Hanoi tm Mekong Delta - Reisverslag uit Lạng Sơn, Vietnam van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Hanoi tm Mekong Delta - Reisverslag uit Lạng Sơn, Vietnam van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Hanoi tm Mekong Delta

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

29 November 1996 | Vietnam, Lạng Sơn

29-11-96, vrijdag, Lang Son, Vietnam

Aangekomen 09.30 Nanning. Busstation gevonden, eerst foute bus van 13.00, Len andere gevonden, 10.50 voor 37y, dat is te doen. Busrit Qingping of zoiets duurt 5½ uur. Aldaar de weg naar Vietnam gevraagd. Fiets met bolderkar zal ons wel brengen! Nee dus, naar busje en daarmee naar grens. Grappig, niks te doen, eerst chinese buro binnen als enigsten, dan weer naar buiten lopen in een soort van neutrale zone naar de vietnamese kant, tussen de rotsbergen door, makkelijk gegaan allemaal. Over de grens verteld agent doodleuk dat eerste plaats 20 km verder is en dat kost ons 5$ per persoon met motor, leuke rit, dat wel, maar geen 20 km, stop bij treinstation. Rip off Nr 1. Er gaat geen trein meer, Lokale gids kan ons ook niet bekoren, busje naar Lang Son dan maar, 2us$ per persoon. Vrij snel hotel gevonden, slechtste kamer tot nu toe, maar ja, morgen Hanoi. Restaurantje heeft geen menu, dan zelf maar in ijskast komen kijken. Zwart geld wisselen, koers =geen idee? Mosquito net over bed!
I served my country for 3 weeks, but I was in "NAM"!!!!

*****
einde dagboek 1

pin europas 100.000 Roebel =+f32,- (afgeschreven f40,-)
1.000 HK$ f230,-

Sawatdee Krap Thailand hallo Thailand
Sabaidi LAO P.D.R. hallo Laos

Van zaterdag 30-11-1996 Hanoi Vietnam

tot en met

Zondag 22-02-1997 Bangkok (2de keer)

30-11-96, zaterdag, Hanoi

Good morning Vietnam !! Op toilet moet je zelf met emmertje water in wc gooien en indien nodig met stok stront doorduwen. 'T is ook een uur vroeger hier trouwens. Buiten direkt busje Hanoi gevonden, hond kapot gereden !! 4 kilometer voor stad eruitgezet. Brug naar centrum mag niet lopend: bij brommer achterop en betalen of omlopen over spoorbrug....... omlopen dus !! Slecht weer, net geen regen. Bank gevonden, eigenlijk al gesloten, maar gelukkig hielpen ze ons nog. Postkantoor gevonden, Zweden zijn daar ook toevallig net een poste restante voor ons aan het afgeven!! Hier kun je RMB wisselen, rip off natuurlijk, en dan tot nog toe het ergste wat me is overkomen, onder het wisselen wordt m'n Lonely Planet gejat door kleine kereltjes, ik kan het nog steeds niet geloven, nog nooit heeft iemand iets van mij gejat, ongelooflijk maar waar. Aan de andere kant ben ik voor het eerst van m'n leven miljonair, en wel in vietnamese Dongs. Dat wordt dus leed verzuipen vanavond, Clemi treffen we dan ook weer. Met z'n allen naar Hanoi Roxy gegaan, allemaal foreigners in deze disco, drankprijs idem nederland, dus te duur !! Vantevoren afgesproken bij barretje buiten ergens, ze draaiden verdomme G-Love aldaar! Whiskeytje gehad, deur hotel was gesloten 's nachts, buren wakker gemaakt, echt ± 30 minuten aan deur gebeld, lachen, abnormaal lang bellen, toch binnen om 03.30. Welterusten allemaal.

