Mzungu Barcelona - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Mzungu Barcelona - Reisverslag uit Lusaka, Zambia van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Mzungu Barcelona

Door: Dennis Brouwers

27 December 2006 | Zambia, Lusaka

Poeh poeh, eindelik internetten, krijg al afkickverschijnselen. Waar waren we gebleven. Ngorongoro Crater. Dat is een kuil in een berg waarin duizenden wilde dieren een eigen leven leiden, ze komen nooit de krater uit. Geweldig mooi, zeker als het niet zo'n modderpratch was geweest. In een vallei kom je een handje vol tijdperken ontdekken in de bodemlagen. In het onderste tijdperk, in bijvoorbeeld de Kenia-man gevonden, een heel oud skelet dus. Een stukje Serengeti is geweldig om te zien. Ontelbare kuddes buffels, gnoe's, impala's en weet ik wat allemaal, super !! Op de rand van de krater hebben ze een primitief tentencamp opgezet, en een betonnen stal, voor te eten. Het dak werd 's middags pas erop getimmerd. Mister Maraboe loopt hier ook rond. Oud vel. Voor ik het vergeet. ik krijg sporadisch wat mee van Heyse.....proficiat Jean en Belinda, en Luc en Heidi, en helaas condolaties aan Glenn (zeg ook tegen broer Dennis aub Glenn). Ook merci aan Alberto del Mini Monte voor het BBQ verhaal. In Arusha bij ViaVia cafe nog wat gedronken met een Iers koppel die hier met hun in Kenia werkende dochter zijn en die we al enkele dagen overal tegenkomen. De dochter, Naomi, heeft als stamkroeg (onze)Whelans' in Dublin, maar ze herkende me niet, ik haar ook niet. Leuk om Masai, Japanners, locals en Europeanen samen te zien dansen op reggae van lokale band The Ambassadors. Van Aursha moeten we naar Malawi met de bus, via een overnight in Mbeya. Om 04.45 op. Om 00.45 komen we, 3 uur na schema, geradbraakt aan. Wel mooi binnenland gezien. Jammer van de verkeersdrempels en de vele belachelijke politie checkpoints. We delen een kamer met Engelsman Chris die in Malawi helpt met computers op een school, samen met 10 andere Britten die daar Latijn geven ?? Vanuit Mbeya om 05.45 weer op, bus naar grens, daarna bus naar Mzuzu en door naar Nkhata Bay, een backpackers plaats aan het meer van Malawi. Raar genoeg komen we nergens backpackers tegen. Alleen af en toe een Overland Truck, met een stuk of 10 toeristen. Wij zijn mzungu, oftewel blank. Met mijn 3$, uit Panama City, Barca shirtje ben ik dus Mzungu Barcelona. Overal hoor je mzungu mzungu mzungu als we voorbij lopen. Maar in Kenia, Tanzania en Malawi zijn we alleenmaar vriendelijke mensen tegengekomen, en behulpzaam. Toen we gisteren in Zambia aankwamen, begon eigenlijk pas wat ik al veel eerder verwacht had; het in eigen taal uitschelden, en uitlachen, recht in ons gezicht; aggressieve houding; als we een bus(je) uit willen, stormen ze als hongerige aasgieren op ons af....taxi taxi....ze halen je backpack zelf al uit het bagageruim, ongevraagd....ik sla er eentje op z'n arm, gelukkig deinzen ze terug, slik, gelukkig maar. De wegen zijn tot op heden echt goed, zeker in Malawi, alleen hebben ze daar een lkage speedlimit, en geen verkeersdrempels, waardoor de reizen erg lang duren, zeker als je steeds moet wachten tot de bus VOL is, met de nadruk dus op VOL. Het heeft tot op heden, serieus waar, elke dag geregend. Alles is groen en modder. Maar vooral Malawi heeft een prachtig landschap, veel heuvels met eem bomentapijt bekleed. Er wordt ook veel gefietst in Malawi. Gevoetbald wordt er nergens. Tot op heden zijn we de meeste mensen met shirtjes tegengekomen van 50 Cents, Barcelona, Beckham en raar genoeg PSV. In Malawi dus eerste Kerstdag gevierd. Raar genoeg kwamen we geen mzungu's tegen, terwijl ik verwacht had dat hier flink gefeest kon worden. Als we rond gaan wandelen, komen we bijna toevallig opeens uit bij Mayorga Lodge, alwaar misschien wel 50 Denen, Amerikanen (van Peace Corps) en Britten net beginnen aan een uitgebreid Kerstdiner. Tis een te gekke bar, tegen een berg omhoog, in een baai. Binnen 2 minuten zitten we aan de cocktails en zegt Len:"mer goot det die vrouwlu neet hiej zeen, die woeaie neet miear weg hiej". We krijgen helaas nix te eten daar, dus zijn al snel kuhl. Ernaast bij Butterflu Lodge ook erg relaxed even gezeten en daarna weer terug naar Mayorga, alwaar een lokaal koor een werkelijk prachtig optreden geeft, ik had echt een emotioneel moment (meeker!). Deed me denken aan de Alan Lomax collecie (voor de kenners). De nam als een van de eersten op vele plaatsen ter wereld traditionele muziek op; waar dit op leek, echt mega ruim, oftewel "vet cool" volgens de jeugd van tegenwoordig. Een leuke eerste Kerstdag dus. We zouden met een bootje worden teurggebracht naar onze eigen lodge, maar meneer kwam niet opdagen, dus mosten we in het stikke donker 2 baaien teruglopen verdomme. Het duiekn kost maar 20$ voor een fundive; maar omdat het zoveel geregend heeft en nog regelmatig doet, is het water te troebel om leuk te kunnen duiken. En de wormziekte, bilharzia of zoiets, die je door het water kunt oplopen, trekt me ook niet zo erg. Jammer dus. Len is nog 1 avond naar een soort disco geweest als enigste mzungu tussen een paar honderd dansende en zingende zwarten; Dennis is toen wijselijk in ons hutje gebleven uit moeheid en veiligheids overwegingen; 's nachts zelfs op de Pinkpop-manier ontlast op een emmer met vuilniszak, om niet naar de smerige wc's te hoeven over rotsblokken. De vrouwen hebben vaak de meest prachtige vlechtcreatief in hun haren. 99 van de 100 mannen, hebben gekortwiekt haar. De ex-PSV-er Kalusha Bwalya, is momenteel vice president van de Zambiaanse voetbalbond. Enkele jaren geleden viel hij als bondscoach nog in, en scoorde de winnende 1-0 voor Zambia op ongeveer 41 jarige leeftijd kan ik me herinneren. Na de vliegtuigramp van jaren geleden waarbij bijna het hele zeer talentvolle voetbalelftal van Zambia omkwam, is er nu een nieuwe generatie, die al kampioen van Oost en Zuid Afrika is geworden recent. Collins Mbesuma van Portsmouth, nu uitgeleend aan Maritimo in Portugal, is de enigste "bekende" speler. Vroeger had je natuurlijk ook Charley Musonda van Anderlecht, die daar nog steeds jeugdcoach is. We houden wel van treinen, zowel als werkwoord als als zelfstandig naamwoord, dus we hadden ingezet om de Zambezi Express van Lusaka naar Livingstone te halen vandaag. Ook daarvoor hebben we 2 dagen gebust; achterop pick-up trucks, bussen, mini busjes, liften, maakt allemaal niet uit. Helaas is de Zambezi Express niet meer. Kutzooi. Ik geloof dat Lusaka een van de favoriete steden van Pascalski is. Nou, ik ben er ook geen fan van. We slapen helaas in een koepeltentje, omdat accomodatie volgeboekt, danwel te duur is. Morgen naar Livingstone, daar kunnen we met creditcard betalen en slapen we hopelijk een dag of 5 in een fatsoendelijke kamer, met leuke uitgaansgelegenheden, en natuurlijk de geweldige adventure sports die daar allemaal zijn rond de geweldige Victoria Falls en Zambezi rivier, waar we dus door gaan houden. We hebben South Luangwa Game reserve overgeslagen, omdat we na 2 safari's moe waren aan de wilde beestjes. Je kunt wel andere dingen gaan bekijken in Zambia, maar dat duurt allemaal 5 dagen of zo, en kost dan weer 400 dollar, tsja, das wat veel voor ons eenvoudige boertjes. Wellicht slaan we Etosha in Namibië ook over, om wel nog Kruger Park te doen later. Wel gaan we naar de Hansa Brauwerei ;). Hoop dat de Kerstsessie leuk was, leuker dan de Fantasy Football resultaten, en alvast een goed uiteinde en tot volgend jaar. Wees gegroet.

