Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Antigua - Reisverslag uit Antigua, Guatemala van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Antigua

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

29 December 2005 | Guatemala, Antigua

De vorige keer waren we dus in San Christobal de las Casas aangekomen. De dag erna zijn we naar San Juan Chamula (= dode ezel ?) gegaan. Apart volkje daar, gemiddeld 11 (elf) kids. Ze hebben ook onbegrijpelijk mooie auto´s daar. En niet te vergeten een kerkje. Je weet niet wat je ziet, kerkvloer ligt vol met dennennaalden, en de bidders drinken het bloed van Christus, zijnde coca cola in plaats van wijn !! En dan het woord Maya, dat stamt af van de tijd dat de Spanjaarden hier voor het eerst kwamen, en toen de Spanjaarden ietas vroegen aan de inboorlingen, kregen ze als antwoord :¨Maya?¨. Oftewel ¨wat zeg je?¨. Ze hebben hier literflessen bier, erg goedkoop. Flink geweest stappen, cuba libra 1,50 euro.Naar Palenque geweest, slecht draan, allemaal slingerweggetjes de wolken in, met een kater dus. Eerst watervallen van Agua Azul bezocht, daarna de tempels van Palenque,dat was verrassend erg mooi gelukkig. Dag erna naar Flores en Tikal in Guatemala. De grensovergangen zijn hierook weer lachen. Ik wist dat we met een boot de grens over moesten, maar niet dat we met een 10 meter lang, 1 meter brood primitief speedbootje stroomopvaarts een junglerivier op moesten varen, echt keigaaf. Aangekomen, klimmen we eruit, lopen we door de zand naar boven. Daarstaat een soort toiletruimte, maar het blijkt de douane te zijn. Nog achter de douanier doorgelopen naar zijn slaapkamertje alwaar Arsenal-Chelsea er live op was,lachen. In Flores lekker decadent gegeten, 2x betseld, 8 sushi´s als toetje. Naar Tikal tempels geweest, ook erg ruig, alles in de jungle, flink veel lopen en klimmen. Bij de eerste temple top om 6 uur ´s morgens wordt ik verwelkomt door een zwarte gier of zoiets, en hij was nix bang, en Dennis ook niet. Schitterend uitzicht over de jungle, met hier en daar een temple erbovenuit stekend,super !! Guatemala ziet er leuk uit, erg primitieg hierboven. Veel loslopend vee, veel dezelfde primitieve mountainbike´s, evengoed gsm´s en internet, en weer veel mooie 4 wheel drives, niet te geloven. Eng Englesvrouw tegengekomen die vroeger in het Nuthige Wijnandsrade woonde. Leuke marktjes waar oma voor de hele markt kookt in een olievat. Er ging een dopje van een flesje chilisaus los, waardoor mijn eten helemaal chilisausig was, dat heb ik gemerkt, hele nacht naar wc kunnen lopen, als ik ijsklontjes gehad had, had ik ze in m´n gat geduwd. Auw. De Zwitsers moeten overal visums regelen aan de grenzen omdat ze niet bij de EU zitten. Naar Belize gegaan. Voormalige Englese kolonie, dus Engelstalig.Er wonen veel rassen, vooral maya´s en heel veel creolen, Jamaica achtig Bob Marley volk, JAH MAN !! Naar bounty eiland Caye Caulker gegaan. Erg toeristisch,allemaal restaurants en hotelletjes en water activiteiten. Gesnorkeld tussen veel haaien en roggen. Toon heeft PADI gekregen bij een pakje boter, hij moest 3 dagen wat video´s bekijken, wat eenvoudige duiken maken, en een eindexamen maken zonder toezichthouder, maar ja, je moet het toch meer even doen. Kei gaaf dat we samen 3 duiken gemaakt hebben, echt superduiken. Eerst 41 meter diep in de Blue Hole, beetje misterieus gat in de oceaan, niet mooi, wel tof, daarne 2 prachtige koraalrifduiken, en een stop op een World Heritage eiland, alwaar je vanuit een toren over de bomen kon kijken, In die bomen zater honderden vogels te broeden, voornamelijk van die vogels die een gigantische rode ballon nek opzetten om vrouwtjes te versieren, erg mooi tafereel. Op Caye Caulker rijdt iedereen in golfkarretjes rond, erg lache. Er lopen dus allemaal Bob Marley´s rond, ze zijn niet lastig, in tegendeel, erg vriendelijk en behulpzaam, erg relaxed allemaal.Heythuysenaar Jues Einig heeft hier ook ooit als duikinstructeur gezeten kan ik me vaag herinneren, maar die is niet meer hier. Een barracudasteak gegeten. Duur eiland overigens. Vannacht was een dronken Amerikaan zijn vrouw kwijt, hij bonkte bij iedereen op de kamerdeur:¨Lucy, Lucy, Lucy¨, maar hij was in het verkeerde hotel. Had babypoeder gekocht voor mijn steeds natblijvende linkerliesstreek, en dat hielp gelukkig, mijn teentje in bijna genezen, en ik had ontstoken taandvlees waarvoorik zalf gehaald had, ook dat is genezen gelukkig, heb wel nog een open blaar aan de binnenkant van mijn kleine teen. We sliepen boven een luidruchtig restaurant. Aan de ene kant van onze supereenvoudige kamer, sliep een Amerikaan. Hij had een inheemse meegenomen naar zijn kamer, na 3x een half uur bed gekraak gehoord te hebben, deelde hij haar mede dat hij haar niet mee nam naar de USA. Aan de andere kant van onze kamer heeft de hele week een puppy liggen janken, de HELE nacht, heb de eigenaar erop aangesproken, maar dat hielp niet, kut puppy. Dan maar de ventilator aangezet om het gejank niet te hoeven horen. Ze hadden lekker eten op Caye Caulker. Op het vaste land is de monopoli busmaatschappij van 2 broers blijkbaar in staking. Niemand weet het hoe en wat:¨we don´t live on tha mainland, we don´t take no bus jah man¨. Er is geen krant. Op internet zie ik toevallig dat de staking is opgeheven, dus hoeven we niet weg te vliegen hier,maar gewoon boot en bus gelukkig. Ik wilde eigenlijk nog wat andere duiken maken, maar tis erg duur. Blijkbaar heeft Roda van Feyenoord gewonnen in de beker. Heuptasje na ruim een decennium nu helemaal kapot, nieuw gekocht. Ik zat op de pier mijn tandvlees in te smeren, opeens komen er allemaal kids aanrennen :¨zie ginds komt de speedboot met de kerstman weer aan....¨ Lachen !! Op het noordelijk gedeelte van het 500meter lange eiland valt enkele uren de stroom uit, wel grappig met al die kerstverlichting op een half eiland. Vrouwelijk schoon valt trouwens tegen tot op heden, ook zijn er gelukkig geen prostitutie of gay/transexuele praktijken. Als kerstdiner een kreeft gedeeld met Toon, beetje weinig maar wel erg lekker, en helaas duur. Naar Reggae café geweest, om 00.00 op kerstavond gooide de kroegbaas allemaal rotjes de kroeg in, recht voor ieders voeten...we zaten wel op schommels met een pilsje. Rits van kleine rugzak kapot verdomme. Het duiken hebben we met mijn creditcard betaald, en daarna heet Toon het met RaboInternetbankieren terugbetaald,wel handig. Met speedboot van Caye Caulker naar Belzie City gegaan. Daarna een bus gevonden die naar Punta Gorda ging dwars door Belzie, prachtig landschap, veel sinaasappel en bananenplantages, erg primitief, maar wel weer diezelfde fietsen, de auto´s zijn wat minder luxe. Op Tweede Kerstdag was de boot(je) van Punta Gorda naar Livingston (Guatemala) een beetje duurder helaas. Weer met 20 toeristen een reddingsvest aan en de grens over, erg gaaf. In Livingston eerste de douane moeten gaan zoeken ergens. Als we een kartier naar links hadden doorgevaren,hadden we in Honduras gezeten. Van Livingston naar Rio Dulce was echt super, met een bootje door een brede rivier door de enorm groene jungle, leek wel de filmset van The Deer Hunter. Van Rio Dulce helaas een luxe bus moeten pakken, want de laatste normale bus was al weg voor die dag. Eerst naar Guatemala City, enorm grote stad, en niet leuk om in het donker aan te komen met al je spullen. Dus gelijk een taxi in, en naar een prive bus gegaan, zogenaamde collectivo´s. Bussen die netzolang rondrijden tot ze tsjok vol zitten, en dan pas aanrijden. Net veewagens, niet te filmen, kei lachen, en dan nog leuke Guatemaleese Rowwen Heze achtige en soms Fransje Bauer meets de CookCooks Walz muziek....de busrit had voor mij nog uren mogen duren. Antigua is een enorm pitoresque stadje, omgeven door 3 vulkanen. Ik wilde op de markt een shirtje kopen van het Guatemalees voetbalteam met de spelersnaam Carlos Ruiz (bekendste speler, topscorer in de Amerikaanse MLS) erop, maar ze hadden alleen de maat L, en dat was wat krap. Effe later komt de verkoper aanrennen, hij zegt dat hij nog een XL gevonden heeft....ik kijk in het nekkaartje, heeft hij met pen een X voor de L gezet haha.....grapjas. Gister al ons geld opgezopen in een leuke bar, vanavond denk ik weer eventjes daarheen. Een liter bier voor 2 euro 50 en een cuba libre voor 90 cent. Gelukkig is Guatemala erg goedkoop. Morgen gaan we naar het meer van Atitlan, omgeven door vulkanen, naar het hippieplaatsje Panajachal of zoiets, ene Albert uit Kelpen vond het wel de moeite waard daar zei die. Oud en nieuw vieren we denk ik in de plaats waar we op 3 januari 2006 gaan starten met de hoognodige cursus Spaans, Quetzaltenango oftewel in de volksmond genoemd Xela. Zo, yo mo voy.

