Adriatische kust - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Adriatische kust - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Adriatische kust

Door: Dennis Brouwers

22 Mei 2014 | Kroatië, Dubrovnik

Donderdag 22 mei eerst Epke naar zijn tweede huis bij Ziep en Marielle gebracht waar die met zijn grote vriend Django kan spelen. Charleroi is een groot vliegveld geworden. We parkeren op P3 voor 103€ voor 2 weken. Ryanair brengt ons naar Zadar alwaar we onze te grote Skoda Octavia ophalen en via nieuwe tolwegen en luxe tunnels nabij de Plitvice meren geraken. Kroatie is pas sinds 1 juli 2013 bij de EU en heeft de regels voor begrotingstekort en staatsschuld reeds overtreden, maar ze hebben wel mooie wegen en tunnels ! Het Oostenrijks aandoende hotel naast de zomerse skipiste wacht al op ons. Ze koken degelijke kost voor ons, verse vis en lekker lokaal bier. Vrijdag gaan we naar de Plitvice meren. De Plitvicemeren zijn onderverdeeld in de bovenmeren (Gornja) en de benedenmeren (Donja) zoals onder andere het Proscaroncanskog jezera en het Kozjakmeer. Het grootste benedenmeer is Jezero Milanovac dit is circa 470 m lang, 50-90 m breed en 18m diep. Het park bezit momenteel 16 meren met daartussen 90 watervallen. Het bos in het park is het onderkomen van beren, wolven en zeldzame vogels. Het park werd in 1979 op de Werelderfgoedlijst van beschermde natuurgebieden van UNESCO geplaatst. Er zijn overal houten paden aangelegd over de 16 meren. Het is zeer toeristisch, maar dat is logisch, het is echt fantastisch ! We wandelen er de hele dag en er zijn diverse waaaaauw momenten. De dag erna rijden we naar het schiereilandje Trogir alwaar de oude stad een terechte bezienswaardigheid is. We wandelen door de oude steegjes en op de baai-boulevard kijk ik naar de Champions League finale, terwijl Fabienne een e-book leest op de iphone. Zondagochtend om 07.00 staan we 27km verder in Split bij de veerboot die ons naar een van de zonnigste plekken van Europa brengt, het jetset eiland Hvar. We hebben een kamer met een balkon met zeezicht, supergaaf ! Hvar stad ligt aan een jachthaven-baai met mooie grote bootjes. Het heeft een prachtige ligging met ook nog een oud fort op een heuvel erachter. Je kunt er overal heerlijk zitten en lekker eten, als je wil voor niet te veel geld. We laten ons meestal leiden door reviews op Tripadvisor kwa restaurants. De nummer 1 wordt dan sowieso geprobeerd. De volgende dag regent het helaas. We doen een wijntour via Secret Hvar Tours bij hobby wijnboer Ivo Dubokovic in Jelsa. http://gohvar.wordpress.com/2014/05/03/wine-tasting-in-ivo-dubokovics-magical-cellars-in-jelsa/ . Dit was écht een top wijnproeverij. Hij maakt zeer exclusieve wijnen die alleen in Kroatische toprestaurants te krijgen zijn. We mogen er liefst 9 proeven, samen met een jong Amerikaans stel. Vooral de rode wijnen zijn de lekkerste die ik in Europa geproefd heb. Door de vele zonuren en daarbij de weerkaatsing van de zon via de zee krijgen de druiven hier meer suikers dan andere druiven in Europa. Dit proef je duidelijk. Daarbij worden nog wat lokale kazen, brood en olijfolie geserveerd. Top ! Daarna volgt een 2de winerie. Uhhh......we hebben daar ook wijn geproefd, maar na die 9 van Ivo was het eigenlijk al een lollige boel geworden. De tourguide Sinisa was overigens erg informatief. De dag erna varen we naar een Pakleni eiland, sveti Klement. Een subtropisch aandoend eiland met mooie resorts met prachtige rustige baaien en standjes. Is dit Europa vraag ik me hardop af ? We wandelen 3.2 km door de