Hoogste ski piste ter wereld - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Hoogste ski piste ter wereld - Reisverslag uit La Paz, Bolivia van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Hoogste ski piste ter wereld

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

21 Januari 2002 | Bolivia, La Paz

21-1-2002 maandag, La Paz, Bolivia

Zo, nu 20.38, eindelijk kan ik weer eens rustig op bedje liggen tot 7 uur morgenvroeg. Vanochtend vroeg al om 02.55 aangekomen in Desaguadero ipv het verwachte tijdstip van +-7. Uur !! Bus was ok, maar wel stampvol geladen, zodat onze backpacks achter onze stoelen geduwd moesten worden, met gevolg dat vooral Dennis zijn stoel niet achterover kon zetten, erg leuk ! Gelukkig mochten we van de chauffeur tot 6 uur in de bus blijven liggen, want de grens zou pas om 8 uur opengaan. Echter de plaatselijke visboer, die waarschijnlijk al decennia lang elke morgen zijn vismarktkraampje opzet net op de plek waar onze bus stond, was daar niet blij mee en dat liet meneer merken ook ! Hij heeft een uur lang op de bus staan rammen met z’n vuisten, maar de chauffeur zat helemaal niet in de bus, dus konden we niks doen voor de zwaar gefrustreerde arme knakker. Maar ja, rond half 6 kwam de chauffeur en moesten we ophoepelen. Dan maar in een klein oud restaurantje gewacht met koffie, coca thee en de nodige wc beurten. De wc’s zijn weer alla Azië, fijn gehurkt zitten en in ut gaatje mikken en hopen dat er niks aan je broek blijft hangen. Rond 7.30 mochten we de grens over. De douane beambte was te lui om de hefboom omhoog te doen, dus moesten we er maar overheen kruipen ! Daarna over een brug lopen en voila, je bent in Bolivia, en het is meteen een uur later ook. Dan krijg je daar ook nog de nodige stempels en moet je de nodige onnozele formulieren invullen. Daarna proberen geld te wisselen. Een Bolivianos is 6,89 ten opzichte van de US$. En voor 1 gulden krijg je dan 2,75 Bolivianos. Het valt wel gelijk op dat Bolivia veel minder ontwikkeld is dan Peru. Ook is het aanzienlijk goedkoper. Je krijgt dus effe weer een cultuurschokje, boven op de eeuwigdurende koppijn en bovenop Len’s buikpijn. Busje voor 10B naar La Paz gepakt. Om 12.00 in Pension Imperial voor 35B per kamer, oftewel ƒ 12,72 en dat is toch maar wel effe 6 gulden en 36 centjes de man, schandalig ! Van 12 tot 14.00 siësta; opgestaan; regen; trage internetverbinding; hostels in Rio gemaild. Had ik inderdaad “ ooze” dokter Jean maar geraadpleegd voor dat Diamox middeltje tegen hoogteziektes, wat ik bij de apotheek alleen op dokters advies kon krijgen. Wat gegeten voor het eerst in 25 uur ! Ook nog niet te vreten ook nog niet. Toen naar de lokale farmascist voor capsules tegen hoogteziektes en paracetamollos. Ook zonnebrandcreme gekocht en 350B gepind. Daarna nog wat gegeten na rondgewandeld te hebben door dit geweldig gelegen La Paz, het ligt in een dal en tegen het dal omhoog is ook alles volgebouwd, erg mooi. Een echte stad. Ook iets andere mensen als in Peru vind ik. Maar ze blijven behulpzaam en je voelt je niet echt aangekeken of nagekeken of ongemakkelijk. Nog eentour voor overmorgen geboekt naar het hoogste skigebied ter wereld. En een bus voor woensdagavond 18.30 naar Sucre, 12 uur, en in Sucre doen we het even een dag of 3 rustig aan, lekker goedkoop, niet zo hoog, +-182.000 mensen en omgeven door prachtige bergen, zegt men. Net nog van kamer moeten veranderen, want die van ons lekte. Het is wel erg rumoerig hier, dus ik zal wel weer geen oog dicht doen vrees ik. Nu effe douchen.

22-1-2002 dinsdag, La Paz

Für Risiken und Nebenwirkungen lesen Sie die Packungsbeilage oder fragen Sie Ihrem Artzt oder Apotheker. Gelukkig zat er een Duitse Packungsbeilage bij al de gekochte pillen ! Als je in Peru trouwens een kudde vee zag, werd die meestal beherderd door een kind dat net kon lopen ! Volgens mij heb ik een x-graad brandwond in m’n nek, auw ! Om naar huis te bellen moet ik een telefoonkaart kopen, normale telefoons kun je alleen voor La Paz gebruiken. Heb trouwens geen idee hoe laat ut is thuis, ik denk een uur of 4 later. Lekker geslapen vannacht, eindelijk. Om 7 uur op. Taxi naar busstation; busje naar Tiwanaku gepakt. Tiwanaku is een oude half opgegraven stad, uit de pré-Inka tijd. Best leuk, alleen hadden ze de hele zooi veel meer moeten uitgraven, dan was ut interessanter en mooier geweest. Vanmiddag wat rondgewandeld en gegeten. We zijn allebei aan de schijt. Praise the Lord. Heb ook veel last van m’n ogen cq lenzen door de erge smog hier. In Sucre doe ik andere in. Effe ge-internet, helaas 0 op request bij RioHostel. Wederom gepind. Ook droge lippen. Len fototoestel gekocht, is goedkoper dan de hele tijd wegwerpcamera’s kopen ! Nieuwe pen gekocht, maar volgens mij is dit gewoon slecht schrijfpapier want deze pen hapert ook al de ganse tijd. Straks weer oppe tijd naar bed. Zit nu aan tafeltje in hostel; voornamelijk Bolivianen hier, ook in La Paz weinig toeristen. Op tafeltje ligt een mooi tafellaken van Cervezeria Boliviana Nacional Paceña, dat heb ik dus net gekocht voor 10B. Kan me niks verrekken voor die paar gulden; is echt mooi vind ik. Ik wilde eerst een pen of handdoek met Bolivia op kopen, maar daar hebben ze hier nergens niks van. La Paz heeft ook van die San Francisco omhoog/omlaag wegen, alleen 10x meer en veel stijler. Erg aparte stad. Erg tranquille (= relaxed). Tabletje entrosorbine gepakt tegen de schijt. De capsule tegen hoogteziekte is net uitgewerkt, dus voor het slapen gaan maar een paracetamolletje pakken. Morgen werkt die capsule hopelijk ook weer als we van 3500 (La Paz is hoogste hoofdstad ter wereld) naar 5800 meter (hoogste skigebied ter wereld) gaan. Shit, ben ik m’n fles shampoo gisteren vergeten in de douche………..en ut was nog wel zo’n lekkere shampoo van ’t kruidvat, FA met melon, mmm ! Nek ingesmeerd met nivea amandel olie, maar dat zal wel niet baten. Maar baadt ut niet, dan…………..! Morgen labello van Len niet vergeten ! O, nu zegt Len dat ie de labello toch niet bijzich heeft ! Nou, dan maar nieuwe kopen ergens. Buenos dias signora, uno labello por favor !? God, ik kan wel aan ut schrijven blijven. Er zat vandaag een vrouw naast me in een busje, ze leek wel 150 jaar oud, echt, en ze was ook nog eens bijna blind. Kan best dat ze pas 60 was of zo ? Dat weet je hier niet. Len’s schoenzool is bijna doormidden; net plaksel gehaald, eens kijken of dat werkt. In Australië heb ik ook eens met superglue m’n bergschoenen geplakt en dat ging echt prima. Maar Len heeft andere lijm gekocht dan dat ik zou hebben gekocht. Eens kijken hoe lang (is een chinees) dat houdt ?

23-1-2002 woensdag, bus La Paz – Sucre

07.30 ontbijt + tafellakens gekregen. Met zo’n 10 toeristen in een kut klein busje gestopt en naar de Chacaltaya berg gereden. Aardige rit, helemaal door het dal omhoog met een mooi uitzicht over La Paz. De zandwegen zijn natuurlijk niet echt comfortabel. Er zit een Braziliaan bij ons die nog nooit sneeuw gezien heeft ! Op 5300 meter gestopt en de laatste 100 meter omhoog geklommen door de sneeuw; je krijgt nauwelijks adem, maar het is te doen als je tenminste nergens last van hebt. Gelukkig werkte de hoogte pil prima tot vanmiddag 15.00. In augustus is in de hooglanden een soort festival waar 2 dorpen of partijen elkaar afranselen, en flink, er vallen ook doden ! Als de man gewond op de grond ligt, komt de vrouw en die pist hem in z’n gezicht om de wonden te zuiveren !!Wat gegeten in een ietwat lokaal cafetje, waar we nog een fles bier krijgen van een Braziliaan uit Sao Paolo die al 2 van z’n 3 drinkmaatjes onder de tafel heeft gezopen. Sao Paolo is trouwens de meest criminele stad ter wereld met 5000 moorden het afgelopen jaar. Kutman, die verbrandwonden in m’n nek gaan volgens mij nooit meer weg; dat worden flinke littekens denk ik. Doet ook nog aardig pijn ook. Als het goed is gaan we dalik om 18.30 voor zo’n 12 uur bussen over een slechte weg naar Sucre. Gisteravond heeft Len z’n schoen nog gelijmd en om te laten drogen had ik verzonnen om 1 bedpoot in z’n schoen te zetten en 1 kastpoot op de voet van de schoen en dan z’n knijp in de midden onder de zool te leggen, zodat de 2 gesplitste zolen tegen elkaar drukken met de lijm ertussen. Duidelijk ?! En het werkte ook nog !

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Bolivia, La Paz

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

06 Juli 2023

Indonesie

03 Juli 2022

Zwitserland

02 Oktober 2021

Valencia

02 Oktober 2021

Lille

18 September 2020

Ameland
Dennis
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 1645
Totaal aantal bezoekers 200839

Voorgaande reizen:

11 December 2006 - 14 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: