Plovdiv - Reisverslag uit Plovdiv, Bulgarije van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Plovdiv - Reisverslag uit Plovdiv, Bulgarije van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Plovdiv

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

26 December 2007 | Bulgarije, Plovdiv

Bij Fenerbahce waren de eerste minuten in het heksenketel stadion dermate indrukwekkend dat we de 1-0 gemist hadden, en pas een dag later zagen dat dat een schitterende goal van Deivid was verdorie. Fenerbahce is overigens de club van de rijken. We kwamen erachter dat een straat achter ons hostel nog 16 hostels liggen en zelfs enkele kroegen. Maar tis low-season, dus geen hond op straat, wel wat katten, dus weer in ons basementkroegje geschaakt, jazeker, en Len 2x schaakmat gezet haha. We hebben ook een geweldige rooftop terrace + bar, die in de zomer kei ruig zal zijn, maar nu dus helaas niet. Na ontbijt in onze kelder weer gaan lopen. Naar de Suleymaniye moskee. Suleymaniye is in diverse landen een ander woord voor moslim. De moskee is wel okee. Daarna naar de Grand Bazaar. De grootste bazaar van het Orient. Van binnen is die echt indrukwekkend groot, maar de smalle straatjes er rond omheen zijn veel gezelliger; echt gaaf. Voor weinig geld kun je daar erg leuke kleren kopen. Heb een kadootje voor een mede Fantasy Manager gekocht; denk niet dat hij daar blij mee zal zijn :). Op Eerste Kerstdag met de tram en metro naar busterminal gegaan en om 09.20 in een erg luxe bus richting Bulgarije vertrokken. Er zit ongeveer 45 jarige Turkse Nederlander die al 28 jaar in Soest woont naast ons; hij gaat zijn 20 jarige vriendin in Plovdiv opzoeken nadat hij even bij zijn kinderen in Istanbul is langsgeweest. Volgens mij is hij nog niet geaccepteerd in de familie, want hij mag fijn in een hotel gaan bivakkeren ipv bij de vriendin thuis. Istanbul rekt zich enorm lang. Opeens gaat het over in een dunbevolkt kouder gebied. We hebben misschien wel 100 roofvogels langs de weg zien zitten, sjiek ! Bij de grens moeten we eerst onze paspoorten (of zoals ik de ID kaart) laten zien aan de Turkse politie, een stukje verder weer aan de Turkse douane, en weer een stukje verder aan de Bulgaarde douane. Ik wissel op de grens 20 Turkse lira, 10 US dollar en 10 euro's in, tsja dat had ik allemaal in de beurs zitten toevallig. Als we de gres over zijn mogen we weer allemaal de bus uit voor een Bulgaarse politiecontrole, zucht. De eerste uren in Bulgarije is een vergapen aan de verpauperde dorpen. Wat een rotzooi, maar wel mooi om te zien. Bulgarije heeft ook ooit tsaren gehad, van Duitse afkomst. In de Tweede W.O. vocht Bulgarije overigens aan de Duitse kant. Je kunt wel zijn dat Bulgarije nog niet zolang geleden communistisch was. Rond 16.00 komen we in Plovdiv aan. Het is koud en er hangt een soort mist helaas. We pakken de taxi naar ons Hikers Hostel en worden vervolgens naar ons eigen appartement gebracht midden in Old Town Plovdiv, super !! Op het dashboard va de taxichauffeur ontcijfer ik zijn Cyrillische naam Kostadinov. Ik zeg "Emil !!". Hij herkent zijn beroemde naamgenoot en zegt gelijk "Gol Francia!", referrerenf aan diens doelpunt welk Frankrijk uitschakelde voor deelname een een WK of EK. We gaan eten in een aanbevolen restaurant. Als we de menukaart zien, krijgen we allebei een enorme smile op onze face. Wat een prijzen !! Echt krankzinnig goedkoop. We hebben net voor 100 euro aan Leva's gepind, dat krijgen we nooit op !! Een fan van Botev Plovdiv vraagt waas ik in NL fan van ben, ik zeg Roda, hij zegt gelijk " Kerkrade!". Grappig. YES, goal, directe vrije trap Ronaldo !! (zie ik op de achtergrond). We dineren uitgebreid en superlekker, zeg maar ons Kerstdiner, met een fles wijn en dessert voor een 6 euro de man hahahaha. Daarna even gaan slapen in ons koude appartement. Daarna wat kroegen afgelopen, best gezellig, maar ook in de kroegen staan veel mensen met de jas aan. We krijgen de dubbele vodka's niet aangesleept. De glazen zijn zo vol, dat er nauwelijks cola bij kan. Balen zeg !! ;). Aangezien ik weet dat Len daar iets minder goed mee over weg kan als de auteur van dit bericht, zijn we toch maar op een schappelijke tijd naar huis gegaan. Als Len 's morgens wakker wordt en tot zijn verbazing ziet dat hij 's nachts, tijdens een wc bezoek in ons appartement, zijn kleine teen tot bloedens toe heeft opengestoten, geeft dat aan hoe laat het voor hem was haha. Ik was er ook wakker van geworden toen hij onze slaapkamer weer kwam binnenVALLEN. Old Town hebben we vandaag doorgewandeld. Echt schitterend, op het mistige weer na dan. We komen in een Orthodoxe Kerk uit, waar net iedereen brood kreeg van zo'n heilige. Best leuk om te zien. Kweet niet of het gepast was om foto's te maken, maar ja, in een maffiastadje mag wel meer niet tuntj mich. Er zijn diverse schitterende superoude stadsmuren en amphitheaters, die door de vele overwegend Griekse en Italiaanse touristen worden gefotografeerd. De hoofdstraat is erg Westers, met MacDonalds geschreven in Cyrillische letters. We halen treinkaartjes voor morgenvroeg. Om 06.50 naar Varna, aankomst 13.06. Ons hostel hier, heeft via Skype al voor ons gereserveerd in het YOHO hostel in Varna. Er wordt ons gevraagd of we het niet vervelend vinden dat morgen in dat hostel (het enigste dat momenteel open is in Varna) een party is; dat vinden wij heeeeel vervelend ja ;). We lopen terug en beklimmen ook een berg met daarop 2 Russische monumenten. Het uitzicht is erg gaaf, op het mistige na natuurlijk. Er ligt overal sneeuw op de daken, wat een mooie Kerstsfeer geeft. Pas 1 t-shirtje gekocht. Dalik nog even eten. Ik kan op het etiket niet ontcijferen welk Bulgaars bier ik aan het drinken ben, maar voor 75 cent voor een halve liter maakt dat ook niet zoveel uit he. Tot weer eens.

