37 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu 37 - Reisverslag uit Amsterdam, Nederland van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

22 Juni 2009 | Nederland, Amsterdam

Hieperdepiep ! Gisteravond om 22:00 IJslandse tijd was ik in Heytse al jarig ! We lagen toen al op bed omdat we vanmorgen om 04:50 werden opgepikt om naar Keflavik vliegveld te gaan. We hebben echter de HELE nacht wakker gelegen, omdat een snurker in de kamer NAAST ons, het hele gebouw deed trillen met zijn volume, bah bah. Ik was natuurlijk wel wat snurkmelodiën gewend van mijn 3 stapelbedvrienden, maar dit sloeg alles ! Afgelopen dinsdag dus vol verwachting naar het leuk klinkende Viking Festival in Hafnarfjordur. We waren erg vroeg daar bleek later. Het was veel kleiner van opzet als verwacht, maar had toch wel zijn charmes. De gevechten tussen 50 Vikingers waren wel lachen ! We hebben ook het oude Vikingbier mjöd gedronken, maar dat was niks bijzonders helaas. Het was dus dinsdag en al de 6de festivaldag of zoiets, dus de animo was wat minder; denk dat het 's avonds heus nog gezellig geworden is met folkloristische dansen, maar wij zijn terug naar de stad gegaan. http://www.sunymaritime.edu/About%20Maritime/Summer%20Sea%20Term/index.aspx . Deze boot met wel 1000 jongens en meisjes uit de USA tussen de 18 en 24 ankerde in Reykjavik. En aangezien ze in de USA pas vanaf 21 mogen drinken (officieel) was dit natuurlijk party time voor hen....en dat hebben de IJslandse schonen geweten ! Als strontvliegen vlogen ze op de prooien af. Amusant om te zien. Best leuk volk ook wel, met veel lef dus ! In Sodoma willen we naar de band Dr. Spock gaan kijken.....helaas komen er iets van 4 voorprogramma's voorbij.....zucht....derhalve landden we pas rond 03.00 uur in Our New Favourite Bar; B11 Let's Rock ! Het is een kleine kroeg met 2 etages. Een duidelijk door Peulen beïnvloede DJ maakt er een geweldige wave & rock nacht van....allicht is het om 06.30 nog/weer licht, als men het licht aandoet en we helaas wegmoeten. Balen ! IJslandse mensen kennen we eigenlijk voornamelijk in de vorm van wijlen Jon Pal Sigmarsson, die Gerard du Prie in de jaren 80 nachtmerries bezorge door zijn IJslandse paarden kracht. Verder kennen we alleen de IJslandse vrouwen die vrijwel standaard hoog scoren bij de Miss Universe verkiezingen, en terecht ! Als je bedenkt dat hier maar 300.000 mensen wonen, dan is het aantal langbenige blonde schonen toch wel aan de hoge kant. Ze paraderen op stapavonden tussen de Laugavegur en de Austurstraeti. Ze worden al jaar en dag door IJslandse mannen en de steed groter wordende groep toeristen achterna gezeten, dus ze hebben wel een bepaalde air gekregen helaas. Ze spelen met je, ook met mij :(. Ze maken gebruik van de loopse Amerikanen, en drinken zich lam van hun dollars. Van veel rollebollen komt het niet....Reykjavik is eigenlijk maar een groot dorp, en ze willen natuurlijk niet als sletten betiteld worden. Desondanks zijn het gewoon unieke schoonheden waar je met open mond naar staart. Tsjuu nae ! Woensdagmiddag opgestaan en naar de Independence Day festiviteiten gegaan. Er speelden op diverse lokaties wat artiesten; gospel, bossanova, rock, vanalles....heel Reykjavik loopt uit, en het is dus weer leuk ogen de hele dag. We sluiten bij Dillon http://dillon.is/pages/556-myndir . De DJ heeft het zwaar te verduren met onze verzoekjes. Donderdag gaan we dan eindelijk doen, wat elke toerist in IJsland doet, naast de Blue Lagoon bezoeken, namelijk de Golden Circle tour. We huren weer een autootje. Gelukkig is het weer vandaag halfbewolkt en zonnig. Het is altijd erg wisselvallig weer, dat kan je dag maken of breken. Þingvellir (spreek uit ongeveer thingwetlir) is een van de vier nationale parken in IJsland. Het ligt ongeveer 50 km ten oosten van de hoofdstad Reykjavik en is een 6 bij 40 km grote verzakking van de aarde. Het is een prachtig blauw meer waar we omheen rijden, over de vaak onverharde wegen. De auto vindt het niet leuk ! Het stukje weg tussen dit park en de Geysir http://nl.wikipedia.org/wiki/Geysir is echt adembenemend mooi ! Into the great wide open ! Wat een uitgestrekte vlakte, met fantastisch kleurende (tafel)bergen, schitterend gewoon. De Geysir zelf is eigenlijk ook wel gaaf om te zien. Een stukje verder worden we weer spectaculair verrast door de gouden waterval, http://en.wikipedia.org/wiki/Gullfoss . Wat een geweldige canyon ! Het kan m.i. niet tippen aan Foz de Iguazu en de Victoria Falls, maar Lier vindt het bijna net zo indrukwekkend als de Niagara, dus dat zegt wel wat ! Het is gewoon echt geweldig om daar rond te lopen en foto's te maken. Wat een kracht van dat water zeg ! Tsjuu nae ! Alweer een topdag !!!!! We rijden verder en proberen een vinbud (drankhandel) te vinden vóór sluitingstijd.....als we er eentje gevonden hebben na uren rijden, is het 18:07 en worden we niet meer binnengelaten door de anders zo gemoedelijke IJslanders. Tomme ! "Toevallig" hebben Lier en ik al wat vodka souvenir flessen ingeslagen........we besluiten zelf te koken; naast de Swedish Chef, bestaat er nu ook een Kelper Chef ! We smullen en nemen vodka als toetje, in de keuken van ons geweldig goed georganiseerde "Youth" hostel......om een uur of half 1 gaan we al slapen omdat we vrijdags eindelijk gaan duiken !!! http://images.google.com/imgres?imgurl=http://farm1.static.flickr.com/159/402280583_fba444a042.jpg&imgrefurl=http://www.flickr.com/photos/stebbisveins/402280583/&usg=__3IqQWCu7cfBWpO_aHgvRgmeewiE=&h=375&w=500&sz=169&hl=nl&start=3&um=1&tbnid=bRBzgPbbthdfXM:&tbnh=98&tbnw=130&prev=/images%3Fq%3Dsilfra%26hl%3Dnl%26rls%3Dcom.microsoft:nl:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7GGIH_nl%26sa%3DN%26um%3D1 . We hadden een erg zonnige dag, wat de fel blauwe kleuren onder water mooier maakte ! Len en ik gaan dus cold water diving doen, en Frans ging snorkelen. Lier had een verlofdag. We krijgen voor het eerst te maken met een "dry suite". http://images.google.com/imgres?imgurl=http://www.aegir-stingray.nl/Wessem/opleidingen/PADI/Images/moto_0038-1.jpg&imgrefurl=http://www.aegir-stingray.nl/Wessem/opleidingen/PADI/Dry.htm&usg=__25zs5Pz0qMK8rDbQC8HqCsarB3E=&h=400&w=300&sz=161&hl=nl&start=31&um=1&tbnid=6lhALYhlJzwELM:&tbnh=124&tbnw=93&prev=/images%3Fq%3Ddry%2Bsuite%26ndsp%3D18%26hl%3Dnl%26rls%3Dcom.microsoft:nl:IE-SearchBox%26rlz%3D1I7GGIH_nl%26sa%3DN%26start%3D18%26um%3D1 . Het is een aardig gehengst om dat aan te krijgen. Ik heb mijn voetbalsokken en tshirtje aangehouden tegen de kou, en na het duiken waren die nog droog ! Vandaar ook dry natuurlijk :). Maar ik