder Club is voornamelijk voor buitenlanders. Poachers Inn heeft entree van 25 flessen bier !! 1 keer en niet meer !!!! Ongelooflijk allemaal buitenlanders v.b. embassy staff. Niet mijn voorstelling van Peking, maar ja, ± 04.30 thuis.

6-10-96, zondag, Beijing

Rond middag op. Op straat gegeten. Richting centrum gegaan. Tempel van Hemelse Vrede bezocht. Entree 12 x duurder dan voor chinees !! Te gekke markten en straten, veel peacefuller dan Rusland. Verschillende dingen gegeten, goedkoop en lekker, ongelooflijk alweer. Tsjin a Minh Square gezien at night, zeer sfeervol, morgen terug. Bus naar hostel, wat gedronken, cheap yeah !! Leuke groep hebben we. Onvoorstelbaar hoeveel dingen wij gemeen hebben. Jammer dat je nooit iemand echt duidelijk kunt maken, hoe het voelt om weg te gaan, weg te willen. Hier wel, tot op heden gaat het behoorlijk goed. Anders dan verwacht natuurlijk. Er valt last van schouder.

7-10-96, maandag, Beijing

Richting World Trade Centre gegaan. Bij City Bank cash + cheques gepakt. Duurde allemaal lang. Druk op Tian Am Men Square. Goed weer. Met Len in Riksjah teruggekomen, te gek, lage prijs. f3 p.p. ±6 km. Paar keer diaree, Mark ook. 3 nachten bijgeboekt. Daarna Xian. Allerlei verhalen waardoor je niet weet waar je moet gaan. Wel te gekke verhalen, dus het maakt me eigenlijk uit. Wel zullen we behoorlijk langer blijven dan verwacht. Dominique is echt overal geweest, alleen, als vrouw !! Daar heb ik dus best veel respect voor. Graag zou ik naar Tibet gaan, maar dat zal te kort zijn. Andere keer !! Studentenkaart krijgen we morgen, hopelijk een goeie, scheelt enorm !! Pasfoto's gemaakt, eigenlijk zie ik er niet uit daarop, maar ja, die Chinezen ook niet. Morgenvroeg Great Wall of China ±08.00 vertrek bij hotel. Kleren zijn gelukkig droog. Len's spijkerbroek 2 nachten nodig gehad, 2 fotorolletjes gekocht.

8-10-96, dinsdag, Beijing

08.00 bus Chinese Muur. Perfect weer !! Echt ontzettend mooie dag gehad. Trappen lopen, abnormaal. Studentenpas gekregen. Ik ben freshman aan de Foreign Jin Jang University volgens pasje. 'T zal wel niet werken denk ik. Backpackers zijn echt heel vriendelijke sociale, open en gastvrije mensen, althans so far !! Dominique gaat morgenvroeg weg, jammer, ze weet veel te vertellen. Vanavond paar kleren in douche gooien en mezelf ook maar weer eens. Leuke busrit, behalve dat een andere bus iemand dood reed, veel toeristen allemaal eigenlijk, van Braz,Israel,Duitsl,Zwits,USA,Aussie,Kiwi vanalles !! Hard Rock Cafe Beijing gezien vanuit bus, te ver weg om bezoeken denk ik.

9-10-96, woensdag, Beijing

05.30 afscheid genomen van Dominique, zij neemt 2 fotorolletjes mee naar NL. Richting station gegaan voor info Xian + Mark Guilin. Verkeerde station. Lang gezocht naar Beijing station-west, grootste in China, ontzettend groot, met metro geweest. Om 14.45 Forbidden City doorgerend, moesten opschieten. Len niet kunnen vinden, hele dag met Mark rondgehuppeld, toffe gast. Verboden Stad viel mij iets tegen, alleen heuvel, iets erbuiten was prachtig met uitzicht over Beijing. Verdwaalde Zweed naar hotel gebracht. Misschien blijven we nog een dag langer. 1 paar sokken zijn behoorlijk naar de kloten gelopen. Pijn aan bovenbenen. Morgen Summer Palace+ eventueel Zoo. Net gehoord dat Ned-Wales 3-1 was !!

10-10-96, donderdag, Beijing

10.30 naar Summer Palace met taxi, veel sneller en maar beetje duurder. Veel smog, niet te filmen. Ook dit viel beetje tegen. Evengoed leuke dag gehad. Weer naar Beijing West trainstation gegaan, echt ontzettend groot. Kaartje gekocht naar Xian, hard seat !! Goedkoper, maar 17 uur slechte stoelen !! De stront was iets beter vandaag. Redelijk veel gegeten vandaag en goed gegeten voor de maag. Broek is ook droog gelukkig. Cd's kosten f3.- maar ja, wat krijg je dan ? Morgen misschien even kijken. Morgen ook Mao zien, must voor mij, waarom weet ik niet. 'T mooiste aan Summer Palace was soort bronzen vrouwen beeld met 4 hoofden en 16 armen of 20, waar veel chinezen geld aan gaven en een gebed opzegden of zoiets. NO PHOTO! Maar ja, I couldn't resist it! Chinees wilde me afstoppen, maar ik ben nu eenmaal weers. Photo = bad luck !

11-10-96, vrijdag, Beijing

Naar Mao geweest kijken. Gaat snel, binnen 1 minuut ben je weer buiten, na het zien van Mao's lijk dat hier al 20 jaar bewaard wordt. Naar Int. Postkantoor gegaan, 2 enveloppes opgestuurd met souvenirs. In Friendshipstore geweest, Mats Wilander hand geschud. Vanavond Hard Rock Cafe als afsluiter, eerst hier bij hotel indrinken. Illegale cd's bekeken in steegje, f4.- per stuk. Len 18 gekocht. H R Cafe 100 Yen entree, veel te duur. Terug naar hotel gegaan. Gelezen dat Roda van en in Vitesse gewonnen heeft !

