Laatste week - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Laatste week - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Laatste week

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

06 Februari 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

We zijn net aangekomen (en flink!) in Pretoria en blijven wellicht de laatste week in http://www.northsouthbackpackers.com . Johannesburg is me veel te groot om daar te slapen; als je daar ergens naartoe wilt, ben je uren onderweg, hier zitten we op loopafstand van Hatfield Square in de studentenwijk Hatfield. Zaterdag is er een Super 14 Rugby wedstrijd hier even verderop tussen de Vodacom Bulls en de Vodacom Cheetahs. De Super 14 is zeg maar de Champions League Rugby van het Zuidelijk Halfrond, teams uit Zuid Afrika, Australië en Nieuw Zeeland dus. We hebben al tickets natuurlijk. Vrijdag zijn we dus naar een countryclub gegaan naar http://www.bokvanblerk.co.za/index.html . Nou nou. Het is een stukje buiten Nelspruit, daarna ga je een gravelweg op, en kilometers verder ga je in een vallei de bushbush in. Opeens is er een file. Een mevrouw komt aan ons autoraampje:"tickets please !". Kut ! Uitverkocht !! Gelukkig had ze medelijden, en kregen we 2 reservekaartjes, jippie !! Door de bomen zoeken we een weg naar de menigte. We komen opeens achter het podium vandaan en kijken gelijk tegen een heuvel aan waar 1500 mensen al vanaf 17.00 zitten te wachten op hun idool !! Kei kei kei sjiek uitzicht !! Er valt ook wat te eten en drinken natuurlijk. De populaire http://www.klipdrift.co.za/ (Nederlandse)brandewijn oftewel Brandy heeft ook een V.I.P. gedeelte waar wij helaas niet welkom zijn; tsjuu nae ! Er is ook bier natuurlijk. Er zijn 2 support acts. Bij Bok van Blerk komt de jeugd vooraan staan, wij dus ook ;) , en de ouderen blijven op hun Xenos campingstoeltjes, met van de gaten in de leuningen om bier in te zetten, zitten. Het taaltje is wel leuk. De muziek kan ons minder boeien, maar de klipdrift/cola smaakt vooral Len als ranja. We hadden de taxi al voor de terugweg betaald, en gelukkig kwam hij ons halen, anders hadden we een probleem gehad. Onvergetelijke avond. Er was ook een dvd-shoot; dus die moet ik te zijner tijd maar bestellen of downloaden. Zaterdag hele dag gebankt; voetbal gekeken. Zowel de Zuid Afrikaanse derby topper tussen Mamelodi Sundowns (een van de ex-clubs van Clemens Westerhof, die hier nog zeer populair is) en Kaiser Chiefs (2-1 met een scorende en blunderende uit-keeper) alsook Engelse wedstrijden zijn op Supersport 1 tot en met 7 de hele dag te bewonderen in geheel Zuidelijk Afrika. Zondag zouden we om 06.00 worden opgehaald voor een zelf geregelde trip naar Kruger Park en Blyde Canyon. Dus om 05.45 buiten gaan zitten wachten..........wachten.....wachten.....en ja, u raadt het al.....er kwam nix. Zucht. Baal. Weer op de bank gaan liggen; zelfde verhaal als zaterdagmiddag; voetbal met een Carling Black Label-tje. Een hostelmedewerker wil maandag wel wat bijverdienen en beloofd met ons onze trip te gaan doen. Tsja, hadden we onze rijbewijzen maar mee moeten nemen. In dit laagseizoen is het moeilijk om groepjes bijelkaar te zoeken om iets te gaan doen verdomme. Hij, Nieto genaamd, is vast en zeker een broer van Bonaventure en Salomon K. dat kan niet anders. Aardige gast. Als we zondagnacht op bed liggen, komt meneer echter vertellen dat de auto die hij geregeld heeft, een ongeluk gehad heeft en dat hij pas maandagochtend weet of we de trip kunnen gaan doen. ZUCHT. We zouden om 06.00 wegrijden. Opeens komt om 07.15 die kerel aanzetten die ons GISTEREN om 06.00 had moeten oppikken !! Heb wel even tot 10 moeten tellen toen. ZUCHT. Om half 8 ben ik maar eens flink gaan blaffen, en niet zonder resultaat. Even later waren we op weg naar Kruger Park gelukkig. Nieto zorgt ervoor dat we tegen de lokale prijs binnen kunnen in plaats van de toeristen prijs. We rijden uren door een gedeelte van de west kant van het immense Kruger Park. Het is niet druk. Kwa toeristen niet, en kwa wildlife niet. Wel sjiek om rond te rijden. Gelukkig zien we enkele gigantische Afrikaanse olifanten (voor eentje moeten we de auto nog flink achteruitzetten, anders loopt ie zo over ons heen) en ook een grote "Black Rhino" met een kleintje erbij; super gaaf !! Natuurlijk loopt er nog voldoende ander wild rond, maar geen katachtigen helaas. Nieto heeft een cd van UB40 opstaan. Natuurlijk weten jullie dat UB staat voor Unemployment Benefit, oftewel WW. Voor diegenen die Len kennen; ik heb hem omgedoopt tot UB37 ;) . Daarna naar Blyde Canyon gereden. Hier kun je zien wat wij HADDEN moeten zien http://www.kruger2canyons.com/blydecanyon.htm . Helaas mocht het niet zo zijn. Het was 1 en al nevel wat de klok sloeg bij de welzeggende viewpoints God's Window en Wonder View. Tsjuu nae. Wel hebben we gelukkig ‘Bourke’s Luck Potholes’ nog gezien, wat wel mooi was. Kan me herinneren dat ik met Toon in Panama ook een dag gehiked heb en we bij het viewpoint kwamen en nix konden zien; balen is dat zeg. Daarna hebben we bij Roman's Pizza 2 large pizza's voor de prijs van 1 gehaald en ontbeten, want we hadden de ganse daag nog niex gehat wor. Vanmorgen naar Pretoria gegaan. Hopelijk valt het mee om naar Sun City en zo te gaan, gezien het minieme aantal toeristen wat hier is. Zaterdag in elk geval naar die Rugby in een stadion wat zal worden ge-upgrade voor het WK voetbal 2010. http://www.sa-venues.com/2010/pretoria.htm . Wees gegroet.

• 06 Februari 2007 - 18:48

Joyce:

Rekenen jullie er nog steeds op dat ik jullie kom ophalen of hebben jullie wat anders geregeld?

• 07 Februari 2007 - 09:38

Vivian:

Wat een verhalen weer.Geweldig!! Je mist niets in NL behalve dat het vanavond gekkenhuis is hier in Amsterdam vanwege voetbal NL-RUS.Groetjes

• 07 Februari 2007 - 09:47

Fabiola:

Ha die Dennis, Gelukkig dat ik je snel weer mag begroeten in Nederland. Laten we dan afspreken in Almelo. maken we er net zo'n leuk weekendje van als de vorige keer. Kus Fab

• 07 Februari 2007 - 13:13

Tanja:

Hee lekker dier, fijn dat je weer bijna terug bent.

Kus Tanja

• 07 Februari 2007 - 15:44

Van Dennis Aan Joyce:

Ik heb je emailadres even niet hier, dus dan maar zo. Oos pap en mam komen os wal hoale. Evengoed merci wor. (p.s. heb je al een A4tje klaar om op Len's voordeur te plakken met :"welcome home UB37" ?);)

• 09 Februari 2007 - 08:24

UB37:

Wederom ligt mijn e-mail er alweer enkele dagen uit. Sorry, ook aan 't CWI. Het wil niet vlotten zo.