• 29 December 2005 - 21:27

Vivian:

Geweldig,je verhalen en ervaringen!! Feliz Año Nuevo!

• 30 December 2005 - 14:20

Pap:

Mooie verhalen. Geweldig wat jullie allemaal al gedaan en gezien hebben.
    geniet maar.
    p.s. heb dit zelf getypt, wel een uur over gedaan ha, ha....

• 30 December 2005 - 17:26

Sannie (van Cor):

Hoi Dennis.
    Van Joop jullie site's doorgemaild gekregen. Nu kan ik jullie óók 'n beetje volgen.En deze reizen zijn voor ons onbereikbaar, dus jullie genieten er maar van! Blijf avonturen,ik lees heel graag spannende verhalen. Groetjes vanuit Baexem en Roggel.

• 30 December 2005 - 18:04

Anne-Marietje:

Gave verhalen,
    ga ze zo uitpringten (dat wil mam heel graag) kunnen we ze nog eens rustig nalezen. Unne hieële sjoeëne roetsj! Lekker in de zon! Hiej vruusj het gemiddeldj 6 graden...

Tot huurens
    x

• 30 December 2005 - 22:31

Suzan Brouwers:

schjiek zeg zo'n reis
    waat kins doe goot schrieve Dennis
    Doe kries diene pap zelfs aan t schrieve mosse ins kieke who det allemaol waal neet goot veur is

laot t uch goot goan groete aan Toon en wea winse uch t allerbeste vanne heile weareldj toe
    groeten van Guus Suzan Clint,Pia,Clair,Isa

• 01 Januari 2006 - 12:43

Pap En Mam:

Ook wij hebben deze week genoten van Belize dat was nl. op TV bij Yorin Travel, weet je wel. Het was daar prachtig zo te zien, wel veel slangen en grote spinnen, hebben jullie die ook gezien?
    De Jubileum Kerstsessie in Roggel(25e keer) is weer een groot succes geweest.
    Wij wensen je voor 2006 'n goede gezondheid, liefde en geluk !!!
    Succes met de studie. Olé !
    groetjes.

• 01 Januari 2006 - 13:26

Willemien En Har:

Hoi Dennis en Toon,
    Leuk om jullie te volgen. Sjieke verhalen, de moeite waard!Dat neemt niemand je meer af.
    De beste wensen voor het nieuwe jaar!Hoie.

• 10 Januari 2006 - 16:55

Annie Stijnen: