Pretoria - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Pretoria - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Pretoria

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

09 Februari 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Woensdag naar het http://www.voortrekkermon.org.za/Structure/S02.00_frameafr.htm
gelopen. Beetje verder lopen als verwacht. Wel avontuurlijk; over snelweg, onder snelweg door bushbush, over hekken klimmen, langs de snelheidsovertredingenfotograferende politie doorsluipen over een spoorweg etcetera. Na 3 uur gearriveerd daar. De busjes rijden niet waar je naartoe wil en de treinen zijn zelfs voor locals te gevaarlijk. ALLE studenten hebben een auto !! De politie op treinstations staan hooguit op de perrons en naaien de toeristen graag een oor aan door je je paspoort te vragen, wat je natuurlijk uit veiligheidsoverwegingen thuis hebt gelaten, en dat weten hun ook. Ze gaan niet de treinen in, dus de criminelen hebben vrij baan. Het Voortrekker monument en museum zijn erg leuk om te bezoeken, schitterende lokatie. De verhalen over de Anglo-Boer Oorlog van 1899-1902 zijn wel erg interessant, maar ik ga dat niet allemaal lezen. Len wel. Ik maak wel overal foto's van historische foto's, sjiek ! Daarna naar downtown Pretoria. Elkaar kwijtgeraakt. Sta je daar in je uppie tussen al die zwarten. Geen blanke te zien, hooguit een zwerver of albino. Maar ja, heb al eens een aantal dagen alleen door Harlem gehuppeld, dus was wel wat gewend. Het Kerkplein is indrukwekkend met het mooie Kruger monument, nee niet Freddie ! Van daar uit richting Hatfield gelopen over de Kerkstraat via een promenade met veel shoppingmalls. Op een heuvel liggen de Union Buildings op de afgeschermde Government Street. Van daar uit een schitterend uitzicht over de stad, met een mooi onderhouden park ervoor. http://profile.myspace.com/index.cfm?fuseaction=user.viewprofile&friendID=1812487
deze hier zeer populaire band gezien in de alternatieve Tings 'n Times bar dinsdagavond. En donderdagavond ook nog wat bands gezien daar. Het volk is wel erg jong helaas. NOG veel jonger als ons ;) . http://www.martijnbarel.waarbenjij.nu/ komt zaterdag naar ons toe, gaan we samen naar rugby kijken en pintje pakken. Gisteren zijn we naar http://www.apartheidmuseum.co.za/ geweest. Om een of andere wazige reden, wilde UB37 daar niet naar binnen, en ging op de kerresel in Gold Reef City pretpark ernaast. De entree bij het museum is lachen. De blanken en zwarten moeten elk een andere ingang in. Als ik de pijlen volg voor Europeanen, kom ik opeens weer buiten te staan haha. Daarna via de zwarte ingang naar binnen gegaan. Het is een geweldig museum, ook apart opgezet. Er zijn helaas wat veel beeldschempjes met films, waardoor je eigenlijk 3 dagen nodig hebt om alles te bekijken. Het hele Apartheids gebeuren is er in geuren en kleuren uiteen gezet met prachtige foto's. Helaas mag je zelf geen foto's maken daar. Grrrrrrrrrrr. Maar ja, er mag wel meer niet ;) . Ik heb me niet zo verdiept in die hele geschiedenis, maar sommige stukjes zijn wel leuk om te lezen. Er is ook ooit een "soccer party" geweest in de politiek. Misschien kunnen wij ook een EFFP (Eerste Fantasy Football Partij) oprichten, met Krelke als Vieze-Voorzitter, Vester als Partij-lijder en Wiekus als Oppositie-lijder. We gaan ook Soweto in. Dat is kort voor South Western Townships. Het bestaat uit 27 townships met zo'n 3 miljoen inwoners, waarvan vele Afrikaanse illegalen, die Zuid Afrika als droomland zien. We zijn ook in het huis geweest waar Nelson Mandela is opgegroeid in Soweto http://www.apartheidmuseum.co.za/html/p_mandela.htm . Best leuk. Sjieke memorablia's, zoals een door Sugar Ray Leonard geschonken WBC World Champion box riem. Nelson is momenteel voor de derde keer getrouwd. Zijn huidige vrouw is de ex van de president van Mozambique, en is de enigste vrouw op aarde die met 2 Presidenten trouwde. De Regina Mundi Kerk http://www.apartheidmuseum.co.za/html/ven_regina_mundi.htm
is ook wel interessant. Vroeger kwamen mensen als Steven Biko daar spreken. De politie stond dan buiten, en schoot dan gewoon mensen dood, ook binnen de kerk werd geschoten. Als er dan iemand begraven werd, werd en na de mis ook wel weer iemand doodgeschoten, zodat er wederom in diezelfde kerk een begrafenismis volgde. In het gastenboek worden Len & Dennis voorafgegaan door illustere namen als Mandela, de Clintons, Kid Rock en George Weah. Daarna naar een "Shebeen" geweest in de wijk West-Orlando in Soweto. Een soort van illegaal café, zoals Jantje van de Belebroek dat vroeger ook had. De locals vonden dat erg leuk, en wij al zeer zeker. Je zit dan gewoon bij mensen achterom op een bierkrat met een goedkoop koud 0,750 liter flesje Castle Lager. Prima toch ! Het is al vrijdag. Shit. Gaat snel. Heb al met Timbo "afgesproken :)" dat we om 16.00 bij Dre zijn volgende week vrijdag voor de traditionele halve liter middag. Dus ik verwacht dat er nog wel wat meer komen opdagen. Ik heb van Sabrina begrepen dat er over 8 maanden in Haelen ook weer een KWAKER geboren wordt. Mocht je dit lezen, proficiat Pierke en Helga ! Dalik om 13.00 gaan we met onze tourguide Patrick in zijn Mercedes naar het Las Vagas van Zuid Afrika, Sun City; een uit de kluiten gewassen resort in het Pilanesberg Game Reserve. Doei.

• 09 Februari 2007 - 09:28

Luc Dings:

Alles Paletti?

• 09 Februari 2007 - 09:30

Dennis:

Soms werken de links niet, dan moet je die even selecteren en in een nieuw venster plakken of typen, ALS je dat tenminste wilt lezen.

De redactie.

• 09 Februari 2007 - 09:31

Dennis:

Ha Luc,

Snelle reactie, binnen 1 minuut na plaatsing.

Joa.

• 09 Februari 2007 - 10:16

Vester:

kom mer snel truug, dea van Backus kriegtj te veul praatjes met Fantasy en moot uns met de naas op de feit weare gedruktj!!

veur de rest:
    geniet , geniet en geniet. hubbe wea auch gedoan van dien verhoale.

• 09 Februari 2007 - 13:38

Joyce:

Komt goed uit. Dan kan ik woensdag verder werken. Zie ik jullie wel in remunj.

• 10 Februari 2007 - 09:21

Wim Luijten:

Ha Uule

Ik zeen uch vriedig om 16.00. Ben benuuidj noa dien nog mier spannendje verhaole..... Hub extra de hiele middig vrie gepaktj.

Kiektj mer oet det ge alik thoes koomptj...

• 10 Februari 2007 - 23:03

Frank:

murge vluugtj Cheryl op Zuid Afrika aan. Zuuse heur mesjien nog op ut vleegveltj of in een vleegtuug wat doaroppes geit. Gank mer aan ut reamke zitte den kintj gea noaein winke.