Noord + Zuid Eiland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Noord + Zuid Eiland - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Noord + Zuid Eiland

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

11 Februari 1998 | Nieuw Zeeland, Auckland

11-02-1998, Auckland, New Zealand, woensdag

Om 05.30 kwam busje. Voor A$8 naar Airport. Om 08.00 met Air N.Z. naar Auckland gevlogen, onder 't genot van enkele bourbon/cokes. 'T is ook 2 uur later, dat is 12 uur in totaal later dan thuis. Tussen Fiji en Honolulu ga ik over de "datumlijn", wat dat exact inhoud, weet ik nog niet. Airportshuttle NZ$9 kiwidollars, naar Kiwi Hilton NZ$15 per nacht. Bij Inland Revenu (tax office) geweest en kreeg gelijk een IRD nummer! Gratis! 69442501. Kutweer. Een All Blacks trui kost maar liefst NZ$130?? Ik moet echt spullen naar huis gaan sturen, zeker nu ik die kuttent bij me heb, dat is me allemaal te veel. Misschien dat ik iets kan regelen dat die van Verheyen iets me terug kunnen nemen. M'n jas, dagboek, papierkraam, fotorolletjes, hoed en nog wat andere kleren kan ik graag missen! Hungry Jacks heet hier weer Burger King op z'n Amerikaans en je krijgt dus ook gratis refills! Naar huis gebeld; hadden ze nog niet 't goeie adres van Nico gevonden!? Mam weer van streek! Ze vond 't geen goed idee om spullen aan Verheyen mee te geven ('dan moeten die daarmee rondslepen"). Uitgelegd dat dat helemaal niet hoefd, maar dat kwartje viel niet helemaal geloof ik; laat ook maar zitten dan, ik stuur 't wel allemaal op, dan kost 't maar weer meer geld verdomme; ik weet 100% zeker dat die mensen dat graag mee naar Heytse hadden genomen, no worries. We zien wel weer. Morgenvroeg weer bellen voor 't goeie? adres van Nico. De jongens van Heytse waren naar Andorra geweest, Miel had naar huis gebeld dat hij voortaan alleen nog maar daar naartoe ging! Morgen maar eens gaan sightseeing, (Mt Eden, One Tree Hill, museum) dus veel lopen en All Blacks Trui kopen en alles opsturen!


12-02-1998, Auckland, N.Z., donderdag

Om 09.30 naar huis gebeld, nu wel Nico's adres ontvangen; Luc had al meer als 'n jaar geen contact meer met hem gehad? Dalik naar 't postkantoor, maar eerst die All Blacks trui kopen, die helaas belachelijk duur is , en een nieuw dagboek aanschaffen, want dit gaat op de post.









*************
einde dagboek 5
*************


Dagboek 6

Warwick
1L4
SCIENCE BOOK



Van donderdag 12-02-1998, Auckland, New Zealand



Tot dinsdag 09-06-1998, Heythuysen, Nederland





12-02-1998, Auckland, donderdag (verder)

Dit schrift gekocht. In heel de stad geen enkele supermarkt te vinden! Het All Blacks shirt is me vooralsnog te duur. 2 Dozen naar huis gestuurd voor meer als NZ$80!!!! Blij dat dat allemaal weg is! Weer gebeld, nu wel 't goeie telefoonnummer + adres van Nico gekregen, even ten zuiden van Auckland. Dit is nu al pen nummer 2 op 1 pagina die 't slecht doet godverdomme! Dat ligt wel perfect op de route, dus eerst naar Mark, die ik morgenvroeg om 07.00 moet terugbellen, dan Nico en dan Alexander Boerjan in Huntly. Naar Mount Eden gelopen voor een uitzicht over de stad, erg mooi, daarna richting One Tree Hill gelopen, ook dat was wel de moeite waard. Weinig gegeten vandaag, 't is overal duur, wel veel gedronken, ook dat is duur, maar ik heb weer de nodige (±20) kilometers afgelegd vandaag. Zaterdag is er een goeie cricketwedstrijd hier tussen Oz&Kiwi's, misschien dat ik daar naartoe ga, maar misschien ook niet! Je kunt je geld hier nog makkelijker kwijt dan in Oz, en de salarissen liggen belachelijk laag. Nog een Vlaming getroffen die hier les gaf en die geen Nederlands met me wilde praten! Volgens hem waren Kiwi's alleen mar achter je geld aan. N.Z. heeft 't hoogste % drop-outs op school, ook 't grootste aantal aanslagen op leraren en ook veel verkrachtingen wist deze rare Belg me te vertellen in de 5 minuten dat ik hem gesproken heb. Ook weer 2 meisjes uit 'T Veld tegengekomen, net als in Emerald + Sydney. Ze moesten hun auto kwijt en hebben er nog een paar honderd $ voor gekregen?! Ze gaan nog terug naar Australië ook, dan hadden ze toch beter kunnen wachten tuntj mich! Advocaat misschien naar Gl.Rangers als PSV hem laat gaan. Davids bij Juventus?












13-02-1998, Glendene, Auckland, vrijdag

Om 07.00 Mark gebeld. Moet tot 21.00 werken in een cd zaak! Haalt me dan op met z'n vriendin om vervolgens naar een fuif te gaan? Moet wel zwarte kleren aan. Terug naar bed gegaan, niet uitgecheckt, wat me NZ$7 kost, maar ja, anders moet ik de hele dag hier op een stoel zitten wachten, nu kan ik tenminste nog eens lang op bed liggen, 't is nu 14.26! 'T is wel fijn dat 't door 't tijdsverschil hier dus langer ligt is. Weer een dubbele cheeseburger gehad, dat is 't goedkoopste. Lang rondgelopen, nog een bourbon/coke gehaald en wat ijsjes en nog een dubbele cheeseburger. Om ±22.00 komt Mark me halen.


14-02-1998, Glendene, Auckland, zaterdag

Gisteravond dus Mark getroffen, niet naar een fuif geweest, maar gewoon flink bijgepraat, 't was erg druk op straat, leek me wel een toffe uitgaansbuurt in 't centrum , veel beter als waar dan ook in Oz volgens mij. Tof om Mark weer te zien. Naar hun huis gereden, toffe foto's met Len + mij erop op z'n kamer hangen. Hij werkt nu in een platenzaak in New Lynn, waar z'n moeder me rond de middag naartoe heeft gebracht. Woolworths is vrij duur eigenlijk. Toch deorol, sokken en fotorolletjes gekocht, dat was nodig, ook wat cassettebandjes waar Mark me mee matste; vanavond of morgen wat cd's van hem overnemen! Ze hebben een fijn groot vrijstaand huis met grote tuin, erg laid back. Volgens mij is z'n vader een tijdje terug overleden! Erg vriendelijk volk. Hadden ze in Sydney, vond ik, vooral ouderwetse kleding aan; hier in Auckland viel me op dat er veel vrouwelijk schoon rondloopt, schooner als in Oz om eerlijk te zijn.


15-02-1998, Glendene, Auckland, zondag

Gisteravond met Mark en een vriend naar een Ierse pub in New Market gegaan, maar Mark "got the flick" van z'n vriendin, dus die was een beetje van z'n apropos af helaas. Gisteravond lekker "thuis" gegeten, lasagna met rijst en bief! Vanmorgen werd ik door moederlief verrast door eenzelfde portie eten voor de brunch; op de kamer wel te verstaan! Mark had een vistrip geboekt voor vandaag, dus heb ik de hele dag cd's overgenomen, echt tof. Net een home away from home hier; eigen kamer, veel cd's, krijg eten en zelfs een ijsje vanmiddag en ze bemoeien zich nergens mee. Als ik ergens naartoe zou willen, zouden ze me maar al te graag brengen, maar momenteel ben ik veel blijer als ik "gewoon" kan slapen tot zolang ik zin heben wat muziek luisteren en geen geld uitgeven. Toch zal ik morgen maar eens verder gaan. Moet eigenlijk wel eerst Nico bellen, voordat ik daar naartoe ga.




