12-10-96, zaterdag, Trein Beijing-Xian

Laatste keer ontbijt bij de Kenwood Sisters. Afscheid genomen van Mark. Naar Beijing West Station getaxied. Groot, groot, groot, net een airport. Trein vertrekt precies op tijd. Hard seat valt mee, chinees tegenover ons heeft engels gestudeerd, what a coïncidence. Enkele nuttige woorden geleerd van hem. Len even weg, gelijk meerdere chinezen tegelijk aan het kaarten luidkeels ! Weinig en slecht geslapen. Alle treinen van/naar Beijing zijn beter als anderen.

13-10-96, zondag, Xian

Op tijd in Xian. Redelijk snel in bus + Flats of Renmin. In Xian wonen ±3 mln mensen, maar als ze ons zien weten ze gelijk waar we naartoe willen, zonder te vragen wijzen ze ons de weg. In centrum naar markten gegaan, zeer warm, vooral moslim quarter is erg leuk. Miscommunicatie tussen Len en kok, waardoor hij geen 2 maar 20 shaslick achtige dingen voor z'n neus kreeg! Moslims vinden het gek dat wij varkensvlees eten, maar zij hebben overal schaapsschedels rondliggen e.d. In HongKong wonende Engelsman is vanmorgen beroofd van al z'n waardepapieren, ech kut als je dat gebeurt. Dat merk ik nu pas, nu ik tegenover hem heb gezeten. Bij Dad's homecookin' geweest vanmorgen, sterke concurrentie met eraan vastliggende Mum's homecookin'. Ze vechten voor iedere klant dmv gratis map, appel, overdreven service. Weer Canadees tegengekomen, net als in Moskou, Irkoetsk, Beijing, niet te filmen. Vanavond bij Mum's gegeten, dubbel zoveel als in Beijing, maar niet beter.

14-10-96, maandag, Xian

Vroeg op. Gratis breakfast. Weinig inspirerend. Busje toeristen naar Terracotta. 10.30 aldaar, entree $10, belachelijk. Druk, veel toeristen. 8ste wereldwonder is indrukwekkend, alleen alles eromheen verpest het een beetje. Toch een must om te zien. Schitterend gemaakt, dit leger ter bescherming van een leider van een dynasty of zoiets. Ook naar Banpo Nedethic Village geweest, niks te zien in dit steenoude dorpje. ±14.00 terug op station Xian voor ticket Chengdu te regelen. Alle sleepers volgeboekt! Hard seat dan maar. Goedkoop f14,- voor 16 uur treinen, maar ja, hard seat! Len ook eindelijk last van maag. Morgenavond 20.28 trein 65 Chengdu. Nu 16.30 tot dan rustig aan buiten zitten, pot bier, eten, etc. Nu 23.55, 40Yen betaald voor grote portie nasi, hamburger!, snicker, sprite, +3 liter bier! Leuk gepraat met Russische Israelier met Libanese oorlogswonden en hongkongse engelsman van gisteren, chinese hongkongees, 2 zwitsers, 1 deen, nederlands high educated couple, engels couple etc.

15-10-96, dinsdag, trein Xian-Chengdu

Postkantoortje geweest. Pakketje vol met postzegels geplakt +3 lelijke kaarten gestuurd. Of ze aankomen? Vanavond pas trein dus 12.00 uitgecheckt en bij Mum's restaurant gaan zitten, moslim thee drinken, free refills! Met taxi naar trein gegaan, +20.00 al daar, trein in, onze plaatsen bezet! Even zware sten opgezet en weg waren ze. 3 Denen naast ons, toevallig. Echte volkstrein, schitterend om te zien, Chinees naast me koopt gebraden kip, waar kop nog aan zit, en eet die smakelijk op, beginnend met de kop eraf te draaien en deze op te eten tot aan de snavel! Leuk als ze in slaap vallen, tegekke gezichten, en spugen, snotteren en welke geluiden je nog meer met mond er neus kunt maken, lachen ! Misschien blijven we tot in Emeishan zitten, ipv Chengdu, beetje stedenmoe.

16-10-96, woensdag, Emeishan

In Chengdu in trein blijven zitten en zwart gegaan ! Baoguo Monestry Temple als onderkomen 30 yen. Kijk, eindelijk countrysite China. Bergen, tempels, monastries, frisse lucht, fijne douche, lekker eten. Was nodig. Omgeving echt adembenemend mooi op 1ste gezicht. Backpackers eettent gevonden aanbevolen door Mum's Steffanie. Engelse menukaart + info. Vanavond op tijd naar bed en laat weer op. Bij eettent ook bekenden van Great Wall. We zullen nu wel meer als 10.000 km getreind hebben, eigenlijk zouden we dus aan de andere kant van de wereld moeten zitten......

17-10-96, donderdag, Emeishan

Uitgeslapen, ±10 uur naar Teddy bear restaurant, Denen weer ontmoet, Len+ik naar Emei town, erg rustig, veel markten, echt chinees dorpje, te gek. Bandje Tribute Bob Dylan gekocht 15yen. Bij ons klooster paar blikken Pabst beer gedronken met Denen. Deens yahtsee dobbelen gedaan. Te gek bandje! Dalik eten. Rijst terras alhier met 100den eenden, hoort zich aan als een waterval, maar je hoort die eenden met snavel in modder pikken voor voedsel. Hier durfde ik pap+mam nog wel heen te sturen! Voor 't eerst chinese humor ontdekt bij Patrick, engels sprekende medewerker in Teddybear, niet gedacht dat hun ook zo'n leuke en doordachte humor hebben, tof, alleen toen 1 Deense zei dat ze voor Lonely Planet werkte, viel hij stil, dat is heilig voor hun.

