watervallen - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu watervallen - Reisverslag uit Brasilia, Brazilië van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

watervallen

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

03 Februari 2002 | Brazilië, Brasilia

03-2-2002 zondag, Foz de Iguaçu, Brasil

Ontbijtbuffetje voor ons alleen, als enigste gasten in dit fijn hotelletje. Om 8.00 met Niklas naar Foz gegaan. Watervallen zijn echt geweldig. Vandaag alleen Braziliaanse kant kunnen doen helaas. Hopelijk morgen Argentijnse + Itaipu dam. Of anders dinsdagmorgen Itaipu en dan om 12.00 bus Rio. Ik wil naar Rio. Len nog niet helaas. Kregen vanmorgen geen stempels bij grensovergang ? Hele dag illegaal hier geweest ! Vanmiddag 3,5 uur gedaan om eerst Paraguayaanse en daarna Braziliaanse stempel te krijgen. Moesten weer eerste terug naar Paraguay over een mooie lange brug, en ook weer terug deze kant op over diezelfde brug. Foz is een leuke vrij grote toeristische stad. Straks naar een straat met een Biergarten en een MacD ! Gisteren trouwens m’n schoenen laten poetsen door zo’n klein jong kereltje; werd tijd ook !

4-02-2002 maandag, Foz de Iquaçu

Gisteravond buffet gegeten. Wel ok. Alleen uitkijken dat ik niet te vaak opschep. Daarna ergens gezeten, Raiffeis of zoiets. Het vrouwelijk schoon is echt mooi om te zien. Langs een bar gelopen waar rock muziek opstond, maar binnen 10 minuten begon een salsa band te spelen en iedereen, voornamelijk vrouwelijk schoon, begon te swingen. Keiruig om te zien. Die dansen met al hun lichaamsdelen, erg ruig. De vrouwen hier hebben ook allemaal lage broeken aan; vind ik ook veel mooier dan die broeken tot aan de navel, die er voornamelijk toe dienen om de buik weg te duwen. Om een uur of 2 thuis. Om 7 uur op. Ontbijt. Len heeft al een paar dagen geen fut. Eens kijken of we ergens een kilo kunnen kopen ! Naar watervallen aan Argentijnse kant geweest. Weer stempelen. Watervallen zien er van daaruit nog mooier uit. Fantastisch gewoon. En de vele roofvogels die er rondzweven maken het nog mooier. Hoe heeft deze plek in godsnaam kunnen ontstaan; onbeschrijfelijk mooi. Daarna weer terug naar Foz. Vandaag en morgen kun je hier nergens geld wisselen ! Leuk en handig voor toeristen. Maar goed dat Len nog wat losse dollars had. Ik probeerde gisteravond te pinne, maar 7 automaten deden het niet ! Heb al een paar dagen het truitje van Guarani aan, Paraguayaanse voetbalclub. Krijg regelmatig reactie daarop en antwoordt dan maar met “ Si” . Heb geen idee wat ze zeggen, het spaans of portugees hier kan ik bijna niet verstaan. Vandaag zei weer iemand iets van :” *&^%$#$#!><(* “ , en ik zeg “ No ! “ . En ik krijg me toch een kwade onbegrijpelijke blik terug ! dus ik corrigeer dat maar snel :” Nonono, siiiii, haha ! “ . Eindelijk Roberto gevonden; jong ventje die hier in ons San Remo Hotel tours en tickets kan regelen, maar hij is vaak afwezig of met siësta. Morgenmiddag 12.00 gelukkig eindelijk naar Rio, ongeveer 100 real voor +- 20 uur en 1472 km. Toch kunnen pinnen hier. 600 real gepind. Vanmiddag naar Itaipu dam geweest. Is 1 van de 7 nieuwe wereldwonderen. De dam is ’s werelds grootste hydro electriciteits centrale. Is 8 km lang en plaatselijk 196 meter hoog. Het voorziet 25% van Brazilië van stroom en 75% van Paraguay. Met het beton wat hier voor gebruikt is, kun je 210 Maracana Stadions maken en met het staal 380 Eiffeltorens ! We krijgen eerst een film te zien, waarbij we in slaap doezelen en daarna een bustour, allemaal gratis want de overheden sponsoren dit project, en we doezelen wederom in slaap. Desalniettemin is het indrukwekkend om te zien. Toen we vandaag van de watervallen terug wilden, was de grens afgezet met een enorm brede Argentijnse vlag. Een opstand tegen de zaterdag voorgestelde nieuwe Argentijnse economische plannen. Ik had hier dus geen zin in, ook al duurde het maar 2 uur. We zijn er gewoon overheen geklommen, wat natuurlijk wel wat negatieve respons opleverde, maar ja, het zijn hun problemen, niet de onze ! Taxi naar busstation moeten pakken. Weer buffet gegeten. Effe dutje gedaan, maar dat liep uit de hand; werden om 01.51 vannacht wakker !

5-02-2002 dinsdag, bus Foz de Iguaçu – Rio de Janeiro

Gisteravond nog nieuwe deodorant spray gekocht en aftersun. Wil ook nog een blousje kopen, maar dat doe ik in Rio wel. Net geontbijt; tickets gekregen. Hebbenook een adres van een Zweeds hostel in Ipanema in Rio. Maar om te bellen moet je weer zo’n telefoonkaart kopen, daar heb ik geen zin in. Len maakt zich al weken druk om accommodatie in Rio. Ik denk dat dat wel mee zal vallen. Maar dat kan ook ontzettend tegenvallen. We shall see. Nu de klok rond geslapen; straks 2x de klok rond bussen ! We hebben nog steeds geen slaapzak nodig gehad ! Ben nu naar een Braziliaanse tekenfilm aan het kijken, jaja, we hebben wederom tv op de kamer, maar de tekenfilm is niks aan. We moeten in Rio onze vlucht ook herbevestigen, helaas ! Gisteren een km of 15 gelopen. Itaipu krijgt elke dag +- 1500 bezoekers en is daarmee 1 van de best bezochte toeristische attracties ter wereld. We hebben ook 2 vrachtwagens gezien die bij ons vandaan komen, eentje uit Wevelgem en eentje van ene Willems uit Steyn !!