Phnom Penh - Anchor Wat - Sihanoukville - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Phnom Penh - Anchor Wat - Sihanoukville - Reisverslag uit Phnom-Penh, Cambodja van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Phnom Penh - Anchor Wat - Sihanoukville

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

26 December 1996 | Cambodja, Phnom-Penh

26-12-1996, donderdag, Phnom Penh, Cambodia

Het werd wat vandaag! Jezus het werd wat vandaag. 07.30 op, nog kutzat. Busje richting grens ok. Grenspassage vrij snel en eenvoudig. Douanehokje ergens in wei. Toen met 3 pers. auto gehuurd, 21$. 150 km, slechtste weg ooit gezien, cd gevoeld. Met een mountainbike had je hier nog problemen gehad. Kuilen, kuilen en nog meer kuilen, je vloog van de ene naar de andere kant in onze toch redelijk grote nissan pick-up truck. De ferry ging ook vrij snel, in PP wisten de niet engels sprekende chauffeurs niet de weg, behoorlijk irritant is dat, dat kan ik je wel zeggen. Op gegeven moment stop in buitenwijk en hij wilde ons eruit gooien, jammer maar helaas voor deze persoon had ik daar absoluut geen zin in. Paar toeristen om hulp gevraagd, Capital hotel gevonden, 5$ redelijk. Om 17.15 even dutje, 22.15 even wakker en doorgeslapen tot morgenvroeg ; dat zegt genoeg.

27-12-1996 vrijdag, Phnom Penh

08.30 lang geslapen eindelijk, 24 uur geen eten gehad. Moet aan cambodjaans geld zien te komen. Stad verkend, mooi marktgebouw, zeer fraaie Phnom Wat, de "vernieuwde brug" is nu opeens een nieuwe brug! Zweden om 15.00 gearriveerd, natuurlijk kamer tegenover ons. Handdoek+onderbroek alweer vergeten, Clemi maar niet weer een fax sturen, 't zou wel kunnen denk ik. Mooie oude straten waar je goed aan kunt merken dat er vernielingen zijn aangericht in het verleden, slechte wegen, zandwegen, tot op heden aardig volk, minder lastige cyclo/moto riders. Redelijk goedkoop eten+ drinken, alleen vlucht Bangkok $110,-, Airtax 15$, speedboot Siem Reap one way 24$, dat telt wel op. Cheque gewisseld. We zullen nog krap komen te zitten met nog $300 te besteden tot aan Bangkok. Morgen 09.00 naar Killing Fields of Choeung Ek. Drukke weken voor de boeg, dat werd tijd ook, want vanaf Hoi An was ik een beetje moe van alles, nu voel ik me een stuk beter met erg interessante dingen in het vooruitzicht. Vanmiddag nog wat met lenzen geworsteld, ook nog slechte stront, maar vandaag goed gegeten, hopelijk morgen beter. Computer soccer gespeeld.

28-12-1996, zaterdag, Phnom Penh

09.00 auto Killing Fields. Niks als schedels van mannen die, nadat ze gemarteld waren in S-21 gevangenis, hier in massagraven terechtkwamen, raar om te zien en te geloven. Na uurtje naar Tuol Sleng museum geweest. Vroeger als school dienend geweest, later door onze vriend Pol Pot omgetoverd in de 5-21 gevangenis! Foto's aan de muur die genomen waren door politie toen ze deze gevangenis oprolden, erg schokkende beelden, galg ook nog aanwezig. Verder duizende afschrikwekkende foto's van gefolterde mensen, van wie we vanmorgen de schedels hebben mogen aanschouwen, helaas ook 8 europeanen. Alle intelligente mensen zijn destijds vermoord, mensen met bril, mensen die een buitenlandse taal konden spreken, dus tegenwoordig ligt het IQ in cambodia laag. Dit "museum" was een stuk schokkender dan dat in Saigon. Vanmiddag nog richting nationaal museum+koninklijk palijs gelopen, helaas voor deze mooie gebouwen vroeg men entree! PP bevalt erg goed, heeft een echt eigen karakter, zoals weinig andere steden dat hebben. Iets minder hectisch in het algemeen. Morgen 06.30 richting Siem Reap, stadje nabij Anchor Wat, de eigenlijke doelstelling van deze cambodia trip, waar we tevens nieuw jaar zullen vieren met de zweden natuurlijk. De "Bodie's" zijn vrij aardig over het algemeen, sommigen zijn zelfs bereid je te helpen, zonder om geld te vragen, maar het is en blijft natuurlijk een derde wereld land. Trouwens de baby's werden destijds natuurlijk kapotgeslagen tegen muren of omhoog gegooid en opgevangen..... op een bajonet!! Lekker bief+ champignons+rijst gegeten, supersoccer alweer. Lariam geslikt. Nu 22.00 moe en voldaan op bed.

29-12-1996, zondag, Siem Reap

06.00 op, kut want ik sliep net eens goed. 06.30 naar speedboot. 07.00 vertrek. ±12.00 aan land, Tonle Sap Lake ontzettend groot, nog iets mooier dan Mekong Delta vond ik, aan wal veel touts, taxi Capital stond klaar, grote chaos, hotel $1,-p.p.! 3 dayticket Anchor $40. Stadje niks aan, eten duurder helaas. Vanavond al voorproefje, na sluitingstijd, sunset Anchor Wat bekijken! Heftige tocht vandaag. 16.45 motorcyclo naar een vd vele Wats rondom Anchor Wat, die hebben we beklommen en vandaar de zon zien ondergaan, prachtig landschap, alla Africa, maar dan met rijstvelden! Ook glimp van Anchor Wat zelf opgevangen, morgen meer. Tot Bangkok wordt erg krap met geld, creditcard niet meer geldig als we terug komen in PP, daarna nog naar zuiden, Sihanoukville e.d.?!?! Morgen fiets huren om te bezuinigen!

30-12-1996, maandag, Siem Reap

07.30 ontbijt. Fietsend naar Anchor Thom, eerste Wat is "the Bayon" met z'n gezichten, heel erg mooi en groot en indrukwekkend: 't voelt ook goed om in deze omgeving te fietsen. Ook tempels die minder zijn. De Neak.... met water eromheen valt erg op tussen de anderen, evenals de Mebon oriental, met gras bedekt, mooie kleurrijke Wat in mooie omgeving, voor mij vandaag de mooiste en meest beindrukkende, 't begon bijna te regenen dus met Micke snel richting hotel gefietst ±15km, goed voor conditie. Ook rol mentos gehad sinds lange tijd, mmmm! Veel foto's gemaakt, misschien wel te veel, maar het is werkelijk te gek. Morgenvroeg gaan we voor de zonsopgang, ook al ben ik daar normaal niet zo kapot van, misschien vind ik dit hier wel mooi. Nu 18.00 plain rice+tea gehad, cheapy, cheapy! Nog dumpling gegeten. Paar Nederlanders ons hotel die ook samen met ons over grens zijn gekomen. Op Micke's cassetterecorder wat ingesproken voor z'n vrienden in zweden, best leuk om te doen. Weten nog niks voor morgenavond en 't maakt me eigenlijk niks uit ook niet, 't kost weer extra geld, en dat extra heb ik momenteel helemaal maar dan ook helemaal niet! Komende nacht opstaan zons opgang Anchor Wat.