18-10-96, vrijdag, Emeishan

03.30 opgestaan, bus naar mount Emei, y30 entree, y40 cable car, y15 bus, y16 noodles+ cola, y15 terugbus! Zonsopgang wilden we meemaken boven de wolken, maar we stonden toen op een ongunstige plaats in de rij voor cable car. Desalniettemin schitterend die bergen die boven het wolkendeck uitkomen. Omlaag gelopen, trappen! Fotosessie gedaan met chinese studenten. We hangen nu in 50 huiskamers in china boven de kachel. Terugreis erg slecht draan, misschien door lucht wolkendek. Eigenlijk wilden we lange wandeling maken, maar erg bewolkt, misschien morgen. Uit cable car, gelijk 2 apen op je nek! 14.00 hotel. Len batterij foto op, meegebrachte van thuis niet goed, hopelijk in Emei town. Vinger in keel gestoken, gedoucht, bed in tot morgen.

19-10-96, zaterdag, Emeishan

Zo, na 20 uur gebed te hebben ben ik d'r gelukkig weer goed aan. Afkloppen! 's middags geontbijt, daarna met Len heuvel opgelopen, bos verkend, net jungle, temples all over the place en teruggelopen door bijna droogstaande rivier over rotsblokken e.d., link maar echt te gek om te doen. Mooie vlinders. Nog ergens een wc rol op de kop getikt, niet onbelangrijk. Clemi heeft walkman met speakers + veel mc's, nu aan het relaxen, again, met freak power, midnight oil, springsteen, screaming trees, petty, nooit van hem gedacht! Vanavond naar huis gebeld in duur hotel. Op kamer bier gedronken, met deensen, zweden, kapot gelachen echt waar. 'T is nu 04.12, morgen Grand Buddha. Echt gelachen net, Zweden zijn echt ok, maar op de 1 of nadere manier had ik ze steeds te pakken, kon er niks aan doen ! Bierfles openen met aansteker gaat mij niet zo goed af, hele duim open !

20-10-96, zondag, Emeishan-Panzihua trein

Rond middag ontbijt. Daarna Leshan. Boottochtje Buddha, daarna wandeling rondom Grand Buddha. Indrukwekkend stukje beeldhouwwerk van 60 meter. Daarna met brommer riksah naar bus, naar Teddybear, snooker. Len Marcel gebeld. In ander restaurant gekaart. 1 tafel wij, andere tafel chinese maffia, hun 5 personen gratis eten, administratie check, pakjes aan, ongelooflijk. Mensen bekijken is sowieso het mooiste wat er is, nog meer in China!

21-10-96, maandag, Emeishan

Na ontbijt engelse+chinese les gegeven+gehad. "Lumbel line" deed goed z'n best (number nine!), best wel gelachen. Even naar Emei town geweest, niks te doen. Veel laaghangende mist, niet zo'n mooi uitzicht dus. Vanavond nachttrein hardsleeper Panzihua of zoiets, dat is 12 uur, samen met 2 zweden,1 zweedse, 2 deense, 1 swiss air en wij. Goeie trein, maar dat mag ook wel voor ±30 gulden. Mr. Zhang heeft nog een oosterse vechtkunst meditatie voorgedaan.

22-10-96, dinsdag, Lijiang

Lekker geslapen. Bus naar Lijiang y40 genomen, eerst backpacks 8 stuks, op achterbank, chinezen boos, zij staan, toch maar bagage op dak gedaan. Alweer hele dag mooi uitzicht, bergen, valleien, watervalletjes, inheemse bevolking, gewoon te gek, subtropisch klimaat. Busje aantal keer kapot. Ergens auto in ravijn gestort. Zeer smalle wegen. Ergens gestopt, waar ons zonder te vragen eten voor gezet werd. Wat het was weet ik niet, maar lekker en pittig, tranen in m'n ogen en neus begon te lopen. Na 13 uur reizen in Lijiang aangekomen. No.2 Guesthouse closed, dan maar 2de keus uit lonely planet,Red House hotel 4 personen dormitory met 1 chinees. Pilsje gepakt met Micke en David en aangevallen door een vleermuis. Morgen uitslapen, lange reis achter de rug, ook schoonheidsbeurt nodig morgen!

23-10-96, woensdag, Lijiang

Mezelf opgeknapt. Lijiang verkennen. Op zoek naar Old Town, moeilijk te vinden, heel lang in buitenwijken rondgedwaald, smalle steegjes, beekjes, veel oude mensen, mooi met sneeuwberg op achtergrond. Dan opeens, BAM! Old Town, erg westers, engels schrift, veel toeristen, kompleet anders dan de afgelopen uren, nooit verwacht. Even rondgelopen, wat bekenden tegengekomen. Buikkrampen alweer, vanmorgen ook nog even voor de voordeur van een oud dametje een flaai neergelegd, kon niet langer ophouden, vrouwtje kwam net achterom gelopen, moest gelukkig lachen. Pizza gegeten met kaas! Vanavond hopelijk folk concertje bijwonen als we geluk hebben. Toch leuker dan ik op 't eerste gezicht gedacht had. Misschien komende dagen dagtocht naar Tiger Leaping Gorge, een of andere vallei die je blijkbaar gezien moet hebben, wel zien wel, rustig aan. Alle kleren stinken, handdoek stinkt, shampoo+deo bijna op, perfect weer, goed eten, kapotte maag, aardig volk, life's a bitch! 'T is moeilijk te onthouden welke dag het is ! Ook krant gelezen van 17 okt jl, loop een beetje achter. Naar Nakhi chinese classical spiritual folk music concert geweest, soort kapelletje, 25 bezoekers, 25 muzikanten, vooral ouderen. Ontzettend interessant. De 7de toon in hun muziek heet BA-MI !! Toffe folk, rustig, eeuwenoud, priester die tussen de liederen door in engels+chinees iets verteld. Prachtige instrumenten+kostuums, lust voor het oog+oor. Cass. gekocht. Man United/Carlsberg t-shirt gezien! Diverse soorten eten geprobeerd, heet! Belachelijk heet stukje kip gegeten, lippen tintellen, een chinees kreeg het er nog benauwd van! Bloody tourists, bier drinken in kapel bij spirituele gelegenheid!

