Baltische Staten - Reisverslag uit Riga, Letland van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Baltische Staten - Reisverslag uit Riga, Letland van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Baltische Staten

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

19 Mei 2007 | Letland, Riga

Op vliegveld Stansted komen we op de wc notabene Louie Beek tegen met zijn vriendin. Lache ! We zijn redelijk oppe tijd thuis, en hebben geen parkeerbon op vliegveld Eindhoven gelukkig. Om 04.00 word ik weer opgehaald en gaan we naar Dusseldorf. Via een overstap in Kopenhagen komen we rond de middag (1 uur later als in Heytse) in Tallinn aan. Even terugdenken wat we eigenlijk allemaal gedaan hebben ? Old Town is erg sjiek in elk geval, en erg compact. Het eten kost niet veel maar de drankprijzen vallen me helaas erg tegen. Het wordt wederom wat duurder als verwacht dus....schiet eens op met dat vakantiegeld !! We slapen vlakbij de Erik Prinssen Straat, "Pikk". Ons hostel staat ingeschreven op het zelfde adres als www.sexboutique.org , maar dat is een etage hoger. We hebben met een hop-on hop-off bus een tourtje gemaakt. Zijn boven in de TV toren geweest met uitzicht over Tallinn, zelfs tot Finland kun je kijken. We hebben ontzettend mooi weertje getroffen, alle terrasjes zitten vol. Onze voornaamste bezigheden betreffen tot op heden het verorberen van halve liters, of soms liters bier. www.beerhouse.ee is daar een leuk maar commercieel voorbeeld van. We zijn wel al een keer of 3 betoept helaas. En je moet niet denken dat de vrouwen hier zitten te wachten totdat er een West-Europeaan komt om hen weg te halen hier. Het verbaasd me dat het hier totaal niet op Rusland lijkt, het is eerder Scandinavisch, ook het schrift is niet Russisch. Het lijkt dus totaal niet op ons bezoekje aan Rusland in 1996, wat ik eigenlijk juist wel verwacht had. We hebben een www.eurolines.ee bus gepakt naar Riga. Het landschap bestaat voornamelijk uit bossen en wat meertjes. De huizen zijn meestal van hout, wat erg gaaf uitziet. Riga is een stuk groter als Tallinn. Riga zal de komende jaren gaan "boom-en". Er wordt ook een supermodern eiland in een rivier gebouwd genaamd "City in the city" of zoiets. Ook komen er 50 vliegbestemmingen bij, waaronder de Aziatische markt. De maandlonen liggen hier voornamelijk tussen de 150 en 250 Lat, dat is 225-375 euro per maand. Als je dan ziet dat hier normale appartementen te koop staan voor 400.000 Lats, vraag je je toch af hoe ze dat kunnen financieren. Maar 0,4% verdiend meer dan 1000 Lat per maand. Die 0,4% is nadrukkelijk aanwezig in Old Riga; de Ferrari's, Porsches en mega Jeeps staan overal voor de terrasjes. We hebben een appartementje gehuurd voor 120euro per nacht, dat is wel kei gaaf eigenlijk. We zitten een kilometer buiten Old Riga. Gister een vodka/jus avond gehad, 3 euro per stuk, maar wel flinke scheuten vodka. Arme Roger viel na 1 glas letterijk om haha. Een pint bier kost net geen 2 euro, dus dat is te doen. Meule, Ziep en Lier liggen voor kapot op bed, 13.30 zaterdagmiddag. Boerjan en Geelen zijn ergens eten en wandelen. Om 17.00 hebben we afgesproken in een Ierse Pub om naar de FA Cup Final te gaan kijken, dan begint ook Happy Hour, jippie. Het valt enorm op dat zowel de vrouwen als de mannen er enorm trendy gekleed uitzien. Daardoor lopen wij 6 met spijkerbroek en t-shirtje er een beetje verloederd bij, mer ja, boeie ?! Als de vrouwen in heel Letland zo mooi zijn als hier, vreet ik een beer, dat kan echt niet. Als we over straat lopen komen de alom bekende kreten :"ohhhh, kiek doa manne, doa vroot ich de strontj nog vanne..." regelmatig uit elk van onze strotten. Iedereen spreekt overigens belachelijk goed Engels. Zo, ik ga eens even de straat op.

• 19 Mei 2007 - 19:01

Lust:

dennis: het gezegde is:
    "doa LUST ich de strontj nog vanne..."
    de intentie van het verhaal was echter heel duidelijk.

geniet en leef, groet aan allen..

Vester

• 19 Mei 2007 - 20:11

Londoner:

FA cup final dus auch gezeen? Waas neet veul aan he? Kidderminster Harriers - Stevenage Borough waas unne baetere pot.

Mer toch waal sjiek om Wembley truuk te zeen weitende det wae doa veurige waek zoaterdig aug zoote. Gans boavenin.

Groete aan de jonges (en auch aan Frans)

Wil

• 20 Mei 2007 - 04:29

UBhel(l)oppe40:

Zooeh, jullie houden een trek-tocht? Zeg maar tegen Ziep dat Marielle en ik Thaiphoon net hebben afgesloten. Was erg leuk feest trouwens.

• 21 Mei 2007 - 08:44

Romario:

Goooooooooooooooooooooooaaaall !

• 25 Mei 2007 - 08:47

Luc Dings:

Die vrouluuj zeen doa auch idioot knap !! Wacht mer tot in Vilnius,doa zeen ze nog knapper !!! Is der waal un stuk deurder gewoare...

Kusje Luc

• 04 Juli 2008 - 21:05

Johny& Willy :

Thx voor de info
    en succes met ohhhh, kiek doa manne, doa vroot ich de strontj nog vanne

Groeten en tuten

Jonhny en Willy