16-02-1998, Papakura, Auckland, maandag

'T "nieuwe" telefoonnummer van Nico behoort sinds 2 dagen toe aan iemand anders z'n fax apparaat?! Ook de inlichtingendienst kan me niet verder helpen? Bij Alexander Boerjan kan ik wel terecht gelukkig. Mark brengt me straks naar Nico toe als hij terugkomt van z'n werk en dan zie ik wel of hij daar nog woont of niet? Ik weet het anders ook niet. Moet wel nog enkele foto's van Mark z'n kamer zien mee te krijgen, want die zijn echt leuk, misschien heb ik thuis wel dezelfde, maar dat weet ik dus niet? Ik zal Mark ook foto's met hem erop doen toesturen natuurlijk. Vanmiddag video's gekeken, Babe, Above the Rim & M. Jordan documentaire. Rond 18.30 naar Papakura gereden. Daar aangekomen bij Kelvin Road nummer 40, bleek hij dus niet te wonen. Bij de buren gaan vragen en inderdaad, daar zit Nico, buiten de krant te lezen op huisnummer 38A! Hij was erg verrast, maar hij vond 't geen probleem om mij te laten logeren bij hem, Margret en tot m'n grote verassing; dochtertje Nicole van 4 maanden oud! Heeft weinig contact meer met back home. Ik had 't wel gelijk naar m'n zin hier; lekker rustige omgeving, kennis gemaakt met enkele buren die ook family van Margret zijn. Ze hebben vakantie en gaan morgen nog een dagtripje maken en ik mag ook mee, tof! Ze hebben al diverse telefoonnummers gehad, maar er zijn enkele mensen uit z'n vorige woonplaats in Nederland, die hem regelmatig lastigvallen, maar ik heb hem verteld dat de mensen in Heytse graag met hem te doen hebben, maar dat weet hij ook wel. Heb nu al 2 dagen totaal niks uitgegeven, dat zijn ook gelijk de eerste 2 dagen in al die tijd! Al met al een erg interessant weerzien moet ik zeggen; heb me goed geamuseerd vanavond.


17-02-1998, Huntly, dinsdag

Naar een strand gereden met Nico+family ±190km. Gevist, helaas niks gevangen, wel verbrand, mooie omgeving. Leuke dag gehad. Bij terugkomst echter krijgen zij om een voor mij onverklaarbare rede, ruzie. Nico vond dat 't beter was om naar Alexander te gaan en bracht me daar naarteo. Onderweg vertelde hij me een aantal dingen over z'n relatie en ik kon hem echt geen ongelijk geven dat hij haar eruitschopte! Natuurlijk was 't voor hem erg dat dat net nu gebeurde nu ik daar was, maar ja, shit happens en ik vond dat hij volledig gelijk had, hij had 't waarschijnlijk al eerder moeten doen. Ik vond 't echt heel erg klote voor hem en ik zal proberen om op de terugweg nog eens langs te gaan; iets wat hij zelf vroeg. Rond 21.30 bij Alex aangekomen na lang zoeken;hij woont/werkt op de Heidebuurt van Huntly, ±25km buiten 't dorp, erg afgelegen dus. Even bijgepraat en gaan slapen op 't matras dat deze mensen hadden klaargelegd voor mij in de huiskamer. Nog even stiekem geteletekst! Nederland 3x goud, 3x zilver, 1x brons bij 't Olympisch schaatsen! Ook nog met Nico bij een Dutch Deli Store drop gekocht, mmmm! Echt van genoten.


18-02-1998, Huntly, woendag

±9.00 op. Ontbijt. Daarna met motor achter Alex' tractor aangereden paar uur. 'T is rustig op de farm; 's middags nog wat koeien bijelkaar gedreven voor 't melken! Relaxed dagje, erg rustige omgeving, erg aardige mensen ook. Gullit weg bij Chelsea. Nederland 4 goud,4 zilver, 2 brons bij speedskating! Vrijdagmorgen ga ik verder naar Rotorua. Nog afgewassen, hun m'n kleren gewassen. Avondeten was aardappels, groente, vlees.











19-02-1998, Huntly, donderdag

±08.00 op. Weer met motor achter Alex aangereden, paar foto's gemaakt. Ik krijg goed te eten, gewoon normaal eten. Ze zijn hier gereformeerd, dwz voor en na 't eten bidden of een verhaaltje voorlezen uit de bijbel. Vanmiddag naar Golfcourse geweest, maar ze hadden verdomme geen clubs te huur! Bij VVV kantoor geweest, bieb, MacD. Voor ijsjes en 's avonds bij locale pub paar "handles" Waikato bier gedronken. Ook nog een bandje opgenomen met Johan's hele cd eindelijk. Heb 't goed naar m'n zin hier, en zoals verwacht kunnen Alex en ik goed met elkaar overweg. Morgen echter maar eens oprotten. Speel met 't idee om paspoort + tickets hier te laten en die over ±2 maanden op te halen. Op 1 juni is 't voor Alex ook afgelopen hier! Wat ie dan gaat doen is nog een ? Ik denk dat hij eerst eens rond moet reizen in N.Z. voordat hij een beslissing neemt waar hij gaat wonen met Gerard en Marlene!


20-02-1998, Rotorua, vrijdag

Rond 09.00 door Alex helemaal naar Hamilton gebracht. Na 2 lifts, ieder binnen 15 minuten, rond 12.00 al in Rotorua, afgezet bij een camping ± 3 km buiten 't centrum, maar recht tegenover een golfcourse+geysers+Maori cultural centre+weg naar Taupo; de volgende bestemming. Perfecte lokatie dus. Tent opgezet, NZ$9. Van een afstand naar termal pools+geysers gekeken, weinig interessants, allemaal opgezet voor toeristen die willen betalen om een Maori cultural show te zien en die geysers dus. Morgenvroeg misschien golfen, kost aar NZ$7+10$ voor clubs, 't is alleen maar 9 holes! Maar als ik 3 ballen koop kan ik toch 27 holes spelen of niet dan! Jean kaart geschreven. Kijken of ik dan nog op tijd in Taupo kan komen; of beter, ergens dichtbij Tongariro National Park, waar ik een dagje wil gaan "trampen" rond de vulkaan. 'T is wel allemaal relaxed hier, dat vind ik wel fijn, 't gaat goed momenteel, vind ik. Op 26 april spelen de Auckland Blues (met Jonah Lomu) in Auckland een Super-12 rugby wedstrijd en dat is 't beste alternatief voor een All Blacks game, die niet spelen voor 20 juni! Heb m'n paspoort+rijbewijs+tickets bij Alex gelaten! Creditcard zit nu in de beurs, hoef ik me daar minder druk om te maken. 'T weer is minder goed. Wel warm, maar 't regent regelmatig, wat trouwens wel nodig is op sommige plaatsen; 't is erg droog geweest de laatste tijd. Moet eigenlijk nog eens naar de kapper, alweer. Deze camping is eigenlijk iets te goed voor een backpacker geloof ik. Ik zie geen andere backpackers hier? Kut, valt de tent me al op de kop! Fijn dat m'n stereo installatie 't nog steeds doet, dat scheelt een slok op een borrel! Ik kan om 07.30 bij 't golfen terecht! 'T is nu pas 18.30, wat moet ik de hele avond nog geen doen? Marianne Timmer+Gianni Romme hebben allebei al 2 gouden medailles behaald!


21-02-1998, Turangi, zaterdag

Toch besloten om verder te reizen, dat golfen komt wel een keer. 1ste lift erg snel, maar niet ver, ±25 km. Daarna lang gewacht ±1½ uur op volgende lift. Gelukkig ging deze Maori via Taupo, mijn bestemming, maar nog beter was dat hij verder naar Turangi ging, dus ben ik maar blijven zitten. Voor NZ$6 een campsite. 'T is echt kutweer, en de tent is niet waterdicht, maar dat zei Len al. De Tongariro Crossing wil ik morgen lopen, 't weer is kut, maar ja, ik kan hier geen dagen in m'n tentje blijven wachten tot 't goed weer wordt. Ik hoop echt dat 't snel beter wordt, want dit is gewoon kut. Alles zal vannacht waarschijnlijk zeik nat worden in m'n tent! Zorgen dat ik snel op 't zuid eiland kom!








22-02-1998, Turangi, zondag

Vrij nat geslapen. Het weer is echter helemaal omgeslagen vandaag, prachtig zonnig met maar enkele wolken. NZ$20 voor bus Tongariro National Park. Van 08.30-16.00 gelopen, best zwaar, vooral de beklimming van de Ngaurukoe vulkaan was abnormaal; allemaal losse zand ±700 meter ontzettend stijl omhoog. De omgeving is echter prachtig, vergelijkbaar met Keli Mutu/Mt Bromo in Indonesië. Schitterende kleuren zand en water overal, echt supertegek. Volgens ingewijden is dit de mooiste 1-dag loop in N.Z. en dat geloof ik best. In ieder geval bedankt dat het niet regende vandaag! Straks even uitzoeken hoeveel een bus naar Wellington kost. 'T is een erg lang en volgens mij ook lastig stuk om te liften. Ijshockey-finale van de O.S. gezien, Czech-Rus 1-0!! Ik denk dat ik toch maar probeer te liften.