jungle naar een "dorpje" Vlaka. Een mooie wandeling met steeds nieuwe idyllische strandjes en baaitjes. Ook de vele hagedissen worden met veel oe's en aaaah's gewaardeerd door iemand achter mij. We komen bij het ook al idyllische primitieve restaurantje Konoba Dionis uit. Een open restaurant in zijn eigen wijn/olijf/groenten tuin. De ietwat timide Dionis heeft maar 3 gerechtjes en wijn of water. Prima, doe allemaal maar !! Heerlijk genoten aldaar. Daarna bij Palmizana Menghello resort nog genoten van een biertje met seaview. Wat een ontdekking dit eilandje, super! Woensdag rijden we dwars over het prachtige Hvar naar Sucuraj voor de veerboot naar het vaste land. Opvallend veel jonge Amerikanen deze vakantie, en ook de Chinezen zijn talrijk aanwezig. Dus ook veel grote gsm's en tablets waarmee ze elke 2 seconde een foto maken. Of waarmee ze via FaceTime naar hun familie in China SCHREEUWEN. De Japanners vallen niet eens meer op. We rijden naar Bosnie Herzegovina. Het landschap is prachtig met vele wijngaarden, meren en bergen langs de Neretva rivier. Mostar heeft een beroemde brug. De brug staat, als blikvanger van de binnenstad van Mostar, sinds 2005 op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO. In 1993 is deze verwoest door de oorlog in de Balkan. Door hulp van Unesco is deze hersteld, ook met miljoenen euro's van NL. Rondom de brug is een oude stad met vele toeristische straatjes en terrasjes met uitzicht op de brug. Daarbuiten zijn echter nog vele gebouwen te zien met kogelgaten etcetera. Vroeger was hier een Ottomaans Rijk, die invloeden zie je en hoor je veel. We slapen tussen 2 moskees, dus we horen veel geblaat. De streek doet minder ontwikkeld aan dan de andere gebieden die we gezien hebben. Ik tik een shirtje van Edin Dzeko op de kop voor 12,50€. Ook hier hebben ze een lekker biertje, Mostarsko pivo. Donderdag rijden we weer naar Kroatie. Tis even wennen weer, die grensovergangen. In de meren liggen vele kleine vaten, waaraan mosselen zich hechten. Apart om te zien. Old Town Dubrovnik, ook UNESCO, in Dalmatie aan de Rivièra is een topbestemming. De parel van de Adriatische zee heeft deze naam terecht. De volledig ommuurde oude stad is een TOPbestemming. Het is er heerlijk rondslenteren door de vele parallelle steegjes. De duizenden trappen neem je (meestal) voor lief. Een wandeling over de muur, helemaal rondom de oude stad, is een must. Het is veel mooier dan ik verwacht had. En het gelato ijs was smullen. 's Middags laten we ons verleiden door een Mexicaan; het dienblad vol met het fajitas gerecht zal ik niet snel vergeten, mmmm. Een restaurantje met een eigen slagerij erin brengt mij een zeer verse Tbone-steak die "eigenlijk" te groot was. Ook hebben we even Cavtat bezocht, een kleiner vissersdorpje, ook mooi. Er wordt een dagtrip Albanië aangeboden, die mijn 100% focus heeft. Fabienne is in het begin niet enthousiast. Begrijpelijk. Maar na wat uitleg van de tourcompany gaat ze op mijn kosten toch mee, nice ! Zondag dus met een klein busje vol Paddy's en Engelsen richting Shkodër, de vijfde stad van Albanië. De tourguide is wederom zeer informatief. Albanië heeft een turbulente recente geschiedenis. In 1968 verliet Albanië als eerste en enige land tijdens de Koude Oorlog het Warschaupact en werd het een bondgenoot van het communistische China, tot grote woede van de Sovjet-Unie. De verkiezingen in 1992 maakten een eind aan de macht van de Communistische Partij en er werd een democratische overheid gevormd. De meedogenloze dictator Enver Hoxha, vriend van Stalin en Mao, was aan de macht, waarbij geen ruimte was voor vrije geloofs- en meningsuitingen. Hoxha stond erop dat de onafhankelijkheid van zijn land zekergesteld zou worden en liet daarom ongeveer 750.000 bunkers bouwen op iedere plek die maar enigszins van strategisch belang was. Na zijn dood gaat het veel beter met Albanië, maar hun verzoek om toetreding tot de EU in 2009 lijkt me 50 jaar te voorbarig. Maar ja, veel slechter als in Roemenië/Bulgarije is het er niet. We hebben het Rozafa kasteel bezocht en wat gewandeld over de "Ramblas" van Shkodër, waar je goed en goedkoop kan uitgaan. De nationale held is Skenderbeu, en daar heb ik wat sterke drank van ingeslagen. Zeer interessant dagje. Als lunch mogen we ala carte all you can eat and drink doen, inclusief wijnen, in een prima restaurant. Lekker ! Op de terugweg worden we gedropt in Montenegro nabij de oude stadsmuren van idyllisch Kotor. Montenegro is echt een prachtig land, zeker de kust heeft mega veel toeristische potentie. Ze hebben al sinds invoering van de euro, de euro en overal hangen EU vlaggen. Grappig. De Russen hebben dit land reeds ontdekt helaas. De 50.000 Russen bij hier al wonen, vooral bij Budva, bouwen er op los. Niet vreemd, dit is gewoon een prachtig gebied. We slapen midden in de oude stad boven een wijnbar :). Het is iets kleiner dan Dubrovnik, maar raar genoeg, zeker niet minder mooi. Ook zeer toeristisch. Geen parallelle steegjes maar een doolhof van straatjes met vele kleine pleintjes met terrasjes. Echt te gek. Het stadje hangt tegen een berg met daarop de 3de langste muur (na Chinese en Ston) ter wereld. De meer dan 1000 treden konden er na Dubrovnik ook nog wel bij. Een mooie klim, met een meer dan prachtig uitzicht over Kotor, gelegen aan een 28 km lange fjord. Tijdens deze vakantie hebben we regelmatig siësta gehouden, en dat vond ik heerlijk. Lekker effe slapen 's middags. En overal is wifi, dus lekker makkelijk met de ipad een hotel zoeken voor de dag erna. Een kind doet de was. We hebben ook het dorpje Perast aan de baai van Kotor bezocht en de 2 eilandjes die daar liggen. De auto hadden we in Dubrovnik al ingeleverd. Dus met de lokale bus naar de laatste bestemming Podgorica, hoofdstad van Montenegro. We slapen in een groot mooi appartement naast het nationale voetbalstadion van FK Budocnost. De laatste jaren is het centrum gemoderniseerd. Er zijn diverse promenades met vele terrasjes en erg veel goed geklede vaak lange slanke dames die niet alleen mijn aandacht hebben, ook Fabienne valt dat op. De ober die ons een mojito en een Cuba Libre brengt zegt dat dit een dagelijks tafereel is. Overall hebben we echt veel echt aardige lokale mensen ontmoet, die je echt helpen met iets. Als je bijvoorbeeld iets bestelde, zeiden de obers vaak genoeg dat je beter iets anders kon bestellen wat lekkerder was :). Taxichauffeurs droppen je niet gewoon ergens, maar kijken ook even mee, of bellen even voor je, of je ook op de juiste plaats bent. Iedereen sprak Engels of Duits. We hebben ons nergens ongemakkelijk gevoeld. Er waren veel trotse relaxte mensen die weten dat ze in een prachtig gebied wonen. Door de oorlog is deze streek een beetje vergeten geraakt, maar ik ben ervan overtuigd dat als Montenegro bij de EU komt, dat het dan een nieuw pensionado mekka gaat worden de komende decennia. Het was een geweldige ontdekkingsreis.

• 12 Juni 2014 - 14:18

Jean:

Opnieuw mooi omschreven Dennis
    Maar dat jij een T-bone niet verwerkt krijgt geloof ik niet....
    Heb al vaker zeer positieve verhalen over de Balkan gehoord,