Australië + Tasmanië - Reisverslag uit Darwin, Australië van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Australië + Tasmanië - Reisverslag uit Darwin, Australië van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Australië + Tasmanië

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

21 Mei 1997 | Australië, Darwin

21-05-1997, Darwin, Australia, Down Under!!!!, woensdag

Rond 09.30 bemo Airport, nog 15 minuten lopen daarna. Ingecheckt. Vertraging. ±15 personen in vliegtuig van 100! Gelijk eten, eerste blikje bier sinds Sumatra!! Niet te zuipen! 1½ uur vliegen, 1½ uur tijdsverschil in Northern Territory. Len's tas compleet overhoop gehaald bij douane! Shuttle bus naar Elke's. Wat een omschakeling zeg! Iedereen is weer blank en veel dikke mensen. Backpackers all over the place. We betalen A$14½ voor dorm, maar eerste nacht is korting, zoals overal wel een korting bij lijkt te zitten hier. Even rondgelopen met grote ogen. Je kunt overal "gratis" eten krijgen, d.w.z. je koopt 1 consumptie, waarna je een bord "dagschotel" krijgt. Wij kiezen voor de plaats waar ze Mexicaans serveren. We kopen een jug bier = 1,140 liter bier voor A$7, daarna krijg je bonnetjes om een bordje rijst met bonensaus te kunnen bestellen, eigenlijk best een redelijke prijs, voor minder dan 6 gulden de man ieder een ½ liter bier en een bord eten, toch moet dit goedkoper kunnen denk ik. Wel raar, je moet bier drinken wil je eten kunnen krijgen, eigenlijk perfect. Had me voorgenomen niet meer te drinken, althans geen bier, maar ja, 't wordt je echt opgedrongen hier?! Veel pamfletten met "free drinks & beer all night", wat dat precies inhoudt moeten we nog uit zien te vinden. Al enkele roadtrains, vrachtwagens met een 3-tal aanhangers, gezien, prachtig, echt waar. Ook de kleding in de sportzaken is erg mooi, maar ook erg duur, ook de echte leren hoeden zijn te gek, en te duur. Guesthouse is abnormaal goed voor onze begrippen. Badkamer met ligbad en perfecte douchekop en natuurlijk heet water! Morgen veel dingen regele. A$250 met cirrus gepind op vleigveld, dat zal wel zo op zijn!


22-05-1997, Darwin, donderdag

Te laat voor ontbijt; wisten wij veel? Tax-file-nummer aangevraagd, ligt over 3-4 weken op GPO Perth, bankrekening geopend, pinpasje ligt over enkele weken op GPO hier in Darwin, mijn nummer is 5145. CES = arbeidsburo geweest,niks kunnen vinden. Wat veel te vette snacks gegeten, locale frisdrank en wat broodjes gekocht. Eigenlijk is alles best duur, ook in vergelijking met thuis, helaas. Paar uitzendburo's afgeweest, niks. Het verschil met Azië is echt onmetelijk groot. Van Azië wisten we eigenlijk niks, alles was nieuw voor ons, in Australië ligt dat compleet anders, iedereen is hetzelfde als jou. Net Nederland, alleen wat gekker, ruiger en mooier. Er valt veel te doen, ik heb een grof geschatte kostenbalans voor de komende 10 maanden (in Australië) gemaakt, totaal ±10.000A$, dat wordt dus flink werken. Op oostkust + Sydney & Melbourne is meer werk als hier. Vanavond bij Moose gegeten, cola A$2, daarna gratis rijst/friet/vis, erg vet. Heb zo'n vermoeden dat we hier allebei stikvet worden, zeker als bier goedkoper is op oostkust! Je kunt dus voor A$2 avondeten krijgen met een drankje, dat is eigenlijk spotgoedkoop, ok, 't kan lekkerder. B.v. koop je spaghetti+saus+drinken, zelf maken, kost je meer als die A$2! Een zak broodjes, 6 grote ronde bollen, kost 1,80A$, alleen drank is wat duurder, ook water. Kraanwater smaakt naar chloor. Net stukje Schalke gezien, Uefa cup gewonnen na penalties! Als dat werken nou maar lukt, dan wordt 't hier prachtig. Abnormaal veel te doen, ontelbaar aantal tours en andere mogelijkheden, je moet je alleen echt inhouden met kopen, ik hoop echt dat dit gaat lukken, Azië was echt speciaal, erg leerzaam, maar hier is het echte leven gaande, ik wou echt dat die eikels in Heytse eens wakker werden.












23-05-1997, Darwin, vrijdag

Dit keer wel ontbijtje gelukkig. Tussen de werklozen gaan zitten bij CES, ingeschreven aldaar, geen werk! Uitzendburo's afgeweest, de meesten vragen C.V.'s en referenties, helaas dus. De anderen hadden ook niks. Naar haven geweest, maar de schepen zijn allemaal 2 weken weg en komen pas over 3 weken terug! Gelift van en naar industrie terrein, daar bij bedrijven aangeklopt, maar ook hier tidak werk! Morgenvroeg als de kippen bij de zaterdagkrant zijn, dus vóór 06.00! Bij Globetrotter gegeten, 2 bonnetjes gevonden, dus 2x gegeten! Nog wat oude mik gekocht bij Woolworth supermarkt en een kannetje lokale cola tegen dumpprijs! Oudere Zwitserse vrouw vroeg of ik voor haar enkele brieven wil posten morgen, in ruil daarvoor gaan we samen proberen, maandag als ze van Kakadu tour terug is, om haar buspas om te zetten op mijn naam, dat zou pas geweldig zijn! Ik heb nu wel weer het gevoel van werkloos zijn en dat vind ik absoluut kut. Iedereen zegt :"er is goenoeg werk", jaja, en ook:"dit en dat verdient goed"! Hoop echt dat we snel allebei iets vinden, dat zou het leven een stuk aangenamer maken hier. Op de westkust schijnt ook bijna geen, of slecht betaald, werk te zijn, dus dat wordt nog wat. Het kan echt wel wat worden, daar geloof ik wel in, alleen de kansen in Darwin zijn bijna nihil, als dat ook zo is over de hele westkust, wordt het een dure grap! Toch blijf ik erbij dat we heuswel 3x een redelijke baan moeten kunnen vinden in het komende jaar, dat kan toch niet zo moeilijk zijn, en dan maar 3x lang werken. Dat rondreizen kan ik snel doen, dat vind ik leuk ook nog. Gisteren nog bij international vaccination centre geweest, vragen of ze me die spuit wilden zetten, vertellen ze me dat dat flesje niet meer goed is! Dat hadden ze in Heytse toch ook wel kunnen begrijpen, dat dat flesje niet 6 maanden koel kan blijven in een backpack, godverdomme, dat geld moet ik wel terughebben, iets van ƒ115, geloof ik!


24-05-1997, Darwin, zaterdag

05.15 op. Krant gekocht, weinig vacatures godverdomme, toch gebeld voor "blocklayers"? Heeft nog niet teruggebeld....dus....! Gezwommen, Len misschien maandag in haven werken voor 1 dag!? Weet ook niet goed wat ik ermee aanmoet, van de ene kant zou ik wel willen doorreizen, maar ik moet toch wat zien hier, dat wordt dus een tour en dat is duur. In de rest van Australië zijn wel zeker enkele plaatsen waar werk is, dan maar langer op dezelfde plaats blijven werken?! Op didgeridoo van kamergenoot geblazen, best aanstekelijk. Hamburgers staan vanavond op het menu bij Globetrottres. Best moe, vroeg naar bed.


25-05-1997, Darwin, zondag, 250 dagen op joets

Tot na de middag in bed gelegen, wel ondertussen geontbijt. De Greyhound bussen hebben 50% korting aanbiedingen nu; heb besloten om naar Kununurra, west-Australië, te gaan om voor fruit-picking te kijken. Weet echt niet wat ik moet doen?! Pap+mam zitten op Kreta trouwens. Als het in Kununurra niks wordt, ga ik naar Broome, en dan naar Perth, maar werk krijgen zal ik. Ander probleem is poste restante, hopelijk sturen ze die door?! De bus A$49. Kopiën paspoort uitgewisseld met Len voor elkaars poste restante te kunnen ontvangen.













