Maccu Picchu - Reisverslag uit Cusco, Peru van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Maccu Picchu - Reisverslag uit Cusco, Peru van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Maccu Picchu

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

13 Januari 2002 | Peru, Cusco

13-1-2002 zondag, Cusco, Peru.

Wat een dag gisteren zeg. Ontzettend vermoeiend, maar fantastisch mooi. Eerst in Lima op vliegveld nog een Cristal bier gehad, nee geen Cristal Alken. Wel Cristal die Sporting Cristal sponsort, een van de grootste voetbalclubs in Peru, samen met Allianza Lima van de luchtvaartmaatschappij. Speelden daar bij Sporting Cristal niet onder andere Cubillas, een van de beroemdste Peruviaanse spelers die nog in Amerika speelde ten tijde van Cruyff. En ook Hector Chumpitas, die op het WK in Spanje van 1982 al zo'n 140 interlands achter z'n naam had staan, en dat terwijl de wereldrecordhouder op dat moment Nordqvist was uit Zweden met zo'n 115 caps; rara hoe kan dat ? Op vliegveld van +-01.00 tot 04.00 beetje proberen te slapen op een veel te klein bankje. Toen Len zich ook wilde gaan liggen op zo'n zelfde bankje, werd Len verzocht dit niet te doen, terwijl ik daar al uren lag ! De lichten bleven aan en er stond leuke 70's muziek op. Dus ik kon niet slapen want ik wilde iedere keer horen welk nummer er weer kwam. De vlucht om 06.00 verliep voorspoedig. Om 07.00 landden we in Cusco. Om 08.00 waren we in een **hotel voor 6$pp per nacht. We kregen gelijk een tourguide bij ons zitten en om 09.00 zaten we in een tourbusje!! Ik dacht ECHT, ik ga slapen, maar die tour ging alleen vandaag en die was gewoon een must. Tour was 8$ en nog eens 6$ voor entree van de Nationale Parken. We reden eerst naar een markt in Pisaq. Sowieso de hele dag mooi weer, wel bewolkt. Alleen toen we ergens Inca ruïnes bezochten werd de lucht opeens donker en werd ik redelijk nat. De omgeving vandaag was superruig; de guide was ook erg goed. Er zaten vooral Argentijnen op de bus; dat lijkt me raar. Dat is voor hun hetzelfde als wanneer wij in Indonesië zijn en daar iedereen, jong en oud, vloeiend Nederlands praat ?! Hoogtepunt van de dag was ongetwijfeld het Inka dorpje Ollantaytambo, met z'' ruïnes. Dat was echt erg mooi. Ook de verhalen die de gids vertelde waren indrukwekkend. Het voordeel hier is dat Spaans toch wel wat makkelijker is dan Chinees, back in 1996. Ook dat ze hier katholiek zijn, met net als in Indonesië enkele voodoo poppetjes op hun dak, vind ik wel positief. Hier hebben ze een kruisje en meestal 2 houten stiertjes, 1 aan elke kant naast dat kruisje, op hun dak. Die dienen ter bescherming. Er zijn dus geen moskee's en ze eten gewoon vlees. Ook wordt er geen 10x per dag gebeden. Dat was allemaal schitterend in Azië, maar ik was dat moe. Ik heb daar respect voor, maar vindt ut ook allemaal kwatch. Ik vind dit wel aangenaam, en de mensen zijn ook veel aangenamer tot nu toe. De straathonden, straatvarkens en straatkoeien blijf ik geweldig vinden om te zien. We konden ergens voor 9 Sol een buffet lunch krijgen, had ik best gewild, effe zitten en vanalles proeven, maar Len niet. Dan maar op straat wat koekjes en brood gegeten en een gekookte maiskolf met een stukje rubberen kaas. Vulde goed, was niet vies, maar ook niet lekker. Er wordt trouwens heel veel mais verbouwd hier. Gisteravond om 19.00 terug in Cusco. In een aanliggend dorpje was feest en een kleine kermis, zag wel leuk uit. Maar goed dat ik een kaartje van ons hotel bij ons had, want we wisten allebei de naam en de weg niet meer. Nog even snel een chicken menu opgepeuzeld, met soep erbij en inka cola, bah. Om 20.00 op bed. Wilden eigenlik nog gaan stappen later op de avond, maar dat kwam er niet meer van. Nu is het zondagmorgen 07.22 ! Ik dacht dat ik zeker tot namiddag zou slapen, maar we waren allebei al heel vroeg wakker, ik rond half3 en Len nog vroeger ? Jetlag ? Aanpassen aan de hoogte ? Misschien was van 0 naar 3850 meter wel wat veel van het goede ? O, shit het is al maandagmorgen !!!

14-1-2001 maandag, Cusco

Om 08.30 staat onze gids aan de deur hier ! Kijken of er wat te verdienen verkopen valt. Aardige gast. Ze betoepen je niet hier. Alle prijzen staan vast. Mooi weer. Ge-internet. Geen Rock in Rio dit jaar. Wel Flamengo-Universidad Catolica op 14-2-2002 ! De dag dat we vertrekken dus. Hopelijk kunnen we die wedstrijd meepikken. Hele dag lichte hoofdpijn. Coca thee helpt niet. Hele dag rondgewandeld in prachtige wijken en markten. T-shirtje gekocht, bijna 2. Hele dag rondgewandeld voor goedkoopste manier om Maccu Picchu te doen. Allemaal kei duur. Ticket $35 retour gekocht. Entree is $20 of $10 voor student. Kan nergens studentenkaart laten maken hier, Len heeft er wel nog eentje van 2001. Morgen 06.30 trein. Wat we overmorgen gaan doen is een beetje een ? Naar Arequipa om El Misti vulkaan te beklimmen, maar dat is veel te duur. Je moet een gids, auto, ezel, ijspik etc huren. Maar ja, we zien wel. Nu even gedut en om 20.43 nog even d'r uit. Eigenlik weinig zin, voel me niet lekker, maar ja, toch even Cusco by night zien.

15-1-2002 dinsdag, Cusco

Gisteravond ergens gegeten met uitzicht op het Plaza des Armas plein. Daarna naar Mama Africa bar. Als je binnenkomt op de 2de verdieping, naast een Ierse pub, zie je rechts wat tafeltjes en bankjes met wat Argentijnen. Recht voor je is een bar. Het is vrij donker. Als je links kijkt, zie je zo'n 10 local girls country line dancen op Peruviaanse salsa dance muziek; keiruig. Had eerst een beetje een sfeer van een nachtclub, maar dat was ut beslist niet. Prijslijst aan de dure kant. Goedkoopste is 5 Sol voor..........cuba libre !! Yes. Flink gezopen met Len. De dansende dames zorgden voor een leuke sfeer. Toen ze rond een uur of elf ophielden, begon er een DJ te draaien. Eerst voornamelijk bekende Spaanse dance nummers en daarna vanalles tussen The Cure en Chemical Brothers, alla Lowlands zeg maar; keiruig, iedereen dansen, behalve Dennis, want die kon amper op z'n benen staan en die merkte dat van het drinken van veel cuba libre de hoofdpijn langzaam verdween! Len wel flink gedanst. Had van te voren gedacht zeker voor half 12 thuis te zijn, maar het werd 01.45 en knonne zat !! Vanmorgen half 6 opgestaan, geen kater, geen koppijn. Naar station gelopen, trein Maccu Picchu om 06.30. Zo'n 4 uur door adembenemend mooie valley getreind, bijna stapvoets; echt prachtig. Bij Aguas Calientes uitgestapt. Daar kon je de bus nemen of 1,5 uur traplopen. Dat laatste deden wij dus. Zelden binnen een uur zoveel gezweet als toen, bah bah. Helemaal kapot moe, geklommen door geweldig mooi nevelachtig tropisch regenwoud, net een film. Boven aangekomen, eerst naar de plee en daarna duur gedronken en wat gegeten. Toen entree $20 betaald., Len $10 met studentenkaart. Maccu Picchu dus. Godverdomme wat mooi. Zelden zoiets wonderbaarlijks gezien. Bah bah. En het weer is super. Wel bewolkt en nevelig, maar dat maakt er een sprookjesachtige omgeving van. Veel foto's gemaakt; flink verbrand. Schitterende ligging van de Inka stad op 2200 meter hoogte, omgeven door enorme groene rotsen en tropisch regenwoud. Superruig. Nog bijna enkel gebroken, maar gelukkig had ik sterke schoenen aan. Omlaag gelopen, trein in, 4,5 uur stapvoets terug naar Cusco; kapotmoe, overal pijn. Wat gegeten. In restaurant regenjas laten hangen. Kwam ik pas achter toen ik op kamer net alles had uitgedaan; leuk, kon ik weer alle stinkkleren aandoen en door de regen terug ! Nu ingepakt en gedouchtt; 23.04. Morgen 06.50 opstaan en met trein naar Puno en hopelijk door naar Arequipa.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Peru, Cusco

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

06 Juli 2023

Indonesie

03 Juli 2022

Zwitserland

02 Oktober 2021

Valencia

02 Oktober 2021

Lille

18 September 2020

Ameland
Dennis
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 200733

Voorgaande reizen:

11 December 2006 - 14 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: