Carnaval en Maracana - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Carnaval en Maracana - Reisverslag uit Rio de Janeiro, Brazilië van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Carnaval en Maracana

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

06 Februari 2002 | Brazilië, Rio de Janeiro

6-02-2002 woensdag, Rio de Janeiro

Om 12.00 in de bus. Prima stoelen; geen tv, wel wc en koffie. Vaak gestopt onderweg helaas. 4x om te eten ! Hebben 1x lekker buffet gehad met erg lekker zuurvlees, mmmm ! 1x 4 blikken bier om te kunnen slapen en vanmorgen ergens een licht ontbijtje. Braziliaans is moeilijk. Zaterdag en zondag zijn bv “ gewoon” sabado en domingo, maar maandat is “ dag 2” in het portugees en zo verder tm vrijdag “ dag 6 “. Na 25 uur, rond 13.00 aangekomen op busstation Rio: landschap was overal voornamelijk heuvelachtig in diverse kleuren groen. Len zag er dus ontzettend tegenop om accommodatie te vinden hier. Aangezien in de bus nog veel meer toeristen zaten, was het mijns inziens van levensbelang om als ongeveer de eerste uit de bus te geraken en dan als eerste m’n rugzak uit het bagageruim te halen en dan als eerste de terminal op de lopen en als eerste aanspraak te krijgen van iemand die accommodatie aanbood. That was our best shot. En dat lukte me dus ook ! Het toerist office was erg behulpzaam. We konden een hotel in het centrum krijgen voor 450 real voor 2 personen voor 8 dagen. Dat is ongeveer de beste deal van Rio ! De toerist office medewerkster schrok zelf van de lage prijs; het was de eerst keer dat ze dit hotel belde, ze had net pas het businesskaartje van dat hotel gekregen ! Zelf hadden we het adres van een Zweeds hostel in Ipanema. De medewerkster belde ook daarnaartoe. Ze kreeg echter geen Zweed aan de lijn, maar een Nederlander ! Ze gaf de hoorn aan mij. Effe met hem gepraat; zou moeilijk en duur zijn om hier nog iets te krijgen, die deal van 450 real was echt spotgoedkoop en in een veilige buurt volgens hem. Waar kom je eigenlijk vandaan ? Ergens tussen Roermond en Weert zegt ie ?! Ik helemaal in een deuk van het lachen natuurlijk, tot ergernis van de rij toeristen die zich inmiddels achter ons gevormd had. Hij bleek uit Hunsel te komen, ene Ron Coolen of zoiets ! Lachen ! Misschien dat we hem eens opzoeken, is wel leuk en handig. Met taxi naar hotel gegaan. Receptionist is ook fan van Flamengo en kan kaartjes regelen voor Flamengo-Catolica volgende week donderdag; daar kunnen we waarschijnlijk wel maar 1 helft van zien, maar dat maakt me niet zoveel uit, dat zou een geweldig einde zijn van deze trip. Het hotel ligt in het centrum; wel ver weg van de stranden, maar ja, de kamer is super. Erg ruim, 3 bedden, tv, zelfs een bidet ! Dus 225 real per persoon voor 8 nachten betaald; dat is 28 gulden en 12,5 cent per nacht per persoon, inclusief ontbijt !! Gedoucht, kleren gewassen onder douche. Wat rondgehuppeld. Paar winkelstraatjes doorlopen en ons als wijven gedragen; overal binnen gaan en niks kopen. Een korte broek + hemdje + blousje gekocht, goedkoop, maar korte broek is mas piqueña, oftewel veel te klein, bij ons allebei ! Morgen terug dus. Bij een fast food ding gegeten. Ze hebben hier veel voetbalshirts en zo, vooral van Flamengo. Maar ik heb daar thuis al een shirt van, doe ik nooit aan. Misschien een hemdje van Flamengo of Brasil kopen ?! Nu 19.57, slippers met sokken, dat valt dus op hier. Morgen sokken uit en voeten insmeren dan maar. Maar zonder sokken kan ik wel geen geld verstoppen in m’n sokken; waar dan ?! Heb m’n paspoort en creditcard en beurs onder m’n nachtkastje verstopt.

7-02-2002 donderdag, Rio

Asuncion = hemelvaart, Rio de Janeiro = januari rivier. Gisteravond al om 20.08 op bed; vond ut wel goed geweest. Len vond dat eigenlijk niet. Vanmorgen ontbijt. Rondgewandeld, broeken geruild, vluchten herbevestigd bij Varig kantoor op deRua Rio Branco. Met metro naar Copacabana, het is bewolkt, dus niet druk en weinig indrukwekkend. Pilsje gepakt op terras. Toen naar Zweeds hostel gelopen in Ipanema en een hele poos met Ron Coolen uit Hunsel gepraat. Hij is 31, werkte eerder overal ter wereld voor Rockwool en kent Roger Peeters en Claudia dan ook vrij goed van het werk. Heeft ons verteld over Rio, over het uitgaan, carnaval e.d.. Handige tips gekregen. Je hebt van boven naar onder op de kaart; Copacabana, Ipanema, Leblon en iets verder nog Barra. Copacabana is heden ten dagen niet meer the place to be. Hoe verder je naar beneden gaat op de kaart, hoe duurder de plaatsen zijn en hoe mooier de vrouwen worden ! Barra schijnt het toppunt te zijn, erg luxe allemaal. Ipanema en Leblon zijn nu “ in”. Is een erg mooi strand dat van Ipanema trouwens. De discotheek
“ Help” in Copacabana schijnt erg tof te zijn om gewoon eens te gaan kijken. Veelal mooie Braziliaanse hoertjes die goed Zweeds kunnen spreken door de vele Zweden die daar naartoe gaan. In nachtclubs betaal je vrij veel entree. In Barra hebben ze erg dure clubs; ze hebben zelfs de beroemde New Yorkse Studio 54 nagebouwd; dat wil ik eigenlijk wel zien. Ook gaat Ron vaker naar de buurt Lapa, vlak bij ons, dat schijnt ook gezellig te zijn, zelfs gewoon buiten op straat. Dus dat gaan we vanavond maar eens bekijken. Het toilet op ons appartementje is gelukkig gemaakt; het lekte en bovenal spoelde het niet door ! Hopelijk komt de zon morgen weer tevoorschijn.

8-02-2002 vrijdag, Rio

Gisteravond effe hier vlakbij naar een feestje buiten gaan kijken; iedereen dronken. Niet echt veel anders dan de gezelligheid bij een zeskamp of ander dorpsfeest. Daarna was de metro helaas dicht. Bussen konden we ook niet vinden om naar Lapa te gaan. Dus taxi gepakt. Gezellig straatje in Lapa buurt. Len moest zonodig weer een shotje bestellen van een wel erg sterk drankje en dat heeft ie vandaag de hele dag gemerkt ! Vandaag effe ge-internet hier achter de receptie. Daarna met lokale bussen en metro naar Sugar Loaf, oftewel Pao de Açucar, oftewel suikerbrood. Een rots die boven de stad uitsteekt. Kost 20 real om daar via 2 gondels boven te komen; erg mooi uitzicht over deze prachtige stad; helaas kwam de zon niet door, maar verbrandden we evengoed een beetje. Daarna weer met lokale bussen naar een buitenwijk, genaamd Barra de Tijuca, alwaar ze tientallen torenhoge hotels aan het bouwen zijn. Ook een New York Plaza, met een Heuvelgallerie en allemaal winkels die Amerikanen zullen aantrekken. Ook Hardrock Cafe Rio ligt hier ergens. Veel smog, vooral door de vele bussen, die scheuren als gekken door de stad. De bus vanaf Barra kwam, na een drie kwartier, toevallig recht voor ons hotel tot stilstand !! Gelijk een fles bier gekocht en buiten op de stoep aan een tafeltje gaan zitten, waar lokalen aan het kaarten zijn. Ron gebeld; ze gaan NU (+-18.00) ongeveer met een groepje van zijn hostel naar de bloco (=optocht) van Santa Theresia, één van de betere bloco’s van de komende dagen. Lenzen even uitgedaan. Dalik richting bloco denk ik, die duurt tot een uur of 10. Daarna ?

9-02-2002 zaterdag, Rio

Bloco niet kunnen vinden. Weer naar Lapa gegaan. Erg gezellig straatje daar met reggae bandje en zo. Kei druk op het laatst. Ron even gezien, maar die had het te druk met duits praten. Vandaag naar Maracana geweest. Daar kunnen tegenwoordig nog geen 100.000 mensen meer in. Stadion is niet zo indrukwekkend, maar als je er binnen bent, zie je boven het dak van het stadion wel dat Mario beeld op de Corcovado berg en dat is wel mooi. T-shirtje Brazilië gekocht; tickets Flamengo nog niet te krijgen vandaag. Straks speelt Botafogo tegen Sao Paolo om de Rio – Sao Paolo Cup. Naar Copacabana gegaan; het weer is weer helemaal niks. Biertje gedronken op de stoep van het strand, onder een parasol en in de regen ! Naar een paar bloco’s geweest. Er zijn een hele hoop buurten en straten die een eigen carnavalsvereniging hebben. Ze zijn nauwelijks verkleed; alleen hebben ze allemaal het t-shirt van hun buurt aan. Is wel gezellig, tenminste de grotere buurten. Effe geslapen en rond 23.00 naar Meli Melo discotheek geweest bij het meer van Lagoa bij Ipanema. Die klojo van een busboy vergat ons te zeggen dat we er al waren en liet ons mooi zitten tot heel ergens anders. Flink geërgerd. Van daaruit taxi gepakt; dat duurde me allemaal te lang. Bij Meli Melo moet je 40 real betalen. Daar krijg je een kaartje voor en dat kaartje moet je zeg maar leegzuipen. Je moet gewoon voor 40 real drinken. Ik vond het tof. Flink gedanst. Len vond het natuurlijk weer niks. Hij kan geen onderscheidt maken tussen vakantie vieren en budget-reizen helaas. Op de eerste bus gewacht die weer naar het centrum ging. En van daar weer een taxi naar het hotel.

10-2-2002 zondag Rio

Rond half 1 wakker. Rondgewandeld op Rio Branco Avenida en meegelopen in de optocht van
“ onze” buurtvereniging Prazar da Serrinha, waar we ook een t-shirtje van aanhebben; kei ruig. De blikjes Skol ontbreken natuurlijk ook niet. Even slapen en rond middernacht opgestaan. Koud gedoucht. Naar Rio Branco gelopen en je gelooft je ogen niet. Een grote optocht met geweldige wagens is bezig ! Schitterend aangekleed; midden in de nacht dus. Dit is Rio Carnaval puur sang. Geweldig om te zien. En er staan me toch grietjes op en rond die wagens te dansen, nou, nou, nou zeg, bah bah. Tot een uur of 3 blijven kijken; blijven genieten. En dat alles in het donker bij 26 graden !! Er staan nog 10-tallen wagens klaar in de straten van Rio om deel te gaan nemen aan de optocht. Volgens mij is die nog bezig als we opstaan.

11-02-2002 maandag, Rio

Òf het scheerapparaat is kapot, òf ze hebben de stroom verlaagd verdomme. Heb me net met Len’s scheermesje geschoren; dat was al jaren geleden; hele nek opengehaald ! Leuk. Roda van Utrecht gewonnen !! Naar Leblon / Ipanema gegaan; de zon komt eindelijk een beetje door, jippieeee !!! Gelijk kei veel volk op strand; ruig. Heb nog steeds last van de sneetjes aan de buitenkant van allebei de dikke tenen; komt wellicht van ongewend zonder sokken op slippers lopen. Daarom nu met tegenzin weer sokken en bergschoenen aan; ziet natuurlijk niet uit als je op het strand loopt, maar ja, als ik dat niet doe, hoef ik volgende week niet te voetballen. Goh, wat heb ik toch allemaal over voor Heytse 2 !! Eindelijk dus Rio met zon gezien en dat is gelijk 100% anders. Naar Corcovado gegaan, waar dat Cristo beeld bovenop een berg staat. De trein naar boven en naar beneden is kut, dat schiet niet op; hele tijd in de rij moeten staan. Maar als je eenmaal bij Cristo bent…………..WAAUW !! Kan me zo 1,2,3 geen mooiere stads overblik herinneren, echt nog veel mooier (ook door de zon) en hoger dan die Pao de Açucar. Heb zelfs 20 cent gedoneerd aan Cristo; goed hè ! Uytdehaeghe (of hoe schrijf je dat) heeft goud op 5 km veroverd !! Nederland verloren 3-2 in Davis Cup tegen alweer Frankrijk. Net MacD gehad. De optocht op Rio Branco gaat nog steeds door sinds gisteravond !!! Ongelooflijk zeg. Braziliaans truitje van Zico gekocht; heb ik toen in Lloret ook gekocht, alleen toen in kindermaat, want ze hadden toen geen grotere maat ! Ik moest dat gewoon kopen.. Simpel. Zal moeders wel weer blij zijn met al mijn nieuwe aanwinsten, die ik waarschijnlijk zelden zal aandoen, maar ja. Ze hebben de kamer niet gepoetst vandaag ! Potverdorie ! Nee, boeit me geen reet. Alleen lekt de wc weer en doet het scheerapparaat het nog steeds niet. En ik heb nog steeds geen tickets voor Flamengo ! M’n geweldige nieuwe korte broek scheurde helemaal open toen ik de bus instapte; hele kruis weg ! Lekker fris, dat wel. En veel bekijks.God wat vind ik het toch fijn als het mooi weer is zeg. Wel weer flink uitkijken, want een uurtje oben-ohne heeft ons weer helemaal rood gekleurd ! Eigenlijk jammer dat we weinig contact hebben gehad met al dat vrouwelijk schoon hier; had ik me heel anders voorgesteld om eerlijk te zijn; maar ja, we doen en zien hier zóveel, en krijgen zóveel indrukken, dat dat contact krijgen er een beetje bij inschiet helaas. Maar ja, in ieder geval is Rio, of Brazilië, een van de weinige plekken waar ik bijna zeker naar zal terugkeren; ut heeft gewoon iets unieks; wat precies, weet ik niet. Ik heb nog geen moment ongemakkelijk gevoeld hier, en we lopen toch vaak door eenzame donkere straatjes met veel zwervers en zo. Misschien scheelt ut toch veel dat we met z’n tweeën zijn ? Zo, nog geen alcohol gehad vandaag, maar daar komt zometeen wel verandering in, als ut aan ondergetekende ligt. Hopelijk is er zometeen net zo’n mooie optocht als afgelopen nacht; nu neem ik het fototoestel WEL mee; dat hadden we gisteren niet gedaan, omdat het een beetje onverwachts kwam allemaal.

12-02-2002 dinsdag, Rio

Gisteravond eerst even hier in de buurt in een cafetje 2 cuba libres gedronken, met vooral veel cuba en weinig libre ! Als we bij de Avenida Rio Branco aankomen, is de optocht nog steeds bezig, alleen, de laatste wagen gaat net voorbij ! Kut ! Nou, helaas dus, geen foto’s van een mooie optocht ! Wel nog wat feestgevierd en behoorlijk dronken geworden. Vanmorgen om half 11 op; had het idee dat ik pas een uur op bed lag ! Het is mooi weer ! Rond de middag arriveren we op de Copacabana. Bom en bom vol is het strand. Geweldig zeg, wat een volk allemaal, kei te gek. Even in het water geweest. De golven vegen je zo weer het strand op ! Tof. Alleen is dat zoutwater niet zo fijn voor de lenzen. Een dik uur daar gelegen, toen maar gaan wandelen, anders raken we flink verbrand. Echt ruig om hier rond te lopen nu; erg mooi. Naar Ipanema gelopen. Aan het begin liggen een paar rotsen vanwaar je een mooi overzicht hebt voor foto’s. Wel regelmatig homo’s en transsexuelen hier. Ook in de optochten. Als je een danseres topless ziet, dan is het een transsexueel, met tieten dus. Gatverdamme. Een 2,5 kilo stuk watermeloen opgepeuzeld in een park; mmmm ! Waarom zou een koe flaters schijten en andere 4-voeters keutels ? Terug naar het centrum gebust. Door een leuke volkswijk gelopen hier bij ons achterom. Vind ik echt schitterend als die mensen je dan zo onbegrijpelijk aankijken en zich afvragen wat een toerist in godsnaam in zo’n buurt komt doen !! Morgen gaan we met een bootje naar wat tropische eilandjes toe en hopelijk wat snorkelen !! Kost 50 real en we worden om half 10 opgehaald. Straks effe stappen op de Copacabana denk ik. We hebben ook een soort van bidet cq voetenbadje naast onze wc pot. Daar moet je natuurlijk niet me je kop boven gaan hangen als je de 3 kraanknoppen wilt uitproberen ! Kreeg me toch een straal water recht in m’n gezicht ! En toen ik m’n hoofd opzij deed, spoot ut het hele plafond nat ! Naar Copacabana gegaan. Die busritten zijn erg ruig; net een race. De bankautomaten zijn maar tot 22.00 open; ook die die claimen 24 uur per dag open te zijn ! ! Laat het nu net 22.00 zijn geweest ! Len blut; gelukkig heb ik nog wel wat. Naar Help discotheek geweest, midden op de Copacabana. 30 Real entree, te duur en dus voor de ingang blijven staan met wat blikjes Skol. Godmejaar wat een tent. De IT van Rio zo ongeveer. Heb me kaaaapot gelachen en geamuseerd. Allemaal Braziliaanse schoonheden die wat proberen bij te verdienen ! Er lopen ook veel travo’s bij, die verblijven voornamelijk in de wijk Botafogo. Len ziet dat dus echt niet of dat een kerel of een vrouw is !! Er wordt flink onderhandeld over de prijs tussen de toeristen en de hoertjes. Echt lachen. Allemaal van die echte vrijgezellen, maar ook bv 3 Russen, die zich aan 1 dame koppelen. 12 Februari 2002 gaat de geschiedenis in als de dag dat ik de meeste mooie vrouwen van m’n leven heb gezien. Bah bah. Was echt lachen. En d’r lopen vrouwen bij, zo mooi, echt niet na te vertellen. Ook op de stranden vandaag en op de boulevards; je wist soms gewoon niet wat je zag. Ze zijn wel vrij jong allemaal geloof ik. M’n voeten zijn flink verbrand. Je kunt precies zien waar de riemen van de slippers gezeten hebben; de rest is vuurrood.

13-02-2002 woensdag, Rio

Godnondekutzooi. We ZOUDEN rond 09.15 worden opgehaald voor een soort boottocht naar tropische eilandjes; met snorkelen en zo. Nou, om 11.30 stonden we nog steeds op de stoep te wachten. Proberen te bellen; niks; voicemail !! Shitman; was me al maanden aan het verheugen op snorkelen; lekker op dat water drijven en naar de visjes kijken. Na 2 uur buiten gestaan te hebben, zijn we zo meurig geworden van de uitlaatgassen van de inmiddels honderden gepasseerde bussen, dat we van ellende maar teruggaan naar bed. Balen. De wedstrijd van morgen begint pas om 20.00 ! Kunnen we waarschijnlijk maar 1 helft zien. Nu is het 13.25 en 53 seconden. Vandaag mogen we geen vlees eten, aswoensdag; maar ja, er mag zoveel niet. Gerard van Velde wederom 2 honderdsten te kort voor een medaille. Vanmiddag van ellende maar weer naar de Copacabana gegaan. De busritten blijven erg leuk. Wat rondgehangen. Naar Maracana gegaan. Tickets pas morgen vanaf 19.00. Taxi vandaar af naar Airport is +-25 real. Ticket +-15. Wilde pinnen, was ik de pinpas vergeten; os. Naar hotel teruggegaan. Pinpas gepakt en op en neer gerend naar pinautomaat. Veel mensen zagen me rennen en hebben waarschijnlijk gedacht :” kijk die rare Argentijn daar rennen in die hitte….!!” . De Zweed Niklas van Asuncion heeft ook ingecheckt in dit hotel. Lenzen uitgedaan; last van zoutkorreltjes achter de lens. Haren gewassen. Nu wel redelijk bruin aan het worden. Werd tijd. Vandaag wederom als enige op de Copacabana gelopen met sokken aan ! Len deed dat niet en heeft paarse voeten. Nog een enorm leuk Braziliaans zomerhoedje gekocht; Len wil nu liever niet meer naast mij lopen, zo’n leuk hoedje is het !! Slaapzak, creditcard en mosquito-net nog steeds niet nodig gehad. Heb nu in totaal voor ongeveer ƒ 2.853,50 gepind. Als ik alles inclusief tel, dus ook met de nog te ontwikkelen foto’s, denk ik dat de hele trip in totaal +- ƒ 5.500,- heeft gekost. Dus inclusief treinkaartjes Schiphol, inentingen etc. Over 3 maanden krijgen we weer vakantiegeld ! Volgens mij hebben we bedbugs, want ik heb overal jeuk. Leuk, jeuk.

