Brooke Shields - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Brooke Shields - Reisverslag uit Reykjavik, IJsland van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Brooke Shields

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

06 Juni 2009 | IJsland, Reykjavik

Zeu, weer even weg van teruggeweest. Ziep heeft zich donderdagavond een vat Schramowski verdiend bij Chez Morieske door ons in zijn nieuwe PKW naar Köln airport te brengen. De meute Margratense Oranje fans zijn ook present. We vliegen om 22:35 uhweg. Helaas zijn de achter ons zittende NL fans enorme blaaskaken en is de vlucht derhalve erg irritant on onrustig. Op Keflavik Airport, 51km van Reykjavik, landen we om 00:10 locale tijd; in Heytse is het dan 02:10. We pinnen elk 30.000 ISK = ongeveer 175 euro. De taxi brengt ons voor 11.000ISK naar ons hostel. Helaas is er door de week na 01:00 geen kroeg meer open :(. Alcoholische drank kun je alleen in aparte liquerstores kopen, die helaas ook niet meer open zijn. We worden gered door een 24uurs winkel, de 10 11, waar ze bier van 2,25% hebben, mmmmmmm....gatver ! Maar ja, wel erg gezellig op een bankje voor ons hostel opgedronken. Het wordt hier nauwelijks donker, wat erg raar is, en erg wennen is; ook om 3 uur 's nachts denk je dat het 21:00 is. we slapen uit tot middag in onze 4 persoons, 2-stapelbed, kamer 25. We bespreken wat de komende week gaan ondernemen. Waarschijnlijk huren we een auto en gaan we de zuidkust afrijden richting Jokulsarlon.De binnenlandse wegen zijn alles gesloten, danwel alleen door experts in 4x4 drives bereikbaar; voor ons dus niet. We gaan om 14:45 naar de beroemde Blue Lagoon. Vroeger vond ik de gelijknamige paradijselijke film met de mooie Brooke Shields erg indrukwekkend. Op Fiji ben ik ook wel eens langs dat eiland gekomen, waar dat toen deels gefilmd is. The Blue Lagoon (IJslands: Bláa Lónið; "blauwe lagune") is een geothermisch bad in de buurt van Grindavík, zuidwest IJsland. Het bad, of eigenlijk een meer, ligt in een oud met mossen begroeid lavaveld. Het water heeft een temperatuur van 39 graden celsius en bevat ongeveer 2,5% zout. Het warme water is eigenlijk een bijproduct van de geothermische elektriciteitscentrale van Svartsengi. Het water is rijk aan mineralen, silicaten en blauwwieren die het een lichtblauwe, bijna opalescerende kleur geven. de lava omgeving is echt indrukwekkend, nog nooit gezien zoiets. Opeens zie je in de verte allemaal stoom omhoogkomen. We krijgen allemaal een smile op onze bek als we dichterbij komen. Wat mooi zeg ! Het stomende water is echt lichtblauw, schitterend afkleurend tegen de zwarte lavastenen. Als we rondom de nodige indrukwekkende natuur gezien hebben, en foto's gemaakt hebben, gaan we naar binnen. Aldaar wordt de smile alleenmaar groter.....IN de baden kun je gewoon met een biertje badderen !! We haasten ons naar de kleedlokalen, en binnen 5 minuten komt Frans met 4 pints aanzetten. Inmiddels is Len boer Baatsen uit Kelpen, een oud klasgenoot van hem, tegengezwommen, lache ! Niet veel later komt de indiaan van Oranje langszwemmen, en daarna Bas Backus en Danny Hanssen ! Moet niet gekker worden natuurlijk ! De voertaal in de Blue Lagoon is Limburgs ! Wat een relaxte sfeer zeg, echt super....een watervalletje en een stoomgrot maken het genot compleet. Wat een highlight. Van de biertjes en het warme water wordt je wel wat loom natuurlijk. Terug in het hostel wordt er dan ook even gedut. Daarna downtown gelopen, ongeveer 2km. Ze hebben enorm leuke kroegjes. Het lijkt alsof je gewoon een woonkamer van mensen binnenloopt, ook op de bovenverdieping zitten mensen in de diverse kamers. erg relaxt. De Oranjefans hebben zich verzameld in de English Pub, daar lopen wij dus langsdoor. Bier kost ongeveer 4 euro voor een pint, dat is te doen. We hebben wel een kroeg of 10 gezien van binnen denk ik. Ook Kaffibarinn van Blur zanger Damon Albarn. Om 05:00 is het nog steeds licht. Erg raar. Heb wel slecht geslapen, Boerjan heeft letterlijk flink liggen knorren. Na de middag pas opgestaan. Ons hostel is hemelsbreed 100 meter van het voetbalstadion ! We zitten nu in de zon op ons zonneterras. Het is 14 graden, en in Amsterdam 11 graden :). Net pas ontbijt gehaald in de 10 11. Zometeen naar IJsland - Nederland. Voor de kaartjes heb ik 8 euro per stuk betaald, rechtstreeks via Iceland FA geregeld :). Len zijn gsm is geblokkeerd, mocht iemand hem proberen te bereiken. We hebben het uitstekend naar onze zin hier in het zeer aparte en indrukwekkende IJsland. Tijd voor een Viking biertje !

• 06 Juni 2009 - 19:50

Marcel:

Boer Baatsen uit Kelpen?

• 06 Juni 2009 - 21:45

Mam:

Dat had Brooke Shields moeten weten dat al die mooie jongens uit Heitse daar aan 't zwemmen waren, dan was ze zeker ook nog even gekomen...

• 07 Juni 2009 - 23:36

Vivian:

Leuk! IJsland. Je bent toch ook zeker naar de goude waterval geweest?!

X Viv

• 08 Juni 2009 - 13:46

Stan:

Nice story.
    Ik lees dat je ook in IJsland nog steeds het bier door anderen laat halen. haha. Wanneer komen de foto's?

• 09 Juni 2009 - 19:15

Melanie:

zo wat lekker.. heerlijk

je schrijft zo gedetaileerd dat ik niet eens er meer naar toe hoeft te gaan, hihihihihi
    maarre, ben je al thuis?
    sorry, late reactie

toedels Mel