26-05-1997, Sandy billabong, tent, Kakadu National Park, maandag

07.00 opgepikt. Groep 8 mensen, 2 Slovenen, 2 Ieren, 1 Zwitser, 2 Engelsen. Naar Adelaide River voor Croc-spotting boottourtje, oftewel krokodillen lokken met aas en ze laten springen voor mooie foto's, best leuk. 4½ meter langste. Veel kakatoes ook. En ontzettend veel roofvogels. Oz's 2de grootste roofvogel (=bird of prey), de witte zee arend, gelokt, ongelooflijke spanwijdte, prachtig van zeer dichtbij kunnen bekijken. Aas aan uiteinden van touwtje gebonden, in water gegooid, 1 vogel pakt het, vliegt weg, waarna 5-tal soortgenoten hem najagen de bomen in om dat andere uiteinde te krijgen, echt tof. Grootste concentratie slangen ter wereld hier te vinden. Een probleem op deze gigantische vlaktes is een plant, naam?, waarvan de zaadjes zich door de wind ontzettend snel verspreiden. Deze planten zijn zo erg dichtbegroeid, dat daar geen doorkomen aan is, zelfs niet voor buffels. Het "wet-season" dit jaar is het ergste allertijden geweest hier, door bossen gelopen die normaal dan 2-3 meter hoog onderwater staan. Darwin, ooit verwoest door een typhoon, is snelst groeiende stad van zuidelijk halfrond. De lange, ellelange wegen doen veel aan westkust USA denken. Ook gezwommen in vrije natuur, watervalletjes tussen de rotsen, gedoken, paar meter omlaag en dan door gat naar andere poel zwemmen. Veel wilde dieren gezien, wallaby's, dingo, wedge tailed eagle, is grootste bird of prey hier in Oz, spanwijdte 2,7 meter! Enkele hagedissen van meer als 1 meter. Het eten is echt fantastisch. Kaas, ham, ananas, alles aanwezig, mottig gevreten. 's Avonds rond kampvuur bij billabong (=moeras-ven) gezeten en gecampeerd. Tent met Zwitserse didgeridoo speler gedeeld en alweer mottig gevreten, vlees, T-bone steak, kwam overeen met totale vlees wat ik in 8 maanden Azië heb gegeten! Alles is lekker.


27-05-1997, Darwin, dinsdag

Ontbijt 07.00. Pindakaas, lekkere muesli en daarna bbq worsten! Veel te veel van het goede, kilo's d'r bij, maar ja, 't is gratis, dus vreet ik zoveel als ik kan. Toffe muziek in auto, John Williamson. De rare termietenhopen, lijkend op grafstenen, overal in de bosen, zijn erg interessant. Termieten halen klei of zoiets uit de grond en stapelen dat jarenlang omhoog, prachtige natuurlijke verschijning. 3 dagentour wordt in deze 2 dagen gepropt, ook eten! Kakadu is na Antarctica en Yosimite 't grootste N.P. ter wereld. De aboriginals zijn eigenlijk een rare verschijning tussen de normale Ozzies. Bosnegers, die er erg primitief en onverzorgd uitzien, werken nooit, krijgen overheidsgeld, stinken, andere talen, toch worden ze alom geaccepteerd, heel raar om te zien. Hun kunstvormen zijn erg interessant, 40.000 jaar terugdaterend! Ter vergelijking, de oude pyramides in Egypte= 5000 jaar oud! De muurschilderingen zijn heel apart, de tekeningen waarvoor niemand een verklaring heeft worden toegewezen tot de Mimi Spirits, iets buitenaards?! De namen die gebruikt worden in de N.P. voor rotsen e.d. zijn veelal misspellingen. Europeanen verstonden niet wat de Abo's zeiden en schreven gewoon op wat ze hoorden! Toch wel een erg interessante tour over het algemeen. In 't begin dacht ik, waar ben ik nu weer aan begonnen, maar nu vind ik 't meer dan geslaagd. Ook leuke verschillen tussen m'n mede tourgenoten, ook veel gelijkenissen. Tijdens lunch werden Slovenen nog lastig gevallen door arend! Sunset in Darwin nog bekeken. 19.00 terug uit Arnhemland, na ±1000 kilimeter. Om 20.15 op kosten van Down Under Kakadu Tours bij Rattle 'n Hum kunnen eten, Len ook erbij kunnen voegen. Len 1½ dag gewerkt.












28-05-1997, Kununurra, woensdag

07.45 naar bus gebracht door Elke's bus. Eerste Greyhound avontuur. Erg luxe bus, veel, heel veel plaats. Na 10 uur in Kununurra aangekomen, had best nog willen blijven zitten. Op grens Northern Territory / West-Australia moet je alle etenswaren die je bij je hebt inleveren?! Ook gaat de klok 1½ uur terug! Kununurra Backpackers, 14A$. Leuk dorpje, veel backpackers werken hier. Ik bellen, geen werk morgen, toch nog bij buren werk gekregen voor morgenvroeg, 05.30 starten met ontzettend zware meloen-picking. Veel backpackers zijn na 1 dag hiermee opgehouden, veel te zwaar?! Hopelijk meer werk na morgen, misschien in werkers-barakken slapen dan. We zien wel wat het wordt.


29-05-1997, Kununurra, donderdag

05.00 op. Muesli+melk meegenomen naar "werk". Opgepikt en naar Farm gereden met nog enkele anderen. De meloenen zijn op den duur echt loodzwaar. Zo'n 10 kilo altijd, en je tilt wel 10.000 kilo! Paar gasten uit Breda, die over land via Turkye, Pakistan e.d. naar Singapore zijn gegaan, ook een Rus werkt mee. Erg zwaar, 't ligt gaat wel vaak uit ja. Tot rond de middag gewerkt, ook nog meloenen losgesneden voor morgen; weet niet wat ik verdien, niet veel in ieder geval, ook gaat er nog tax af, het goeie nieuws is dat ik door mijn tax-file-nummer al de belasting,die ik al werkend in Australië ga betalen, terug kan vorderen als ik wegvlieg uit Oz!! Dat is goed nieuws. Morgen dus weer zelfde tijd werken. Waarschijnlijk maandag+dinsdag Bungles tour doen. Als ik hier boek, krijg ik een bed in de werkersbarakken voor A$90 per week, dat is wel fijn. Ik blijf denk ik wel even hier, enkele weken misschien wel. Weer moeten pinnen, A$250, inkopen gedaan, ranja, mik, potje vegimite= echt Australisch smeergerei voor op boterham, erg zout, beetje is al genoeg voor lekkere smaak, goedkoop dus! Met Nederlandse Kim naar Hidden Valley gelopen, althans dat was de bedoeling, maar we konden het niet vinden. 'T meisje is 18, rijke gescheiden ouders volgens mij, gaat werken in Dusseldorf bij oom's restaurant en daarna Zwitsers ski gebied werken, en dan pas studeren, doe maar ruig, ook nog 4 jaar van haar jeugd in Suriname gewoond. Ben kapot moe, maar 't is pas 19.00! in de Rolling Stone leuke dingen gelezen over Siberië en recencies natuurlijk, ik kende er wienig van. De muziek alhier op de radio is eigenlijk behoorlijk goed, af en toe Hoodoo Gurus tussendoor, vooral rock wordt gedraaid. Gehoord dat PSV kampioen is geworden. Eigenlijk denk ik dat deze plaats hier hetgene is, waar Len naar op zoek was/is, 't verdient niet veel, maar je maakt weinig op en 't is een relaxed sfeertje in een klein dorpje, ik vind het wel wat hebben, maar er zijn meer plaatsen in Oz waar je deze fasciliteiten hebt, zegt men en schrijft men in de vele backpackers-journals. In Indonesië zijn vandaag de verkiezingen, de uitslag is allang bekend, geel=Golkar=regering nu=zal winnen, er zullen wel veel rellen zijn, en zijn geweest. Opvallend veel Japanners hier vandaag, die koken een behoorlijke pot eten samen, dat is wat anders dan ranja met mik en smeergerei, maar dat geeft niet. Paniek als m'n TomTom petje afwaaid, achterop pick-up truck, morgen zoeken?















30-05-1997, Kununurra, vrijdag

05.20 opgepikt, overal pijn. 20 ton watermeloenen, iets sneller als gisteren, daarna nog wat rustiger werk, 11.30 terug, alleen is er tot dinsdag geen werk hier! 's Middags paar keer bij CES geweest, niks, wel enkele mensen terugbellen. Even met een Japanner aan het praten, komt iemand van Sarah's Farm vragen voor watermeloenen-pickers. Morgen 05.30 bij Chicken Treat opgepikt, 't zal nog zwaarder worden, meer tonnen, 40 oplopend tot 70!!!! Je verdient minder als minimum loon A$7, daar moet nog 15% af. Wel krijg je voor elke ton A$1 bonus, dus dat is toch wel redelijk. Ben net verplaatst naar de workershouse, A$90 per week. Woensdag is payday voor de vorige baas. Hopelijk hou ik het daar enkele weken vol, 't is echt bijna barbaars zwaar werk, echt absurd gewoon, maar we zien wel. Nog de supermarkt bestudeerd, het huismerk Black&Gold heeft redelijke prijzen. Vanmiddag mik+sardientjes gegeten. Heb wel goeie zin, hele huis vol werkende backpackers, die allemaal "keps" zijn, 't heeft wel iets aparts, relaxed en voor mij ook nog iets heel nieuws hier, 't bevalt wel. Nu, 20.00 is er weer een hele boel veranderd, er kwam een fax binnen of er mensen interesse hadden om in de Bungle Bungles een paar dagen te werken, tenten verplaatsen of zoeits, voor gratis eten+accommodatie, tevens krijg je daarna een gratis 3 daagse Bungles trip, ter waarde van zo'n A$450 aangeboden, d.w.z. een hele week geen geld uitgeven en de dingen zien waarvoor ik die kut watermeloenen aan het "picken" ben; natuurlijk heb ik daar interesse in, daarvoor ben ik juist hier, hieperdepieperdepiep! Ook geld gaan halen van de afgelopen 2 dagen, meer als ik dacht, A$94,50 in de vorm van een cheque, die ik bij een bank moet cashen; goeie dag vandaag. Als ik over een week terugkom is er ook meer werk als het goed is! Ik ben dus heel erg tevreden op het moment! 'T scheelt me echt honderden guldens, YES!!


31-05-1997, Kununurra, zaterdag

Godnondegodnondedju, 't zaakje wordt rond 06.30 afgeblazen om een of andere duistere reden. KUTZOOI, dat is toch niet normaal, nu ben ik ook nog te laat om te gaan "picken". Dit kost me dus weer geld, kan 't nauwelijks geloven, tja, 't leven is hard. Hele dag liggen te balen en wachten en bellen voor ander werk, maar dat zal wel maandag of uiterlijk dinsdag worden, onvoorstelbaar, 't had zo mooi kunnen zijn. M'n cheque bij de supermarkt! Gecashed. Wat tomatensoep+spaghetti in blik gekocht, huismerk natuurlijk! Die gasten hier zijn wel tof geloof ik, als 't een beetje meezit, blijf ik toch hier proberen om een maand of zo te werken, dat moet gewoon lukken, godverdomme nog. Kamergenoot heeft radio-cassette-recorder, voor 't eerst naar tapes luisteren over redelijke speakers, ook vanmorgen Top 20 Countdown videoclips gezien, allemaal nieuw en allemaal crap. Cantona gestopt! Verder richting Perth is 't slecht weer en 't seizoen is daar voorbij, op het winterseizoen na dan, nee, ik zit hier volgens mij echt 't beste?


01-06-1997, Kununurra, zondag

Weinig gedaan, lang geleden eigenlijk dat ik een "echte" zondag had. Wat mensen gebeld voor werk; gelukkig morgen ergens meloenen plukken. Mories brief geschreven, kan alleen nergens postzegel vinden. Paar films gekeken, Apollo 13+Stand by me. Wat geslapen, bandjes gedraaid.










02-06-1997, Kununurra, maandag

04.50 op, 05.10 na muesli met ranja-mix, naar 24uur service station gelopen, alwaar ik opgepikt wordt. Raar genoeg staan daar 10-tallen mensen te wachten voor dezelfde Farm, ook mensen die niet gebeld hebben! De buschauffeur van de Farm zoekt zelf een aantal mensen uit, en de rest kan weer naar huis, ik was de laatste die eruit gepikt werd, gelukkig. De farm is een beetje meer geautomatiseerd, nu sta ik achter een vooruitrijdende lopende band, meloenen te picken, watermeloenen, rockmelons en weet ik wat allemaal. Na enkele uren geven raar genoeg enkele werkers de pijp aan Maarten van Vaessen en stoppen gewoon, omdat ze het te zwaar vinden, ze gaan liever vissen! 'T schijnt iedere dag 't zelfde te zijn met die lapzwanzen. Rond 17.00 klaar, naar dorp gelift, weer nergens postzegels, supermarkt geweest, soep+spaghetti+vlees+jam+brood gekocht. In "ons huis" is vanavond bbq voor A$5, dat is wel redelijk, krijg ik ook eens wat gevarieerde voeding. Flink verkleurd in nek+gezicht, pijn vooral in onderrug en achterkant van bovenbenen. Best wel respect voor die jongens die dit al weken achter elkaar doen, iedere dag weer 't zelfde harde kutwerk, en waarvoor eigenlijk!? We zien wel, zoals iedere dag opnieuw. Moet weer taxformulier invullen.


03-06-1997, Kununurra, dinsdag

04.50, pieppeip, pieppiep. Muesli met water. Kilometertje lopen. 06.00 rockmelons plukken, om 09.00 is het werk voor vandaag raar genoeg en geheel onverwachts en tegen mijn zin "op"! De winkels in 't dorp beetje uitgecheckt, de ene supermarkt is ongeveer 3 cents duurder als de andere! Postkantoor voor postzegel, geen poste restante zoals verwacht. Postzegel A$1,20. CES had niks. Goedkoopste tent zal zo'n A$50 kosten. Campsite kost A$7 per nacht, dus A$50 per week en nu betaal ik A$90 per week! Dat telt op.


04-06-1997, Kununurra, woensdag

04.50 pieppiep. Musli, lemonranja, lauwwater. Weer lopen en weer om 09.00 klaar. 's Middags Hidden Valley bezocht. Nog behoorlijk link toen ik rots beklom en er halverwege achterkwam dat dat toch iets te stijl was, vooral met slippers en afbrekende stenen, behoorlijk de schrik te pakken toen. Geen mens te zien, dus toch maar omhoog en gelukkig zonder veel problemen bovengekomen, 't uitzicht was erg mooi. Naar onder komen duurde ongeveer 2 uur, voordat ik een redelijke weg gevonden had. Blikje spaghetti+tomatensoep voor avondeten. Mam gebeld, ze vonden vliegen tegenvallen, Kreta wel goed bevallen. Pakketje in Darwin!


05-06-1997, Kununurra, donderdag

04.50 op. Keihard gewerkt tot 11.45! Postkantoor Darwin gebeld, nog niks gekregen. Gisteravond nog stuk van Star Trek:First Contact gezien, waardeloos. Als de Aussies weer vroeg naar huis kunnen, geven ze daar niks om, integendeel:"No worries mate, I'm goin' fishin' today, bring some piss!" Nog eens naar de te gekke film "once we were warriors gekeken"; gesupermarkt; that's it.










06-06-1997, Kununurra, vrijdag

04.50 op, 06.00 terug in bed:"we're not workin' today;I'm goin' fishin!" Geen werk vandaag, wel wordt gezegd dat er veel werk op komst is, maar dat is op meer plaatsen. Films "brothers McMullen"+"Chaplin" gezien. Eigenlijk wil ik wel eens wat anders koken vanavond, maar ik heb geen idee wat. Straks eens kijken bij Tuckerbox of ik iets makkelijks+goedkoops kan combineren. Maag is al weer enkele dagen van streek, of dat komt door omschakeling Azië-Oz, of van het meloen eten de hele dag, weet ik niet. Gisteren genepen aan nijptang tijdens meloenknippen, nu blaren op duim.


07-06-1997, Kununnura, zaterdag

04.50 op. 06.00 op veld. 06.01 :"what the fuck.....!", te veel werkers, "mijn" ploeg heeft weer vrijaf vandaag, dat hadden ze bij het pick-up-point ook wel kunnen zeggen, godnondedju!! Enkele km gelopen terug naar farm, daarna terug gelift en wederom enkele km lopen, om om 08.00 weer "thuis" te zijn. Soms denk je, of beter gezegd, voel je je meer en meer wanhopig worden. Toch heb ik als het goed is de afgelopen week kiet gespeeld, dus dat is dan hetgene waar ik me ditkeer weer aan zal moeten optrekken! Weer rondgebeld, niks voor komende dagen, na volgende week is er volop werk?! Wat moet ik? Blind wachten of doorreizen? Het punt is dat het me hier wel bevalt, als ik niks te doen heb, zit ik op de bank video's te kijken, net zo'n beetje als thuis eigenlijk, en dat is wel plezierig. Jeff Buckley is dood gevonden ergens in de Mississippi, tijdens een oud interview op tv draagt hij een rose Take That truitje! Dat liften is toch iets om over na te denken, dat scheelt echt veel geld, maar soms krijg je geen lift en dan sta je daar wel mooi te kijken! De Ier Len en 2 Engelsen, die in Munchen wonen en ook de Trans-Siberië hebben gedaan, Steve en Noah, zijn wel aangenaam gezelschap, die echt hier zijn om te werken en te sparen, de anderen, waaronder 5 nederlanders/sters, kunnen blijkbaar niet zonder bier! Ik kan dat raar genoeg nog steeds wel! Het enigste waar ik wel zin in zou hebben is sterke drank, maar dat zit er niet aan.


08-06-1997, Kununurra, zondag

Iets langer geslapen, stukje "IT" en "Boyz in the Hood" gezien, supermarkt geweest; nieuwe kamergenote is een beetje "weird in her head", dat geeft aanleiding tot veel hilariteit onder de andere huisgenoten. De bazen van dit resort zijn aan het headhunten, er zijn enkele mensen die al veel te lang hier zijn en die veel te veel rommel maken en dat moet nu afgelopen zijn, anders kunnen ze 'moven'. Iedereen die vrij heeft, heeft maar 1 ding aan z'n hoofd:"I'm gonna get pissed today". Noah heeft een leuk t-shirtje van Rusland, voorkant CCCP, achterkant nummer 11 van Oleg Blochin. Belg De Wulf in halve finales Roland Garros!? Als lijnrechter misschien ja! Rond 16.30 komt vrouw van Barradale Farm vragen of ik meekom watermeloenen losknippen, 'n uurtje gewerkt, sunset gezien, 10A$ verdient. Nederlander Mark heeft tip dat er op "zijn" farm werk is, en ja hoor, morgen heeft Dennis weer een ander job, we zien wel weer wat dat wordt! 'T klinkt in ieder geval redelijk goed, opgepickt voor de deur om 05.45, A$9 per uur, 7 dagen per week, welke werkzaamheden weet ik ook niet?!













09-06-1997, Kununurra, maandag

Om 05.16 op. 05.45 opgepikt. 's Ochtends melons picken met vóór ons Kelly's Knob, beroemd lokaal uitzichtpunt. 's Middags sorteren en inpakken, 02.45 thuis, rustig dagje. Waarschijnlijk blijf ik iets langer hier als ik gedacht had. We hebben plannen om een huis te huren! We hebben al een huis bekeken, 250A$ per week, voor in eerste instantie 6 personen, dat kan oplopen tot 8 personen. Daar komt wel de lektris en een of andere commissie bovenop, alsmede moet de eerste maand vooraf betaald worden! 'T zal neerkomen schat ik op 50A$ per week, per persoon, dat scheelt! Laatste tijd veel gegeten, of althans grote porties, voel me daardoor beetje "vol", toch weer op gaan letten Denniske! Onbekende Braziliaan wint Roland Garros, maar heel Oz is in rep en roer over de slechte prestaties van het cricket team tegen Engeland! Ik drink ontzettend veel, vandaag ±5 liter, vooral water met een beetje cordial=ranja. Toch zweet ik niet of nauwelijks.


10-06-1997, Kununurra, dinsdag

Om 05.16 op. Vannacht kwam de rare kamergenote, die al lang weer uitgecheckt had, de kamer op, "give me a bit of your sleeping bag" tegen een Ier! Helemaal de weg kwijt, later nog ambulance+politie hier geweest, maar wat er nog meer gebeurt is weet ik niet?!
Op werk hadden de baas+bazin meningsverschil of de honey-dew-melons die wij picken, wit zijn of groenachtig, de schuld werd echter bij ons in de schoen geschoven? Wat interesseert mij dit eigenlijk. 's Middags prikkeldraad opgeladen en tractor gereden. Totdat tractor kapot ging, en daar sta je dan in de outback 5 km van farm vandaan, gelukkig had een truck een bakkie en werden we om 14.15 gered, 14.45 thuis. Bij onroerend goed kantoor geweest, misschien morgen uitsluitsel over huis! Daarna Employement Service, CES, Tuckerbox, telefoon, blijkbaar heeft Len pakje afgehaald in Darwin van mij, waar 't nu is weet ik niet?! Gekookt voor de komende 3 dagen, bij Salvation Army 2de hands t-shirt voor werk gekocht. Kaarten TomTom+Hook (verjaardag) geschreven, goedkoopste kaarten bevatten al genoeg franco, kosten A$1 per stuk. Vanmorgen hard gewerkt, vanmiddag rustig, dalik om 20.30 weer slapetje doen. Van al de engelse accenten vind ik de Ierse 't leukste klinken, maar ook 't moeilijkst te verstaan.


11-06-1997, Kununurra, woensdag

Om 05.16 op. Rond 11.00 terug, want we konden de sleutel van de tractor niet vinden, einde dag, helaas! Post is in Perth, na enkele telefoontjes kwam ik daar eindelijk achter; hier een formulier ingevuld, A$5, voor doorsturen naar hier. Dus waarschijnlijk heeft Len in Darwin ook A$5 betaald om 't door te sturen naar Perth! Ons huis laat op zich wachten, morgen meer! Salaris Bardena Farm wordt morgen ook naar poste restante hier gestuurd. De gekke Canadese heeft het nu helemaal voor elkaar, ze heeft haar ex-baas voor de rechter gedaagd wegens verkrachting!?! Vanmiddag apple pie gekocht, maar dat was gaarus niet zo lekker als ik gedacht en gehoopt had. De laatste van Blur geluisterd, beetje goedkope rip-off van amerikaanse gitaarbandjes, maar 't klinkt wel aardig soms, nu fijn Beck luisteren aan het zwembadje van ons werkhostel.













12-06-1997, Kununurra, donderdag

Om 05.16 op, weer te veel muesli op bordje gedaan! 's Morgens hard gewerkt, baas+bazin zitten nog steeds niet op 1 lijk wat betreft de kleur van de honey-dew-melons, dat geeft spanningen! 's Middags packing+fencing en daarna rond 16.00 kregen we onverwachts een blikje bier! Lang geleden voor mij! Het werden er uiteindelijk 5! Ik was daardoor redelijk aangeschoten om eerlijk te zijn. M'n laatste deel opgegeten van de grote portie macaroni van 2 dagen geleden. 'T huis laat nog steeds op zich wachten, helaas, maar van de ene kant zou 't fijn zijn als we pas maandag of dinsdag zouden kunnen intrekken,omdat we maandag allemaal pay-day hebben en we moeten om te beginnen met 6 man A$1800 ophoesten voor vooruitbetaling, letting fee, aansluiten electrisch, stempel van overheid of zoiets. Vanmiddag fijn met pilsje op tractor rondgereden naast Mark uit R'dam, lekker relaxed!


13-06-1997, Kununurra, vrijdag

Om 05.16, pieppiep. Van 06.00 tot ±14.00 honey-dews gepickt, kapotmakerij, alleen de witte eruitpicken, je kijkt je scheel, erg zwaar. Daarna packing tot 18.00, zware, lange dag; maar het gebeurde dan toch weer. Om 18.01 wordt me verteld dat er de komende dagen te weinig werk is! Dus heb ik alweer geen werk meer, komt als een totale verassing, zeker omdat ik een van de betere werkers was! Bij thuiskomst wacht mij nog een surprise! "Ons huis" gaat niet door, 't is aan iemand anders verhuurd, another day in paradise; denk je alles een beetje op een rij te hebben voor de komende tijd, d.w.z. werk+accommodatie, sta je weer op de stoep met lege handen. Waarom gebeuren zulke dingen altijd zo vaak bij mij, en waarom altijd meerdere klappen tegelijk, ik weet het ook deze keer weer niet, maar we zien wel weer. Ik moet in ieder geval wachten hier tot m'n post gearriveerd is, hopelijk gaat het me tegen die tijd iets beter. Het leuke was ook nog dat 't te laat was om inkopen te doen, dus heb ik enkele km naar een 24 uurs tankstation gelopen en wat frieten gekocht, dat was 't goedkoopste en dat was te proeven ook. Wat kun je je toch soms, en ik vrij vaak, ellendig en hulpeloos voelen; gelukkig weet ik, hoop ik, dat na regen vaak zonneschijn komt, en 't is hier al 33 graden?! Eigenlijk ben ik daar helemaal niet voor hier; 't meloen picken is echt belachelijk zwaar werk, ik ben nu in 2½ week al op 3 farms geweest, ik kan het heus wel aan als het niet allemaal tegenzit tenminste. I.p.v. huis en baan, zit ik nu weer met smerige kleren en kapotte vingertoppen beetje gedesillusioneerd op m'n stapelbedje. Goede tijden, slechte tijden. Lijkt het maar zo, of zit het mij, zoals zo vaak, gewoon niet mee?!


14-06-1997, Kununurra, zaterdag

Gisteren was dus een echte vrijdag de 13de, ja, al weer een. Post+Bank zijn dicht, dus cheques pas maandag inwisselen, vandaag moet ik eigenlijk huur betalen, maar ik heb niks cash! Naar "Muppets:Treasure Island" gekeken, best wel lachen. Gebeld voor werk, maar het ziet er slecht uit de komende 2 weken, daarna werk genoeg, zegt men?! Hopelijk kan ik maandag m'n cheques inwisselen, verwachting ±A$350, en kan ik woensdag eindelijk m'n post afhalen, tenminste iets om naar uit te kijken. Echt kut van dat huis, verdomme. Heb nog geïnformeerd bij andere onroerend goed kantoren, maar niks voor handen. Weer voor 3 dagen macaroni gekookt. Kleren gewassen. Rondgelopen, "doorknocking", of te wel aankloppen om werk bij hotels, restaurants en wat nog meer. Gebeld, ook dat werd niks. Dan maar slapen.









15-06-1997, Kununurra, zondag

Alweer een weekend vrij, wat raar. Advertenties in supermarkten opgehangen voor huis te huren met 4 personen, met kamergenoot meegereden naar Lake Argyle, groot meer met dam, leuke rit in de outback, prachtig landschap, even iets anders in het hoofdje stoppen! De goedkoopste fles whiskey kost 23A$ voor 700 ml !!!! Never!! Na ±30 liter ranja nu eens goedkope "aanbieding" cola gekocht voor de verandering, maar 't smaakt niet naar meer. Shawshank Redemption alweer gezien, prachtige film. Pap gebeld, Len raar genoeg in Broome?! Pascha begint oud te worden, heel oud! Rondgebeld, weer nul op het rekest.


16-06-1997, Kununurra, maandag

Poste restante uitgecheckt voor enkele anderen, zelf Bardena Farm cheque A$173,65 afgehaald en gecashed. Nog wat onroerend goed kantoren afgegaan, niks. Bij CES computer doorgenomen voor werk, ondertussen komt er iemand binnen met een lijst met Farm telefoon nummers, belt er 1 op met de Free Phone en krijgt direkt werk, nummer 2 lukt dat ook! Dus ik ga een beetje nonchalant bij de telefoon zitten, brochure lezen en blijkt dat iedereen bij dezelfde Farm werk krijgt: Pacific Seeds. Dus i.p.v. aan te sluiten achteraan de inmiddels 8-9 personen tellende rij, ren ik naar buiten en bel vanuit telefooncel en krijg de baan ook nog! Morgen 06.30 komen ze me ophalen, A$10 per uur, vóór belasting, dus A$8,50 netto. Straks krijg ik ook nog cheque van Smiths&Son Farm, hopelijk voor sluiten bank. Braveheart alweer gezien, ook deze film vind ik schitterend. In blaadje gelezen dat Weller, Young, Sm.Pumpkins, Van Morisson op T in the Park spelen! Ook belastinggeld ±f900 teruggekregen, zei pap. Cheque Smiths&Sons A$304,20 is 100A$ meer als verwacht, meevallertje dus. Huur betaald A$90. Vandaag was 't gaarus niet warm, zelfs fris, erg veel wind.


17-06-1997, Kununurra, dinsdag

Om 06.30 opgepikt. Ging er vrij laid back aan toe in 't begin, op groot veld omgeven door prachtig rotslandschap, staan rijen zaadjes, ±600 meter lange rijen, zaadjes zitten aan stengel, lijkt beetje op mais veld, de stengels die hoog boven de anderen uittorenen, moeten uitgetrokken worden, met wortels en al. In 't begin dacht ik;"dit is het beste baantje in Kununurra". Helaas zou dat niet zo blijken te zijn, 't vergt veel armkracht als je honderden van die dingen uit moet trekken, alsmede krijg je onmiddellijk overal blaren op je handen, handschoenen hielpen maar een beetje. Op 't einde van de dag kon ik geen stengel meer uit de grond krijgen, echt kapot, 1 lens kwijtgeraakt, petje weer afgewaaid, hopelijk morgen vinden onderweg, denk van niet. Flinke bak rijst+gehakt gekookt, lekkere chinese saus erop geflikkerd en klaar is het eten voor de komende dagen, echt lekker! Ze betalen de pauzes door! Vandaag A$85 verdient, toch niet voor niks zo erg afgezien, morgen zal wel een hel worden met deze handen, als me die andere lens morgen ook uitvalt, heb ik een probleem.














18-06-1997, Kununurra, woensdag, 9 maanden op joets!

Tot half 4 gewerkt, daarna was het ook hier weer gedaan! 's Morgens was afzien, ongelooflijk, kon geen vuist maken door blaren, toch moest dat maar gewoon. Eindelijk postpakket gekregen, moest echter weer A$5,30 bijbetalen, Len had al A$7,70 betaald in Darwin, Mam 18 gulden in Heytse en ik nog eens A$5 hier, duur pakje. PADI +Bankpasje + kaart Len (proficiat...), V.I. Roda beker + brieven Miel, Lier (tape Dinosaur!), t-shirt Frits! Erg tevreden. Yoghurt gekocht, duur+lekker.


19-06-1997, Kununurra, donderdag

"Casino" gezien, beter als verwacht gelukkig. 's Middags alle boeren opgebeld bij CES, dat kost tenminste niks, maar 't leverde ook niks op, helaas pindakaas. Cheque A$144,50 Pacific Seeds gecashed. Ook bij kiosk allerlei blaadjes gelezen, belachelijk veel transfer geruchten, echt niet meer normaal. Alle blaren doorgeprikt! Misschien zaterdagochtend werk.


20-06-1997, Kununurra, vrijdag

"Last of the Mohicans" nog eens gezien. Rond middag weer bij CES, iedere dag dezelfde mensen, best lachen soms, helaas is het echt rustig kwa werk, vooral de komende ±10 dagen, als 't waait, groeit het spul minder snel. Een ander feit is dat er wel veel dingen oogstrijp zijn, maar de marktprijzen in het zuiden veel te laag zijn en er daarom gewacht wordt! Het baantje in de Bungles hangt weer op 't prikbord! Hopelijk gaat het dit keer wel door?! Heeft ±5 mensen nodig, ik heb op camping paar mensen gevraagt, 't moet dit keer geen probleem zijn. Op m'n verjaardag vertrekken, 3 dagen werken, dan 29 juni een 3 dagen tour, die normaal A$435 kost! Komt goed uit, als ik terugkom is de werksituatie hopelijk verbeterd. Tax-File-Number bij poste restante afgehaald, gelukkig is alle post binnengekomen! Hopelijk gaat 't nu 'n beetje de goeie kant op, dat wordt wel tijd. Je weet je geen raad, iedereen zegt; er is werk genoeg in omloop; je moet gewoon geluk hebben! Als er dan liften en goedkope tickets worden aangeboden, denk ik soms wel eens aan verder reizen, maar dat zou misschien stom zijn als je alles op 'n rijtje zet, onlogisch dus, maar ja, veel dingen die ik normaal gesproken voor logisch hield, hebben op deze reis vaak rare wendingen gekend; onlogische keuzes zijn niet altijd slecht, soms wordt je gedwongen om zo'n keuze te maken, maar dat bleek vaak goed uit te vallen, raar genoeg. Wat een moeilijke kal ! Kamergenoot is stomdronken, ik wel blikje bier+glas wijn gekregen. Heb m'n lippen verbrand tijdens werk Pacific Seeds!


21-06-1997, Kununurra, zaterdag

's Ochtends bij Barradale Farm 4 uur watermeloenen gegooid. Een cameraploeg van Lonely Planet is hier, maken opnames van het "Ball" wat morgenavond plaatsvindt, A$60, all you can eat/drink, te duur helaas! Ook filmden zij op Smiths&Sons Farm waar ik gewerkt heb, uitzending op Discovery, waarschijnlijk rond september. Morgen zeker naar Bungles, klasse! Ik zie dat ik morgen 25 jaartjes wordt, mam zal wel denken dat ik bel, maar dat zal niet gaan denk ik. Tof bandje Lier, alleen begint Dinosaur iets te commercieel te worden, hopelijk zit ik er neven. Zak lekkere chips gejat die hier al 3 weken ligt, zal wel van niemand zijn, en zo wel, dan wel. Hoor net dat De Goei naar Chelsea gaat voor f7 mln! Tof. De chips is echt lekker! Gecombineerd met een grote hoop watermeloenen zal dat morgen wel weer tijd zijn voor een x-aantal w.c. beurten.







22-06-1997, Bungle Bungles N.P., zondag, jarig

Om 06.00 weggereden met Jim, Ralf, Bernie, Robbie en ik, rond middag in Bungles. Nieuwe camping aanleggen, d.w.z. met schop+bijl graspollen verwijderen. Je wordt gek van de vliegen, ze gaan niet weg als je ze wegjaagt, ze vliegen recht in je oor, neus of ooghoek, erg vervelend. Belachelijk veel en lekker gegeten, in buitenlucht geslapen. Wat goedkope wijn gedronken, echt veel gegeten.


23-06-1997, Bungles, maandag

Om 06.00 wakker, veel eten. Naar andere campsite toe, helaas konden wij daar weinig meehelpen, enkele dingen waren niet voor handen en moeten ingevlogen worden. Jim bleef daar, en liet ons met de 4 wheel drive bus rondrijden. Naar Froghole Gorge gereden, onverwacht prachtig, nu al mooier dan Kakadu! Moeilijk voor te stellen dat je over de zeebodem rijdt, althans een zeebodem van zo'n 600.000.000 jaar geleden. De Bungles zijn misschien wel de oudste dingen op aarde, het overgebleven koraalrif staat letterlijk als een soort muur vóór de Bungle rotspartijen! Er is een zoekactie bezig naar een verdwenen persoon, daarom enkele wegen afgesloten, veel toeristen waren daar niet blij mee, daar het om de mooiste wegen ging. Ik nog aan enkele Nederladse toeristen uitleg moeten geven! En weer veel te veel gegeten.


24-06-1997, Kununurra, dinsdag

Vanmorgen weer met de bijl erop losgeslagen. Rond middag naar andere campsite gereden, we zullen het niet afkrijgen. Tijdens lunch komt Rangerwoman vertellen dat lijk geborgen is, zij zelf had eroverheen gezwommen!! Om 13.00 aan de terugtocht begonnen, na de grote hoeveelheid lunch. De dode had in dagboek vermeld waar hij z'n backpack achtergelaten had, toch konden we die niet vinden tijdens onze zoektocht. Om 19.00 terug in Backpackers, morgen werken bij Barradale! Heb geen eten meer. Naar 24-uurs shop gelopen, ook niks, toen bij de toergids van vandaag maar wat restanten opgepikt. Steven&Noa gaan morgen weg, verhuizen naar een kamer hier in de buurt, hopelijk zit dat er voor mij binnenkort ook aan, denk van niet.


25-06-1997, Kununurra, woensdag

Om 05.00 op. Muesli geleend. Van 06.00 tot 17.00 hard gewerkt, nog net voor sluitingstijd bij supermarkt wat inkopen gedaan. Tijdens werk kreeg jongen naast me een beroerte of zonnesteek en begon opeens over te geven. De Bungles "vermiste" persoon was blijkbaar in heel Oz op tv! Mam gebeld, weduwe Malcolm X dood en er wordt over Pol Pot's straf gediscussieerd in Den Haag! Ik ga maar weer eens naar bed. Barradale A$36 gecashed.


26-06-1997, Kununurra, donderdag

Om 05.00 op, 16.15 terug. Hard gewerkt, watermeloenen en butternut pumpkins geknipt en gepickt. 'sAvonds een pumpkin gekookt en stampot ervan gemaakt, pasta sauce toegevoegd alsmede wat overblijfselen van anderen, rijst en wat vlees, alles gemixed en het smaakte ook nog. 'T was wel te veel van 't goede:pumpkins als werk en als eten!! Veel nieuwe mensen in hostel, ook enkele dingen uit keuken "vermist", bij mij is uit een 2 literse fles pure ranja, 1 liter verdwenen, owee owee als ik zie wie dat geflikt heeft!





27-06-1997, Kununurra, vrijdag

Om 05.00 op, 17.30 terug, belachelijk hard gewerkt, rug trekt het niet lang meer!! 's Avonds eindelijk eens naar de kroeg gegaan, Gullivers Tavern, jug bier=1,140 liter=A$9!! Duur dus. Met enkele bekenden wat gedronken, rond middernacht terug. Je kunt 's nachts tussen de sterren de planeten Venus en Mars zien?! Ik dacht dat 't een grapje was, maar als 't goed is heb ik Venus al zien oplichten!! Voor 2 dagen gekookt, toch alles in 1 keer opgevreten.


28-06-1997, Kununurra, zaterdag

Om 05.00 op. Redelijk goed draan. De rug werkt niet mee vandaag, gelukkig was onze supervisor een jong mannetje dat ook niet al te fit was om hard te werken. Eerste uren een nachtmerrie, kon nauwelijks bukken, later paar uur ingepakt, ging me goed af. "Early day", 13.00 stop. M'n handen zien er niet uit, de blaren van vorige week zijn bijna over, allemaal losse velletjes aan vingertopjes. Morgen naar Bungles als alles doorgaat en woensdag weer gewoon terug werken. Dalijk kranten lezen bij newsstand.


29-06-1997, Bungle Bungles, zondag

Rond middag in Bungle Bungles, in Aboriginal taal Purnululu. Groep van 8 mensen, allemaal redelijk volk. De vlakte waarop we ons bevinden is ±2000 miljoen jaar oud!! Bij crocodillen wordt male/female bepaald door de temperatuur van de grond, waarin mama de eitjes legt! Bij kampvuur weer aan de wijn, ja, wen daar maar aan Denniske.


30-06-1997, Bungle Bungles, maandag

Kinderen in outback krijgen les via "school of the air", op hun farm hebben ze radio-apparatuur met contact naar een centrale school, waar ±20 leraren via microfoon lesgeven! De grootste cattlefarm in Oz=Nederland. Om 05.30 op. Piccanniny Gorge + Cathedral Gorge bezocht, echt ongelooflijk mooi, dit moet wel 't mooiste plekje in Oz zijn, echt geweldig. Weer belachelijk veel+lekker gegeten, profiteren nu het kan, denk ik maar. De extra kilo's gaan er met die kut meloenen wel weer af hopelijk. Best leuke groep, Bernie spand de kroon, heeft volgens mij tijd van z'n leven, lacht zich een breuk, struikelt regelmatig en maakt veel onfatsoendelijke geluiden, omdat hij datl "natuurlijk" vindt! Een van die rotsen beklommen, best gevaarlijk, makkelijk brekende stenen; Oz meisje valt 5 meter omlaag vlak naast me, schrik me kapot, ze heeft wonderbaarlijk genoeg weinig letsel. In Canada schijnen alle aanstekers voorzien te zijn van een soort "kinderslot"!


01-07-1997, Kununurra, dinsdag

Lang geslapen. Voor 't eerst een eigen kamer sinda vertrek! Erg tevreden over slaapzak. Naar mini-palms gelopen, mooie Gorge met prachtige grot, goeie accoustic voor mondharmonica die tourgids meebracht. Geen Abo-Art, wel een beetje Dennis-Art achtergelaten!! Gisteravond 3 T-bone steaks opgegeten. Beetje te veel van het goeie, maar 't is nog steeds voor niks verdomme, soms ben ik door 't vele eten beetje misselijk. Rond 19.00 terug, nog wat overgebleven brood e.d. meegekregen, erg geslaagde trip. Back to reality, morgen zijn er weer meloenen! Tyson schijnt Holyfield een stuk uit 't oor gebeten te hebben! Ince naar Liverpool, Overmars-Arsenal, Boksic-Lazio, Ronaldo-Inter!!







02-07-1997, Kununurra, woensdag

'T is al weer juli zo te zien. Hard gewerkt tot 17.00. Veel, heel veel watermeloenen gepikt+geknipt, echt te veel, vooral voor de polsen, de rechterpols is 't ergst, toch maar verbandje erom gedaan, als ik de polsbanden verrek of scheur ben ik nog verder van huis als dat ik al ben, d.w.z. lange tijd niet werken!! Het gevolg van de slechte rechterpols is, dat je je linkerpols gaat overbelasten door meer met links te doen, dus morgen zal 't wel gedaan zijn als ik pech heb!! Paycheque A$262,15, klopte eerst niet, teruggegaan om dat even recht te zetten! Slaapzak stinkt naar de zweetvoeten!! Toch al weer A$1025 verdient tot nu toe; helaas minder gespaard. Als ik dat bedrag bijelkaar gespaard heb, is het tijd om te gaan lijkt me, of misschien eerder door pols of later door iets anders, we zien wel weer.


03-07-1197, Kununurra, donderdag

Om 05.00 weer op. Weer harder dan hard gewerkt, ik snap niet hoe ik dit volhoud, maar 't is toch maar weer avond geworden. Postkaart verjaardag afgehaald. Slaapzak even buiten gehangen om de zweetvoetengeur eruit te krijgen, baat niet veel. Al ±A$500 gespaard, niet slecht. Het wassen en strijken heb ik nog niet geprobeerd, wordt wel tijd eigenlijk, vooral strijken, alles is befrunseld.


04-07-1997, Kununurra, vrijdag

Werken, slapen, eten.


05-07-1997, Kununurra, zaterdag

Langer gewerkt als verwacht, tot 17.00. Paar dagen geleden James Stewart+Robert Mitchum overleden. Vandaag voorlopig laatste dag op werk, cheque A$299,70. Bernie had 't gisteren te bont gemaakt, in 't zwembad gegooid en vandaag uit 't hostel geschopt. Hij gaat westkust af voor werk, komt beetje koud op m'n dak, maar 't klinkt zo gek nog niet. Er is de komende week geen werk hier. Er komt een Rodeo aan, die ik graag had gezien, maar dat duurt nog een maand of zo, verder heeft de Ier Len m'n Lier Tape, en ik weet niet waar ik hem nu kan bereiken. Weet me weer geen raad. Naar huis gebeld, Len in Darwin planken zagen, maar 't ergste is dat Wil hernia heeft! Bernie had me lamsvlees achtergelaten, en ik kreeg ook nog een stuk Rumbsteak van iemand anders! Even naar Gullivers Tavern gelopen, jug gedeeld met iemand, waarmee ik bij Pacific Seeds had samengewerkt; van hem tip gekregen voor werk bij Cerrus Farm. Len had ook wel eens kunnen bellen! Hij weet waar ik ben.