23-02-1998, Wellington, maandag

Van 08.00-12.00 geprobeerd te liften, jammer! Toen begon 't te regenen, erg hard. Moest dus bus pakken om 15.15 voor NZ$41! Natuurlijk had ik nog maar NZ$40,75 in m'n beurs en bij de bank hadden ze geen cirrus! Weer met de creditcard dan maar. Gelukkig accepteerden ze m'n studentenkaart als ID, want m'n paspoort/rijbewijs liggen bij Boerjan! Bus tot 21.00. Downtownbackpackers voor vannacht, had ook direct op ferry gekunnen, maar dan was ik 's nachts in Picton aangekomen en dan zie je ook niks van de mooie binnentocht op 't zuid eiland. Thuis gebeld; oeps: carnavalsmaandagmorgen 09.00! Frans van Soest ernstig ziek; kanker!! Afgelopen nacht niet betaald voor camperen.


24-02-1998, Picton, dinsdag

De ferry gaat om 14.30, gratis shuttlebus om 13.50 tegenover hostel. Ferry NZ$46?! Gister tijdens liften eerst zon, toen erg koud en toen regen! Om 17.55 precies oppe tijd in Picton, inderdaad mooie binnentocht door haven. Bij Sound Hostel voor 2 nachten ingecheckt, leuk relaxed klein hostel; morgen een dagje lopen; Queen Charlotte Walk. Kost NZ$35 voor de boot, maar ja, je moet hier nu eenmaal overal voor betalen. Begin te twijfelen of het wel zo'n goed idee was om m'n jas naar huis te sturen. Heb nu 2 t-shirts+dikke houthakkersblouse aan, samen met m'n korte spijkerbroek. Nelson heeft de meeste dagen zon van N.Z., dus zal ik daar maar ergens werk proberen te vinden!


25-02-1998, Picton, woensdag

Week 75 van de 90 in totaal! Vanmorgen met boot een uur gevaren door mooie Marlborough Sound naar 't beginpunt van de Queen Charlotte Walkway, genaamd Ship Cove, alwaar Captain Cook in 1770 al geweest is. NZ$35 voor drop off/pick up. Gelopen tot 15.30, makkelijke loop; scenery donkergroen, langs een baai op, best mooi, prachtig weer. Hele dag met een 61 jarige gepensioeneerde kaplaan uit de States gelopen! Morgen maar naar Nelson proberen te liften, tuntj mich. 'T geld gaat erg hard hier!












26-02-1998, Nelson, donderdag

Om 08.00 op. Eieren gegeten die ik gisteravond gekookt had. Gelift van Picton naar Blenheim, Blenheim-Renwick, Renwick gelopen naar Marlborough, Marlborough-Nelson, prachtige omgeving, echt genoten. Om ±15.30 bij Boots Hostel ingecheckt. Eerste
e-mail ontvangen van Len. Hij vliegt Pacific/Usa, ongeveer dezelfde data als ik, heb mijn data terug ge-e-mailed om te kijken of ze ergens overeenkomen. Als 't beetje meezit met prijs in N.Y., zou ik graag Boston + Niagara Falls ook nog doen? Starks even een kroeg uitchecken waar je 6 pils voor NZ$6 krijgt, ben benieuwd.


27-02-1998, Nelson, vrijdag

Uitgeslapen, was gedaan, kleren genaaid, blouse gekocht voor Salvation Army zomaar; bakje ijs gehaald, chips, hamburger NZ$0,95 bij MacD, daarna eens naar de bioscoop gegaan en achtereenvolgens Amistad en 7 Years in Tibet gezien, allebei wel aardig. Nu 20.45, tas inpakken, chips opeten en naar bed of zo, in ieder geval niet op sta. De 6 pils voor NZ$6 was een leuke deal, maar verder was er niks aan. Ook voor 't laatst naar een kapper geweest NZ$8 en de vrije dag afgesloten met een goedkoop MacD menu.


28-02-1998, Motueka, zaterdag

Er gaan geen bussen vandaag, dus de stad uitgelopen, best een eind verdomme! Eerst korte lift, daarna lange tot in Motueka met 3 andere werkzoekende meisjes die bij iedere "orchard" aangingen. Om 14.00 in Motueka, tent opgezet, er is een wachtlijst van werkzoekenden en een hoop slechte farms en ook maar enkele farms met accommodatie; afwachten dus. Als ik max. 4 weken hierblijf en niet meer naar de bank hoef, is het eigenlijk al goed genoeg, maar ja, ik hoop natuurlijk dat ik iets kan sparen hier.


01-03-1998, Motueka, zondag

Niks gedaan. Wat rondgelopen. IJs gehaald, paar blikjes bier. Nederland met 2-0 in- en van USA gewonnen. Of ik nou lui aan 't worden ben, of dat ik gewoon kapot moe ben, dat weet ik niet, maar sinds ik in de tent slaap, slaap ik veel langer dan normaal.


02-03-1998, Motueka, maandag

Oppe tijd op, kijken of iemand zou bellen voor werk, maar helaas! Naar arbeidsburo gegaan, maar blijkbaar is zo'n IRD kaartje niet genoeg om via dit buro geholpen te worden; je hebt wel degelijk een visum nodig. Van tent verwisseld. Nu heb ik een fatsoendelijke grotere waterdichte tent van de eigenaar van dit hostel, dat scheelt enorm veel; ook heb ik een matras! Huur NZ$60 voor een week! Als ik tot 27 maart hierblijf dan heb ik denk ik tijd genoeg om de rest van het zuid eiland te doen en rond 20-23 april in Wellington te zijn en op 26 april de Super 12 Rugby te zien in Auckland, eens kijken hoe dat uitpakt, we zien wel weer. Gisteravond kwam nog iemand binnen met werk voor mij! Ik bellen, bleek het pas over paar dagen te zijn! Belangrijk is 't vervoer; het kan niet te ver weg zijn, want ik zal wel moeten lopen.









03-03-1998, Motueka, dinsdag

Nog eens gerend. Mam gebeld, pap voor 't eerst ziekgemeld met griep. Een fiets in elkaar gezet van enkele halve fietsen, enige probleem nu is een helm, die hier verplicht is! Wat tv gekeken. Afgesproken om samen met iemand te koken, maar die kwam pas om 21.40 terug van 't werk en toen had ik geen zin meer om te eten. Nog steeds geen werk, maar ik ben op enkele farms wel de eerste op de lijst. Ik krijg wel werk, dat is zeker. Ik heb er ook geen haast mee, maar 't kriebelt wel als 's avonds iedereen terugkomt van het werk. In Auckland hebben ze nog steeds geen stroom, dat is al een week zo! Ben fijn naar Johan aan 't luisteren in m'n huisje. De batterijen (duracell) zijn wel erg duur verdomme.


04-03-1998, Motueka, woensdag

Weer naar bieb geweest, cricket gekeken op tv, farms gebeld, zit dicht bij een baan, maar nog niet helemaal. Bak ijs gehaald en dat was 't wel zo'n beetje. O ja, ook nieuw bier gehaald.


05-03-1998, Motueka, donderdag

Uit bed gebeld voor werk! Gefietst naar plaats voor werk, maar na 2 uur appels geplukt te hebben, bleek ik op de verkeerde orchard te zijn?! Kon het niet geloven! Maar weer de fiets op en dan toch de goeie gevondn. Hele dag wat op een frambozenveld rondgelopen, wel aardig volk. Op een andere orchard was vandaag iemand onder een bulldozer gekomen; dood! In Auckland centrum hebben ze al 3 weken geen stroom en daar komen nog 5 weken bij; dat is pas echt een ramp, dan moet toch bijna iedereen failliet gaan volgens mij. Ajax-Sp.Moskou 1-3! Morgen 07.00 daar zijn.


06-03-1998, Motueka, vrijdag

Om 07.00 daar. Weer hele dag rond frambozenveld gewerkt. Rustig aan, wel allemaal krasjes van die kutplanten. Op de maan hebben ze ijs gevonden. Tot half 4 gewerkt, morgen weer, waarschijnlijk maandag aan de appels.


07-03-1998, Motueka, zaterdag

Van 07.00-13.00 appels geplukt. Je moet er ±3300 plukken om NX$26 bruto te krijgen en dat valt niet mee. Kerel waar ik mee samenwerk is oud-zeeman, 2x van Fiji gedeporteerd en heeft prostaat kanker; hij had vorig jaar al dood moeten zijn, maar geneesd zichzelf i.p.v. medicijnen! 's Middags weer frambozen gedaan. Op stap geweest, maar dat is toch wel een duur grapje, maar ja, af en toe moet dat gewoon.


08-03-1998, Motueka, zondag

Bak ijs van 2 liter gehaald en helemaal opgevreten! Over marktje gelopen en een boek gekocht, ja, een boek. Waarom weet ik niet? Het werd na lang wikken en wegen, Dr. Zhivago! Beetje gelezen, beetje muziek geluisterd en oppe tijd naar bed.








09-03-1998, Motueka, maandag

Van 07.00-15.30 weer over frambozenveld gelopen met handschoenen aan, regenbroek aan, hamer, nijptang en wat spijkers en clips. Weer naar verhalen geluisterd van m'n baas-collega, volgens hem kan ik wel tax terugclaimen. Er zit hier ook een Amsterdammer die al 10 jaar over de wereld reisd om rozen te oculeren en daarmee altijd meer als 3000 piek per week krijgt, daar hadden die jongens uit Lottum het ook al over; niet normaal! Als 't goed is, gaat de Westcoast Express op zondag 29 maart vanaf Nelson naar Queenstown in 6 dagen, ik denk dat ik probeer om daarvoor een ticket te kopen, dat kost NZ$99 of NZ$109. Dat is dus nog zo'n 20 dagen doorbijten, want dat is 't wel, voor zo'n laag salaris werken is echt belachelijk. Nu dat ik weet dat ik naar huis ga in juni, kan het geld me eigenlijk weinig meer schelen, want ik heb veel minder opgemaakt in al die tijd dan ik verwacht had.


10-03-1998, Motueka, dinsdag

Van 07.00-12.00 gewerkt en toen moeten stoppen, omdat 't regende?! Kutzooi. Geen nieuwe e-mails. Post gekregen, mam's weekjournaal+brief Pier, tof! Als 't morgenvroeg regent, zal ik wel helemaal niet hoeven te werken?! We zien wel weer waar het nu weer op uitdraaid. Hopelijk is 't zondag goed weer, dan ga ik een dag wandeling in 't Abel Tasman National Park maken. Heb 't in m'n rug, ik denk van 't zachte matras waarop ik lig.


11-03-1998, Motueka, woensdag

Hele nacht geregend, en 's morgens nog steeds, eigenlijk de hele dag onafgebroken. 'T had geen zin om naar 't werk te gaan; ze hadden al gezegd dat ik thuis kon blijven als 't regende! Dat schiet natuurlijk helemaal niet op zo, maar wat kan ik daar aan doen? Niks toch! Mam gebeld, Roda 4-1 verloren tegen Vicenze in ECII quartfinales. Jol ontslagen, Theo Vonk nieuwe trainer! Toch Pier gebeld. Dat is wel tof als je enkele dingen zwaar tegen zitten en je kunt even normaal praten, dat scheelt een slok op een glas bier. Met Pier was weinig veranderd. Kiggen+Winnie reis geboekt, maar buro failliet, geen geld terug! '' regent nu nog steeds. M'' Nike'' zijn zeiknat. Morgen zou 't beter worden, maar dat zie ik dus wel weer als ik wakker wordt om 06.23!


12-03-1998, Motueka, donderdag

Van 07.00-15.30 in 't frambozenveldje rondgelopen, cruisy day, rustig aan, mooi weer eindelijk eens. Je verbrand wel erg snel in N.Z. doordat 't gat in de ozonlaag zich hierboven ergens bevindt. 2 liter neapolitana ice cream gegeten en nu maar hopen dat ik geen buikpijn krijg. Moet eigenlijk voorlopig niet meer van die extratjes eten, 't gaat niet goed met m'n buikje. Probleem is dat ik m'n spijkerbroek dan niet meer dicht krijg, want die heb ik uit Melbourne toen ik erg smal was! Er hangt wel een naar geurtje in de tent van die regendagen en van stinkende werkkleren, maar ja, she'll be right! Zal morgen toch wel eens een keer betaald krijgen hoop ik.












13-03-1998, Motueka, vrijdag

Van 07.00-15.30 weer tussen de frambozen gelopen. Betalld gekregen NZ$343,95. Dat is ±NZ$8,50 bruto en NZ$6,70 netto even uit m'n blote hoofdje?! Een fles bier getapt in de liquer store, 2 liter voor NZ$5, dat is de beste bier-deal die je kunt krijgen, maar die 4% alcohol, dat schiet niet echt op, je blijft aan het pissen. Het weekend heb ik helaas vrij. Heb huur voor deze + volgende week betaald, alsmede de Westcoast Express op 29 maart, die me in 7 dagen van Nelson naar Queenstown brengt langs alle sights voor NZ$99 excl. Overnachtingen. Morgenvroeg naar Abel Tasman National Park een uur of 7 lopen, dan heb ik dat ook weer gehad!


14-03-1998, Motueka, zaterdag

Om 08.00 bus Marahau, NZ$12 return. Om 09.00 speedboot naar Bark Bay NZ$18 en van daar teruggelopen naar Marahau. Zou 6-7 uur moeten duren, maar na 3.45 uur was ik er al! Best mooie uitzichten. Je loopt langs de kust op, enkele lagoons en veel strandjes. Toch maakte 't allemaal weinig indruk op me, maar het is toch echt mooi?! Ik heb gewoon teveel mooiere dingen gezien, denk ik. Rondgeshopped voor beste value alcoholische drank; op zondag krijg je in heel N.Z. geen alcoholische dranken; pubs zijn veelal dicht! De wijndozen die in de aanbieding zijn, zijn allemaal 5,8% alcohol? Heb maar een fles aangelingde Bourbon gekocht. Dwz 62% bourbon (Kentucky Gold?) met daarbij water en sucrose? Waarom ze dat doen weet ik ook niet. Een fles van 1125ml koste maar NZ$14,95, daarbij nog 3 liter goedkope cola gekocht. In 't begin merkte ik weinig, maar na een halve fles moest ik opeens stoppen en snel naar bed!


15-03-1998, Motueka, zondag

Wakker met een emmer naast m'n bed! Gelukkig was die leeg! Moet de klok een uur terugzetten vandaag. Wat over de markt gelopen. Friet gehaald. 'T is verdomme koud en 't regent ook al weer! Hele dag op bank gezeten, kut tv, er is niks op wat ook maar enigszins interessant is. Gelukkig is er vandaag rugby op, dat is iets leuker dan cricket. Heb een beetje een stijve nek. Die fles bourbon was bijna leeg zag ik?! Ik had tegen anderen gepraat waar ik niks meer vanaf weet; een goeie avond dus.


16-03-1998, Motueka, maandag

Van 07.00-15.30 weer in de frambozen gezeten, samen met een oude local, die wel wat leuke verhalen te vertallen had. Bij bieb wat kranten gelezen. 'T is koud verdomme. Vind niet dat ik veel eet, toch groeit de buik met de dag. Straks maar weer Simpsons kijken, wat mmoet ik anders?!


17-03-1998, Motueka, dinsdag

Van 07.00-15.30 idem gisteren, idem leuke verhalen van collega. Opstelling Roda-Vicenza gezien, wel grappig, allemaal die onbekende namen. Simpsons gekeken, nog iemand van Byron Bay getroffen. Vandaag Ierse feestday, St.Patricks Day, veel mensen zijn stappen, maar ik wacht nog maar paar weken met geld uitgeven.






18-03-1998, "Mot", woensdag, 1½ jaar op joets

Idem eerste regel gisteren! E-mail Len+Roger P., tof. Len terug geschreven, reisschema naar Melbourne opgestuurd. Simpsons+Friends gezien. Verveel me kapot, is het het echt wel waard om 2½ maand in N.Z. te blijven met dit kutweer en de lage lonen? Heb weinig keus en ik moet 't mooiste nog zien geloof ik. Vandaag trouwens wel goed weer, gelukkig, eindelijk. De langer ik wacht met naat 't zuiden te gaan, de slechter 't weer wordt, helaas, 't is nu eenmaal niet anders, Len heeft reisschema naar Auckland opgestuurd, volgens hem kost het doorsturen binnen N.Z. niks. Len was wel naar Formule 1 geweest!


19-03-1998, "Mot", donderdag

Van 07.00-15.30 blah, blah, blah. een brief terug ge-e-mailed. Fles "aanling" bourbon leeggedronken. Veel appelpickers hebben een week vrij, omdat de volgende soort appels nog niet rijp zijn; gelukkig(!) heb ik frambozen. Boterhammen met jam/pindakaas heb ik nu vervangen door kaas/pastasaus, erg lekker. Begin een flinke buik te krijgen, maar dat heb ik al vaker vermeld geloof ik, misschien is het het koude weer wel, alhoewel dat ook vandaag weer meeviel gelukkig. Nog 1 week, ik weet alleen niet of er wel zolang werk is voor mij. Ajax uit Uefa cup. Heb krasjes op neus + wangen van die prikkels op de frambozenstruiken, kutzooi, heb hele dag al overal (of regenbroek met longsleeveshirt) + handschoenen aan, daar zou dus eigenlijk best nog een gezicht beschermer bijkunnen! Moet toegeven dat de dagen wel redelijk snel voorbijgaan, morgen is 't immers alweer vrijdag, hopelijk zaterdag ook werk, denk echter van niet, 't kon morgen wel eens afgelopen zijn?! Net van iemand eenpaar ongeschilde gekookte aardappels gekregen en die waren best lekker, dat moet ik ook maar eens proberen, volgens mij zijn die wel goedkoop. Ik word zeker 3-4 keer per nacht wakker, sowieso om ±05.00, dan moet ik eigenlijk pissen, maar gelukkig kan ik het ophouden tot 06.24 als de wekker gaat!


20-03-1998, "Mot", vrijdag

Van 07.00-15.30 van een ondoordringbare jungle van frambozenplanten nog iets goeds proberen te maken. Week is weer voorbij, nog 1, waarschijnlijk niet meer werken tot en met juli?! Fles "aanling" rum (Bahama) gekocht en half leeggedronken, daarna nog even uitgeweest, best leuk. Volgens Nederlander had Roda met 5-0 verloren van Vicenze?! Geen werk tot maandag. Bij Salvation Army hadden ze niks.


21-03-1998, "Mot", zaterdag

M'n zaklamp aangelaten, die is dus leeg verdomme. Zon schijnt behoorlijk vanmorgen. Er heeft een vogel op m'n tent gescheten, gelukkig is het niet mijn tent! Zal proberen dit weekend eens geen ijs te kopen, kijken of dat scheelt in buikomvang, ik heb er wel erg veel zin in verdomme.............helaas, toch ijs gehaald en binnen een uur was 't alweer op! Spartacus+Honey I shrunk the kids gezien, daarna weer aan de rum en om 22.00 naar bed. Nog wat kortingcoupons ingeleverd bij New World supermarkt voor batterijen, kaas en ijs.












22-03-1998, "Mot", zondag

Om 08.30 op, geweest rennen rondom rugbyveld, ook wat gesprint, maar dat viel tegen. Nu 11.25 lekker Jim Croce aan 't luisteren in m'n humble onderkomen. Wat snacks gehaald bij frietkraam. Rum leeggedronken en nog wat bier wat ik gisteren gehaald had, omdat dat vandaag natuurlijk weer niet kan. Mam gebeld, nu 11 uur verschil met Heytse. Bij Rabobank verzekerd voor komende 6 maanden voor ±175 gulden, dat valt mee. Ook onverwachts belastinggeld teruggekregen van de bloemen A$94!! Ben weer aan 't denken aan tongpiercing, die volgens iedereen vrij goedkoop zijn in N.Z.. Ben blij als ik hier weg kan de volgende week, heb 't wel gezien hier.


23-03-1998, "Mot", maandag

Van 07.00-15.30, ging snel gelukkig. 1 down, 3 to go! Moet ook weer bijna andere lenzen indoen, maar ik heb nog maar 3 paar voor 3 maanden! Misschien ergens in Auckland of L.A. een extra setje kopen. In 1947 konden de Britten voor 10 pond naar N.Z. komen met een baan voor 2 jaar in 't vooruitzicht! Als ik een paar scheten laat is 't wel warm in m'n tentje! Dat scheelt echt!


24-03-1998, "Mot", dinsdag

Van 07.00-15.30 best hard gewerkt, de oude "dode" planten ertussenuit knippen, best kut in een jungle vol met planten. Nog 2 dagen werken. Voor 't eerst in m'n leven aardappels gekookt; morgen voorlopig voor 't laatst. Titanic 11 oscars? Jeltsin hele regering aan de kant gezet? Best leuk om te werken met 2 totaal verschillende mensen. De ene is diverse keren getrouwd geweest in diverse landen, heeft schulden gehad, heeft redelijk veel geld gehad, veel gezien, kanker, terwijl de andere een oude vrijgezel is, nooit verhuisd, altijd agrarisch werk gedaan, best toffe gasten, Bondi en Noël. Door een tip van m'n buurttentbewoners naar andere bottleshop gegaan en New Zealand Lager gekocht, NZ$1 per blikje en, jawel, 5% alcohol! 'T is pas 20.00, maar er is niks op tv en niks te doen, iedereen heeft hier vrij tot volgende week tot de volgende soort appels rijp zijn. Ben wel benieuwd hoe groot (?) de cheque zal zijn komende donderdag, ik krijg ook vakantietoeslag als 't goed is.


25-03-1998, "Mot", woensdag

Van 07.00-15.30 cruisy day. Nog 1. Aardappels gekocht, wasje gedraaid+ gedroogd, Simpsons+ Friends, nu 20.20, nieuw 6-pack gehaald, blij dat 't goed weer is. Morgen nog even de nieuwe engelse "weekly" kranten lezen in de supermarkt! 'T zal wel 'n lange dag worden morgen, hopelijk krijg ik de papieren die ik voor 't Inland Revenu (tax office) nodig heb ook; heb die vandaag proberen te bellen op onze gratis telefoon, maar die doet alleen maar "local calls". Nog wat "dure" aftershave" gevonden op 't toilet. 'T wassen is hier voor niks, de waspoeier krijg ik altijd wel van iemand. Raar, vandaag had ik "Stop draggin' around" van Kravitz in m'n hoofd, en nu draaien ze het in de tent naast me!


26-03-1998, "Mot", donderdag

Van 07.00-15.30 laatste dag gehad. NZ$513,05 cheque+ blaadje voor belastingkantoor. Rest van de dag tot diep in de nacht met Kristel Van Geleuken uit Ell (!!) liggen te praten, die had 7 maanden in Queenstown gefeest. Ze kende Frits van TomTom, veel gelachen!




27-03-1998, Nelson, vrijdag

E-mail van David Larsson gekregen; had ons in Singapore op enkele uren gemist!! Ook een van Ziep; zei dat ik maar een brief moest typen in een ander programma, net als Roger de vorige week, dat is veel goedkoper. Dat is ook wel zo, alleen kost mij dat een hoop tijd, =geld, om dat uit te zoeken, maar ik zal wel eens kijken of iemand me dat kan uitleggen. Ziep werkt in België voor een tentenverhuurbedrijf! Een lift van die van Ell gekregen naar Nelson, gelukkig gingen we een uur later weg als gepland, want in dat uur kwam de post een kaart van tante Toos brengen! Bij belastingkantoor geweest, maar volgens hun berekeningen kreeg ik maar NZ$±33 terug en 't minimum was NZ$±42, dus dat viel tegen. Naar film As Good As It Gets geweest en die vond ik erg goed. Morgen naar bieb, de USA Today van de afgelopen weken lezen, krijg ik eens wat anders te lezen dan over kiwi's en ozzies! Schijnt op zaterdag een goeie markt te zijn hier, dus ook dat even uitchecken tuntj mich. Lig alleen op een kamer, 't is niet druk in Nelson zo lijkt het. Zondagochtend word ik hier bij Boots Backpackers opgepikt door Westcoast Express Bus om ±09.00.


28-03-1998, Nelson, zaterdag

Gisteravond weer 6 pils voor NZ$6 gehad in een uitgaansding waar niks aan was, net als de vorige keer. Gepraat met een Amerikaan die 4½ maand op Antarctica gewerkt had, dat was wel interessant vond ik. Vanmorgen naar markt gegaan, soort vlooienmarkt, maar dat had ik al snel gezien. In bieb een poosje gelezen. Er werd een nieuwe supermarkt geopend met de brandweer+ fanfare en allemaal van die onzin, dus daar maar wat rondgehangen. Wilde uit verveling naar Titanic gaan, maar gelukkig was die uitverkocht! Bij de rivier vlak bij 't hostel statt een bordje met wandelroute voor 4 uur, dus daar maar aan begonnen. Na 1½ uur door toch wel leuk gebied te zijn gelopen, staat er een bordje, "finish Maitai walking track"! Moest ik dus eignelijk 't zelfde stuk terug lopen en dat vond ik maar niks, dus gelift. Wat bier gehaald, blij als ik morgen op die bus zit. Nu 17.00, ga niet uit denk ik.


29-03-1998, Punakaiki, zondag

Om 09.15 opgepikt door Westcoast Express, groep van ±20, meest van mijn leeftijd of ouder gelukkig, aardige groep. Net op tijd uit Nelson weg, want een uur later zouden de wegen onderwater staan! De bus is een 30 jaar oude tourbus met veel rommel, stickers, foto's en een beetje stank, maar dat maakt allemaal niet uit. Door prachtige omgeving naar westkust gereden, 's avonds NZ5 bijgelegd voor gezamenlijk eten, eigelijk veel te duur, maar ja, iedereen deed hieraan mee, dus dan ik ook maar. De accommodatie was NZ$32 voor 2 nachten en dat was me teveel. 'T punt is dat 't hier bijna altijd regent! En m'n tent kan daar niet zo goed tegen. Toch heb ik 'm opgezet voor NZ$20 en voor NZ$12 bier gehaald! 's Avonds nog een korte wandeling gemaakt naar een "blow hole", en nog in een grot naar wat gloeiwormpjes gaan kijken. Onderweg ook nog de nodige zeehonden gezien. Morgen kunnen we kayakken voor NZ$18, erg goedkoop, maar 't regent!















30-03-1998, Punakaiki, maandag

Rond 08.15 toch maar opgestaan; slecht geslapen, wind en regen alom en 't begint nu toch te leken, of beter, te druppelen. Gaan kayakken voor NZ$18, erg goedkoop. 'T was werkelijk schitterend, echt waar, wel erg vermoeiend tegen de stroom in. 'T mooiste in N.Z. tot op heden, wel moe in de armen en soms gevaarlijk als je omkiepte en je been onder een boomstam komt vast te zitten! Naar Formule 1 gekeken, Rios nummer 1 in tennis. Opeens kwam er een 3½ minuut storm voorbij en m'n tentje was daartegen niet bestand! Afgebroken en binnen neergegooit; zie wel waar ik terecht kom vanavond.


31-03-1998, Fox Glacier, dinsdag

Toch een bed gevonden. Om 09.00 naar 't zuiden gereden. In Hokitika gestopt om te shoppen+greenstone (jade) te bekijken, zelfs een hangertje gekocht voor om m'n nek voor NZ$5. Naar Franz Josef Glacier geweest kijken en door naar Fox Glacier, weer NZ$16 per nacht. Gespooitj met eten om om 18.00 voor happy hour in de locale pub te zijn, en daarna naar een tuinfeestje bij een andere jarige local met gratis bier en lam op 't spit!


01-04-1998, Fox Glacier, woensdag

80 weken op joets. 'T regent dat het zeikt. Vandaag is de bedoeling om 6 uur op de gletsjer te klimmen met speciale bepakking voor NX$45, maar door 't slechte weer wordt het 3 uur voor NZ$36!! Dat is me dus te veel; ben met 2 anderen er naartoe gelopen en wat foto's gemaakt, dat was me genoeg. Lenzen verwisseld, Priscilla Queen of the Desert gezien op video. Goedkoop dagje. Alleen was 't klote dat m'n gehakt niet meer goed was verdomme. Naar Auckland Post Office gebeld en gevraagd of ze m'n post tot 1 mei vast konden houden en dat was goed gelukkig, alleen 't telefoontje van ±2 minuten kostte ±2,50NZ$. Even in pub geweest.


02-04-1998, Makarora, donderdag

Door misverstandje trip naar een meer gemist. Naar Makarora gereden, gehucht met 30 inwoners, prachtige omgeving. Even gevist, maar helaas, weer niks. 'T is erg koud. Toch maar weer de tent opgezet voor NX$8. Paar Steinlagers mee naar 't vissen genomen en 's avonds allemaal NZ$10 bijgelegd voor een vat bier (keg) en wijn en dat was een goeie deal. Duurde 4 tot 5 jugs voordat ik iets merkte, toen over op de wijn en daarna flink gedanst en afgesloten met een grandiooze watergooiwedstrijd of zoiets, iedereen zeiknat; lekker nat die ijskoude tent in, toffe avond.


03-04-1998, Queenstown, vrijdag

Via Wanaka en Puzzleworld naar AJ Hackett's eerste bungi jump geweest en door naar Queenstown, waar we om ±17.30 inchecken voor fuckin' NZ$17, maar 't regent alweer en ik ben de tent zat en er is ook geen camping mogelijkheid. Misschien met anderen een busje huren voor de Fjordlands, dat is veel goedkoper. De omgeving was weer machtig mooi.








04-04-1998, Queenstown, zaterdag

Gisteravond op stap. NZ$1 happy hour, bourbon/coke ging er wel in, werd toch duur op den duur. Nog met anderen bij iemand op hotelkamer gezeten en rond 07.15 op bed 's morgens. Om ±12.30 weer op. Rondgewandeld en een dikke trui voor NZ$10 gekocht, tevens wat appel cider om goedkoop aangeschoten te raken. Nog even in een ander hostel geweest en mam gebeld, helemaal geen nieuws. Voor komende 3 dagen met een man of 10 een mini busje gehuurd om richting Te Anau + Milford Sound te gaan. Als 't even kan, slaap ik in dat busje. Er zijn 2 engelse meisjes die al net zolang weg zijn als ik en ook ongeveer dezelfde route gedaan hebben en nu dus ook camperen en de dure dingen achterwege laten net als ik, dat is eigenlijk wel fijn, dan ben ik niet de enige die altijd "nee" moet zeggen. Mam stuurt paar lenzen, nieuw duikpasje en nieuwe verzekeringspapieren op naar Auckland, mijn paketten zijn nog steeds niet aangekomen, nu ± 7 weken geleden!


05-04-1998, Te Anau, zondag

Rond 10.30 met 11 personen in een busje met aanhanger richting Te Anau en de Fjordlands. Onderweg komt er opeens een wiel voorbij rollen!! Maar 2 schroeven van de andere kant afgedraaid en het wiel weer zo goed als we konden vastgezet. Rond 15.00 ingecheckt bij een hostel, ik slaap in de bus op de grond, dat interesseert me niks. Nog een poging gewaagd om te vissen, maar de stroming was te sterk en de wind te koud, erg guur weer weer, toch was 't uitzicht onderweg vrij goed.


06-04-1998, Te Anau, maandag

Om 09.01 wakker in de bus. M'n horloge doet 't alweer niet meer. Dat ik nou goed geslapen heb, ....nou nee, maar wel voor niks. Naar Milford Sound gereden en een cruise gedaan voor NZ$45 en dat was het zeker waard. Dit is inderdaad 't mooiste gedeelte in N.Z.. Ontzettend veel watervalletjes stromen van de rotsen af, ook belachelijk veel regenbogen gezien deze week. De zeehonden en dolfijnen waren ook weer aanwezig. 's Avonds met paar anderen ieder ±500 gram gehakt + burgers gegeten met salade en wijn. Voor 't eerst op een weegschaal gestaan sinds een jaar en dat was wel even duchtig slikken. Ben weer terug op 't gewicht wat ik had toen ik thuis wegging, dus sinds Oz ±10 kilo aangekomen?


07-04-1998, Queenstown, dinsdag

In woonkamer geslapen oppe vloer. Gisteravond even in leuke lokale pub geweest. Terug naar Queenstown gereden en bij McFees Hotel ingeboekt voor fuckin' NZ$18! Wel een toffe kamer met tv etc. Dutje gedaan en toen ik wakker werd stond 't eten klaar; we hadden nog wat gehakt over van gister en een paar anderen hadden daar taco's bij gekocht. Geboekt voor Pipeline NZ$125! Voor 'r eerst sinds weken gepind; NZ$400.















08-04-1998, Queenstown, woensdag

Gisteravond naar The World nachtclub geweest, veel beter dan Abbey Road + Cashbah, waar we de vorige week waren. Veel, heel veel dubbele bourbons/whiskeys met cola gehad, flink gedansd en nog een bekende van 't bloemenplukken in Emerald getroffen die waarschijnlijk ook in Honolulu zal zijn als ik daar ben. Met happy hour is bourbon/coke NZ$1! Een dubbele dus NZ$2! Maximaal 3 per keer mag je er bestellen, na de eerste 3 te hebben geleegd binnen 5 minuten, ging ik weer terug om nieuwe te halen maar ze wilden me niet helpen omdat ik die 3 nog niet opgedronken kon hebben?! Om 4 uur kutzat terug, en om 07.55 een "wake-up call" gehad en naar Skippers Canyon gegaan voor de Pipeline Bungi van 102 meter hoog, de 5de hoogste ter wereld. De hoogste is van een dam in Zwitserland ±232 meter, dezlefde bungi, waarmee Goldeneye van Bond start die we gisteravond op de kamer hebben gekeken. Ik was nog kutzat en niks zenuwachtig. Skippers Canyon is echt geweldig mooi en 't weer was echt schitterend, kortom 't zat mee vandaag. De video was echter NX$49!! En dat was me gewoon te veel, iemand anders heeft wel foto's voor me geknipt. Ik moest me wegen en dat was 14 stone!! 2 stone meer als een jaar geleden? Moet er wel 1 kwijt zijn te raken voor thuiskomst......... Even geweest winkelen. 3 fotorolletjes naar huis gestuurd, kaart naar Alexander + Dings en dan toch maar een All Blacks shirt gekocht voor NZ$117, 't goedkoopste wat ik tot op heden heb gevonden in N.Z. + gratis t-shirt van All Blacks, normaal NZ$40. Postkosten hiervoor NZ$12,50 seamail. Dan ben ik daar tenminste allemaal vanaf en ben ik eiegnlijk klaar in N.Zealand, heb alles gezien + gedaan wat ik wilde, allen pinguins kijken en heel misschien walvis kijken nog. Iedereen van onze groep is naar Dunedin, waar we ons morgenavond eregns zullen treffen in een kroeg. Ik ga wel weer liften, ook al is 't maar NZ$25 voor de bus, dat is toch weer meegenomen als me dat lukt. Heb nog ±2 weken voordat ik naar Alexander ga; heb geen idee wat ik moet doen tot die tijd. Heb een adres in Dunedin, dus als me dat bevalt, blijf ik daar maar een tijdje (gratis) rondhangen tuntj mich.


09-04-1998, Dunedin, donderdag

Om 09.00 beginnen te lopen voor een goede hitch-hike-spot. ±2 uur op 1 plaats gestaan totdat de airportshuttlebus stopt en me voor NZ$3 naar een betere plaats beloofd te brengen. Aangekomen aldaar worden 2 andere meisjes binnen 4 seconden meegenomen, ik daar weer ±1½ uur gestaan, waarna nog een liftster erbij komt en die wordt ook snel meegenomen. Besluit om naar Queenstown terug te liften om bus te pakken, dat gaat gelukkig snel, maar de bussen zijn allebei volgeboekt?! Kutzooi, 't zit dus grandioos tegen! Omgedraaid en maar weer gaan lopen, al snel pikt iemand mij op die mij vanmorgen al 3x gepasseerd was op 3 verschillende plaatsten. Hij brengt me naar Cromwell en daar krijg ik al snel een lift van een vrouw+kind die halverwege Dunedin tegenmoetgekomen worden door iemand anders en van auto verwisselen, dus ik bleef in dezelfde auto, alleen met een andere chauffeur. Aankomst Dunedin ±16.00. Dat was weer ±300km voor nop! Geinformeerd waar Elm Lodge is en daar naartoe gelopen door stijle straten en voor 2 nachten ingeboekt NZ$13,50 per nacht. Morgen Good Friday, alles gesloten, pub vanavond 00.00 dicht! Bier gehalld, 18 flessen DB Draught voor NZ$20 incl. t-shirt, alweer een!












10-04-1998, Dunedin, goede vrijdag

Gisteravond naar Captain Cook pub geweest. Tijdens happy hour 3 KGB (vodka lemon) voor NZ$5! Daarna nog naar party geweest, maar die was al afgelopen. Taxi liet ons stijlste weg ter wereld zien! Vannacht in ander hostel gebleven, rond 11.00 terug en naar die stijle straat gelopen, naar boven en weer naar beneden gelopen, bek af. Weer van enkelen van "onze groep" afscheid genomen. Ziep een emailtje gestuurd, wat engelse voetbalkrantjes gelezen, bij MacD een kiwiburger gehad, alles is gesloten en ik was vergeten eten te kopen voor vandaag. 'T weer is erg goed. Denk eraan om misschien paar dagen eerder naar Fiji te gaan. Wil op 26-4 wel rugby zien in Auckland, maar daarna kan ik net zo goed al naar Fiji gaan, als dat tenminste niks extra's kost om m'n ticket te veranderen. Nu een uur of 4, even dutje doen en vanavond die flessen bier eens opdrinken. Overmorgen richting Oamaru om de pinguins gratis te zien. Die NZ$400 van dinsdag zijn ook weer op! Morgen weer pinnen! Over 2 maanden begint 't w.k. en zit ik thuis (of bij Dré) voor de buis!?


11-04-1998, Dunedin, zaterdag

Gisteravond redelijk oppe tijd op bed en vanmorgen beetje uitgeslapen. Wat rondgewandeld, gepind NZ$200, geinternet (gratis) bij Arc Cafe, boodschappen gedaan, nog wat flessen bier gedronken, gereserveerd bij Hall Hostel vlakbij Oamaru. Nu 22.35, morgenvroeg liften daarnaartoe.


12-04-1998, Kakanui, zondag, pasen

Om 09.25 op goeie liftplaats gedropt en na ±10 minuten een lift tot kort voor Oamaru, daar in the middle of nowhere gedropt en ± 7 kilometer gelopen met volle bepakking, daarna een motorrijder moeten tegenhouden om weg te vragen, toen een liftje en toen een strandwandeling van 1½ kilometer naar Hall Hostel, alwaar ik de enigste gast ben! Len was hier 25-01-1998 zie ik in 't gastboek. Krijg 2 meatpies + paasbrood van gastvrouw! Als 't donker wordt straks hopelijk pinguins kijken hier achterom ergens?! Heb schematje gemaakt voor komende weken, hopelijk kan ik m'n vlucht in Christchurch vervroegen naar 27 april, maar ik heb m'n tickets+paspoort niet bij me, dus weet niet of dat gaat. Een tijdje naar een wereldkaart zitten staren waar m'n volgende wereldtripje naartoe gaat?! In Christchurch naar 't Antarctica museum, dan whalewatching in Kaikoura en dan naar Alex om te golfen, Nico, Mark, paar dagen stappen in Auckland, Super 12 Rugby en dan fijn naar Fiji.


13-04-1998, Christchurch, maandag, pasen

Om 08.30 op, goed geslapen. Geen pinguins gezien verdomme. Om 09.30 op goeie liftplaats afgezet, weinig verkeer. Na 45 minuten door vrouw opgepikt en tot ±10 km voor Christchurch mee kunnen rijden. Daar half uur gestaan, beginnen te lopen, iemand die in z'n tuin aan 't werken was, zei dat 't een uurtje lopen was naar 't centrum. Na 5 minuten lopen komt diezelfde persoon me in z'n auto achterna en brengt me een stuk dichterbij 't centrum, daarna nog een kilometer of 3 gelopen en ingecheckt bij Cokers Backpackers, alwaar de resterenden van "onze groep" ook ergens zitten. Onderweg een platenzaak gezien met alles voor NZ$5! Even teruggelopen en "maar" 3 cd's meegenomen, Kevin Salem, Freewheelers en Sammy. Ze hadden veel leuk spul. Morgen STA Travel Agency zoeken, Antarctica museum zoeken en kijken hoe ik 't goedkoopste bij Alexander terecht kan komen, over land en water, of vliegen. Ga wel naar Kaikoura a.s. woensdag.







14-04-1998, Christchurch, dinsdag

Niet naar STA Travel gegaan, wacht daarmee tot in Auckland. Boodschappen gedaan in 1 van de 3 grote supermarkten hier om de hoek? Antarctica museum is bij 't vliegveld en kost te veel om daar binnen te gaan, heb wel een folder ervan gelezen. Een beroemd persoon hier is een man genaamd The Wizard; hij begint iedere werkdag om 13.00 op Cathedral Square te preken, overal schijnt hij wel mooie verhalen van weten te maken, maar helaas is hij alleen van november-maart te bewonderen, kwamen we om 13.05 achter! Wat rondgezwalkt, Art Gallery bekeken, tv gekeken engels voetbal, gratis avondeten van de overblijfselen die mensen van "onze groep" hebben achtergelaten die vanmorgen vertrokken zijn. Morgen kan ik om 12.30 in Kaikoura op een whalewatch boot van NZ$95?! Ik heb een lift om 10.00, maar dan kom ik misschien te laat, en zelf liften is moeilijk, je moet eerst een bus pakken om buiten de stad te komen en ik wil die boot persé niet missen, dus heb ik een bus om 07.00 geboekt voor NZ$15, dat valt wel mee. Had vandaag fruit gekocht en kreeg daarna flinke buikpijn? Gisteravond nog even naar huis gebeld, Frans van Soest is al overleden, dat is wel erg snel. Ze hadden net hun hele bedrijf gerenoveerd, wat zullen ze daarmee gaan doen? Roda van Twente gewonnen, eindelijk. 0-0 tegen NAC en verloren tegen Graafschap. 3 filmrolletjes gekocht voor NZ$8,50 spotgoedkoop.


15-04-1998, Kaikoura, woensdag

Om 07.00opgepikt door Atomic Bus , om ±10.15 in Kaikoura. Whalewatching is gecancelled vanwege de "woeste" zee, godverdomme, na de pinguins + wizard, nu ook geen walvissen, 't zit niet erg mee op de oostkust! D'r is hier verder weinig te beleven. Bus geboekt naar 't vliegveld bij Picton om 10.15 morgenvroeg NZ$15 + vlucht naar Wellington NZ$45 om 12.50 die me rond 13.15 in Wellington ergens eruitgooit. Ben eigenlijk een paar dagen te vroeg in Wellington! Wist ik maar of de zee morgen wat "rustiger" was, dan bleef ik nog wel een dag..........even teruggeweest naar Whalewatch Center, waarbij 't de makkelijkste weg is om over een hekwerk te klimmen en ze de spoorweg over te steken, dat scheelt een km lopen. Morgenvroeg is er een boot om 05.45, als ik die neem, ben ik rond 09.30 terug, oppe tijd voor de bus. Het lijkt me dat als de eerste boot gecancelled wordt, dat dan de andere boten ook niet doorgaan, dus ook al wordt die 1ste geschrapt, ik ga evengoed naar Picton morgen. Killing Fields gezien. Op terugweg een curryrol + loempia rol inne nek geduutj! Weer NZ$20 gepind.