was toch verrast ! Als we als marsmannetjes verkleed en met zware tank op onze rug nog 100 mter over een struikelpad lopen, komen we bij een ladder die de "crack" ingaat. Quote: "Het is de enige plek ter wereld waar je al duikend het Amerikaanse en Europese continent tegelijkertijd kunt aanraken. De Silfrakloof wordt gevoed met smeltwater van een verderopgelegen gletsjer. Dit smeltwater stroomt enkele kilometers ondergronds door het lavasteen, wat een goed zuiverend vermogen heeft. Hierdoor is het water van Silfra drinkbaar, smakelijk en daarnaast behoort het met een zicht van honderd meter tot ‘s werelds helderste duikwater. Als we langzaam in het akelig heldere donkerblauwe water afdalen tussen de twee continenten, voelt het alsof we zijn
begonnen aan een reis naar het binnenste van de aarde. Het is onwerkelijk ruimtelijk
en bedreigend om tussen deze immense
donkere rotsen te zweven en rustig op ons gemak de contouren van de randen van de Oude en Nieuwe Wereld te aanschouwen. Er vinden tenslotte vrij regelmatig aardbevingen
plaats op IJsland, waarvan we nu even niet willen weten wat de consequenties zouden zijn voor ons als zo’n aardbeving nu zou plaatsvinden. Het duikprofiel is een schoolvoorbeeld van een jojo-duik. We duiken op diepte onder rotsen, om even verderop door een ondiepe waterstroom te drijven, waar een
boeiend twinkelend schouwspel is van
rode, witte en gele algen met vreemdsoortige structuren en groene algenslierten die speels in de stroming hangen. Daarna
duikelen we weer de diepte in.
Dit gaat enkele malen zo door om aan het eind van de kloof in een brede gigantische ruimte te komen die men heel toepasselijk ‘de kathedraal’ heeft gedoopt. De ruimte is
omgeven door machtige hoge grijze rotsformaties, waarbij we ons erg nietig voelen. Zeker als we ‘verse’ rotsblokken op de bodem zien en beseffen dat deze blokken
hier pas sinds juni liggen toen een heftige aardbeving de continenten weer iets dichter bij elkaar bracht en het zicht voor een paar dagen tot nul werd gereduceerd. We vervolgen onze duik over de zanderige
helling naar boven en zien in de verte een heel heldere blauwe gloed in het water opdoemen. Dit moet de kleine lagune zijn waar onze duik zal eindigen.". Mooier kan ik het zelf niet omschrijven. We doen dezelfde duik 2x, omdat de eerste duik met droogpak wat onwennig is, is de tweede nóg mooier ! Als we uit het water komen, en ons met volle bepakking een weg banen door het ruwe voetpad, val je bijna uitgeput neer als je weer bij de parkeerplaats komt waar onze duikbus onafgesloten staat. Helemaal doodop, maar zeer voldaan ! Wat een dag alweer ! Super ! 's Avonds tracteren we ons op een veel te dure maar lekkere Pizzahut. Daarna houden we weer een kroegentochtje om te kijken waar het het gezelligste is. De 90's party in Sodoma met alleenmaar dance alla Haddaway en Technotronic, is niet zo ons ding helaas. Dus gaan we weer vrolijk naar B11 Let's Rock ! De Cures, Pixies, Joy Divisions, Oasisen, Weezers en Beatlesen komen weer voorbij. Kei sjiek !!!!! Een rokerspauze buiten, komt Lier duur te staan; hij komt niet meer binnen ! Als er opeens een vechtparty tussen een man of 8 uitbreekt, reageert de DJ gevat....."Life is very short and there's no time for fussing and fighting, my friend....". Van de 12 overnachtingen in Reykjavik, hebben we denk ik 4 nachten geen bed gezien ! Zaterdagmiddag staan we pas om half 4 op :). Len heeft dan al gejogged en Frans heeft naar een kapsalon gezocht. Hij heeft er eentje gevonden die hem zondagmiddag wel wil knippen, en we zijn uitgenodigd op de openingsavond van die kapsalon op zaterdagavond ! Als we voor de zoveelste keer de wandeling van ons hostel naar het dorp maken van een half uurtje, komen we bij de Dark Supernova kapsalon/kledingwinkel terecht. Als we Meulen bij ons gehad hadden, was die zeker niet naar binnen gegaan haha. Het was nou net niet de Jo Prinssen van Reykjavik, integedeel, het is een enorm trendy gay-ish gebeuren. In de entree staat een artiest die nog meedeed aan de voorrondes van het IJslands songfestival en daar had moeten winnen volgens de "kenners". De termen "werme" en "fieper" zijn wel toepasselijk lijkt me. Er zijn echter ook vrouwen en een gratis cocktailbar.....dus ondanks dat ik me er niet echt happy voelde, en er steeds foto's van de artiest gemaakt worden, waarop wij waarschijnlijk ook te zien zijn, kan ik het er wel een half uurtje volhouden, zeker omdat Lier zijn cocktail niet lust :). Daarna gaan we weer een rondje kroegentocht doen, en sluiten de de tent weer in de B11 !! Wat is het daar gezellig man ! Zondagmiddag even naar een shoppingmall geweest en de eerste MacDonalds gezien. Frans moest om 16:00 geknipt worden; als we er om 17:45 toevallig langslopen, is hij er nog steeds ! Toegegeven, ut kereltje had zijn best gedaan; Frans zag er modieus geknipt uit ! We doen nog wat tshirtjesshopping en eindigen in de Islenski Barinn voor onze favoriete Reindeerburger ! Len kiest voor het mandje met traditioneel IJslands eten, waarin de rotte haai natuurlijk ook niet ontbreekt, die moet worden weggespoeld met de lokale Brennivin snaps http://en.wikipedia.org/wiki/Hákarl .De stukjes haai stinken naar lijken; je gaat er bijna van over je nek, gatver ! Maar ja, het was wel te eten blijkbaar. Vanmorgen al om 07:00 lokale tijd in de vlieger. Helaas moeten we omvliegen via Gatwick, waardoor we uren later in Eindhoven landen. Daarna via bus, trein, koffie en bus weer terug in Heithused aangekomen en op mijn verjaardag gelijk even bij pap en mam aangegaan. Ze waren zaterdag 40 jaar getrouwd, en ik had van te voren al een bloemstukje besteld.....toevallig had pap er ook eentje geregeld, dus mam was helemaal perplex afgelopen zaterdag toen de bloemiste aan de deur stond, en kunnen we voorlopig denk ik nix meer verkeerd doen ;). Ben blij dat deze reis ook weer perfect verlopen is. We hadden het erg gezellig samen. We hebben fantastische ervaringen erbij. Doordat het nooit donker werd, kon je veel meer doen, en leek het erop alsof we wel 4 weken weggeweest zijn. Ik ben fan van IJsland geworden, jij ook ? :)

• 23 Juni 2009 - 07:40

Vester:

Jungs, prachtig verhaal en denk ik een mooie reis gehad.Sjapoo!

• 23 Juni 2009 - 08:47

Stan:

Van harte. Hopelijk komt ook bij jou het verstand met de jaren. haha

• 23 Juni 2009 - 12:05

Ju:

wij waren al IJsland-fan.
    Van harte proficiat, ook namens het klein Hebbeke.

• 23 Juni 2009 - 18:02

Wim Luijten:

Hei proficiat he, joamer desse dea handjdook weer omme oere mosjes doon.... hahahaha.... We drinke der binnekort wal eine en geneet dervan worre....