06-07-1997, Kununurra, zondag

De Rodeo is op 1-2-3 augustus, en m'n bandje heb ik via via ook teruggekregen!! Om 08.00 naar Cerrus Farm gebeld, morgen hoogstwaarschijnlijk werk! Wel heel zwaar werk, net van iemand gehoord dat er weer iemand weggestuurd was, omdat 't te zwaar was; maar we zien ook nu wel weer. Cheque gecashed+inkopen gedaan bij Tuckerbox, daarna Bernie tereur moeten stellen en naar bed gegaan, erg vermoeide handen en armen, niet meer normaal.








07-07-1997, Kununurra, maandag

Om 04.50 op. Muesli. Naar Chicken Treat restaurant gelopen om aldaar opgepikt te worden door Ceres Farm. 3 Nieuwe mensen vandaag aangenomen en na zware dag 3 mensen de straat op geschopt; gelukkig was ik daar niet bij; 's morgens beetje geslijmd bij dochter van de baas, maar voor 't zelfde geld ben ik morgen 't haasje. Morgen belachelijk veel pumpkins picken, 70 ton!! We krijgen A$7 per uur+ bonus voor iedere doos die we volmaken, vandaag rond de A$100 netto als 't goed is, dus dat is wel een stuk meer als normaal. Zie wel op tegen morgen, 't zal wel de zwaarste werkdag tot op heden worden, en ik ben eigenlijk helemaal niet fit genoeg. Sampras wint Wimbledon. Belasting formulier van Pacific Seeds gekregen voor superannuation terug te kunnen vragen of zo iets dergelijks. Broek helemaal opengescheurd aan achterkant, dalijk proberen te naaien, daar heb ik echt zin in na gekookt + afgewassen te hebben! Nou, na genaaid te hebben, jodium op de wondjes en tijgerbalsem op de zere spieren gedaan te hebben, en niet te vergeten tandenpoetsen+scheren, ben ik weer helemaal als vanouds! But not really!!!! 20.30 pitten, na boterhammen gesmeerd te hebben! HELP!


08-07-1997, Kununurra, dinsdag

Om 04.50 muesli met yoghurt. De hele dag pumpkins gepikt, 84 ton! Abnormaal, toch was 't wel te doen, maar ja, ik ben al een beetje gewend aan 't absurde werk, heb nog nooit zo'n gespierde arm- en rugspieren gehad, alsmede een bredere pols of onderarm, niet meer normaal, morgenvroeg zal ik wel niks meer kunnen bewegen. Cheque A$103,60 voor gisteren gekregen, vandaag ongeveer A$140 netto verdiend, schat ik, het meeste wat ik ooit op 1 dag verdiend heb denk ik. Broek hield niet, net opnieuw een stukje dichtgenaaid. D'r is veel herrie hier 's avonds de laatste tijd, komt omdat veel mensen in het "workhouse" geen "work" hebben. Dadelijk naar het wekelijkse tv programma kijken ;"Friends"; 't enigste programma waarvan ik dag, tijd en zender weet.


09-07-1997, Kununurra, woensdag

Om 04.50 muesli. Dag was pittig, maar 't ging snel voorbij, om 16.00 mochten we gaan, eens een dag niet van zonsopgang tot zonsondergang op 't veld gestaan! Broek toch maar weggegooid, zag niet uit. 'T bandje van Lier is nog steeds tof, alleen heeft die kut walkman een storingkje, waardoor ik dat ding alleen maar aan de praat krijg door 't op een bepaalde, lastige manier neer te zetten. Handdoek beetje gewassen, helpt niet veel. Voor 2-3 dagen macaroni gekookt en eindelijk lekkere yoghurt gevonden. De polsen zijn ook 2x zo breed als vroeger. Zal eens wat kaarten schrijven.


10-07-1997, Kununurra, donderdag

Om 04.50 muesli, die trouwens niet lekker is. Pols ingedraaid voor ondersteuning, anders gaat ie er gegarandeerd aan. Ben behoorlijk fit, fitter als nooit tevoren misschien wel, misschien ook niet?! Ik kan het werk wel beter aan, alleen de armen voel ik soms helemaal niet, of dit kwaad kan weet Dennis niet. 2 Liter melk gekocht voor belachelijk weinig geld, alleen is het wel 3 dagen over tijd, maar wat interesseert mij die datum als het goed smaakt! Even muziekje luisteren na veel te veel gegeten te hebben en dan maar weer oogjes dicht. Blikje spaghetti gekocht voor lunch, kijken of dat smaakt.








11-07-1997, Kununurra, vrijdag

Om 14.45 "early day". Fijn rondgewandeld door ons "winkelcentrum", krantjes lezen, chocomel met een lion als extratje! De melk was blijkbaar toch niet zo vers meer, straks opeens achter een auto moeten schijten, kon niet wachten! Vermoeide benen van het rennen met meloenen, en als ik geen rekverbandje draag om pols ben ik er geweest! De lunch was lekker, maar toch wel een beetje veel; spaghetti + 6 sneetjes mik.


12-07-1997, Kununurra, zaterdag

Om 04.50 muesli + koffie. Veel collega's met kater, 's morgens rustig gewerkt, 's middags als volslagen idioten gewerkt, omdat we anders morgen enkele uren zouden moeten werken, en nu dus zondag vrij hebben! Dat betekent geen geld verdienen morgen, maar ik ben meer als doodmoe. Alles voelt moe aan, vanmiddag sloeg nergens op vond ik, 4 uur afgebeuld, echt niet normaal, maar ja, ook dat heb ik weer achter de rug. Ik probeer tot aan de Rodeo, begin augustus, hier te blijven werken, en dan snel verder. Morgen eens kijken of ik m'n stinkende slaapzak uit kan wassen, daarbij heb ik wel hulp nodig, want van wasmachines weet ik weinig af. Ook wat brieven schrijven morgen, tuntj mich. Bijna 21.00; eigenlijk is het een wonder dat ik dit zware werk kan doen als je bekijkt hoe ik me 5 jaar geleden voelde met m'n rug en m'n 102 kilo! Dat geeft toch wel veel voldoening voor alles wat ik daarvoor gedaan heb, en nog steeds doe!! Het is normaal dat je bij dit werk pijn in je rug krijgt, dat heeft iedereen, alleen gaat dat nu over, en dat was toen niet zo. Na Kununurra wil ik nog 't liefst werken in Melbourne, Bundaberg en Sydney, met Perth, Alice Springs, Cairns en Carnarvon als andere opties, maar dat zien we nog wel. Heb gelezen dat een vlucht Sydney-Auckland-USA-London ±A$1000 kost, dat valt me eigenlijk nog mee, als die USA in Guatemala veranderd zou kunnen worden, zou dat perfekt zijn, maar dat zal wel niet. Genoeg gedroomd, nu slapen.


13-07-1997, Kununurra, zondag

Toch nog vroeg op. Supermarkt geweest, appelflappen + drop met chocola omhulde snoepjes gekocht als extratje. Brief geschreven, toch al ±55 kaarten+brieven geschreven in totaal. 's Middags geslapen, voel me echt lam, kapot. Slaapzak uitgewassen, ging vrij makkelijk gelukkig.


14-07-1997, Kununurra, maandag

Om 04.50 muesli, tot 11.00 gewerkt, daarna "knock off"; tot en met morgen vrij?! Dat was echt op het nippertje! M'n rechterpols is echt helemaal naar de kloten, echt kut. Als we de hele dag hadden moeten werken, had ik waarschijnlijk op moeten geven! "Deep Heat" creme gekocht, soort midalgan, om misschien de pols te kunnen redden?! Gel is ontzettend duur A$4,50. Ook nieuwe werkhandschoenen aangeschaft. Het muziekkrantje NME eens gekocht om een beetje op de hoogte te blijven van de "scene". Een raar ding in Australië is dat je via de pinautomaat geld kunt storten? Hoe dat precies gaat, weet ik nog niet. Kununurra is misschien wel de beste plaats in Oz om geld te sparen, er is echt niks te doen hier, dus je maakt ook veel minder op dan als je in een stad zou werken.








15-07-1997, Kununurra, dinsdag

Wat rondgelopen in 't dorp + backpackers. Vannacht met koelelement pols koud gehouden. ±3x Sesamestreet gezien + een hoop andere cartoons! Pols regelmatig ingesmeerd met deep heat creme, hoop echt dat 't goed gaat morgen, 't moet gewoon, anders wordt het een dure kwestie! Dalijk weer "Friends" kijken, koel element pakken en weer slapen. Moet nog A$1000 meer sparen tot aan Rodeo, zodat ik in 1 ruk, zonder te werken, Melbourne kan bereiken. A$500 van kluis naar bankrekening getransfereerd, eerste geld op nieuwe rekening.


16-07-1997, Kununurra, woensdag

Om 17.58 terug en ze lieten me niet meer binnen bij supermarkt!! Cheque A$595, zoveel heb ik nog nooi verdiend in een week. Mam gebeld, Pascha ziek, had ik liever niet gehoord. Gelukkig weinig watermeloenen vandaag, pols heeft het gehouden!


17-07-1997, Kununurra, donderdag

Dag snel voorbij, werk ook voorbij, tenminste tot zondag STOP! Kut! Hopelijk maandag weer. 'T is gewoon slecht weer voor die kut meloenen, teveel wind. Paar dagen rust voor polsen is echter ook niet slecht, denk ik. Barradale Farm tax opgave gekregen.


18-07-1997, Kununurra, vrijddag

Bij Kimberly Wilderness Tours 5 uur gepoetst, A$50. Brian Roy bij Hertha BSC Berlin!? Bij Gullivers Tavern geweest, geprobeerd om Steve + Noah ervan te overtuigen om ook na de Rodeo al te vertrekken, zodat we met z'n 3en kunnen gaan; ze denken er over na, maar 't zal wel niks worden, denk ik. Tijdens autopoetsen, een bandje van Paul Kelly gejat!


19-07-1997, Kununurra, zaterdag

Om 07.30 weer poetsen; koelboxen wassen, afwassen, tourbus poetsen, tenten opzetten, zuiver maken en weer afbreken. Nu pauze van 11.00 tot 12.00. Kippesoep gegeten. Door de wind zelfs beetje verkouden. De Aussie Dollar staat op f1,46, volgens krant van gisteren. Top 3 Albums: Prodigy, Radiohead, Weller. Oasis:"meer fans dan God", en ze hebben nog gelijk ook. A$60 + 1 mik verdiend. Micke brief geschreven, dat werd tijd.


20-07-1997, Kununurra, zondag

Uitgeslapen. Supermarkt. Kaart voor Clemi geschreven. Wat rondgehangen rond ons hostel, erg vervelende dag vandaag. M'n voeten zijn helemaal uitgedroogd, allemaal sneetjes, zelfs aan zijkant van de hak, erg vervelend. Geprobeerd Ceres Farm te bellen, pakt niemand op, wel weet ik dat er nog meer "collega's" thuis zitten te wachten op werk daar! 's Avonds gebeld: Misschien woensdag werk, misschien?!, godnondedju nog!! Ik verveel me kapot, alle farms liggen stil.









21-07-1997, Kununurra, maandag

Om 05.30 toch maar in 't dorp gaan kijken voor werk, helaas pindakaas. Wat rond het zwembad gehangen. Paar onnodige snacks gekocht in supermarkt uit verveling. Bij CES geweest, alle nieuwe kranten gelezen bij Newsstand; nog eens Scent of a woman gezien en nog eens gegeten. Weet me eigenlijk helemaal geen raad, ook met m'n verdere reisplannen niet. Als ik de hele westkust afga, heb ik veel te weinig tijd in de steden en in Tasmanië en om te werken; ik weet het gewoon niet. Ik wacht maar gewoon af tot de Rodeo voorbij is en dan hopen op een lift naar Broome, alwaar ik maar moet beslissen wat ik doe. Ik word wel een beetje ziek van dat lange woord "kununurra", dat heb ik al 50x opgeschreven in dit schrift! Ik krig nog post hier van mam als 't goed is. De kaart van Tante Toos is spoorloos!


22-07-1997, Kununurra, dinsdag

Om 05.30 op, weer geen werk. Sesamestreet gekeken. Vandaag diverse jobs op notitiebord, maar ik had weer veel pech: geen chauffeursdiploma, voor vast op kermis, bij Sugar Mill 2 personen nodig, en ik was de 3de! In dorp Ceres collega's getroffen, die op cheques aan het wachten waren:A$197,45 geïnd, op bankrekening. Komende dagen nog steeds geen werk, misschien donderdag, wat moet ik daar mee! Het grootste nieuws van vandaag is dat m'n Tsjechische kamergenoten betrapt zijn door immigratie politie!! Over 19 dagen moeten zij 't land uit, spannende dag vond ik, ik vind 't erg kut voor hun, desalniettemin ben ik gelijk naar hun baas voor hun baan geweest vragen, maar hij wilde alleen mensen voor lange termijn. Voeten doen pijn, sneetjes e.d., andere collega had precies 't zelfde. Frank, 40 jarige Nederlander, die onder ligt, komt net uit India na 16 maanden, inclusief Bangladesh; kan ik 't wel mee vinden, beetje rare gewoontes, wilde met mij diamanten gaan zoeken bij Argyle Diamond Mines! De Tsjechen staan lachend op de foto's die de politie heeft gemaakt van hun, ze gaan zelfs op stap met de agenten die hun gearresteerd hebben. Steve&Noah gaan niet weg na de Rodeo, dat wordt dus een solo trip. Dinosaur Jr speelt op Reading, d.w.z. ook op Lowlands! Kut!


23-07-1997, Kununurra, woensdag

Uitgeslapen (="sleep in" in 't engels) tot ±08.45. Sesamestreet gekeken, dagboek aan het schrijven. Voel me een beetje raar eigenlijk. Bij Sesamestreet was vandaag de letter H en het cijfer 14 aan de beurt, ik ken al bijna het hele alfabet! Ceres gebeld, "maybe" werken morgen; echt zeker weet ik pas morgenvroeg. Met immigratie politie gepraat, 't maakt mij niks uit dat mensen zonder werkvisum hier werken maar 't is natuurlijk wel zo, dat mij dat een behoorlijk bedrag scheelt, in negatieve zin, als alle illegalen echt niet mochten werken, had ik zeker A$1000 meer verdiend, en dat is een hard feit! Adres gekregen van oud-collega Argentijn + adres in London voor verblijfplaats, ook van hem , José. Frank gaat morgen liften naar 't oosten; heeft nog paar dollar tegoed, die ik moet cashen en in Nederland moet overmaken op zijn girorekening, we praten dan over ƒ14,-! Maar ik doe 't misschien toch wel! Veel mars gegeten vandaag, aanbieding.













24-07-1997, Kununurra, donderdag

Om 05.30 bij Chicken Treat, helaas was er toch geen werk voor Dennis, waarna deze teleurgesteld weer naar bed ging om rond 09.00 wakkergemaakt te worden door Barradale Farm: werk! Van 09.45 tot 17.45 gewerkt, morgen weer. Een Fries blijgemaakt met m'n V.I., maar ik moet 'm wel terug hebben! De Rus, Dimitri, waarmee ik lang gewerkt heb, gaat morgen met de fiets de Gibb River Road af, naar Broome, ±25 dagen fietsen! Zaterdagavond is er een dorpsfestival, waar ik waarschijnlijk naartoe ga, dus vrijdag thuisblijven! Blikje cola gekocht, luxe, om de grote hoeveelheid rijst naar onder te boeren! Het weer wordt beter, dus ook meer werk; als ik kan blijven werken + hier mag blijven wonen en geen lift kan krijgen naar Broome, blijf ik misschien nog iets langer hier, op 18 augustus gaan Steve&Noah naar Broome, dat is misschien de moeite waard om op te wachten.


25-07-1997, Kununurra, vrijdag

Lang gewerkt, tot 17.30, veel spaghetti gegeten daarna. Vanmiddag niet op 't veld, maar in de packing shed gewerkt, normaal alleen meisjes die dat kunnen om de een of andere rede; om de een of andere rede was ik de beste mannelijke verpakker die ze ooit meegemaakt hadden! 'T is saaier, maar minder zwaar lichamelijk, en de radio staat aan, dat scheelt. Om 21.00 kapot moe, slapen.


26-07-1997, Kununurra, zaterdag

Om 01.00 vannacht kwamen de POMs (prisoners of mothercountry) of te wel Engelsen terug van de Tavern, allemaal kutzat, tot 04.00 niet kunnen slapen en om 04.54 weer op. Tot 11.15 gewerkt, morgen alleen 's morgens; de volgende week weet ik nog niet of daar werk is? Dalijk kranten lezen, veel boodschappen doen en vanavond misschien even d'r uit. Bij local Event geweest op de Showground, weinig aan, wel leuke sfeer voor de locals zelf, veel eettentjes+ country bandje. Daarna met Steve bij Tavern gezeten, hij vertelde over z'n reis door N-W-E-Afrika, best interessant, daat wist ik weinig van.


27-07-1997, Kununurra, zondag

Gewerkt tot ±16.00. Mam belde; eindelijk had ze 't goeie nummer te pakken. Slecht weer in Nederland, varkenspest nog erger, overstromingen Polen en Duitsland. 'T wordt eindelijk "heet" hier. Len nog in Darwin.

















Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Australië, Darwin

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

06 Juli 2023

Indonesie

03 Juli 2022

Zwitserland

02 Oktober 2021

Valencia

02 Oktober 2021

Lille

18 September 2020

Ameland
Dennis
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 2227
Totaal aantal bezoekers 201561

Voorgaande reizen:

11 December 2006 - 14 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: