Vakantie - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Vakantie - Reisverslag uit Pretoria, Zuid-Afrika van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Vakantie

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

12 Februari 2007 | Zuid-Afrika, Pretoria

Eindelijk eens een dagje vakantie vandaag. Vrijdag naar Sun City geweest. http://www.suninternational.com/resorts/suncity/ met onze privechauffeur Patrick in zijn Mercedes. Best ruig. Casino's etcetera. Kitch, maar je mag er best in korte broek en slippers rondlopen. Ook is er een waterworld waar je vele watersporten kunt doen. Er is een golfbaan, waarvan Gary Player (van de oude Atari Golf Games) de architect was. Er is een Lost City. Een Valley of Waves, zeg maar een golfslagbad met BIG waves. Een kleine dierentuin waar je gewoon tussen het vee mag lopen. Heb even roulette gedaan en gegambled, nix gewonnen helaas; helaas geen eenarmige bandieten. Er is een indoor superbowl arena waar 6.000 mensen in kunnen, waar vaak internationale Miss verkiezingen gehouden worden. Deze wijk, Hatfield, is redelijk veilig. Desondanks wordt onze bejaarde buurvrouw op klaarlichte dag overvallen. Een wijk verder wordt een man thuis overvallen en door zijn kop geschoten, hij leeft wel nog. Zaterdagmorgen naar de bottleshop, want Martijn Barel komt 's middags. In deze provincie, Gauteng, mag zondag's alcohol verkocht worden, in de rest van Zuid-Afrika niet. als ik kom aanlopen met mijn 6-packs loop ik in een doodlopend straatje tegen een Fiatje aan, met daarin ex- Grathemer, en tomtommer Martijn, die verkeerd was gereden haha. Martijn is al vanaf zijn 17de, nu 11 jaar, regelmatig op dit contnent te vinden. Hij heeft zelf projecten opgezet in Townships, gefinancierd vanuit Nederland. Sjiek ! Sjapoo ! We beginnen al rond de middag met een biertje. Om een uur of 3 gaan we richting stadion voor het rugby. De fans van beide teams feesten gewoon allemaal samen, door elkaar heen, kei relaxed. Er staan wat biertenten en boerewors tenten. Gezellig ! Het is bewolkt, dus aangenaam. Om 17.00 begint de wedstrijd in een bijna vol stadion, waart ook weer iedereen doorelkaar zit. Geen problemen. De eerste helft is wat saai, maar de tweede hebben we flink gejuicht en gewonnen !! Juuuuuhhhj !!
http://www.bluebulls.co.za/default.asp?des=article&id=204530&scat= lees ook de blog, is grappig taaltje. Als je bij rugby op doel mag schieten, wordt er eerst een ring on het veld gelegd, waarin de rugbybal geplaatst wordt, zodat ie niet omvalt. Die ring wordt het veld opgebracht door een radiografisch bestuurd autotje, kei lache man !! Na de wedstrijd gaan we naar de bar Cool Runnings en wordt het bier omgeruild door sterke zeup, en neet zon bietje. Tsjuu nae. Erg gezellig Nederlands/Afrikaans gesproken met de jongeren van Pretoria en omgeving. De afvaardiging uit Kelpen, Len (ik moet elke 5 minuten op mijn reloge kijken) Coenen, moet het al oppe tijd voor gezien houden. Grathem en Heytse gaan nog vrolijk verder naar de Dropzone disotheek. Om een uur of 04.00 kom ik thuis aangestrompeld. Kan me wel nog herinneren dat ik nog wat gegeten heb ergens, waarbij ik die fluit achter de kassa 30 Rand gegeven heb en zei:"doot mer get !". Martijn ben ik toen kwijtgeraakt, maar opeens komt hij hard lachend thuis aanzetten. Hij is door de vriendelijke politie thuis afgezet haha. Natuurlijk staat vroegslaper Kelpen alweer oppe tijd langs ut bed. Om 09.30 spring ik ons mooie zwembad in, nog behoorlijk onder invloed. Daarna maar weer naar bed tot ruim in de namiddag. Martijn ook. Later nog wat gaan eten samen en rond 16.30 moet Martijn weer terug naar Sasolburg. Wij gaan daarna nog super lekker eten bij Ocean Basket visrestaurant. Calamari (inktvisstukjes) met visfilet, echt, super lekker, en dat voor 5 euri ! Ik realiseer me dat ik fantasy football compleet vergeten ben deze week. Maar ja. Ik ben daarna naar de film Blood Diamonds geweest voor ander halve euro. Erg gave film vond ik, zeker omdat het is deze regio afspeelt en vaak erg herkenbaar is. Wat lees ik nu weer : The Police set for reunion at Grammys. Roda gewonne, juuuuhhhhhj !!! Ze hebben hier een MacDonalds. Dat is de eerste die ik op dees reis zie. Ook geen Pizza Hut, Burger King, Mars, Nuts, Snickers of zo. Wel ketens van Steers, Debonairs, Roman's Pizza en een steakhouse met een Indianenkop, maar weet de naam even niet en een "Bar-One" Mars-look-a-like-reep. Hebben we bij ons ook al mini-pringles ? Hier wel, mmmmmm, zelfs salt & vinegar (Krelke!). Er zit in Pretoria ook een Sociaal Attache van de Sociale Verzekeringsbank, een collega dus. Volgens een zeer gerespecteerd collega (ich mot mot mot mot P.Roumen-vlaai) zou die op de Arcadia Street zitten. Ben er net naartoe gelopen. Blijkt dat de ambassade verhuisd is naar de kruising van Koningin Wilhelminastreet en Muckelneuk (nee dat is geen typefout). Ik heb mijn plattegrondje helaas niet bij me, en er rijden hier geen taxi's, dus pindakaas. Ik zit nu te internetten in een sushi-bar voor 1,10euro per uur met een snelheid van 100,00Mbps, tis maar dat je het weet wor. Moet nog even kijken of ik onze retourvlucht moet herbevestigen. Verder doon ich nix miear vandaag. Lekker zwumme. En straks grote lappen vlees halen voor een afsluitende braai. Morgen komt Patrick ons halen. Dan gaan we om 10.00 naar http://www.cullinandiamonds.co.za/history.htm een tourtje doen, daarna even door downtown Johannesburg crossen en om 16.00 ons laten afzetten op Jo'burg International Airport. Het volgende en laatste bericht zal dan wel woensdag volgen vanuit casa Dennis, als alles goed gaat natuurlijk.

Yours truly,

dennisbrouwers@hotmail.com

• 12 Februari 2007 - 10:48

Joyce:

Zeg jij tegen Len dat ik de sleutel bij van Cromvoirt wel afgeef. Ik moet werken namelijk.
    Goede reis terug.

• 12 Februari 2007 - 22:57

Stan:

Goed dat je weer terug komt. heb ik weer wat tegenstand van iemand van de Kouk.

• 13 Februari 2007 - 00:40

Jean:

Nee inktvis is niet lekker, en ja Blood Diamond is 'n idrukwekkende film.

Toet vriedig,
    Jean.

• 13 Februari 2007 - 09:49

Mam:

Jao, noe is 't weer lang genog geweast, alle pyama's zeen noe gestreke!
    Gooj reis en tot woonsdig.

• 14 Februari 2007 - 02:47

Len :

Dennis en ik zijn mekaar nu ff kwijtgeraakt op het vrij grote Dubai Airport, maar ik weet zeker dat hij vanzelf ook bij deze Samsung gratis internet tent terecht komt om zijn mail te bekijken. Dennis; ik zie je bij de gate

• 14 Februari 2007 - 18:44

Dennis:

Welk gate-nummer Len?

• 14 Februari 2007 - 23:42

Mariannebultman:

ha Dennis,
    hoop dat jullie een goede terugreis hebben gehad. Je hebt zeker niet toevallig een diamantje in je zak laten vallen?
    Jammer.
    Het is geweldig om jullie verhalen te lezen. Laat staan dat je het mee mag maken!
    Wie weet kom ik je met de vastelaovendj nog tegen. Hoewel, of we elkaar dan herkennen is natuurlijk nog de vraag. Enne..tante Nelly, opgelucht dat de jong weer toes is? Vast wel. Groetjes, hoije,
    Marianne Bultman
    en ook van de rest van de fam en tante Leen en dae ome Joep van Pong.