Swaziland & Mozambique - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Swaziland & Mozambique - Reisverslag uit Nelspruit, Zuid-Afrika van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Swaziland & Mozambique

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

02 Februari 2007 | Zuid-Afrika, Nelspruit

Zo, weer terug in de bewoonde wereld. Vanaf http://www.isinkwe.co.za/backpackers_index.html naar http://www.biggameparks.org/accommodationbackpack.html# gelift nadat we eerst nog een avondje gezellig wat hebben gedronken met Patrick en Roos uit Doetinchem, die ons ook 's morgens wegbrengt naar de eerstvolgende stad(je), waar Joyce natuurlijk ook weer langskomt. Het duurt bijna 3 uur voordat het mini-busje gevuld is, en we moeten ook nog 2x in een andere stappen, voordat we wegkunnen. Aan de grens van Swaziland worden we eruit gezet en gaan we liftend verder. Het is in deze regio echter bloedheet met lage luchtvochtigheid; als je dan een lift krijgt, en je mag achterop een pick-up truck zitten, voelt dat aan alsof je door Death Valley rijdt. Als we vlakbij onze Mlilwane Reserve Lodge aankomen, krijgen we onze laatste lift, die ons helaas weer 10km verder weg brengt, omdat de aardige meneer de weg niet weet, zucht. Maar ja, gelijk zwembad ingedoken, onze dormitory is compleet leeg en ligt 3 meter van het zwembad met hangmatten. Perfect dus. We zitten ook al IN het Game Reserve; er is geen Big 5 of katachtigen, maar de rest van de beestjes wel; de wart dogs (oer-varkentjes met slachttanden) rennen hier gewoon voor je voeten, erg schattig. We hiken enkele uren in dit mooie reserve. We MOETEN langs een ven met crocs en hippo's; als we daar voorbij zijn geslopen, staan we opeens midden tussen de kuddu's en andere rendieren, en zebra's, "wildebeesten" (oftewel gnoe-achtigen) etcetera. Ik denk nog, volgens mij zitten we hier fout, ik bedoel, normaal zie je die vanuit een auto omdat ze gevaarlijk kunnen zijn, maar hier niet dus, erg magisch moment, maar ook magisch genoeg om toch vrij snel te maken dat we weer wegkomen hier. Erg sjiek. De mais groeit hier veel hoger als bij ons. Een dagje naar hoofdstad Mbabane geweest om ons Mozambique visum te regelen. Ondertussen even bij de Zuidelijk Afrikaanse Bristol, genaamd PEP, een nieuwe onderbroek en korte broek gekocht, en wat ik aan had daar achter gelaten, lekker makkelijk.

We gaan verder naar Maputo in Mozambique. Een oude Portugeese kolonie. Denk aan de hier geboren voormalige "Portugeese" stervoetballer Eusebio. Ze spreken er dus Johnny Moors-kal. http://www.mozambiquebackpackers.com/ daar geslapen in een buitenwijk-achtige omgeving. Wat een vuile stad zeg bah bah, maar ja, tis wel Afrika natuurlijk. Lijkt wel 1 grote vuilnisbelt. De dag erna komen we in de bus naar Inhambane eindelijk andere backpackers tegen, waar we dan ook een aantal erg leuke dagen mee hebben in Tofo Beach. Hier geslapen in een tuinhuisje, maar die site is suspended http://www.bamboozi.com/ , hier was het ook erg gezellig http://www.mozambiquebackpackers.com/ . Die Fatima blijkt een invloedrijk persoon te zijn , die ook bemoeienis had in de laatste Leonardo di Caprio film blijkbaar. We trekken 5 dagen op met Yvette Erkens uit Heerlen, de onbevangen benjamin Richard uit Rotterdam en de welgestelde 27-jarige leidinggevende marinier Ross Chapman uit Perth, Down Under.