• 27 December 2007 - 07:03

Jeanke:

Over toevallig gesproken, toen ik gisteravond dit stukje las over die vrije trap van Ronaldo toen was die goal net op TV bij MOTD.
    Trouwens manager Pods had gelijk mbt zijn optreden, klonk kwalitatief goed, enkele prettig in 't gehoor liggende nummers.
    Groetjes aan Emil, verpauperland en consorten,
    en drink niet teveel he,
    Jean.

• 27 December 2007 - 13:32

Djee:

Doe mij 1 plezier... hou Lennie weg bij de wodka!!!

• 27 December 2007 - 20:14

Wim:

Plukker, In Plovdiv kun je voor een habbekrats je geld opmaken aan illegale CD's voor 2 of 3 euri, niet van echt te onderscheiden. Heb er destijds zelf ook een stuk of 20 gekocht, echt perfect.
    PS mijn SMS nog gehad, of heb je die knommel niet meegenomen..??

• 28 December 2007 - 17:23

Djee:

Ha,

Kun jij aan Lenny,y,y doorgeven dat ik niet kan mailen vanuit thuis? Wel via hyves, maar ja... dat heeft hij niet.
    Zeg maar dat ik niet meer bij Thaiphoon ben geweest. Mijn dank is big.
    Fijne jaarwisseling.