Vienna - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Vienna - Reisverslag uit Wenen, Oostenrijk van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Vienna

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

17 Mei 2010 | Oostenrijk, Wenen

Nadat we woensdag pap verrast hadden met wat verjaardagscadeautjes, die hij dubbel en dwars verdiend had door zijn wegenwacht services, zijn we woensdagnacht oftewel donderdagochtend om 04:00 met de gerepareerde RAV4 richting Wenen gereden. We wisten dat het alle dagen regen zou geven. En dat is ook uitgekomen. Desondanks hebben we veel droge periodes gehad gelukkig. De tomtom stuurde ons over de lange A3 Autobahn, alwaar vele wegwerkzaamheden een omweg via het stadion van Hoffenheim tot gevolg had. We komen wel nog diverse keren over die schöne braune Donau. Duitsland kleurt mooi geel door de vele koolzaadvelden http://nl.wikipedia.org/wiki/Koolzaadolie . We komen om een uur of half 3 ’s middags bij ons hostel aan, aan de rand van de stad, op een berg met vrij uitzicht over Wenen, als het tenminste mooi weer is. ’s Middags om 16:00 is de aftrap van de laatste wedstrijd in de Oostenrijkse Bundesliga, die Hoep Stievens zijn eerste landstitel opleverde, lazen we in die Zeitung. Erg volgt een teleurstelling wanneer blijkt dat er geen 2 persoonskamer meer is, en we een kamer met 2 stapelbedden krijgen. Romantisch ! Voordeel is dan wel weer dat we allebei goed konden slapen ;). Donderdagavond gepoogd om onder de paraplu over een bospad een restaurant te vinden. We dachten een shortcut te hebben, maar het werd een omweg met doorweekte gevolgen. Een goed begin dus ! Het houten sfeervolle restaurantje bij ons op de hoek was echter niet verkeerd. Natuurlijk werd het een Wienerschnitzel mit Pommes und grosses Bier. Je krijgt dan 2 mega, platgeslagen, schnitzels. Mmmmm. Vrijdagochtend oppe tijd met bus en metro naar de Stephansdom midden in het centrum. Openbaar vervoer is echt super geregeld, vooral de metro . Nergens worden kaartjes gecontroleerd, overal kun je gewoon doorlopen met je Wiener Tages Karte, en binnen enkele minuten komt er altijd wel een metro. Erg handig. De Stephansdom staat in de steigers. Hij is wel mooi, maar we hebben beiden al mooiere gezien. We nemen een karig ontbijtje in het beroemdste koffiehuis van Wenen, Hawelka. Het is een oud kroegje (= Beisl) waar schilderijen hangen waarmee kunstenaars ooit betaald hebben. We lopen door de Hofburg, een dorpje binnen het centrum waar heel vroeger de Habsburgers woonden in de Middeleeuwen en Renaissance. Ook de Spaanse rijschool en het Sisi museum zijn daar. Allemaal prachtige oude gebouwen. We gaan ook even naar het http://www.schmetterlinghaus.at/ in het http://www.palmenhaus.at/ . Een erg mooie vlindertuin in een moderne tuinkas zeg maar. Daarna naar de Staatsoper gelopen. Helaas kon ik geen kaarten krijgen hiervoor. Dat vond ik wel erg jammer. We gaan de typisch Weense wereldberoemde Sachertorte proeven. http://nl.wikipedia.org/wiki/Sachertorte . Een heerlijk chocolade taartje dus. Jammer dat het lopende band werk geworden is door de populariteit, waaraan wij dus ook meedoen. We dachten langs de Donau te lopen, maar dat bleek een Donau-kanaal te zijn. De echte Donau blijkt te ver lopen te zijn. http://nl.wikipedia.org/wiki/Prater Het Pater pretpark heeft toch wel erg aparte nooit eerder geziene attracties. Het beroemde REUZENrad is echt geweldig. In 10 minuten draaien we in een soort schaftkeet rond en zien we ganz Wenen. We willen ook nog in een achtbaan, maar dat blijkt iets boven ons budget ;). Wel heb ik een beroemde MozartKugel gegeten, mmmmm. In een lokaal verlopen restaurantje eten we een matige kost. In de Oranjerie van het immense http://nl.wikipedia.org/wiki/Schloss_Schönbrunn gaan we naar een Mozart & Strauss Konzert : http://www.imagevienna.com/schlosskonzerte.htm . Het is een ongeveer 15 koppig orkest, met dirigent, en af en toe een opera zanger + zangeres en af en toe een ballet-koppel. Het eerste uur is Mozart muziek, en daarna wat toegankelijkere Strauss (Rieu) muziek. Ik blijf zulks toch erg mooi vinden. We hebben de goedkoopste kaarten maar weten toch stiekem op de duurste plekken te komen, dus lekker vooraan genoten. Daarna proberen we een taxi te krijgen, maar dat lukt niet echt. Dus maar weer met de metro. Dichter bij huis vinden we wel een taxi en om 23.30 vallen we kapot neer elk op ons eigen stapelbed. Zaterdagmorgen nemen we een koffie in het beroemde (?) Café Central. Ook nemen we een chocolaatje in de beroemde (?) Demel suikerbakkerij, die er van binnen erg stijlvol uitziet, tot genoegen van mijn wederhelft. Datzelfde geldt voor het beroemde (?)http://en.wikipedia.org/wiki/Hundertwasserhaus . Dat ziet er ook inderdaad erg mooi en apart uit. Ook zijn we naar de zeer gezellige en wederom beroemde (?) Naschmarkt geweest. http://www.wien-vienna.at/essen.php?ID=728 . Veel groete en fruit marktkraampjes met daarbij vele eet gelegenheden. Daarachter was een vlooienmarkt met veel ROMMEL maar ook leuke dingen. De vlooienmarktverkopers kwamen veelal uit het oostblok volgens mij; ze leken op Roma's oftewel kampvolk. Leek mij het minst veilige plekje in Wenen. Maar het had wel wat, zeker tussen de hoge oude kleurrijke herenhuizen. Heb nog geïnformeerd naar een oude viool om aan de muur te hangen, maar dat was veel te duur helaas. We gaan daarna op zoek naar het graf van Beethoven op de Zentralfriedhof. Om daar te komen heb je alle soorten van openbaar vervoer nodig, het ligt in een buitenwijk. De tram stopt bij alle 4 de ingangen. Hier liggen ongeveer 3 miljoen mensen begraven. Dit is de 2de grootste begraafplaats van Europa na Barcelona. Beethoven, Brahms, Schubert, Strauss, Mozart; ze liggen er allemaal. Falco (Jeanny!) hebben we helaas niet gevonden http://nl.wikipedia.org/wiki/Bestand:Falco_Grab.jpg . Het is een immense en zeer goed onderhouden “Friedhof”, maar ik vond Pere Lachaisse veel mooier. De WC’s kwamen wel goed van pas. We hebben daarna weer gegeten bij Villa Aurora, net als donderdag, waar ze zeer aparte cordon blues hebben. Grote platgeslagen schnitzels worden belegd met kaas en andere dingen, en opgerold, daarna gefrituurd. Dan krijg je een soort mega kroket kwa uitzien. Het smaakt erg lekker ! Moeten we thuis ook maar eens proberen te maken tuntj mich. Wenen is de enigste hoofdstad ter wereld met een wijnboerderij in het centrum. Toevallig ligt dat op kruipafstand van ons hostel. We willen daar gaan afsluiten. Helaas zit het chalet achtige wijnkroegrestaurantje (= heurige) bomvol ! Het ligt op een heuvelpas in het bos. Moeilijk te vinden, dus we zijn verbaasd. Gelukkig heeft de gastvrouw medelijden met deze 2 Leudalnaren die met elk een paraplu boven het hoofd buiten in de regen staan wachten, dus wordt er plaats gemaakt voor ons ! http://www.weinbau-leitner.at/pictures/t_r2_c7_f4.jpg . De roter Hauswein van Zweigelt is erg makkelijk drinkbaar merken we. Dit is zo’n barretje waar je een leuke feestavond zou kunnen houden. Dat zou een flinke dronken boel worden. We nemen ook nog een Apfelstrudel, zodat we alle typische Weense dingen wel gegeten en gedronken hebben. Na 2 roter Wein en un Heurige (eigen witte wijn) is het tijd om weer naar huis te gaan. Met 2 flessen Ottakringer bier en een fles Zweigelt in het koffer rijden we zondagochtend vroeg weer naar de beste Gemeente van Limburg 2009. De vele files zijn stressverwekkend, maar een whopper doet wonderen. Buiten al deze culturele leringen, heb ik ook geleerd dat de in Heytse normaal geachte woorden als “unjere”, “waegesjiet”, “egaal” en “kruutje” niet in de gehele Gemeente Leudal in het vocabulaire staan. Wenen was een erg gezellige mooie ervaring, ondanks de regen en de stapelbedden :). Morgen op naar Pavement in Brussel en hopen dat de aswolk ons tripje naar de USA niet bederft woensdag, maar daarover binnenkort wellicht meer.

• 17 Mei 2010 - 18:06

Yo! P:

"Erg volgt een teleurstelling wanneer blijkt dat er geen 2 persoonskamer meer is, en we een kamer met 2 stapelbedden krijgen. Romantisch ! Voordeel is dan wel weer dat we allebei goed konden slapen."

Busse mit Meule gewaesj?

• 17 Mei 2010 - 19:42

Pascalle:

Ach du lieber Zeit, ik maar denken dat je met je reet in de USA zat, was het eerst Milkaland!
    Goed dat je eens op de harde weg komt, kruutje, dat eten ze volgens mij in Weert al niet? Sjtroeaaap.

Hoop dat alles goedkomt met de aswolk, zowel heen als terug voor je, tussen de wolken door een fijne vakantie gewenst, slechter weer als hier zal je niet hebben.
    Geniet ervan, en tot snel,
    Pascalle