We gaan eerst een ocean-safari doen. Ze hebben alleenmaar van die kleine bootjes verdomme. Beetje groter als een opblaasboot zeg maar, maar wel equipt om als duik-boot te dienen. De Indische oceaan is wild, erg wild. TE wild voor Dennis. We gaan dus snorkelen. Eerst vanaf het strand met alle man dat bootje door de golven de ocean op duwen, waarbij ik al gelijk mijn dure wegwerp-onderwater-cameratje van Kruidvat verlies, snik snik snik. Binnen 10 minuten roept al iemand :" WHALESHARK!!!!". Slik. Ik spring het water in. Kijk onder water. Schrik me een ongeluk, want ik ben een halve meter van dat bakbeest vandaan. We mogen um niet aanraken. Dus ik zwem er langs op. SCHITTEREND. Magisch, wederom. Ik kan um niet bijhouden. De zee is erg wild, dus het is al een hele kunst om terug op ut bootje te geraken. Eenmaal erop, wordt ik zeeziek, en niet zo'n beetje. Het bootje gaat flink tekeer. De bemanning moet steeds de motoren opnieuw starten om snorkelaars op te pikken die afgedreven zijn, en om naar andere walvishaaien te varen, dus steeds komt er nieuwe diesellucht vrij, gatver. Er toen moesten we nog anderhalf uur doorgaan. Ik ben 3x doodgegaan tijdens die anderhalf uur. Mijn linkerarm had ik vastgebonden aan een touw, zodat ik niet van boord donderde. Mijn hoofd hangt bijna in het water, gal te kotsen. Ik kan nix meer. Ben op. Van de pakweg 8 mensen, waren er maar 2 ziek, de rest ging gewoon door met snorkelen. En wij maar kotsen, diesellucht inademen, omhoog en omlaag met die boot, van links naar rechts slingerend, steeds hangend aan dat touw. Zoea. Een van de mooiste reismomenten ooit, gevolgt door een van de misselijkste (letterlijk) ooit. Maar ja, wel met een walvishaai gezwommen, en dat was het doel; mission completed !! Toen we op strand aankwamen, kon ik dus echt niet meer gaan duiken. Heb op een tafeltje onder een boom gelegen de hele middag.

De dag erna wel een duik gemaakt naar Giants Castle http://www.tofoscuba.co.za/ . Dat is een zogenaamd Manta Ray Cleaning Station. Oftewel roggen (Steve Irwin killers) die worden schoongemaakt door kleinere visjes. Eenmaal onder water zie ik iets op me af komen. It's a bird....it's a plane.....it's....it's.....a G I A N T manta ray. Djezus Kraaist. Lijkt wel een ruimteschip. Supergaaf manne !! We hebben er 3 gezien, van ERG dichtbij, ergens op 30 meter. Daarna weer terug naar ut bootje. En Dennis moet de visjes weer even voeren helaas. Dus 's middags geen duik meer. Ik heb gezien wat ik wilde zien. Nog een dagje naar Inhambane geweest pinnen. Tofo is een strand dorpje wat nog weinig ontwikkeld is. Geen internet (aaaaahhhh...), tv, ATM (pinautomaat), wel veel zand.

Ook nog een dagje een dhow trip gemaakt, dat is een boottochtje op een primitief zeilbootje van een paar locals. Len heeft er een baantje weten te bemachtigen als waterschepper, want de boot loopt steeds vol. Op een onbewoond eilandje wat relaxed gewandeld en biertje in het water gedronken. Niet verkeerd. De 7 Boerse Zuid-Afrikanen die ook meegingen maken er een booze-cruise van, met veel blowing in the wind. De 2 stuurmannetjes doen gezellig mee. De dag voordat Ross ons gaat verlaten beginnen we vroeg met een afscheidsfeestje. Richard komt pas later erbij omdat hij een PADI cursus doet. Hij heeft echter niet veel tijd nodig om ons in te halen; Ross en Yvette brengen hem even later helemaal total-loss over het strand weer terug naar onze lodge, normaal een kwartier lopen (nuchter). We doen ook nog mee aan een all you can eat pizza buffet. Het record staat op 24 slices (1 pizza = 4 slices). Bij 14 stop ik. Heb er 3 dagen later nog last vanne. Ook een lens kwijtgeraakt. Gelukkig had ik er in Knysna nog wat kunnen krijgen. Eigenlijk kon ik er alleenmaar krijgen met een prescription van mijn oogarts erbij, maar ja, omdat ze een Nederlandse moeder had, kreeg ik ze toch mee, met als vermelding :"bought at own risk".

