Arthur Antunes Coimbra - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Arthur Antunes Coimbra - Reisverslag uit Istanbul, Turkije van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Arthur Antunes Coimbra

Door: Dennis Brouwers

23 December 2007 | Turkije, Istanbul

Aangezien we dit jaar nog nergens geweest waren zijn we nu maar even dr tussenuit. Zaterdagochtend om 06/15 aangereden naar Dortmund; met 45 minuten vertraging om 14.45 lokale tijd op een vliegveld 19km buiten Istanbul aangekomen. Volgens mij is dit een van de eerste keren dat ik vertraging gehad heb in mijn vliegleven, dus ik mag niet klagen. We hebben uren nodig gehad om in de stad te geraken helaas. Vijfbaanswegen helemaal potdicht. Wat een grote stad zeg. Allemaal flatgebouwen waar je kijkt. In ons Istanbul Hostel in de prachtige wijk Sultanahmed de bagage neergegooid en gelijk weer naar buiten, letterlijk een km of 3 gesprint naar een veerboot om nog oppe tijd bij Fenerbahce-Trabzonspor te geraken. Bij de ferry staan duizenden mensen met diezelfde gedachte. Zucht. Bij het stadion moeten we een loket zoeken om mijn internetboeking te verzilveren. Gelukkig worden we netjes door een achterdeur binnengelaten en zijn we net voor de aftrap in het stadion. Jippie !! Zag er een tijdje niet naar uit dat we het zouden halen. Eindelijk mijn idool Zico gezien. http://en.wikipedia.org/wiki/Zico Toch wel jeugdsentiment. Het is al snel 3-2 en dat blijft het ook. De Belg {tenminste ik kan me nog herinneren dat Rik de Sadelaer die naam nog wel eens uitsprak} Onder Turaci speelt een puike party achterin en ene Yattara speelt bij Trabzon kei goed, daar heeft Nol Hendriks toch zitten slapen. Daarna eindelijk een biertje genuttigd en allicht een durum kebabje. Terug met de veerboot en uren rondgewandeld over de Kalverstraat van Istanbul die uitkomt op het Taksimplein. Ziet er gezellig Kerstachtig uit, maar een leuke kroeg vinden we helaas niet. Dus maar een biertje gedronken in onze basementbar in ons hosten en KAPOTmoe op bed gevallen. Helaas begint in de nacht natuurlijk weer iemand uit die moskees te blaten, maar ja. Opgestaan zondag, naar de busterminal met de taxi om busticket naar Plovdiv te kopen. Helaas was busterminal veel verder weg als verwacht en de taxi dus erg duur. Kaartje gekocht voor een 20euro voor Eerste Kerstdag om 09.00 vertrekken. Kwam net zo uit helaas. Daarna met metro en tram voor een paar lira weer terug de stad in. Sightseeing gedaan. De Hagia Sofia bezocht. Beetje onderkomen maar wel erg mooi. Beetje raar om te zien dat de muurdecoraties niet alleen moslimgeloof weergeven, maar ook vaak het Christendom uitbeelden. Blijkbaar was Istanbul *of Constantinopel of Bizantia} vroeger eeuwenlang de Christelijke hoofdstad van Europa. Istanbul komt af van Istanpolis of zoiets, iets Grieks. De Vikingen waren hier ook al 800 jaar na Christus. De Blauwe Moskee die naast onze deur ligt is ook erg sjiek. Helaas moeten we onze schoenen uitdoen net als honderden anderen, zodat je in die moskee honderden mensen ziet lopen met hun schoenen in 2 doorzichtige plasticzakjes, kijkend naar knielende moslimbidders en bidsters. Raar gezicht. Ik heb daar weinig mee. Kan er hooguit om lachen en mooie foto's ervan proberen te maken. Het Topkapi Paleis is een soort ommuurde tuin met veel musea erin. Leuke wandeling, wederom. Helaas is er veel smog, wat de lenzen niet fijn vinden. Het is een echte mengeling van Europeanen en Aziaten hier. Als je rondkijkt denk je dat een groot deel van het volk uit West Europa komt kwa uiterlijk. De ligging van de stad tussen de mooie Bosporus en de een van Marmaris maakt het echt een pareltje. Onze wijk is echt ongelooflijk mooi. Als je midden tussen de Hagia Sofia en de Blauwe Moskee staat, kijk je echt je ogen uit. Nu even uitrusten. Morgen de Grote Bazaar en nog een moskee bezoeken. Ben kapot van het vele lopen, maar dat is niet zo belangrijk. Effe rusten, eten, biertje, Barca-Real kijken en lekker uitslapen totdat dat gebler weer begint.

• 23 December 2007 - 16:53

Djeetje:

Jeetje, kereltjes... dat klinkt weer heavenly.
    Wil je even aan Len vragen of ik de post moet opruimen e.d. En zeg maar dat ze naast zijn auto een bushalte hebben geplaatst. Zijn auto is inmiddels verzet.
    Geniet!!!

• 23 December 2007 - 16:59

L. Pods:

Goed verhaal, in de typische "Dennis-stijl". gaaf. Ik kijk al uit naar 't volgende. Goede reis naar Plovdiv.(klein stukje rijden. haha) Het optreden bij TOMTOM gisteren ging erg goed. Heel druk geweest. Goed voor Frits.

Veel plezier nog. Groetjes. Leon.

• 23 December 2007 - 17:51

Steph.:

En weg zijn ze weer....have fun...en hou ons op de hoogte

Groet,
    Steph.

• 24 December 2007 - 21:06

Frans En Ook Marloes:

goed bezig dennis, ik zie dat je dichter bij de oude stad zit/hebt gezeten dan lier en ik. De enigste kroeg die de moeite is voor alternatievelingen zoals jullie is Do Rock maarja, das te laat als jullie morgen al naar de bulgaren gaan. Trigger was inderdaad best aardig en ene neef van je tw luc dings heeft ut geluid gedaan, volgens heer Peulen wat zoetjen en volgens heer Dings veel te hard, tipische Peuelen reactie, ga biertje wegtikken bij Frits. Kerstavond he. tata en tot later en groet