16-04-1998, Wellington, donderdag

Om 05.30 op. En jawel, de boot gaat ditkeer wel. Kosten NZ$95! In totaal ± 4 Spermwhales gezien, ze doen weinig over 't algemeen. Je ziet dat spuitgat, z'n rug en z'n staart some, that's it! Vrij saai. Toch zijn het indrukwekkende beesten, ze waren tussen de 14-17½ meter lang! Daarna met Atomic bus naar Koromiko Airport voor NZ$15. Onderweg nog diesel op! Gelukkik recht voor een benzinepomp, anders had ik mooi m'n vlucht gemist. Dus een echte "last minute flight" naar Wellington met Sounds Air ±25 minuten, prachtig uitzicht over de Marlborough Sounds, mooi weer vandaag. Bus + trein naar Hamilton zijn veel te duur ±NZ$70?! Alex gebeld dat ik morgen ga liften en hopelijk in 't weekend bij hem langs kom. Naar 't nieuwe National Museum "Te Papa" geweest, veel kunst en kitch, meer een pretpark dan wat anders. Weer bij Downtown Backpackers ingeboekt. Morgenvroeg eerst trein tot buiten de stad, dan liften.








17-04-1998, Hamilton, vrijdag

Om 06.20 uitgecheckt. Trein NZ$6 naar een dorpje even buiten Wellington. Om 08.00 beginnen te liften, al snel kwam er nog een kiwi liftster bijstaan. Samen eerst 3 lifts van 10 minuten gehad en daarna een hele lange tot aan Hamilton, hadden zelfs naar Auckland mee gekunnen, echt niet normaal. Bij die lange laatste lift zat ik achterin, en ik kon niks anders horen doordat de raampjes openstonden + keiharde reggae muziek, dus ik wist niet hoever we mee konden rijden, dacht dat 't weer een kort ritje was met een local, na elke bocht verwachtte ik er weer uitgezet te worden, totdat we opeens bij Taupo uitkwamen en hij even wilde lunchen en ik erachter kwam dat hij me helemaal naar Hamilton zou brengen. Dat kiwi vrouwtje wilde niet alleen met hem naar Auckland, dus ook zij stapte gelijk met mij uit en pakte de bus. Nooit gedacht dat ik vandaag hier zou komen toen ik vanmorgen wakker werd. Scheelt me zeker NZ$60! Heb eigenlijk niks verloren hier, maar wil morgen pas naar Alex gaan, heb tijd genoeg. Van m'n medeliftster nog een opspelddingetje gekregen ter herinnering aan Anzac Day, wat volgende week is. Anzac is 't gezamenlijke leger van Oz + N.Z. en die hebben tijdens een of andere oorlog veel mensen verloren, derhalve deze officiële herdenkingsdag. Heb hier in een "2$ Store" een klein basketballetje + alarmwekkertje gekocht voor 't geval het andere het begeeft met al die vluchten in 't vooruitzicht.


18-04-1998, Hamilton, zaterdag

Er zit er hier eentje van Zwaame (Swalmen) die in Frits z'n huis in Roermond woond (woonde) en die gaat ook naar Nico?!?! De wereld is klein, soms. Vandaag wat rondgewinkeld en ook nog eens gerend langs de rivier hier. Wat Scrummy Apple Cider gekocht, morgen naar Alex. Die van Roermond, Fré Wolters, had dat meisje van Ell ook ontmoet in Motueka, hij was daar dus toen ik daar ook was!


19-04-1998, Huntly outback! , zondag

Gisteravond met Fré op stap geweest naar Outback Inn, waar ze me eerst niet binnen wilden laten, omdat ik een zwarte spijkerbroek aan had; blauw mocht wel?! Vanmorgen redelijke kater. Bus NZ$5 naar Huntly, daar om ±14.30 aangekomen. Opgebeld naar Family Pennings, maar geen gehoor. Dan maar lopen, onderweg nog 2x gebeld, maar helaas. Lopen, lopen, lopen, geen lifts verdomme. Later dan toch een lift van ±500 meter, daar weer gebeld en toen kwam Henri Pennings me ophalen. Hun huis is ±25 km uit 't dorp! Ik was meer als halverwege! Isolde is a.s. dinsdag uitgeteld voor hun derde kind. Pannekoeken met ijs gehad na 't bidden, mmm. Zij hebben in deze regio, Waikato, de eerste prijs behaald voor beste koeien farm en NZ$10.000 gewonnen! Nu gaan ze door naar de landelijke finale voor NZ$40.000! Dinsdag komen er allemaal mensen hier kijken. Ik slaap niet in de woonkamer zoals toen, maar in 1 van de kinderslaapkamers, 1 kind slaapt bij papa+mama; kortom er wordt goed voor me gezorgd. Pol Pot is dan toch weer gevonden, vermoord en gecremeerd, zo snel gaat dat. Ajax is kampioen geloof ik.













20-04-1998, Huntly achteraf ergens, maandag

Om 07.30 op voor ontbijt. Daarna ben ik onkruid gaan spuiten, kreeg een tank op m'n rug en de motor op om zo de distels te spuiten op de diverse weilanden. De motor beviel me niet, ben maar weer gaan lopen, dat was makkelijker. Tot lunch gewerkt en daarna met Alex 't dorp ingegaan, z'n wagen moest naar de garage voor nieuwe accu, even rondgewinkeld in downtown Huntly. Alex+broer Gerard+Marlene zijn tijdens 't paasweekend naar Hawksbay geweest kijken, ergens bij Napier/Dannevirke, naar een hertenbedrijf van 162 ha voor NZ$6,5 ton en dat beviel hun wel, maar Alex gaat eerst 't zuid eiland bereizen, terwijl Gerard bij Marlene's baas gaat werken voorlopig. Heb me weer gesneden op m'n neus met 't scheermesje toen ik een haartje wilde afscheren verdomme. Nico gebeld, maar die hoefde morgen pas weer te werken; een bericht achtergelaten, gezegd dat ik morgen naar hem kom, maar ik bel ook nog wel morgen.


21-04-1998, Huntly, dinsdag

Om 08.00 ontbijt. Nico gebeld, ik kon door omstandigheden niet blijven slapen, hij had nieuwe huurders erbij + een logé, dus we hebben afgesproken om in 't weekend in Auckland iets te gaan drinken, samen met Fré Wolters en misschien ook Alex. Vandaag was dan de drukte dag op de farm, ±110 mensen op bezoek om te zien hoe deze mensen deze farm runnen en waarom ze die competitie gewonnen hebben. Best leuk, 's avonds nog met Alex de koeien gemolken! Alex kreeg een brief van Marcel Sillekens met meer dan 1 spellingsfout en ook meer dan 20! Kaartje geschreven naar hem. Proberen Frans collect te bellen, maar die heeft een antwoordapparaat, dus dat werkt niet. Een 6-pack Steinlager gekocht en onder 't eten daarop getracteerd en dat was lekker, net als 't eten. Vannacht dus nog hier en Alex brengt me morgen naar Mark toe, die heb ik gebeld vandaag. Gisteravond nog naar huis gebeld. Foto's die ik in Queenstown opgestuurd had waren aangekomen en gelukt, gelukkig. Dalik nog even met Alex naar de locale pub, waar op een dinsdagavond wel weinig te doen zal zijn, maar dat geeft niet. Was wel een leuk en interessant dagje vandaag dacht ik.


22-04-1998, Glendene, Auckland, woensdag

's Morgens met Alex naar Auckland City gegaan. Poste restante van Len opgepikt, van mam was er nog niet, kutzooi! De post van Len was al een maand oud, dus ik weet niet goed wat ik daarmee aanmoet, komende dagen eens even emailen met hem. Volgens z'n brief treffen we ons ±4 juni in New York City. Na lang zoeken kwamen we rond 13.40 bij Mark aan. Tot 's avonds met Mark en een Franse logé en een vriend naar Piha beach gegaan en toen bij die vriendin gegeten, 't gaat er allemaal zo ontzettend vriendelijk en gastvrij aan toe hier, abnormaal. Morgen gaat die vriendin met mij + Fransman rondrijden in de omgeving. In Auckland zag ik opeens een maf uit 't raam staan zwaaien op de derde verdieping van Central City Backpackers en dat was natuurlijk Fré Wolters! Moet komende dagen Alex en ook Nico bellen om wat af te spreken in 't weekend, dat lijkt me wel lachen! Weer veel smog ingeademd en in m'n lenzen, dat merk ik echt, smerige rotzooi. Len schreef dat Micke in Goteborg studeerd.












Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Auckland

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

06 Juli 2023

Indonesie

03 Juli 2022

Zwitserland

02 Oktober 2021

Valencia

02 Oktober 2021

Lille

18 September 2020

Ameland
Dennis
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 19600
Totaal aantal bezoekers 201560

Voorgaande reizen:

11 December 2006 - 14 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: