Puglia Matera 2019 - Reisverslag uit Matera, Italië van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Puglia Matera 2019 - Reisverslag uit Matera, Italië van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Puglia Matera 2019

Blijf op de hoogte en volg Dennis

30 September 2019 | Italië, Matera

Een heerlijk weekje Puglia en Basilicata achter de rug in de hak van Italië. Maastricht-Bari. Fiat 500tje. 80Km gewandeld, > 100.000 stappen. Achtereenvolgens bezocht:

* Pogliano a Mare, oud Grieks stadje, gebouwd op kliffen aan de Adriatische zee met het befaamde Cala Porto strandje tussen de kliffen, héél mooi.

* Ostuni, het witte stadje met een prachtig “centro storico”, pittoreske achterstraatjes en mooie pleintjes.

* Ceglie Messapica, onze uitvalsbasis, stadje van de gastronomie. Vervelend ;).

* Locorotondo, nog een mooi wit dorpje met allemaal smalle steegjes en pleintjes.

* Alberobello, stad van de Trulli, kleine huisjes met kegelvormige daken. Een leuke historie hierover staat bij de foto's beschreven :).

* Lecce, hippe hoofdstad van zuid Italïë met barokke architectuur en een Romeins amfitheater.

*Otranto, het meest oostelijk gelegen stadje van Italië met leuke toeristische steegjes en een mooie haven boulevard waar je heerlijk kunt genieten.

* MATERA !! WAUW !! De culturele hoofdstad van Europa 2019. Hier wonen al 9000 jaar (!) mensen in Sassi (grotten). Oudste stad van Europa. Hierover ook meer bij de foto's.

* Bari, het oude middeleeuwse deel met kronkelige steegjes en het straatje van de orecchiette pasta, waar oma'tjes deze pasta oortjes nog met de hand maken ! Het nieuwe Bari is daarentegen een shopping walhalla. En 5km buiten de stad is San Francesco restaurant aan een drukbezocht strandje. Ook niet verkeerd !

Maar ook veel gegeten en gedronken natuurlijk. In pasta restaurants nergens spaghetti, macaroni, lasagne of pizza calzone op menukaart zien staan, ook geen lepel als bestek, geen parmezaamse kaas op tafel. Wel heerlijke antipasti gerechten, ezel stoofvlees, verrassend lekkere pizza van gebrand tarwe, lokale olijven, het overheerlijke ambachtelijk gelato ijs, de lekkerste burrata, het lekkerste brood ooit gehad genaamd Pane di Matera mmmmm, en als laatste avondmaal een mega voorgerecht van RAUWE zeevruchten........dus rauwe mosselen, rauwe kokkels, rauwe garnalen, oesters en een flinke portie rauwe inktvis reepjes.........we konden het voorgerecht niet op, maar toen de resterende inktvisreepjes gefrituurd werden, gesuggereerd door de ober, lukte het weer wel :). Beetje vreemd maar echt superlekker allemaal !

Dusss.....................een zeer geslaagd weekje !