14-02-2002 donderdag, vliegtuig Rio – Frankfurt

Gisteravond weer buiten bij Help gezeten op terras, omringd door vele werkloze hoertjes. Met 2 Amerikanen gepraat; een van de eerste Amerikanen überhaupt, die me erg meevielen. Daarna flink gelachen op het strand. Vanmiddag uitgecheckt om 12.01. Aiirportshuttlebus gepakt en al ingecheckt. Daarna MacD gehad en naar Centrum gegaan. Benen zijn helemaal op. Wat op leuke markten rondgelopen; niks als gekopieerde cd’s en cdroms hebben ze hier. Wel veel aangenamer en zuiverder hier dan in de meeste andere landen, kwa markten. Voor 1 real kun je al een aardige hamburger met ei en frisdrank krijgen. Niklas zou ook naar Maracana komen; maar om 19.10 besluiten we om niet meer te wachten en het stadion in te gaan. Je kunt zitten waar je wil. De sterspeler Juninho is de slechtste van het veld. Het flitst in de lucht. Het wordt 1-0. Als we rond de 65ste minuut het stadion moeten verlaten vanwege de vlucht, staat het verrassend genoeg 1-2 ! In de taxi verteld de chauffeur, met oorplug, dat het reeds 1-3 staat. Flamengo heeft dit jaar nog niet gewonnen ! In de taxi vertel ik net tegen Len dat alles vrij goed verlopen is op het snorkeltripje na, en de avondfoto’s van de optocht. Opeens zie ik veel auto’s met waarschuwingslichten aan rijden vanwege het slechte weer. In Sao Paolo, hier 5 uur vandaan, zijn diverse stadsdelen overstroomd ! Dus ik krijg een beetje knijp dat we te laat komen door file of dat de vlucht vertraagd wordt door de bliksem. Maar het valt gelukkig mee. Ik zit nu in het vliegtuig. Het is een soort cityhopper verdomme ! Ik hou wel van supergrote vliegtuigen met alle nieuwe snufjes; maar wederom krijgen we zo’n klein oud ding helaas. Als we maar whiskey cola krijgen, dan is het al goed ! Kan ik tenminste doorslapen vannacht. Het is bloedheet in het vleigtuig; ik zit hier in m’n afgeritste korte broek en m’n Slobberbone truitje en Len heeft z’n Flamengo shirtje aan. Dat heb ik een jaar of 10 geleden ergens besteld in Saarbrucken voor
+- ƒ 150,00 !! En hier heb je er daar minimaal 10 voor !! Dalik komen de stewards weer zo’n zakje uitdelen met tandpasta / tandenborstel, zo’n zorro masker zonder oog-openingen en 2 blauwe sokken !! Altijd handig. Not ! Het is 22.48. Over 2 minuten vliegen we. Wederom not ! Ik heb honger. Waar blijft die ober !