24-10-96, donderdag, Lijiang

English breakfast bij Well Bistro. In old town rondgewandeld+ op heuvel geweest met uitzicht over old town. Aardig. T-shirt gekocht 8 gulden van Man United met Carlsberg sponsor(liverpool!). Terras gezeten, praten met 2 zweden, 1 aussie etc. Erg warm. Busje geregeld voor morgen vroeg, Tiger Leaping Gorge vallei 08.00. Opvallend veel spellingsfouten tot op heden. L.A. Gare, New Fishion, Manchestr, chihnese classicl. Meat lovers pizza gehad. Nog steeds maagkrampen, misschien virus?

25-10-96, vrijdag, Lijiang

08.00 busje Tiger Leaping Gorge. 10.45 daar,ongeveer, rotsblokken blokkeerden de doorgang, verder lopen, normaal 3 uur lopen. Na 1½ uur KNALBOEMPAAF. Ontploffing in rotsgebergte niet ver weg. We konden moeilijk vooruit komen door alle rotsblokken op het bergpad. KNALBOEMPAAF, ontploffing. Rookwolken in zicht. Ze zijn blijkbaar met dynamiet de losse rotswanden aan het verwijderen of zoiets. Ik met David verder gelopen om te zien of het mogelijk is verder te komen. Nee dus, erg gevaarlijk ! Terug naar de andere 5 gelopen, BOEMPAAF, waar wij net gelopen hadden is een ontploffing zonder iemand in de buurt die dat aangeeft. Opeens BOEM en enkele chinezen die wegrennen, 't komt steeds dichterbij. Weer rennen er chinezer. weg, iemand blaast op een fluitje, wij rennen en rennen, BOEM ±50 meter achter ons ontploffing, camera gereed, dikke kei rakelings langs m'n hoofd. Niemand geraakt, abnormaal. Adrenaline puur sang. Niet te filmen. Wij hadden entree betaald, busje betaald, niemand die aangeeft dat het gevaarlijk was. 'T leek alsof je in de Efteling was, entree betaald had, bij Python in de rij staat en dan ontploft, sloeg nergens op. Echter 10 minuten later liggen we met de blote pens op een klein strandje aan de Yangzi River, de langste van Azie! Erg smerig geworden, stof longen gekregen en een flinke kick van die aanslagen op ons. But that's what keeps you goin', I guess. Vlakbij grens Burma geweest, bij eerste buiging Yangzi River in china.

26-10-96, zaterdag, Dali

10.30 bus met Micke+David richting Dali, slecht weer. Len+ Clemi later vertrokken, zij waren behoorlijk zat gisteravond! Toch waren zij eerder daar als ons, hoe? Wij zeiknat geworden bordje MCA hotel was omgedraaid, vandaar! Bekenden getroffen, lekker gegeten, films gekeken, pilsje gehad, was wel gezellig. Wederom vele nationaliteiten. Leuk als er veel niet native english speaking mensen zijn die goed engels praten,maar toch veel grappige fouten maken, ik ook trouwens. Kutweer. Zolderkamer, 6 bedden met 4 personen, Clemi 1 persoonskamer. l0y per nacht. De waakhond blaft alleen op chinezen, niet op buitenlanders, amazing.

27-10-96, zondag, Dali

Regen. Goed ontbijt, 2x. Gemonopolied, centrum ingegaan. Postcards+ wc papier gekocht. Paar kaarten geschreven. Aan bar gehangen eindelijk! Niks gedaan alweer. Getting kinda lazy. Morgenvroeg naar een of andere markt 31 km hiervandaan. We zien wel. Veel bekenden gezien van Lijiang. Leuke hondjes hebben ze hier. De laundry kost 2y per stuk, dus 1 onderbroek = 1 jas, beetje raar. Ik denk dat ik m'n jas maar volstop met onderbroeken en sokken of zo.

28-10-96, maandag, Dali

09.00 naar markt gegaan 30 km hiervandaan. Puur chinese markt, veel toeristen, tafeletje met tanden en kiezen, biggetjes aan achterpoten over weg gesleept! 's middags buiten gezeten bij MCA, gebasketbald etc, 's avonds Jack's cafe, heet gegeten, medium spicy besteld. Bewolkte dag. Dat was het wel zo'n beetje voor vandaag. Kleren gewassen en droog! 1ste schone jeans sinds vertrek!

29-10-96, dinsdag, Dali

Goed ontbijtje. Len is fietsen, ik dus niet. Gepingpongd met Micke. Begrafenis stoet gezien, best interessant met gettoblaster! Gebadmintond. Aan zwembad gezeten, water te koud, bier ook, maar dat is niet zo erg. Fotoapparaat had batterijen op, nieuwe van Clemi overgekocht, 2x duracell, l0y samen. Tijdens badminton vliegt schoen uit, op hoofd baby! In een cafe hangt een klok met daarop "geschonken door.... op 22 juni 19...." ik zeg "dan ben ik jarig", zegt Micke "ik ook" en een andere zweedse Anne "ik ook"??!!

30-10-96, woensdag, Dali

09.30 paard+wagen naar Erkai Lake, 12 uur boot naar andere kant, markt, niet zo interessant als die van maandag, behalve de varkensmarkt! Aardige boottocht, klein tempeltje op klein eilandje bezocht. 16.30 terug. Even bij Tibetan Cafe geweest, lekkere salade gegeten. Paard behoorlijk afgepeigerd na onze rit terug. Tourguide "Smily" van MCA moest overgeven op boot, maar natuurlijk lachte ze daarbij! Ondergoed+sokken zijn droog!

31-10-96, donderdag, Dali

Eindelijk Marley's cafe gevonden, heet nu Sunshine cafe! 's avonds naar nog niet geopende Plum cafe geweest. Alles halve prijs, morgen pas opening, wij eerste gasten. Veel bier en flesje afschuwelijke sterke drank gehad. Ik geloof dat m'n sluitspier te veel overuren heeft gemaakt, alles loopt er gewoon uit, altijd ontzettend snel naar de wc gaan anders is het te laat, zoals deze nacht! Ook in de botsauto's gezeten met z'n 3en, behoorlijk oud, wel gelachen. Bus ticket 50y gekocht voor morgenavond naar Kunming.

01-11-96, vrijdag, bus Dali-Kunming

Beef curry rice als ontbijt! Gezwommen, 50 baantjes! Even bij Plum cafe geweest. 5x thee met zout + water gedronken, tegen diarree, blijkt dat je koud water moet drinken met dat
erin !! Botsauto's alweer, nu met z'n 5en. Handdoek+onderbroek vergeten, kom ik nu achter, nu ik in de bus zit naar Kunming!

02-11-96, zaterdag, Kunming

08.30 Kunming. Hotel Camellia snel gevonden, het regent, kamer is zeer goed. Eerste up to date krant sinds vertrek! In Wei's place geweest, gerund door een nederlander, + 10 kranten gelezen. Regen.... bus zonder achterruit, ……avond.... bus zonder licht ? Ticket Guilin voor maandag wordt moeilijk, kut. Overwogen om naar Vietnam te gaan, visum??

03-11-96, zondag, Kunming

07.30 op, naar station met taxi. Lange rij voor ons loket. Chinees achter loket 15 komt voor opening naar mij toe voor zwarte kaartjes! Soft sleeper moeten nemen, hard onmogelijk, 311Y!! Dinsdag pas. Ergens beef gegeten, ontzettend vet, slaat gelijk op maag. Even weer naar bed geweest. Buiten brief+kaart geschreven met flesje bier. Fransman op kamer studeert chinees, interessant om naar te luisteren als hij met chinees praat. Paar woorden opgeschreven en opgezocht. En nu lig ik weer op bed met flesje bier. Dat was het wel voor vandaag.

04-11-96, maandag, Kunming

Uitgeslapen, gedoucht. Regent hard. Naar Noord-Kunming gegaan, Kunming Zoo geweest met studentenkorting! Niks bijzonders. Ten years after,bjork,soundgarden cass. voor totaal 5 gulden op zwarte markt gekocht, zijn ingezaagd! Morgenvroeg 08.00 Stone Forest met taxi y30, waarschijnlijk in de regen, maar ja, nu ik toch hier ben ga ik er ook naartoe ook. Eerst uitchecken en bagage ergens opbergen. Shampoo gekocht, goedkoopste, erg duur hier, gedeeld met Micke.

05-11-96, dinsdag, trein Kunming-Guilin

Veel te vroeg op. Naar Stone Forest, Soundgarden in taxi. Snel daar. Zo nu en dan een bui; maar 't valt mee. Mooier dan verwacht, eigenlijk best wel indrukwekkend, via omweggetje gratis binnen! In dorpje bij dronken oude chinees in z'n hutje gezeten! Micke zit alleen bij zwembad, even geslapen aldaar. 21.52 trein Guilin.

06-11-96, woensdag, trein Kunming-Guilin

Goed lang geslapen. Mik+cola+koekjes gegeten. Gekaart "chicago". Soort "wie ben ik" gespeeld met briefjes tegen voorhoofd, chinezen lachen. In restauratiewagon gegeten. Eerst onvriendelijk, later iets schappelijker. Israeliers kregen geen vegetarisch voedsel, chinezen allemaal lachen. Wij in keuken gelopen en toen hielpen ze ons wel.

07-11-96, donderdag, Yangshou

03.40 aankomst Guilin station. Bus Yangshou eerst y20! Dus tot 06.35 gewacht, maar wel y10 geregeld en onderweg na zwaar onderhandelen (met Israeliers) daar nog +8y van gemaakt. Goed weer, mooie omgeving op eerste gezicht. Voor youth hostel gekozen na veel voorstellen van andere hostels. Bij station met chinezen gepraat over Zouzhou of zoiets; heilig plaatsje voor hun door de vele wulpse mooie vrouwen die daar schijnen te leven! In Yangshou youth hostel geslapen, XieJi bekenen (=west hoofdstraat). Ieder cafe heeft 's avonds film! Broken Arrow gezien, erg slecht. Oude canadees alweer gezien, na Moskou, Irkoetsk,Beijing,Xian!

08-11-96, vrijdag,Yangshou

08.00 met Qin Qin, toergids, David en een Schot gefietst in omgeving. Echt ontzettend prachtige omgeving, mooie foto's gemaakt. Op lagere school geweest, rijst geoogst en gedorst, in grot geweest, bij Qin Qin thuis geweest eten, erg spicy en lekker, markt bezocht, waar wij de enigste buitenlanders waren. Moonhill beklommen, boven waren 2 vrouwen +1 kind die graag naar het buitenland zouden willen en dus op zoek waren naar mannen! Qin Qin houdt van hond, lieft 15 kg met knoflook, in winter eten veel chinezen dat, want het vlees wordt warm als het in je maag komt, Len heeft op markt gezien hoe ze honden slagten! Een varken kost 2 gulden per kg op markt. Zon zien ondergaan op berg tegenover ons hotel. Rest van de stad bezichtigd. Cd's 5 gulden, best of nirvana met puss+oh the guilt, die ik nog niet heb! Cormorant vogel gezien. Eraser gezien, ook niks aan. Macaroni gegeten voor afwisseling, erg lekker. Op ander terras Clemi tegengekomen met mijn onderbroek + handdoek! Was erg blij geweest met mijn fax!! Fiets gejat om bij hotel te komen, morgen misschien naar ander hotel dichter bij uitgaansleven. Andere bekenden getroffen uit Xian e.d.

09-11-96, zaterdag, Yangshou

Laat op. Uitgecheckt. Naar Sihai hotel gegaan, y15 per nacht+ 1y voor verzekering? Samen met Micke op 2 pers. kamer. Naar markt geweest, honden gezien, die staan te wachten om geslacht te worden, afschuwelijk! Zweed gezien die restaurant had gekocht hier, teruggegaan was naar Zweden en nu hier is om te ontdekken dat z'n restaurant verneukt geworden is door de chinezen die hij erin had gezet, z'n paspoort is ingenomen door politie, hij wacht al maanden op geld vanuit Zweden! De honden worden ook geroosterd. Shallow grave weer gezien, toffe film. Heel scandinavie zit bij Mei You cafe. Lang gepraat met Micke over zweeds uitgaansleven, erg interessant. 04.45 gaan slapen, morgen 08.15 op voor "watercave" waar "mudpool" is, het zou wel leuk zijn als die Scandinavische dametjes daarin zouden worstelen!

10-11-96, zondag, Yangshou

Kort geslapen. Ontbijtje, naar "watercave" gegaan met 11 mensen. Weer iets echt heel te geks. Tot in je navel in het water om in grot te komen, lamp, zoals mijnwerker, op je voorhoofd, tourguide( probeerde hele dag grappig te zijn, erg rare grappen, achteraf wel leuk). Toffe survival door enorme grot. Instappers aan, veel steentjes erin, veel pijn aan voeten dus. Toffe dag. Moddergevecht tussen scandinavisters etc! Terug ±18.00 douche, laundry, 2x avondeten bij Mei You, erg moe, Usual Suspect proberen te volgen engels gesproken, chinees ondertiteld. Misschien morgen goed adres Hong Kong? T-shirt klaar, nin hao tom tom etc! Noorse Leila jarig om 12 uur, niemand geeft hand noch kus, heel raar, schijnt normaal te zijn in Scandinavië, ik kus 3x, bij hun max. 1 keer of omhelsing, beetje vreemd. Morgen ook adres van Wayne in Brisbane.

11-11-96, maandag, Yangshou

±12.00 opgestaan, nog steeds erg moe. Bij Mei You innertube gehuurd voor y5 en naar Li river gegaan. Supertegek, geen woorden voor, alweer niet. Op binnenband van vrachtwagen de rivier afgegaan, ±3uur prachtig gezicht. Veel gelachen, buffels in het water, veel eenden, cormorants, andere boten, best gevaarlijk af en toe, ook koud als zon weg was. Gestopt ergens bii afgelegen echt chinees dorpje. 5 personen met grote band om de nek, blote pens, op een klein tractortje terug naar Yangshou, alle chinezen moesten lachen. Straks Twister kijken en Len laten bestellen, vrouw bij Mei You mag hem wel, en hij krijgt altijd meer eten. Zacht voetballetje gekocht met Micke in drankshop. We zagen een balletje liggen en dat wilden we hebben, bal was van eigenaars zoontje, hij z'n vrouw erbij geroepen, l0y was genoeg, kindje is nu waarschijnlijk aan het huilen, maar ja, dat is china, ik pas me snel aan! Morgen misschien weer innertuben, alleen iets in het noorden beginnen en hier eindigen, maar dat zie ik morgen wel. Film viel me tegen. Ontzettend tof om aan tafel te zitten, ±10 mensen, ik zeg natuurlijk weinigste, en gewoon luisteren naar 5 verschillende nationaliteiten, ik lag me kapot.

12-11-96, dinsdag,Yangshou

Laat op. Te koud voor innertubes. Postpakket y40 per zee. Doordedraaide chinees werd op straat geholpen dmv nekknijpen, rugknijpen+spugen etc!! Independence day gezien, crap. Nieuwe Noorsen heb ik laten geloven dat ik van Fiji ben. Historie+ geografie verzonnen in ±2 uur, zelden zo'n onzin aan iemand verteld, schitterend.

13-11-96, woensdag, Yangshou

Laat op. Anderen pas om 08.00 op bed, waren naar sunset gaan kijken, maar helaas...! Met Yoko over lenzen gepraat, zij wil acupunctuur doen, 2 maanden, duur, maar volgens arts wordt zicht 70% beter? Trainspotting gezien, toffe film, absurd. Slechte stront voor 't eerst sinds een week of zo. Vroeg naar bed, morgen misschien even naar Guilin. Led Zeppelin geluisterd tijdens ontbijt!

14-11-96, donderdag, Yangshou

7.30 ontbijt, eggsandwich zonder egg! In Guilin op 19e verdieping van Hongkong hotel koffie veel te duur, cola volgens serveerster 4,4y, bill van 9y excl 15%, serveerster excuseert zich, maar ja, wij betalen natuurlijk 4,4y, ze zegt dat ze slecht engels kan, maar ze schreef 4,4y op haar hand! Waarschijnlijk wordt ze nu ontslagen. Guilin alleen redelijk grote stad, niks aparts. 18.40, nu dus, even op bed uitrusten. Bij Minni Mao's, bierspel ala Sverige gedaan, geen namen, schelden, bier, wijzen etc, best wel heftig. Proberen morgen alle buitenlanders in de nachtclub te krijgen! 'T is alweer 03.00. Yoko erg zat, Len? Kiwi heeft mc met Tom Waits bijzich!

15-11-96, vrijdag, Yangshou

14.00 op. Ping pong. Met David gebargained voor chinees snaarinstrument, te duur om op te sturen! Even als straatmuzikant op zo'n ding gespeeld. Canadeesjes hebben cass. met veel Everclear erop! Het weer is niet veel soeps, 't is trouwens Tripping Daisy en niet Everclear. Bij Mei You verzameld voor nachtclub. Probleem: 3 personen eten voor 30 gulden, serveerster geeft dat aan baas, hij zegt geef maar 5,-korting; serveerster geeft echter iedere persoon 1,- terug en stopt 2,- in haar eigen zak. Vraag: Betaald f10,-, krijgen 1,- terug, 3x9=27 + 2 van serveerster =29,- en geen 30,- ?????????? Nachtclub om 2.00 dicht, tot 04.00 bij Mei You gezeten, redelijk stuk in de kloten.

16-11-96, zaterdag, Yangshou

Laat op. Berg beklommen met uitzicht Yangshou. Uitgeweest Mei You + nachtclub, 2 ned. vrouwen over Fiji verteld!

17-11-96, zondag, Yangshou

08.00 ontbijt. Clemi uit bed gehaald, was nog half bezopen. Boottocht 92y Xingping-Yangti, koud, slecht weer, bij zon waarschijnlijk paradijsachtig mooi, wat dat dan ook moge zijn. Evengoed goed om gezien te hebben. Gebeld. Waarschijnlijk dinsdag naar Hongkong. Volgens Aussie Nick is gitarist Hoodoo Gurus recent getrouwd met iemand van de Bangles en no more Gurus? KUT! Graag zou ik chinese regering aanklagen wegens prijzendiscriminatie tegen buitenlanders, soms wordt het je echt te veel en zou je ze 't liefst voor hun kop slaan. Zoals vanmiddag Xingping-Yang bus, 5y, normaal 2,5y, wij wisten dat, maar no way, foreigners pay! Chinees voor mij had raam open, had koppijn, wij allemaal koud, hij wilde raam niet dicht doen, dan gaat hij maar op het dak zitten als hij frisse lucht nodig heeft!

18-11-96, maandag, Yangshou

09.30 ontbijt Paris cafe, hopelijk alleen voorlopig afscheid genomen van Micke+David, tot Hongkong? Bij Mei You gezeten hele dag, tof gepraat met Kiwi fotograaf Garreth, aardig wat weggeschud, Len knuppele zat, echt nog nooit gezien zoals hij zich gedroeg t.o.v. Maria, deense handbalster. Zatte chinezen bij Mei You, slapen languit op tafel, armworstelen natuurlijk, 05.00 thuis! Len zoals gewoonlijk de hele tijd zoea, joe, en Klaus Meine gezegd etc. 2 maanden weg vandaag!

19-11-96, dinsdag, bus Yangshou-Guangzhou (=Kanton)

14.30 bus Guangzhou, onderweg gegeten, kippepoot voor Len (echte klauw)

20-11-96, woensdag, Hong Kong, Kowloon, Tsimtsatsu

±04.30 aangekomen, tot 06.00 in bus geslapen, iedereen deed dat waarom? ±08.00 na zoektocht bij railwaystation, vlucht te duur, trein te duur, dan maar weer de bus in voor 5$ ieder, onder chinese prijs, 'zwart' over 'border'! Door douane, Cirrus pinautomaat! Trein naar Kowloon, Star Ferry naar GPO, geen bericht, weer terug, ander postoffice Tsimtsatsu, ook niks, Chungking Mansions te duur, Mimi Guesthouse 6 pers. dorm, 60 Hongkong $. Engels barpersoneel op kamer. ± 5 min op bed, 's middags politie paspoortcontrole, voor 't eerst sinds maanden. De bar in de kelder van dit gebouw is eigendom van chief politie en daarom enigste plek om zwart te kunnen werken?!?!? Rondgelopen, op hotel geklommen voor 'nachtfoto'. Mac D's Mac Shake perfect! HMV, nieuwe PUSA, Baby Bird, Sh. Crow geluisterd!! Clemi tegengekomen om 23.30, proberen kroeg te vinden, maar veel en veel te duur, HK$38 vergeleken met y5 gisteren is wel wat te veel van het goede. Blikjes gekocht voor HK$7,- dat is nog te doen. De overstap van China naar Hongkong valt me zwaar, behoorlijke cultuurschok, niet verwacht. Weet nog niet goed wat ik wil gaan doen, werken of Vietnam, illegaal werken kost +70.000 gulden boete!!!! Moet wachten op poste restante uit ned en china laten bezinken.

21-11-96, donderdag, Hong Kong, Tsimtsatsu

Om middag op, mik+water gegeten alla Rusland. Rondgelopen in Tsimtsatsu+milkshake. Kowloonpark gezeten, hardrockcafe gezien, te duur, Clemi afgesproken om 16.00, naar Victoria Peak. Zij koffie gedronken, ik gewacht, Hong Kong van licht naar duister zien veranderen, erg fascinerend, trouwens de koffie was me te duur ook. Milkshake+hamburger gehad, in Watering Hole 2 pints Carlsberg HK$47 happy hour?!?! Geen werk voor ons aldaar. Landing vliegtuigen tussen wolkenkrabbers echt ongelooflijk. Op reclamebord van bus staat Counting Crows! Nog steeds onwennig hier, nu niet meer de grootsten op straat, veel pakistaniërs, jong engels volk. Vlucht naar Vietnam kost maar lieft HK$2150, dubbele als verwacht, groot probleem, visum 300, ook duur. Ongelooflijk veel winkelcentra ala de Munt, alleen op z'n Hong Kongs. Alles duur, behalve Mac D en supermarkt. Behoorlijk meer vrouwelijk schoon dan in China. Len is een beetje afwezig de laatste paar dagen, maar dat is niet de eerste keer, daar komt ie wel overheen. Echt overweldigende stad, met niks te vergelijken. Zuiver, niet spugen, toeteren, illegaal werken, bijna geen foodstalls, "normale wc's". In onze keuken kakkerlakken tussen de rijst. Emiel proberen te bellen, accepteerden de kosten niet.

22-11-96, vrijdag, Hong Kong, Tsimtsatsu

10.00 richting Aberdeen, waar enkele jaren geleden nog duizenden drijvende markten te zien waren, iets wat ik altijd in m'n gedachte had bij het denken aan Hongkong, maar no more of that, alles weg! Helaas. Naar vliegveld, prijzen Hanoi checken, belachelijk, 2x zo duur als naar Bangkok. Enkele scheepvaart maatschappijen opgebeld voor boot naar Vietnam, helaas... Enkele tips van kamergenoot gekregen betreffende goedkope vluchten, morgenvroeg meteen checken. Poste restante van Zweden gekregen, opgezocht in Chungking Mansions, 1lx verdwaald, weer bij HMV geweest+ Mac D. Op Nathan Road naar huis gebeld. Len deed alles in plastic "sacks". Kamergenoot van Clemi is vietnamees, enkele tips gekregen, Zweden gaan over land, als we tijd over hebben hier, en dat zal wel, gaan we misschien naar Macau!

23-11-96, zaterdag, Hong Kong, Tsimtsatsu

±09.00 naar goedkope agencies geweest, via Kanton is veel goedkoper, maar voor ons nog te duur, Clemi vliegt, wij over land. Visa vietnam+china aangevraagd+hardseat Kanton-Nanning HK$161, visa vietnam HK$450,china HK$130, weer duur genoeg voor vandaag. Zwaar moeten nadenken, niet makkelijk allemaal. Slechte stront, waarom? Misschien door ontwennings/gewennings verschijnselen. Ik gisteren naar huis gebeld i.v.m. brand hier op straat+moeilijke tijd hier, geen werk etc. Len vandaag gebeld, foto's via Dominique aangekomen!! Europees voetbal gezien, Muppetshow, The Dirty Dozen.

24-11-96, zondag, Hong Kong, Lamma Island

10.30 uitgecheckt, richting Mac D+Aberdeen+Lamma Island. Keden kedeng, alweer een gigantische schok, 't is nu 15.00 en ik zit op een tropisch eiland in een strandhuisje HK85 incl breakfast. Koffie+thee gratis. Unbelievable, een half uur uit het centrum weg van de mansions en dan dit. Tung o bay hostel. Alles is goedkoper dan in Ned, maar evengoed 5-10 x duurder dan china!

25-11-96, maandag, Lamma Island

08.00 breakfastje, Len naar centrum voor China visa. Clemi+ik op strand, op surfplank in water, kleren gewassen, gekookt voor ons 2, veel koffie/thee gedronken, geschaakt 1-1, 19.00 Len terug, z'n postpakket met z'n jas erin kostte eerst HK$50, maar na postzegel erop geplakt te hebben, kwam het gewicht boven een limiet uit en moest hij bijbetalen! Vanavond hier eten, goedkoopste. Het is nog steeds een ontzettend raar gevoel, liggend in een hangmat met uitzicht op een baai. Eten erg goed, salade, kip, rijst. Op tijd in nest, zweten. Met Lariam gestart.

26-11-96, dinsdag, Lamma Island

Ontbijt, met american football bal gegooid op strand met Dan 'chicago-shanghai'. Even op plankje gedobberd, met Dan gehiked, megagrote dode schildpad op strand, eerste kennismaking met jungle. Erg ruig, klein jungletje, moerasje, en als je eruit weet te komen zie je Hongkong in de verte, wel enkele schrammetjes opgelopen, maar dat zal nog wel vaker voorkomen. Marijke is inmiddels ook gearriveerd. Vietnamese vraagt om medicijnen mee te nemen naar haar moeder in Hanoi in ruil voor adres vriendin, NOT; Salade, rijst, chili, garlic brood, geraspte kaas gegeten, zodat ze straks stuffed Dennis kunnen opdienen, erg veel en lekker.

27-11-96, woensdag, Guangzhou (Kanton), China

Ontbijt, naar central gegaan, ik china visa opgehaald, later samen naar Vietnam visa, geen poste restantes. Naar Shenzhen via subway & KCR over border, weer in china dus. Even wennen weer, en vooral ik behoorlijk geërgerd op die mislukkelingen. Eindelijk bank gevonden, 1 minuut voor closing time, HK$ ging wel, US$ niet. Na lang zoeken toch redelijk eenvoudig bus Guangzhou gevonden, goeie bus, Greyhound. Shenzhen staat op punt wereldstad te worden, veel nieuwbouw. In Kanton na wat zoekwerk lokale bus Shamian Island gevonden, veel lampjes 's avonds, aparte buurt. Brits/Franse bouwstijl, best raar om te zien in China. Dorm y50, ook Nederlander van Xian aanwezig. Travel cheques gekocht in mega bank in Hongkong, tof gebouw. Nog wat leaflets gekregen van Ward's Tung 0 Bay Guesthouse voor reclame. Veel gereisd vandaag, blij dat ik hier ben, behoorlijk moe en onder de muggebulten, verdomme.

28-11-96, donderdag, trein Guangzhou-Nanning

Naar bank, geen US$, dus Y(=RMN=renmin) voor traveller cheque!! Uitgecheckt, 2x gegeten. Belachelijk druk op station, redelijk gevonden, Belg Bocholtenaar in trein, trein bijna leeg, ongelooflijk, maar werd toch voller, we zijn weer de toeristenattractie. Zaktelefoons in Hong Kong, nu weer verruilt voor toeters en spugen! Instant noodles+ blikje bier voor slapen gaan.