1-12-96, zondag, Hanoi

11.15 op. Aan balie van hotel gezeten met de familie en tv gekeken miss world verkiezing. Bananen en mandarijn gekregen van dochter met mooie oogjes. Even over marktje gelopen met lage tentjes en dode kapotgesneden hondjes. Bij 'Au Lac' verzameld, naar Tin Tin cafe gegaan, ik + zweden pilsje gepakt, voor Tin Tin ook nog bij 'old darling' gegeten. 20.00 naar 'waterpuppets theatre' gegaan, aardige entertainment, best wel onnozel, maar wel leuk om te zien en te horen. David viel in slaap, te zat. Daarna even Hanoi Roxy met vietnamees bandje, daarna 'new darling' voor broodje smeerkaas!! Twijfel over Halong Bay, scenery=Yangshou, alleen ipv land, nu bergen in water, nu slecht weer forecast, misschien snel naar zuiden? Hanoi tot nu toe erg meevallend, veel toeristen, weinig speciaals te zien eigenlijk. Bus Halong Bay erg duur. Morgen op ned. ambassade collectcallnr vragen ivm creditcard einddatum!?!? Len naar Aussie ambassade. Zoon van hotel is pas vietnamees kampioen breakdance geworden of zo iets dergelijks, maar hij moet evengoed onze kamer poetsen en meneer zeggen tegen ons!

2-12-96, maandag, Hanoi

Kamer heeft geen raam, je hebt geen idee hoe laat het is als je wakker wordt, best wel fijn eigenlijk. Bij 'green bamboo' tour geboekt, morgenvroeg 06.15 richting Halong Bay met bus, 2x lunch, 1x breakfast, 1x dinner, 1x overnachting, 4 uur motorboot, 4 uur zeilboot, ± 18.00 terug, om 20.00 bus Hue, totaal $52 per persoon! Op terras bij Lake zit weer heel Scandinavië bijelkaar, gel gekocht f8,50!! Nu even slapen, beetje moe. Bij Tin Tin gegeten en gedronken, wilden eigenlijk LP China ruilen voor East Asia, maar die was net weg! Met Tin Tin barkeeper gratis wijn of zoiets gedronken, veel minder betaald dan verwacht, proberen te bellen, intern coll call, onmogelijk, dan maar naar bed. Die gratis wijn was toch iets te veel van het goede, dan maar vinger in de keel.

3-12-96, dinsdag, Halong city

05.45 hotel verlaten met lichte kater,richting Green Bamboo, ±20 min. snelwandelen met backpack, veel gymnasten op straat. Busrit ontzettend slecht wegdek, constant bumpy, zoals spoorweg overgang, 180 km aardige omgeving, hotel ok, allemaal toeristen in Halong city, boottocht na lunch enigszins teleurstellend, 't weer alla Yangshou, weinig geluk afgelopen 10 weken met weer!! Grot bezocht, gepraat met Amer. kamergenoot, vertelde dat 95.000 amerikaanse soldaten gedurende oorlogen gedood waren en naderr nog eens 17000 zelfmoord gepleegd hadden. Redelijk moe, veel smog in lenzen gekregen tijdens busrit. Dinner redelijk, leuke reisverhalen e.d. gehoord van in chili geboren canadese piloot met grootouders eng/duits + zwitsersItaliaans/frans, opgegroeid in Duitsl+Spanje+Marocco, woont in Nederland, vliegt voor singapore airlines en heeft vietnamese vriendin!?!?!?!?!? Er zit een kat op het balkon te miauwen daar wordt ik knettergek van.

4-12-96, woensdag, Halong city

7.30 ontbijtje hotel, niet veel soeps. Bus naar boot, slecht weer natuurlijk, erger als gisteren. Grot 'Heaven&Hell' bezocht door Unesco bestempeld als 1 vd world heritages, whatever that means? Lunch op boot wel ok, lekkere springrolls (loempia). Busje Hanoi, 17.00 gearriveerd, gratis drankje in cafe van tourgids die erg aardig en goed was. Over 3 uur richting Hue met bus, 't zal wel helemaal niet meevallen, maar ja, morgenmiddag zullen we toch wel daar zijn hoop ik.

5-12-96, donderdag, bus Hanoi-Hue

's nachts ging het minibusje door de vering heen, aan beide kanten, in the middle of nowhere. Wachten, wachten, wachten, had weinig zin. Kon daar niet gemaakt worden, enigste mogelijkheid is om lokal bus verder te pakken, minibuschauffeur betaalde die rit wel, dat was hem geraden ook, wij betaalden $22 voor rit tot daartoe! Lokale bus volgepakt met vietnamezen+goederen, veel. En wij, 2 jap, 1 Isr, 1 eng, 1 zwe, zaten daar ergens tussen. Na enkele uren gestopt om te eten, waarna ook deze bus het begaf. Uren later gingen we weer verder over de weg die abnormaal hobbelig was. Ik kan wel een uur schrijven over deze busrit, een ware hel, dat ging zelfs mij op het einde te ver. De enige bevrediging was, dat ik vooraf verwacht had dat gedurende onze reis de transporten altijd zo zouden zijn, maar het was voor 't eerst dat het echt erg was. Na 30 uur hobbelen en 100x slapende benen en 1000x pijn aan m'n kont gehad te hebben, komen we in Hue aan, in de stromende regen natuurlijk. Riksja onvermijdelijk, geen idee waar we zijn en waar we heen kunnen om 02.00 's nachts. Na lange fietstocht hotel voor 2,5$, slechte hygiëne, geen heet water godverdomme, stink als een os die zich net door de stront heeft gerold. Dat was een leuke pakjesavond!

6-12-96, vrijdag, Hue

13.45 wakker, geen heet water, dagboek bijgeschreven van laatste dagen, dan maar weer stinkende kleren aan om door de regen maar weer het cafe te zoeken waar we om 15.00 afgesproken hebben om geld terug te eisen maar daar reken ik niet op. Inderdaad het had geen zin, poste restante afgehaald van David+Micke, zij hadden gisteren DMZ tour gedaan in perfect weer en vandaag is het godverdomme nog geen seconde droog geweest. Morgen ook DMZ tour geboekt. Goed+goedkoop hotel gevonden m.m.v. Stella+Louise, tripple room gepakt met Avi, 3$ pp. Bij Mandarin gegeten, beste noodles so far, zeer goed restaurant, alleen het lokale bier is niks helaas. Vanavond in de lobby wat gezeten onder ons 5en, gezanik aangehoord, je pikt zo toch wel het een en ander op van andere culturen en gewoontes. Vietnamezen vallen me de laatste dagen erg mee, erg vriendelijk en behulpzaam, kreeg zelfs 1$ korting bij DMZ tour omdat ze me wel aantrekkelijk vonden daar, ik bedoel, ik stonk nog steeds als die os van gisteren en m'n baard was ook niet gekrompen vannacht dacht ik tenminste. En het regent maar en het regent maar. Morgenvroeg 06.00 busje voor de deur en dan door de tunnels kruipen, dat is pas Vietnam!

7-12-96, zaterdag, DMZ tour, Hue

06.00 bus DMZ tour, regenweer natuurlijk, maar dat mocht de pret niet drukken. Dit is zoals ik me Vietnam voorgesteld had. Uitgestrekte bosvlaktes, rivieren, bruggen, minority villages, Vinh Moc tunnels, Ho Chi Minh trail, combat base, ontzettend te gek, een van de mooiste dagen tot nu toe. Guide vertelde interessante verhalen over wat allemaal gebeurd is hier, dit was echt 'je' van 'het' gedurende de Vietnamese Noord-Zuid oorlog, midden in de gebombardeerde gebieden! Weer een lange, lange zit vandaag, op het einde toch iets te lang, maar morgen om 08.00 weer uren zitten naar Hoi An. M&m's als avondeten gekocht, daar had ik al de hele dag zin in! Eerste wilde slang gezien, green bamboo, maar hij was al dood, ohhhhhhh!

8-12-96, zondag, Hoi An

08.00 ongekend goeie grote bus, echt relaxed, enkele sights bezocht onderweg naar Hoi An; Marble mountains+China beach, niks speciaals. Bij aankomst direkt Micke+David getroffen, ingecheckt 4$pp, ok. Zij kleren laten maken, ontzettend goedkope maatpakken e.d.+35$. Toeristisch klein dorpje, iedereen komt voor 't laten maken van kleren. Het weer is eigenlijk best wel aangenaam, geen regen, geen zon, niet te koud, niet te warm, niet te benauwd! Rum cola ±f1,10, eindelijk eens iets positiefs. Volgens Zweden is Phnom Penh-Vientianne mogelijk! Waarschijnlijk wordt het dus Saigon tot kerst, dan Cambodia, dan Laos en dan Thailand, maar ja, je weet maar nooit. Misschien brommer huren 4$ per dag. Morgen is Len's 10.000 dag op aarde! In restaurant gelachen met hun kinderen die alles wisten van wisselkoersen! Zweden hebben nu zoveel gekocht, dat ze Australie niet zullen halen!

9-12-96, maandag, Hoi An

Oppe tijd lawaai in hotel, ±08.45 op. Het lijkt erop dat onze kamer eigenlijk de kamer van het personeel is, nu slapen zij op de grond. Bank+post geweest. Backpack gemaakt!!!! Broek voor tropen gekocht. Op maat, zijden/katoen, 7$. Rondgewandeld buiten winkelcentrum rondom rivier, zeer indrukwekkende buitenwijken, zandweggetjes, echt het oude Vietnam, landbouw, visserij, op redelijk primitieve wijze. Wij enigste toeristen in dit gebied, gelukkig. Alleen allebei camera vergeten, morgen terug. Gefaxt naar Coenen. Lou+Stella getroffen + Sven+Paulien(A'dam) die ik herkende van Yangshou. Bapao dumpling gehad, met heel ei erin, lekker! Geen dinner, rumcola instead.

10-12-96, dinsdag, Hoi An

09.30 op. Ontbijt kaas+omelet op broodjes! Len's broek opgehaald, veel dametjes aanwezig om ons te verwelkomen aldaar, Frans/Vietn modelletje dacht ons te kunnen imponeren, helaas! Brief 200 gram kostte $10, dat is mij helaas te veel, dan maar bewaren tot goedkopere postkantoortijden of zo. Het miezelt de hele middag, moeilijk foto's maken, maar toch leuke plaatjes geschoten buiten centrum, waar we gisteren waren. Len's pak valt te groot uit, vanavond terugkomen. Morgenvroeg Nha Trang minibus $9,-. Een fax teruggekregen van de fam Coenen, creditcard met DHL in Bangkok!! In sjiek uitziend restaurant een of andere fondueketel leeggegeten, goedkoper als verwacht, best wel gelachen met Sven,Paulien,Lou, Fransman, Avi en natuurlijk onszelf. Morgenvroeg om 05.00 opgeroepen.

11-12-96, woensdag, Nha Trang

Bus 06.00. 4 personen in voor vietnamese begrippen luxe bus. Bus hele trip bijna leeg, erg comfortabele reis voor de verandering. Hele dag regenachtig, maar toch is en blijft de omgeving prachtig, als de zon zou schijnen, zou het onmiddelijk kunnen concurreren met de Costa Brava of zo. ± 18.00 afgezet in redelijk hotel 4$pp. Nha Trang is dan Lloret de Mar, althans dat zal het over enkele jaren worden. Poste restante heeft Len gehaald, Zweden is bij Sailor Club. Tot straks. Bij Sailor Club veel te duur gegeten, aan bar gezeten, te duur, maar 'the place to be?!' Zweden getroffen, beetje bier gehad. Lonely Planet Vietnam/Kambodscha(duitse versie) gejat, dat ze maar kapot vallen. Erg warm nog steeds om 00.30.

12-12-96, donderdag, Nha Trang

Om middag op. Veel gelopen vandaag. Naar Ponagar Temples geweest+ Long San Pagode/Buddha. In klein restaurantje vlakbij hotel hotpot gedeeld met Len en later fles bier gedronken, mensen erg vriendelijk aldaar. Sailing Club geweest, 05.30 terug. Len's beurs gejat!!!! Mooie stad, echt net een europeese kustplaats, alleen vietnamees.

13-12-96, vrijdag, Nha Trang

Vrijdag de 13de, zeg dat wel. Erg bewogen nacht, behoorlijke hangover, naar de zweden gegaan, en wie zit daar ook, Clemi, together again! Flink ontbijt gehad, naar bank geweest met Len. Nu even middagdutje doen. Regenachtig, erg benauwd en warm. Weer bij ons humble restaurantje gegeten, Sailing Club geweest, morgen boottocht met Mama Hanh, die vanavond stoned aan buffet zat. 02.30 op bed.

14-12-96, zaterdag, Nha Trang

08.00 bij hotel zweden, stevig ontbijt, naar boot gegaan, Mama Hanh ziek, andere boot, Mama Linh! Erg goed helder zonnig weer, eindelijk. In zee gezwommen in reddingsboei, andere boot met Sven,Paulien,Stella ook daar. Goede gevarieerde lunch op dak van boot, later gevolgd door fruit buffet, hele trip alles incl,$7. Daar was niks van te zeggen. Floating bar, gratis wijn en ananas in open zee, later nog bootvluchtelingetje gespeeld; wij gingen naar bar andere boot, waarna onze boot er vandoor ging, maar gelukkig ontdekten ze dat ze ons in zee gelaten hadden! Ergst verminkte persoon die ik ooit gezien heb, gezien. Mond op plaats van wang, 1 oog uit, 2 onderarmen eraf, ik durfde hem geen tweede keer aan te kijken. ±17.00 terug hotel, erg moe, teveel fruit gehad, verbrand, erg mooie dag, ook nog in tobbes gepaddeld. Weer even geslapen en bij ons humble restaurantje gegeten, daarna happy hour Sailing Club, Mancunian Louise jarig, mijn Liverpool t-shirt geleend en Len's Liverpool muts ook. Ben behoorlijk uitgekeken op Nha Trang, schitterende stad eigenlijk, maar ik heb gewoon geen zin in zo'n toeristenoord op dit moment, maar maandag gaan we gelukkig. Op eilandje beachvolley gedaan. Nog met Bocholtenaar gepraat van trein Nanning!

15-12-96, zondag, Nha Trang

Uitgeslapen, buiten poort van hotel bij klein eet tentje gegeten, op strand gelegen, bus geboekt voor morgenvroeg Dalat $8, veel te duur, maar we konden niks goedkopers vinden. Gebadmintond. Erg heet vandaag, vanavond naar Hanh cafe verjaardag vieren en m'n t-shirt terug halen! Erg goed eten bij Hanh cafe, ontzettend aardige mensen, vooral voor jarige Lou, fles whiskey gratis, illegaal naar haar moeder collect call, waarbij vietnamees voor haar moest spreken om problemen te voorkomen, natuurlijk was m'n t-shirt vergeten, maar dat heeft ze later toch nog gehaald Even bij Sailing Club gezeten, ik 23.30 terug, we zaten met zo'n 10 'bekenden' uit china reis bijelkaar! Morgenvroeg 07 bus Dalat.

16-12-96, maandag, Dalat

07.30 bus, bomvol gepropt. Naast een zwitser gezeten, over zwitsers voetbal en cambodia gepraat met hem, bus oververhit, paar x stoppen. 14.30 Dalat. Dubbel room 6$, grote kamer, de Zweden ook getroffen, toevallig in kamer naast ons! Zonnebril + etui $2,25, nodig voor motortour morgen, die ons voor $8 de omgeving laat zien. Ook lokale bus gevonden die ons voor $4 + $10 naar Ho Chi Minh zal brengen overmorgen. Best leuke stad doet niet vietnamees aan. Golfen 15$pp per uur ??!!

17-12-96, dinsdag, Dalat

07.30 ontbijt, 08.00 met z'n 4en ieder eigen guide, begonnen aan tour achterop motor die tot 15.00 zou duren. Wat mij het meest zal bijblijven was in de Chicken Minority Village, toen we erg arme primitieve mensen in een hutje waren en ik een fot maakte van oude man+vrouw ±85 jaar en klein kind op voorgrond alleen op een bed en natuurlijk bedelden ze om geld en normaal negeer ik dat, maar toen we buiten waren gaf ik door een zij ingang 2000 dong = 30 cent aan opa, waarna ik wegliep, maar later kwam oma naar buiten gestrompeld en vouwde haar hande samen om me zo te bedanken, klinkt raar, maar ik had een behoorlijke brok in m'n keel. Funny House is hotel in een grote giraffe Gezien hoe men zijden maakt, erg raar met al die silkworms, had geen idee dat dat zo werkte. Schitterende Lien Khuong watervallen gezien! Paradise Lake was erg mooi, maar het deed Micke denken aan z'n woonplaats Safsnas! Erg vriendelijke en informatieve gidsen. Mijn gids, Thiet, is communistische, buddhistische, zuid-vietnamese vietnamveteraan van 46 jaar! In lokaal restaurant uitgebreid gegeten voor f2,50. Op TV even naar Vietnam-Laos gekeken, 1-1 in een matige wedstrijd, nivo nul. Dalik buskaartje Saigon kopen om de hoek, vertrekt 04.00 komende nacht, ticketverkoopster komt ons om 03.30 persoonlijk wakker maken. Bustijd veranderd, nu 06.30 wakkermaken, 07.30 vertrek. Geklaagd over katten gemiauw.

18-12-96, woensdag, Ho ChiMinh City

Miscommunicatie, om 05.30 stond madam al aan de deur! Alweer die kut katten moeten aanhoren. Busje normaal 14 personen, nu 23 personen, hutjemutje. Om ±13.00 op station HCMcity, met oude gele VSL bus naar district 1=Saigon gegaan, erg makkelijk gevonden eigenlijk. Paar bekenden gezien natuurlijk, hotel $6pp. Meeste toeristen tot nu toe, wel toffe stad op eerste gezicht. Goedkope rum!! Morgenvroeg naar embassie Cambadia+WAR museum, wat afschuwelijk moet zijn. Erg warm. Jas bij laundry.

19-12-96, donderdag, HCMcity

08.15 ontbijt Kim's cafe. Moet de lenzen toch gauw verwisselen, erg slecht, langer als 3 maanden in. Cambodia embassie, visum geregeld $30 voor 30 dagen, vanmiddag pas terughalen. Daarna WAR Remnants Museum bezocht, afschuwelijke foto's gezien, toch blij dat ik daar ben geweest. Regenweer. Paar reisburo's bezocht, Micke wil naar verre familie in Tonga, moeilijk om daar te komen. Vietnamese film in bios gezien met David! Bij vegetarisch restaurant gegeten, lekker+goedkoop. T-shirt met ster gekocht, tof t-shirt. Bij Sinh cafe weer fles rum gekocht, abnormaal goedkoop bezopen geworden!

20-12-96, vrijdag, HCMcity

11.30 Zweden komen ons wakker maken. Lenzen verwisseld. Wilden naar Cholon gaan, China town in HCMcity, maar 't regende de hele middag. Bij Saigon cafe gekaart. Om 17.30 dutje gedaan, nu 21.00. Morgen Mekong Delta tour, 3 dagen, 2 nachten, $25. Nu 22.00, net terug met buikpijn, overgeven, aan de schijt, hoe, waarom ?!?

21-12-96, zaterdag, Chau Doc

07.45 busje Sinh cafe, boottochtje, gevolgd door lunch in jungletoeristenrestaurant. VC base viel iets tegen, gewoon bunker gecamoufleerd met gras e.d. Buikpijn+buikgriep hele dag. Daarna in klein bootie met chauffeuse door smalle riviertjes door jungle, net als in de film, erg interessant. Paar keer kop gestoten, daarna 2x ferry, eerst over Upper Mekong, daarna Lower Mekong rivier. Geboekte hotel in Chau Doc is vol, ander hotel gevonden, kamer met David. Stad 50.000 inwoners, 300 km van Saigon, 8 km van Cambodia grens. Door dorpje gekomen waar Ho ChiMinh's vader begraven ligt+plaatsje waarvandaan veel bonzai boompjes ge-exporteerd worden. Toepasselijke muziek in busje, Animals, Doors, 60's. Carlsberg, Heineken en Daewoo reclame overal ook in middle of nowhere.

22-12-96, zondag, Cantho

Vandaag 50 jaar onafhankelijk, destijds uitgeroepen door Ho ChiMinh zelf. 06.25 op, ontbijt, boottocht Mekong rivier, floating houses, floating fish houses 35000$, vissen onder huis, snel afbetaald, eigenaars rijk, vis na 1 jaar +f2,50 waard! Alweer incence sticks maken gezien, helaas. Daarna rit naar Cai. Onderweg gids veel verteld over 'NAM', zelf 6 jaar militair. Ontzettend interessante en bijna ongeloofwaardige, maar toch waargebeurde verhalen. Lui, moe, maag redelijk. Ook Sam mountain beklommen, uitzicht over Cambodia grens. Veel smokkelaars, tax free sigaretten kopen in Cambodia, dan achterop fiets springen naar 'NAM', als politie hun stopt, afspringen en wegrennen! Lady Chua Xu Temple bezocht, niks speciaals, ben beetje tempel moe aan het worden. Cham Minority village bezocht.
Enkele feiten: Mekong Delta 60000 km2, 16 miljoen inwoners, 3000 km rivieren. Cantho 150000 inw paar jaar geleden, nu 300.000. VC killed 234000, burgers 3 miljoen, 300000 MIA, Aussies 485, Usa 2200 Missing in action, 57000 soldaten dood, 110000 gewond. Zuid-vietnamese leger bestond uit 1,2 min mensen. Tijdens Noordelijke slag in 55 dagen ±35000 fransen vermoord.

23-12-96, maandag, HCMcity

06.00 ontbijt. Laatste dagen enkele vietnamese hapjes geprobeerd op markten. Gisteravond was er kleine viering bij HCM statue in Cantho, 50 jaar onafhankelijk. Op markt, groot bord met 'Wanted people'. Goed weer, boottocht floating markets, slangenmarkt gezien, hanengevecht gezien. Behoorlijk moe alweer, zoals de laatste paar dagen. Trip zeker de moeite waard. Lange boottocht op Mekong, Wave gedaan! Len gisteren kikker gegeten, ik hou het bij kip. Na lunch + 2x ferry richting Saigon gegaan. Busje paar keer oververhit, ±19.30 terug in nieuw Sinh cafe. Deen Michael daar+ vele bekenden, en natuurlijk ook Clemi! In Nha Trang nu heavy rainfall! Wat rum gedronken, Scandinaviers vieren morgen met ±25 personen kerstavond, dinner $13 pp in groot hotel, buffet. Alleen de drank moet je zelf betalen. Veel geld, twijfelen behoorlijk maar het is ons afscheid van Clemi+vietnam+het is kerstmis, waarschijnlijk toch maar meegaan. Grappig de vele overeenkomst woorden tussen Limburgs en Zweeds.

24-12-1996, dinsdag, HCMcity

Ontbijt, Phnom Penh busgarage gezocht, tickets alleen daags tevoren, dus morgen terug. Zweden moeten visum veranderen, waarschijnlijk niet samen naar Cambodia ! Schindlers List, Imagine, Muddy banks wishkah gekocht, f4,-per stuk. Vanavond kerstavond voor scandinaviers, naar duur restaurant gegaan, 29 scandies, 2 wij, buffet erg goed, drank te duur dus vroeger weggegaan naar ons goedkope rumrestaurantje, goed idee trouwens, weinig gelachen bij eten, liedjes e.d.! 1 deen met boot gezonken tussen vietnamcambodia, alles kwijt! Len pak aan, veel scandies ook, ik voetbal t-shirt aan, zag leuk uit! Rikshah driver wilde eerst geld niet aannemen, later ik door manager aangesproken, no problem. Naar Apocalypse now geweest, veel toeristen, veel vietnamese hoeren natuurlijk. Daarna ±04.15 richting hotel gelopen, onderweg gevoetbald tegen vietn. kids, 1-0 gewonnen! Daarna Rolling Stone cafe nog open, 07.00 in hotel na met bezopen koreaan+fransman vd ambassade gesproken te hebben, nou ja, zij spraken, ik luisterde en kreeg gratis bier! Kado's gekregen van Zweden!

25-12-1996, woensdag, HCMcity, eerste kerstdag

Roda 6-1 H'veen, 2-0 Gr'ngen, 4e pl. niet gedacht. 15.00 wakker Zweden geen visum verandering, 1 dag later. Helaas geen kerstsessie! Vandaag buskaartje PP kopen, local bus heel moeilijk te krijgen, +smokkelaars+dieven+rip offs, dus Sinh cafe bus tot grens $5,-. Op bed cambodia gelezen, daarna nogmaals local bus proberen te krijgen, erg druk in centrum. Rumcola gedronken, laatste dag met Clemi, vandaag 100 dagen weg, meeste met hem! nu 04.07. Afscheid genomen, dalik 07.00 op voor Phnom Penh! Eigenlijk te zat voor dat, maar ja, als je samenreisd met iemand ±70-80 dagen, dan mag dat wel, vind ik, 't zal wat worden dalik!!