Dionysopolis - Reisverslag uit Veliko Tŭrnovo, Bulgarije van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Dionysopolis - Reisverslag uit Veliko Tŭrnovo, Bulgarije van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Dionysopolis

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

30 December 2007 | Bulgarije, Veliko Tŭrnovo

Net gehoord dat er in Istanbul bommen zijn ontploft op Taksim Square op Kerstavond ? Nix van gemerkt, gelukkig.In een leuke rock bar wat gedronken. Volgens locals zijn er van de 9 miljoen Bulgaren al 2 miljoen vertrokken en zit iedereen te wachten tot ze per 1-1-2009 ook in de EU mogen werken, dus dat wordt nog wat. Voor Bulgarije is dat catastrophaal, de jongeren taaien af, en alleen de ouderen moeten het land "redden". De trein naar Varna duurt 6 uur en komt op schema aan. De buitenwijken van Varna zien er weer uit, alsof er 50 jaar nix aan gebeurd is. Wat unne kroam. Het YoHo Hostel is een geval apart. In het begin voelde ik me er niet zo op m'n gemak. Deuren konden niet worden afgesloten, er liep veel lokaal volk rond. Er is een feestje van een man of 50 met veel eigen gestookte remmel. Iedereen staat met een glas raki van 52% en een glas water in zijn hand om het weg te krijgen. Op zich een gezellige boel dus, alleen is het buiten steenkoud en hebben we geen zin om de dag erna een raki kater te hebben, dus gaan we vrij oppe tijd naar bed. Varna is in deze periode uitgestorven aan het strand. In de zomer is het hier een groot feest zo te zien. Er staan feestbarakken op het strand, die er niet echt stevig uitzien, maar ja, ziet er wel gezellig uit eigenlijk. We zijn naar het Archeologische Museum geweest waar voorwerpen en historie vanaf het oude stenen tijdperk (40.000-100.000 BC) in volgorde van gebeurtenis staan opgesteld. Erg sjiek en interessant. Zo staat er een sculpture van Dionysos, alleen de kop ontbreekt. Dennis stamt van die naam af. De God van de Wijn. Mijn naamdag is 9 oktober. Weer reden voor een feestje ? Ook weten of jij er eentje hebt ? http://www.mijnnaamdag.nl/ . Er ligt ook het oudste skelet van een leider of priester ooit gevonden; ruige foto van gemaakt, wat eigenlijk niet mocht, maar ja. Ook blijkt het nabije Balckik "vroeger" Dionysopolis geheten te hebben. Ik had zelfs mijn eigen munten www.wildwinds.com/moushmov/dionysopolis.html
. De ruines van Romeinse Thermalbaden zijn ook wel leuk om te zien. Niet normaal hoe groot die in die tijd waren. Zal wel menige Caligula orgie in hebben plaatsgevonden tuntj mich. Het Marinemuseum herbergt enkele MacGyver attributen en het Black Sea Aquarium bevat voornamelijk vissen uit de Amazone, zoals de piranha. Cultureel dagje dus. Het centrum van Varna heeft een lange leuke moderne boulevard. Weer lekker decadent uit gegeten, heerlijk als je niet op de centen cq leva's hoeft te letten. Geprobeerd om een kapper te vinden, maar dat was nog niet zo makkelijk raar genoeg. Heb 2 uur gezocht, maar 1 kapsalon gevonden die volgebeokt was; allicht. Nog een beetje op stap geweest, maar zaterdag zijn we al vertrokken naar Veliko Tarnovo met de bus. www.hostelmostel.com/index.php is ons geweldige optrekje. Zelfs het avondeten + een biertje is gratis. De ligging in Old Town is ook super. 100 meter verder is http://en.wikipedia.org/wiki/Tsarevets en dat ziet erg echt mooi uit. Het is echt winter hier, overal sneeuw en ijskoud. Lijkt wel op een wintersportstadje. Leuk Engels mopje gehoord. Wat is de overeenkomst tussen hondenpoep en vrouwen. "The older they get, the easier you can pick them up". We blijven hier ook voor Oudjaarsavond. Ben benieuwd of dat wat wordt. Gisterenavond even uit geweest met wat andere backpackers. Helaas moest de Kelpense afvaardiging het al na 1 glaasje wijn en 2 flessen bier voor gezien houden rond 00.30. Daar was ik wel wat dissapointed over. Had ik maar Berbatov gepakt verdomme. Vandaag wat rondwandelen, maar nu eerst naar het free all you can eat breakfast.

• 31 December 2007 - 14:39

Pap En Mam:

Lekker daar in de sneeuw en kou? Zo te lezen is 't daar de moeite waard.
    Wij wensen jullie fijne jaarwisseling en
    voor 2008: GELUK, LIEFDE EN GEZONDHEID!