Cuba Libre - Reisverslag uit Havana, Cuba van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Cuba Libre - Reisverslag uit Havana, Cuba van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Cuba Libre

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

26 Januari 2017 | Cuba, Havana

Met Meule, Ziep en Maarten 2 weken naar Cuba vanuit Dusselfdorf. Via tip van Micke bij Munditours een reis uitgestippeld. Havana was even wennen. Lijkt wel een koloniale Afrikaanse stad in de oorlog. Maar het is echt een geweldig gevoel om in zo'n gebied, net onder Old Havana, heerlijk veilig rond te lopen. Kijkenw at iedereen de hele dag doet, en vooral, niet doet. Vanaf dakterras is het leuk observeren. Old Havan is enorm toeristisch. Wel wat leuke staats kroegen. Partagas sigarenfabriek is verhuisd naar een andere gebouw helaas. Je mag er geen foto's maken. Normaal verdient een Cubaan 20€ per maand. Een sigarenroller krijgt per sigaar betaald en kan zo wel 70 € verdienen ! De Malecon zou een hippe beach boulevard moeten zijn, waar 's avonds veel gedanst wordt aan het water. Op zaterdagavond zijn we gaan kijken, maar niks leuks tegengekomen. Havana Club museum bezocht. Wel leuk. In elke kroeg speelt wel een namaak-salsa bandje, die na 3 liedjes (altijd Guantanamera en Chan Chan) met de hoed rondkomen. Dat wordt irritant op den duur. Wel gezellig op zich. Chevrolet uit 1953 met bestuurder gehuurd voor stadstouw. Plaza de Revolution bezien waar Fidel zijn speeches hield. Veel smog overal. Overal probeert men je te bezeiken met geld. Logisch. Een euro is een dagloon. Maar wel irritant op den duur. In een kelderbar in onze verpauperde buurt krijgen we opeens een groep puta's om ons heen zitten. Die snappen na 10 minuten ook dat er niks te verdienen valt. Met de bus naar Vinales gegaan. Luxe bus voor Cubaanse begrippen. Alle buschauffeurs die we hebben gehad tijdens de reis, doen tussendoor boodschappen. Stoppen in de middle of nowhere, en gaan dan de bush bush in, of er komt iemand uit een huis met flessen of andere producten. Het platte land is derde werelds. Vinales is verrassend toeristisch. Een heel dorp waarvan elk huis een B&B (casa particulare) is. In alle casas particulares zijn we erg goed verzorgd. Super aardig en behulpzaam allemaal. Kunt ook overal op het dak, voor een mooi uitzicht, zeker in Vinales. De hoofdstraat heeft allemaal restaurants en toerburo's. Goed uit te houden. Komende jaren komen er diverse van die straten bij, dat zie je nu al, er wordt veel gebouwd. Er is een wifi spot op het centrale plein, daar zitten dus hordes toeristen en locals te internetten. Je moet eerst ergens een pasje kopen, waar natuurlijk een lange rij staat. 2 kleine 4WD's gehuurd met chauffeurs. Praatten erg goed Engels en waren erg leuk gezelschap. Zelfde humor als ons. Naar grot geweest waar Che langere tijd gewoond heeft met veel militairen. Prachtige rotsachtige omgeving. Overal vliegen kalkoen-aasgieren. Overal grazen paarden en koeien, en naast elk paard of koe zit een witte vogel, die de teken opeet. Mensen rijden op paard en wagen, of alleen op paard als cowboy. Prachtig. Helaas word ik ziek. Iets verkeerd gegeten. Vreemd, heb niks anders dan de rest gegeten. 2 dagen op bed gelegen helaas. Met de luxe bus naar Trinidad. Het culturele stadje van Cuba. Het oude gedeelte is prachtig, met de cobblestone straten. Enorm toeristisch natuurlijk. Paar dagen rondgekeken. Ook met oude taxi naar Plaza Ancon geweest, mooie rit, met Johnny Cash via bluetooth ! In principe zijn de main dishes overal rijst met bruine bonen saus er doorheen, wat groente en een stukje vlees. Daar wordt je al snel moe aan. Het Bucanero bier, 5,4 % is prima; Cristal 4,9% is wat waterachtiger. Op sommige plaatsen is het locale bier op en krijgen we Presidente of Heineken. Verder naar Santa Clara voor het Che Mausoleum. Helaas is het geen modern mausoleum, en daarom is het gesloten als het regent ! En wat denk je, het regent de HELE dag.........zucht. Het monument is wel mooi. Het stadje is wat minder toeristisch, en de salsabandjes wat authentieker ! We eten ook ergens waar we met Moneta National (lokaal geld) moeten betalen; het duurste op de kaart kost 0,30€ . Eigenlijk pure discriminatie dat toeristen zoveel meer moeten betalen. Maar ja, in een communistisch land mag dat. Overal krijgen we hetzelfde ontbijt. Een bordje fruit met heerlijke payaya, ananas, banaan en een hardere fruitsoort, guava of zoiets. Daarna omelet en koffie. Lekker. De laatst 4 nachten in Blue Varadero All Inclusive geweest. Zeer goed resort. Prachtige lobby bar, piano bar, pool bar en 24-uurs beachbar, en mooi strand. Schitterend groot zwembad. Elke ochtend uren gedobberd en gezwommen, heerlijk !! Verder gerelaxed. Ontbijtbuffet, lunchbuffet, dinerbuffet, biertjes, cocktails, mixdrankjes, wijn. En als je dat moe bent, ga je naar bed. Het resort ligt in een toeristen zone. Goed geregeld allemaal. Het eigenlijke stadje Varadero is eigenlijk gezelliger. We gaan naar de Beatles bar, alwaar al jaren elke avond een Cubaanse coverband allemaal classic rock speelt. Zanger lijkt op Slash. Iedereen zit buiten aan tafeltjes in een soort tuin naast de kroeg. Goed geamuseerd. En eindelijk even geen salsa. Met terugvlucht slaan we door tijdsverschil feitelijk een nacht over. Vrijdagochtend weer thuis. Heb ik nog dagen last van gehad. Maandag ook nog maar vrij genomen. Te gekke vakantie gehad. Mooi land om te ontdekken.