• 27 December 2006 - 14:49

Steph.:

Tsjonge jonge wat een avonturen...enjoy..tot later.
    Groet Steph. & Lizette

• 27 December 2006 - 15:13

Yo! P:

Ha D3nnis,

Ich haoj diene site good inne gate, want alle roddels die huer ich toch via Afrika.
    weinig Heytserse oppe sessie gezeen dit jaor. Waas auch onnoemelijke druk, d'r hubbe 's aovends miense 2 en un half oor inne riej gestange om binne te komme. Neet good wies. Mer de vate zeen auch zonger dich leeg geraakt, dao hoofse dich gin zurg aover te make. Amuseer dich dao en pas op, want olifante van rechts hubbe vaorrang. Beste vao volgend jaor.

Gr. Joop

• 27 December 2006 - 20:59

Bart:

Nao Dennis, geit dich lekker aaf in Affrica, zoa te leaze.
    Alvast unne wearme roetsj in 2007

• 28 December 2006 - 00:54

TipvandemaandinTomTo:

Citeert Joop: 'weinig Heytserse oppe sessie gezeen dit jaor...'

Ich wis waal det we gemist wearde doa....

'd'r hubbe 's aovends miense 2 en un half oor inne riej gestange om binne te komme'

Noa 2 oer de hoap opgegeave... :-S

Nog veul plezeer doa!

Later

• 28 December 2006 - 08:10

Luc En Heidi:

Bedanktj veur de felicitatie.Amuseer dich en tot binnekort

Groeten Luc en Heidi

• 28 December 2006 - 09:14

Bär (del Mini Monte):

Marda klora soempa nardo siempoe mzungu dzola jaloezie, etta parto dzoe dzoe marta oftewel als je jezelf over het ergste jaloers-zijn hebt heengezet valt het reageren op een reisverhaal best wel mee.
    Verdomd leuke avonturen ondergaan jullie daar, Daktari-boys. Ook mooi opgeschreven. Doe de groeten aan Victoria, Zambezi en Countbezi; veel plezier tijdens Oud op Nieuwjaar, wanneer dat ook moge zijn daar, en tot het uitkomen van het volgende verhaal, verblijf ik met vriendelijke groet

Zungum Bär.

• 28 December 2006 - 09:24

J:

hee Len, saai hier zonder jou!

• 30 December 2006 - 13:09

Jean:

Etosha wel, Kruger niet is mijn advies.
    Of wil je op verharde wegen , filerijdend op safari ?!?!

Bedankt voor de felicitaties.