El condor pasa - Reisverslag uit Lima, Peru van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu El condor pasa - Reisverslag uit Lima, Peru van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

El condor pasa

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

16 Januari 2002 | Peru, Lima

16-1-2002 woensdag, Puno

Om 06.50 opgestaan. Kamer betaald. Gepind. Dollard en Soles uit de pinautomaat op weg naar het treinstation. Raargenoeg zijn we niet naar het voetbalstadion geweest van de club uit Cusco, waar ik de naam niet meer van weet; ze waren wel runner-up het afgelopen jaar en dat is een groot succes geweest. De trein is van binnen erg goed. Een 4 zits voor ons tweeën, met een tafeltje ertussen. De duurdere wagons lijken veel op een oude versie van de Oriënt-Express; ziet er erg kitch uit. Alweer door prachtige omgeving getreind; allemaal vlaktes met bergen en af en toe een dorpje, erg primitief, veel vee. We zouden van Cusco naar Puno gaan en dan direkt op een bus naar Arequipa. Maar de rit van 11 uurtjes was dusdanig klote door de slechte rails, dat we 2 minuten voor aankomst in Puno, besloten om in Puno te blijven en morgen de rieten dorpjes te bezoeken op het Tititaca meer, waar we eigenlik pas na Arequipa naartoe zouden gaan. Het bliksemde ook nog flink; mooi om te zien. Morgenavond wellicht naar Arequipa en als we daar klaar zijn gaan we via Puno naar La Paz in Bolivia; daar zie ik wel naar uit. Waarschijnlijk gaat de route iets wijzigen en zien we iets minder van Paraguay, maar gaan we daarentegen wel naar Argentinië. We dachten dat daar een visum van meer dan 100 gulden voor nodig was, maar nu blijkt weer van niet ? Weet niet of de situatie in Argentinië wel veilig is nu ? En ook niet of we op 2 februari het Oranje huwelijk daar kunnen zien op tv. Volgens mij leeft dat niet echt daar. Vandaag ook beetje Spaanse les doorgelezen, maar de animo is er momenteel niet echt om dat verder te bestuderen. Eerder deed ik dat altijd in Azië, maar nu niet. Len spreekt trouwens aardig Spaans, dat is wel makkelijk soms. Tijdens pizza avondeten een peru libre gehad; cola met een soort whiskey volgens mij, bah, komt niet vaak voor dat Dennis z’n glas niet leegdrinkt, maar nu heb ik ut half laten staan. In de trein hele tijd koppijn gehad. 4 coca thee en 1 Cusquena cerveza gehad, baten allebei niet. Gelukkig ligt Puno iets lager dan waar we doorheen getreind zijn, dus hier heb ik gelukkig geen koppijn.

17-1-2002 donderdag, bus Puno – Arequipa

Vanmorgen uitgecheckt en om 7.15 opgepikt en naar Lake Tititaca gegaan. Eerst met een bootje met +- 20 toeristen naar Urus eiland gevaren. Dat is een raar, klein, +- 25 bij 25 meter, rieten eilandje. Een 1,5 meter dikke laag rietstengels zorgt ervoor dat het eiland bewoonbaar is; voelt aan alsof je op een waterbed loopt; best apart en grappig. Daarna 2,5 uur varen naar Tequile eiland, een klein eilandje waar zo’n 2000 mensen wonen die maar 6 verschillende achternamen hebben. Flinke inteelt dus ! Daarom hebben ze 15 jaar geleden besloten om met het naburig eilandje te mixen ! Rond 17.30 terug bij Hotel Rubi. De Peruvianen zijn ontzettend vriendelijk en behulpzaam, abnormaal eigenlik. De prijzen staan allemaal vast. Als toerist kom je niet op een lokale bus of trein, maar alleen op toeristen bussen of treinen. Op zich jammer en duurder, maar ook veiliger en sneller geregeld allemaal. Als je ergens aankomt, komt er iemand met je praten, die vertelt eerlijk wat de mogelijkheden zijn en hoe je het het goedkoopste kunt doen. Daarna betaal je en wordt je opgehaald en afgezet voor niks. Ze hebben nog nooit gezanikt om een fooi of wat dan ook, terwijl de service geweldig goed is. Om 18.45 met gratis taxi naar busstation gebracht. Luxe bus met tv en wc ! Nog steeds koppijn sinds vanmorgen. Nog geregeld dat Isabel Portugal ons opwacht op station Arequipa morgenvroeg.

18-1-2002 vrijdag, Arequipa

Aangekomen om 05.30. En jawel, daar is Isabel ! Wat een service, voel me net een rijke toerist. Ze heeft een grote jeep bij zich en laat ons enkele hostels zien met een dakterras, want dat is wel mooi met die enorme vulkanen. Een tour door de Colca Canyon raadt ze ons af voor vandaag want er zijn wegwerkzaamheden en dus kunnen we beter morgen gaan voor 2 dagen / 1 nacht. Kost $20 incl hotel en ontbijt. Als we terugkomen hebben we al tickets voor wederom een nachtbus, nu naar Desaguadero aan de Boliviaanse grens, duurt ook zo’n 12 uur, ook voor 40 Soles. Dure bus, maar scheelt een overnachting en comfort. Heb nu al overal pijn, dus als we een slechtere bus pakken, wordt dat alleen maar erger. Nu 06.39, effe slapen. O wacht, gister op Tequile eiland kon je aan de muts zien of iemand getrouwd of vrijgezel was ! Als je de muts op een bepaalde manier draagt of met bepaalde kleuren erin, kun je dus zien of iemand nog te hebben is. De meisjes die hun gezicht grotendeels bedekt hebben met een soort sjaal, zijn nog maagd en zijn erg verlegen. De kleine kinderen die je vanalles willen verkopen, zonder irritant te worden overigens, doen dit fluisterend, uit respect ! Was erg leuk. ……………….Gebruncht. Rond Plaza de Armas gewandeld; aardig wat leuke grietjes hier zeg ! Lekker weertje. Voorhoofd is aan ut vervellen. Ge-internet, niks aparts gevonden. 4 Kaarten geschreven. Wat ge-siësta-d. Dalik nog wat eten en naar Blues Cafe en nog een daypack maken voor de 2-daagse Colca Canyon tour, die morgenvroeg om 8.30 begint. Vandaag ook eindelik eens vakantie gevoel; lekker douchen, korte broek, slippers, zonnetje !

19-1-2002 zaterdag, Chivay

Blues Cafe heet tegenwoordig Forum Rock Cafe, erg mooie tropisch ingerichte disco bar. Om 04.40 lagen we in bed ! Ik wilde al veel eerder gaan, maar Len moest zo nodig weer met de Peruviaanse vrouwtjes dansen en zo. Ik heb alleen even van dichtbij gepraat, was wel gezellig. Om 08.00 opgestaan, ontbijt, 08.30 busje 2 dagen Colca Canyon tour. Kostte $20 en na een half uur was ut dat voor mij al meer dan waard. Ik zeg tegen Len, daar krijg je nog geen hond voor gedekt, nou, volgens Len in Kelpen wel ! Prachtige rit door letterlijk en figuurlijk ruig woestijnachtig gebied. Hele dag genoten van het uitzicht. Hopelijk zijn de foto’s vanuit het busje gelukt ? In Chivay worden wij in een goedkoper hostel geduwd dan de rest van de groep. Maar het hostel is perfect, midden in het dorp, ontzettend fijn kamertje. We hebben een leuke Poolse bij ons, lijkend op Wendy van de Smaed, die is wel lachen. En ook een Peruviaans echtpaar met 3 kinderen, ook erg leuk om mee om te gaan en te zien hoe hun met elkaar omgaan. Als klap op de vuurpijl gaan we naar een thermopool. Ik dacht dat er gewoon ergens een heet plasje water was waar we in konden baden, maar opeens verschijnt er tussen de gigantisch mooie bergen een termopool zwemparadijs ! Schitterende ligging; heb geen zwembroek, dus maar in de onderbroek ! In een 38 graden buitenbad zwem je dus met uitzicht op prachtige rotspartijen, erg relaxed. Keiruig. Heb vandaag paracetamol en chocolade + andere suikerprodukten geprobeerd tegen de koppijn en dat ging redelijk. Gingen van zo’n 2200 naar zo’n 4800 meter ! Straks naar een folklore show en daarna naar de disco ! Zal wel weer laat worden. Morgen om 05.30 op, dus dan hebben we al 3 nachten achter elkaar nauwelijks geslapen en morgenavond om 19.00 gaan we naar La Paz met de bus, dus in La Paz zijn we dood. Heb 2 dagen als melaats rondgelopen; voorhoofd en neus aan het vervellen; na thermobad is bijna alles er vanaf gelukkig.

20-1-2002 zondag, bus Arequipa – Desaguadero

Gisteravond nog naar een folklore show geweest. Best aardig, wel erg commercieel. El Condor Pasa van Simon & Garfunkel en the Beatles hoor je overal als panfluitmuziek. Tuurlik weer barstende koppijn. Daarna naar alweer een leuk disco-barretje, waar de bomen nog middenin stonden en wederom leuke popmuziek gedraaid werd en iedereen dansen, behalve Dennis natuurlik vanwege de koppijn. Tegen middernacht ging ut wat beter na 5 cuba libres, en toen stonden wij 2 nog alleen te dansen met 2 leuke Arequipaanse grietjes. Wel gelachen. Ik moest haar de hele tijd optillen, want dat konden Peruviaanse jongens niet en dat vond ze geweldig leuk, en er zijn dan ook heel wat foto’s gemaakt van ons. Ook als we achter de bar staan en de zaak overgenomen hebben voor 5 minuten ! Om 01.45 thuis. Heeft iemand (dus Len of iemand van het personeel) op mijn zonnebrandoliefles gestaan, die in mijn daypack zit ! Alles wit, wat een rotzooi ! Om 05.30 weer vrolijk (not) op. Daarna richting Colca Canyon en Cruz del Condor, wederom prachtig gebied en ook 2 condors gezien, helaas te ver af. Hebben een spanwijdte van zo’n 3 meter en als ze 8 jaar zijn worden de bruine veren vervangen door zwarte; ze kunnen 50 jaar worden ! De Spanjaarden vielen Peru in 1532 binnen en plunderden alles, behalve Maccu Picchu dan. En ze verboden ook een aantal culturele rituelen van de Inka’s. Bijvoorbeeld een volk onder een spitse berg deed bij kinderen de schedel vervormen tot een langwerpig hoofd; een volk met een brede berg, kreeg dus een platte brede kop ! En dat werd dus verboden, evenals het begraven van mensen in een uitgehouwen grot, hoog tegen een rotsdwand. Heb effectief ongeveer 1,5 uur in de zon gelopen en ben alweer verbrand in m’n nek, echt belachelijk. In Azië en Australië nooit ingesmeerd en nooit verbrand. Dit is 1 van de droogste plaatsen op aarde; je zweet er niet. Het regent van december tot maart in totaal 115 millimeter ! De rest van het jaar is het altijd tussen de 14 en 26 graden. Nu zit ik op dakterras met Len en Pools en Peru meisje van de tour. Vooral het Peruviaanse gezin vond ik erg interessant om in ons busje te hebben; erg leuk om te zien hoe die met elkaar omgaan, erg relaxed, ze eten veel en slapen veel, doen normaal en zijn attent en aardig, eigenlijk net als iedere Peruviaan die we tot nu toe ontmoet hebben. Starks over 3 kwartier om 19.00 naar Desaguadero, aan de Boliviaanse grens, zo’n 10 tot 12 uur bussen.