31-12-1996, dinsdag, Siem Reap

05.00 op de fiets naar zonsopgang Anchor Wat kijken, 't is echt een bijzondere tempel, sunrise zeer fraai, weerkaatst in vijver, prachtig gezicht. Schitterende muuretsen, echt te gek. Daarna wat bananen naarbinnen gehauwtj en naar onder ander Ta Prom gaan kijken. Deze tempel is de enigste die in de oorspronkelijk gevonden staat verkeerd, midden in de jungle! Dit geuftj ut neet!! Belachelijke tempel. Bijna verruïneerd, maar echt ongelooflijk tof, vooral als je op de daken klimt en zo alles van bovenaf kunt aanschouwen, veel grote bomen met gigantische wortels vertakt naar alle richtingen,het weer is oo k perfekt, dit moet een van de mooiste en zeker meest overweldigende plekjes op aarde zijn, vandaag weinig toeristen gelukkig, die zijn thuis allemaal de bbQ aan het heetstoken voor nieuwjaar. Nu 15.00 kapotmoe, beetje rijst+groente+thee gehad, even dutje doen, onze fietsbanden waren opzettelijk leeggelaten. Vanavond bij Zanzibar gezeten, veel te duur voor mij, veel last van lenzen, 00.38 in bed, 1 lens uitgedaan.

01-01-1997, woensdag, Siem Reap

11.00 uitgeslapen, veel last van 1 oog. Len+David naar tempel, ik oog rustgeven+paar kaarten schrijven+boottickets geregeld, 22$ incl taxi+ 1 cola! Ook t-shirt gekocht 3$+kaarten 2$, nu 15.21 even dutje doen. Afgerekend voor 4 nachten +eten ±$9 niet slecht. Even gekaart. Micke gaat waarschijnlijk al snel Down Under, David misschien met ons mee? Eindelijk lekkere luierdag gehad, behalve dan dat gekut met die lenzen. Tas alvast ingepakt.

02-01-1997, donderdag, Phnom Penh

05.00 op, luxe boot richting PP, luxere langzamere, goedkopere boot. Relaxte vaart. 13.15 in PP. Hele backpack zeikenat godnondedju, vanmorgen was er weer zo'n riemschakeltje kapotgegaan godnondedju. Postkantoor paar kaarten op bus gedaan 2$+postrestante voor clemi geschreven. Bert's bookstore opgezocht met zeiknatte backpack, dus hele rug, broek, kloten zeiknat, godnondedju. Bij Bert's info gekregen omtrent overwater naar Thailand, risico vrij groot! Uit weersigheid helemaal gelopen naar Capitol hotel, en natuurlijk was dit volgeboekt, godnondedju, maar gelukkig hadden onze zweedse vrienden, die niet weers waren en met de motor waren gegaan, voor ons een kamer gereserveerd in Happy guesthouse next door $6. Tas uitgepakt, foto's gelukkig droog, scheerapp. redelijk, cassettes nat, alle papierrotzooi nat, dikke enveloppe met souvenirs nat, morgenmiddag evengoed richting Sihanoukville. Nu 19.00 natte rotzooi buitenhangen, toch maar wat gaan eten eindelijk. Paar uur supersoccer gespeeld om wat vrolijker te worden, nu 22.00.

03-01-1997 Kompong Som=Sihanoukville, vrijdag geloof ik

08.00 wakker, vannacht lens uit moeten doen, veel last, klere redelijk droog, ingepakt. Ticket Bangkok 08-01-97, 07.45, $113 excl 15$airporttax, gekocht binnen 3 minuten, en nog gebankt, laatste cheque!! 12.30 taxi naar bus, volle airco, tv, water, goede weg, erg tevreden. Veel hotels vol in Sihanoukville. Nu in Mealy Chenda guesthouse met 4 pers in 1 kamer van medewerkster, $2 p.p., wel erg grote insecten en reptielen op kamer, leuk als je op de vloer slaapt! Eten duur, wel mooi uitzicht. Nu 21.00. Morgen andere stranden checken. Ik wil 3 dagen aan strand+ goedkoop eten + goedkoop drinken hebben ! Backpack met wat geknutsel weer gemaakt, kijken hoelang 't dit keer houdt. Het risico om over land c.q. water naar Thai te gaan durven we wel te nemen, maar de consequenties zijn te groot. Gevangenis, land uit, nooit meer erin, boete etc. Toch maar vliegen, dus in 14 dagen 3x naar Phnom Penh!

4-1-1997, Sihanoukville, zaterdag

±9.45 wakker, erg lang geslapen, hadden we blijkbaar wel nodig alle 4. Ontbijt, weg langs strand gevolgt naar andere hotels gezocht, niks gevonden, wel leuk strand SokYia beach gevonden, verloren van Micke met tennissen, ik wel kinderracketje. Centrum+markt verkend, overal dure restaurants, misschien is ons plekje wel niet zo duur als we dachten, Cambodia algemeen is duurder dan Vietnam+China. Veel gelopen vandaag en dus ook weer eens getennist na jaren, beweging was wel nodig, komende dagen nog wel vaker tennissen denk ik. Vanavond typisch cambodiaans eten gehad, erg lekker, voor 't eerst sinds misschien wel het begin van onze reis geen zout hoeven te gebruiken. 'T geld wordt wel erg krap denk ik, moet tot aan Bangkok nog betalen: 8$bed,5$bus,15£airtax,Phonm Penh bed, taxi5$= ±35$ en ik heb nog $50, en ik moet ook nog af en toe eten de komende 4 dagen, dus dat wordt nog wat !

5-1-1997, Sihanoukville, zondag

8.30 ontbijt. Naar plaatselijke post gelopen met David en verder richting Sokha beach waar Micke+Len op het strand liggen, behoorlijk eind lopen, over rotsblokken, tussen struiken, David nog uitgegleden, paar krasjes, later op strand gelegen, zeewater erg warm, weinig uitgevoerd, Thailand gelezen in Lonely Planet. Terug met motor, David+ik samen op 1 motor, eigenlijk te zwaar, motor behoorlijk veel geleden in 5 minuten! Gegeten, cd Lennon in restaurant opgezet, lekker sfeertje eindelijk. Winkeltje gevonden met goedkope zeup, vanavond aan de Mekong whiskey voor 12 $ per liter+ wat sinas alstublieft! Nu 20.00, morgen waarschijnlijk hangover! 't werden 2 flessen uiteindelijk, veel cultuur uitgewisseld met de zweden, best wel leuk om te weten en de woorden blijven veel op elkaar lijken. Ik wilde foto maken van onze grote lizard vriend, maar hij wilde helaas niet poseren, ik kan hem nu niet vinden, hopelijk ligt ie niet in m'n bed.

6-1-1997, Sihanoukville, maandag

Na ontbijt, zonder kater, kortste weg naar strand genomen, paar uur op rotsblokken gelegen, 's middags even bij Sam's iets gedronken, daarna laundry opgehaald, busticket gekocht voor 4$ waarbij ik 4$ teveel terugkreeg!! Rest van de dag in ons Mealy Chenda restaurant gezeten, gekaart, quizvragen aan elkaar gesteld, alles betaald, morgenvroeg komt bus ons hier ophalen. En daar komt onze grote lizard vriend weer achter de spiegel vandaan, hij is erg nieuwsgierig en hij heeft z'n kindjes ook maar mee op bezoek gebracht, gezellig!

7-1-1997, Phnom Penh, dinsdag

Niet om 9 uur, maar om 8 uur bus, wordt ons om 7.55 tijdens ontbijt medegedeeld, dit vanwege viering Victory Day (dag dat Vietnam verdreven werd!?) Rond middag weer in PP, ongeveer even vaak hier als in Amsterdam geweest! Airporttaxi morgenvroeg 06.00 $6 voor 4 personen. Heb nu 18.00 nog 4$ over+ $15 airporttax. Voetbalwedstrijd cambodiaanse+Franse veteranen gezien in olympisch stadion 5-2! Bij buurrestaurant van Capitol lekker gegeten, hadden we dat maar eerder geweten, nog gezien dat iemand epilepsie aanval kreeg, nog nooit eerder gezien, best wel interessant en raar die electrische schokken. Met David persoonlijk, en later met Micke persoonlijk gepraat over hun scheiding na Bangkok, zelf kunnen ze daar blijkbaar moeilijk over praten met elkaar. Kamer met David $5. Erg benieuw naar Bangkok!