Om 04.30 zou een busje ons oppikken en ons terug naar Maputo brengen. Om 04.11 wordt ik wakker omdat mijn pizzamaag zich omdraait. Ik ga naar buiten naar het wc gebouw, en zie al een busje wegrijden, ONS busje dus. Tsjuu nae !! Normaal is alles en iedereen altijd te laat, "African time". En nu te vroeg ?? Eikels. Dus wij met volle bepakking, en pens, door de zand 2km naar Tofo dorp gelopen. Busje gevonden naar Inhambane en daar ook een busje naar Maputo gelukkig. Onze busboy is boos en slaat iemand anders met z'n hoofd tegen het busje, kedeng. Daarna vraagt hij ons TE veel geld voor de bustrip, maar we zeggen gewoon, NEE, dat betalen we niet. Gelukkig volgt er niet nog een kopstoot, maar accepteert hij ons geld gewoon. Kom maar op pisser zei ik !! Maar hij verstond geen plat ;).

Terug in Maputo slapen we in een ander hostel in een betere buurt. Een opeens opkomende windvlaag blaast me onder het zand en vuilnis; very funny, but not really. Gelukkig had ik me nog niet gedoucht (Len wel; hihi). Vanmorgen een luxere bus gepakt naar Nelspruit, terug naar Zuid-Afrika dus. www.funkymonkeys.co.za
is ons verblijfadres dit weekend. Vanavond gaan we naar een bandje kijken in de www.blue-moon.co.za country lodge hier ergens op een berg naar de band "Bok van Blerk"; een band die dus Afrikaans (oud-Nederlands) zingt. Kruger Park Tours zijn ons veel te duur. Gewoon een auto huren en zelf gaan is veel goedkoper, maar we zijn onze rijbewijzen vergeten. Misschien huren we een local met een auto voor een dag. Misschien ook nog een dagje Blyde Canyon. En daarna naar Pretoria en Johannesburg voor de afsluitende week; huil huil....

Sorry voor het lange bericht, maar het ging niet eerder.

  • 02 Februari 2007 - 14:21

    Pap En Mam:

    Nou nou, wat weer een spannende belevenissen.
    Jullie hebben toch wel een goeie engelbewaarder meegenomen die over julie waakt!
    groetjes....

  • 02 Februari 2007 - 14:37

    Zoon:

    heb je de PC de ganse daag aanstoan mooder ? Erg snelle reactie. Is het appartement al gepoetst ;) ? Merci en groetjes van en uit NEL-spruit.

  • 02 Februari 2007 - 15:19

    Jean:

    Sjoan Dennis, wat dacht je van dit bericht;


    Huub Stevens tekent vrijdagavond een contract als trainer van Hamburger SV. De 53-jarige oefenmeester van Roda JC kreeg toestemming van de Limburgers om met HSV te praten om opvolger van de ontslagen Thomas Doll te worden. Stevens gaf eerder al te kennen na dit seizoen Roda JC te verlaten. Assistent Raymond Atteveld neemt tot juli zijn taken waar.
    Stevens begint aan zijn vierde club in Duitsland. Hij was in de Bundesliga werkzaam bij Schalke 04 en Hertha BSC en zwaaide in de Tweede Bundesliga de trainersscepter bij 1. FC Köln. Hij is met 243 Bundesligawedstrijden de meest ervaren Nederlandse trainer in Duitsland. Rinus Michels (1. FC Köln, Bayer Leverkusen) en Arie Haan (VfB Stuttgart, 1. FC Nürnberg) zaten 129 en 127 keer op de bank

  • 02 Februari 2007 - 20:11

    Veur Zeen:

    jean, wooj ich dennis net un leuk nieuwtje vertelle, kums du weer!! rrrrrrrr tsssssssss

    En loat die nel van heytse mer geweare.

    dennis toet snel, drinke we der eine, worre!!

  • 03 Februari 2007 - 08:50

    Nikki:

    "Sorry voor het lange bericht" - van mij mogen ze nog langer, écht leuk om te lezen. Grüssli!

  • 03 Februari 2007 - 11:37

    Stan:

    Lang maar zeker de moeite waard.

  • 04 Februari 2007 - 17:51

    Mam:

    Kin se dich dao gein Nel-spruit metbringe, die poetstj misschien auch veur dich ???

  • 05 Februari 2007 - 18:26

    Pap En Mam:

    We hebben je appartement gepoetst, en ook je lievelings pyama gewassen en gestreken.

  • 05 Februari 2007 - 18:37

    Frans:

    Ah, de pyama, zal wel ne neil young tiesjurtje zijn

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Nelspruit

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

06 Juli 2023

Indonesie

03 Juli 2022

Zwitserland

02 Oktober 2021

Valencia

02 Oktober 2021

Lille

18 September 2020

Ameland
Dennis
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 851
Totaal aantal bezoekers 199403

Voorgaande reizen:

11 December 2006 - 14 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: