Begin wereldreis Sint Petersburg / Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Begin wereldreis Sint Petersburg / Moskou - Reisverslag uit Moskou, Rusland van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Begin wereldreis Sint Petersburg / Moskou

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

18 September 1996 | Rusland, Moskou

VOORWOORDJE

***********

Ergens rond Augustus en September 1996:

Mam, ik ben iemand tegengekomen uit Kelpen, die komen wij vaker tegen bij festivals en concertjes. Hij met een groepje vrienden uit Kelpen en ik met die jongens van Heytse. Hij heeft ook wel zin om te gaan reizen. Hij heet Len Coenen, never seen never heard, en we gaan deze week een dagje naar Amsterdam en Utrecht om te zien wat er mogelijk is.

Teruggekomen.............

Mam, de trein door Siberië moeten we vóór Oktober pakken, anders is het daar veel te koud, dus we gaan over een week of 3 naar Rusland; moet ik naar de bank gaan om geld te lenen, of kunnen jullie me wat lenen.............................................
.............................................
Zo gezegd, zo gedaan....................

P.S. Er staan gegarandeerd vele spellingsfouten in en ook dingen die weinigen zullen begrijpen of die gemisinterpreteerd (!) kunnen worden, oftewel parental advisory: explicit lyrics !!!!

De verhalen zijn moment opnames van mij, Dennis, dat wil dus niet zeggen dat anderen dezelfde indrukken zouden hebben gekregen als ik. Omstandigheden zoals bijvoorbeeld het weer, mijn gezondheid en andere mensen, zijn van grote invloed geweest op deze moment opnames; dink doa goot aan !!

-----------------------------------------------------------------

18-9-96 woensdag, Sint Petersburg, Rusland

Om 05.00 vertrokken richting Schiphol met Marcel Tinnemans als chauffeur. Vroeg daar en zo te zien een tussenlanding in Helsinki ! Vlucht KL189. No smoking, middelste rij, achter elkaar, gaan we Nederland verlaten. Nog snel enkele Russische woorden op papier gezet. Helsinki 1 uur tijdsverschil (later). Mooi uitzicht, veel meren en bomen, half uur gewacht, toen verder. 15.00 lokale tijd (13.00 thuis) geland in Sint Petersburg. Douane papieren ingevuld en vrij snel (15.30±) stonden we buiten. Hotel was groter probleem ! Metro stations moeilijk te lezen, maar toch te doen en zeer goed. Kerel reisde met ons mee om de weg te wijzen, toch vaak verkeerd gegaan. Toen goeie tip. Bus 3 helemaal uitzitten, stopt voor hotel "Karelia", noorden St. Petersburg. ±19.30 ingecheckt. 's Avonds centrum beetje verkend. Gegeten opgewarmde pizza en half broodje met soort salade. Dagkoers 1 gld = 3176 Roebel. Metro ticket 1200 Roebel, Trollybus 1000, redelijk goedkoop. Eten + drinken duurder als verwacht. Blikje cola 2400/4700. ±23.45 terug in hotel. Morgen veel lopen.

19-9-96 donderdag, Sint Petersburg

09.15 opgestaan, hele dag 10 C+zonnetje ! Ontbijt is niet veel, dus weinig. Bezienswaardighedendag gehad. Ontzettend veel gelopen, nog meer gebouwen gezien. Zeer indrukwekkend, schitterende architectuur, prachtige uitzichten. Er is nog niks gebeurd, waardoor ik me hier onveilig of ongemakkelijk zou moeten voelen, wat ik van te voren wel dacht. Alleen het autoverkeer is niet te filmen. Scheuren en laat remmen, echt uitkijken geblazen. "Kazan" kathedraal is schitterend Romeins achtig gebouw. "Holland Nieuw" is een door grachten omgeven fabriek, niks aparts. De bruggen over de "Neva" rivier zijn te gek. De "Isaak" kathedraal ook boven geweest, magnefiek uitzicht over St. Petersburg. De rotonde aan de voorkant hiervan is alleen aangegeven door een witte lijn, geen verhoging d.m.v. stoeprand of iets dergelijks, gewoon asfalt met een lijn erom. "Winterpaleis"+"Aleksander Zuil" met plein zijn zeer indrukwekkend. "Hermitage" is ook niet slecht, maar entree te duur(fl 13,-). Hamburger+cola bij "Marinemuseum" buiten gegeten. "Academie" rondgelopen op binnenterrein. "Petrus Paulus vesting" is door muur omgeven nederzetting geweest die er zeer verlaten uitziet. Kerel gaat in "Neva" zwemmen !! "Tsaar Peter" huisje onder constructie, zoals veel gebouwen hier. Kruiser "Aurora" van dichtbij gezien, helaas niet op geweest. Op "Nevski Prospect" gegeten in snelrestaurant. Allemaal foto's aan de muur met gerechten, maar wij bestelden per ongeluk tomaten soep met ingrediënten, evengoed lekker !! Rock Café gezocht, niet gevonden. Vuile lenzen gekregen en beetje last van voeten. ±22.30 terug in hotel.

20-9-96, vrijdag, Trein Sint Petersburg-Moskou

9.30 opgestaan. Ontbijt met rijstepap, getverdemme. Douche genomen. Voor de middag uitgecheckt. Bus+ lopen naar "Bolshoy Prospect" mooie lange straat. Een heel brood gekocht voor 0,75 cent, ieder half opgegeten, lekkerder als ontbijt. Bij nieuwe Mac D. gepist. Bagage opgehaald om 20.00 afgesproken tijd "Karelia". Bevestigings-clip kapot van rugzak, schade valt nog mee gelukkig. Gegeten in restaurant, dachten friet, salade en vlees te krijgen, kregen echter grote kop soep met vlees, aardappelen, groente erin !! Naar "Moskovski" treinstation gegaan en ik zit nu in een 4 persoons coupe te schrijven. Joeri handelt in petroleum en was 1991 Russisch kampioen pentatlon. Igor zegt nog niks. Vertrek 23.59 perron 4 rechter trein. Conducteur nog extra 12000 moeten geven, maar dat werden er 22000 !! Schitterende trein en coupe's, niet te geloven, nooit verwacht. Snik heet en ik hou mijn schoenen denk ik maar aan!

21-9-96, zaterdag, Moskou

08.00 wakker in trein, goed geslapen, zonder schoenen !! Trein uitgekomen staat er iemand van het hotel met een groot bord met Mr en Mrs Coenen Brouwers erop, om ons naar chauffeur met grote auto te brengen, belachelijk. In hotel duurt het even maar rond middag al uitgerust en uitgepakt naar centrum. "Rode Plein" + "Kremlin" + "Geom" en al die andere gebouwen er rond omheen zijn prachtig. Weer een brood gedeeld met Len, lekker en goedkoop. Naar "Dinamo" stadion gegaan, waar Dinamo en CSKA Moskou spelen, op het veld gelopen. Ook hier veel markten, zoals ook in St. Petersburg, echt niet normaal. De prijzen zijn europees. Dachten een goedkoop eetcafé gevonden te hebben; 'zeer weinig besteld ± f20,- de man !! Bier is overal veel te duur dus een slechte fles vodka (1 liter) + fles cola (2 liter) gekocht samen f6,-. Om 21.30 in hotel en nu die vodka nog naar binnen om het eten terug te verdienen.

22-9-96, zondag, Moskou

En samen bidden wij dat die koppijn overgaat, NOT !! Ontbijt was niet veel soeps. We zaten in een tamelijk sjieke eetzaal waar ook 2 kerels uit Reuver zaten, even gepraat natuurlijk. Om 12.00 naar "Gorki Park" gegaan. Gewandeld in de bossen. Mooie rustige omgeving. Daarna "Lenin" stadion waar een ontzettend grote markt was, onvoorstelbaar zoveel kraampjes, containers, bont, alles was er wel te krijgen. Ook in "Lenin" stadion in geweest, eigenlijk niet toegestaan, maar ja. Naar "Novositsji" klooster gelopen. Een soort "Petrus Paulus vesting", mooi. Daarna onbetaald met bus naar "Arbat Prospect" gegaan. Dure straat, eindelijk konden we pinnen !! Gelijk een ton gepind !! Toen een moederhond met wat puppies gezien op straat. Brood gedeeld. Later ±20.00 bij hotel nog vodka+cola+brood. Hotel was Olympisch hotel 1980, grootste hotellencomplex ter wereld, 5 gebouwen, totaal 10.000 gasten.