Sumatra naar Oost-Timor - Reisverslag uit Pekanbaru, Indonesië van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Sumatra naar Oost-Timor - Reisverslag uit Pekanbaru, Indonesië van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Sumatra naar Oost-Timor

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

22 Maart 1997 | Indonesië, Pekanbaru

22-03-1997, Pekanbaru, Sumatra, Indonesie! Zaterdag

Om 07.15 bus World Trade Centre, 08.30 ferry 17S$ naar Batam, 09.15 douane gepasseerd aldaar, 60 dagen visum, bootticket Sumatra 31000RP=+f23,-. 'T is weer een uur vroeger, dus de boot vertrekt 09.10. Om 14.00 op Sumatra, direkt in bus die in ticket inbegrepen was. Verassend veel regenwoud en gelijk te zien dat het een stuk minder ontwikkeld is als de vorige 3 landen! Gelukkig! Onderweg nog pitstop gemaakt voor voer, 17.30 hier in deze kleine stad aangekomen, Tommy's PLace, 4000RP p.p., niet veel soeps, maar alla, aardige mensen telt ook. Morgen naar Bukittingii, 09.00 bus. Gelezen over plaatsje bij Bukittingii waar je tegen kost+inwoning engels les kunt geven en zelf Behassa Indonesia kunt leren, excellent! Leuk om de overeenkomstige woorden met het Nederlands te lezen hier. Nasi, Kantor Pos, Handdok, maage, bekleding, FoeYongHai, wc, bh!

23-03-1997, Bukittingi, zondag

Gisteravond vraagt Tommy:" do you like Roda JC?!?". Flutontbijt, bus 6000RP Bukittingi, eindelijk weer eens erg mooie omgeving, vandaag meer bergachtig als gisteren en ook meer variatie. Valt op dat de bananen, meloenen en ananassen in smaak bejoorlijk van elkaar verschillen in de afgelopen landen. Rond 16.00 aangekomen. Nirwana Guesthouse 3500p.p.. Eigenlijk hadden we het door Tommy's aanbevolen Singallang moeten pakken, gratis koffie+thee, alleen 4000p.p.! Ossen dat we soms zijn! Ook busticket van vanmorgen had waarschijnlijk goedkoper gekunnen als we ons niet naar het busstation hadden laten escorteren; weer even wennen! Voor 't eerst in een mandi gedoucht, ijskoud allicht. Ook kwamen we vanmiddag met de bus over de evenaar, de zon stond dan ook recht boven ons. Deze stad is echt voor toeristen, toch is het interessant genoeg om hier enkele dagen te blijven. Een dagtour zal er wel inzitten alsook stierenvechten! Omdat ik sinds lange tijd weer eens normaal, MacD+broodjes kaas, gegeten heb, heeft m'n maag moeite om dit te accepteren, dus al lang niet meer gehurkt hoeven te zitten helaas! Door hoogteverschil is het hier koeler.

24-03-1997, Bukittingi, maandag

10.00 ontbijt, smerige lucht op kamer, hele dag beetje koppijn, dus. Geld gewisseld S$ voor RP's. Over markt gelopen, erg groot, erg rustig, 't is wel een prachtig stadje, mooie kloktoren, mooie masjid=moskee, loopbrug over stadspoort. Fort De Kock valt tegen. Ook Roda restaurants aanwezig. Duchtig achter de wc gescheten. Als poetsploeg dit vindt zullen ze wel denken dat een groot beest is ontsnapt uit aangrenzende zoo !! Aldaar ook grootste oerang oetang gezien van m'n leven. Vooral 's middags erg moe. Als ik nies voelt het net alsof m'n maag, darmen of longen zich samentrekt en moeite heeft om weer terug te keren in positie of zoiets, doet geen pijn, voelt wel raar aan. Paar oude Ned-Ind munten gekocht voor 5$. Weer gado gado gegeten+ Bintang bier gedeeld, morgen dagtour 9$, incl korting+ bullfight.

25-03-1997, Bukittingi, dinsdag

08.30 opgepikt door tourbus. Paar Indo snacks als ontbijt genuttigd, mmm. Wat dorpjes bezocht, handweven+ houtsnijwerken bekeken. Cattle market bezocht, buffels via een soort primitief veiling systeem per handjeklap verkopen, schitterend. Rijst velden bezocht. Gids vertelde veel over de Maningkabau bevolkings tradities, geschiedenis, leuke dingen allemaal. Mooie houten schuurachtige woningen. Meeste woningen hebben spitsdak van ijzeren golfplaten met veel roest. King's Palace van Maninkabau. bezocht, veel houtgesneden werk aldaar. Buffalo meat smaak voortreffelijk, goeie bief! Kratermeer "Lake Singkarak" beduidend groter als verwacht, maar door bewolkte weer niet zo indrukwekkend. Het toetje is fantastisch! Ergens in een moeilijk te bereiken dorpje worden waterbuffelgevechten gehouden! 2 x 2 buffels tegen elkaar 4x per week, waar veel op gewed wordt. De mensen staan er in een kring omheen totdat 1 van beiden. zich gewonnen geeft en het op een rennen zet, de verliezer achtervolgt door de winnaar, levensgevaarlijke taferelen, wij moesten na een gevecht ook maken dat we wegkwamen, letterlijk enkele mensen ondersteboven gelopen, schitterend, wat een kick geeft zoiets. Vanavond in lokaal restaurant bij klokketoren wat gegeten wat lokale snacks gehad, mmm. Je merkt wel dat je van dit sneller aankomt, helaas! Nog wat info ingewonnen omtrent het lesgeven. Morgenvroeg 08.00 bij travelagency zijn, dan probeert die local wat te regelen hier ergens in de buurt, ben benieuwd.

26-03-1997, ? even opzoeken...Payakumbuh, woensdag

Om 08.00 na wat snacks gevreten te hebben naar Travel Agency gegaan, hij belde naar een of andere school, maar niemand pakte op. Dus op bonnefooi naar dit stadje gegaan 50 minuten in een bemo gezeten met 30 man voor 750Rp p.p. Naam van hotel klopte, alleen het bestond niet meer! Naast hotel was een cursus-instituut, L.P.T.N. genaamd. Directeur was de stad uit, toch raar genoeg erg snel en vriendelijk geholpen. Om middag hadden ze een hotelkamer voor ons geregeld! Grote kamer met 3 bedden en kleine mandi, te gek. Daarna uitgebreide lunch gehad, erg lekker, soort buffetje. Daarna direkt om 15.00 voor de leeuwen gegooid. Len 8 pupils, ik 7, variërend in leeftijd van 13 tot 19 jaar? Len had wel eens in dienst les gegeven, ik nog nooit, als ik op school ergens een hekel aan had, was het spreekbeurten en voor de klas komen staan. Dus daar sta je dan ergens in Indonesië, plaatsnaam vergeet ik steeds, voor de klas, en begin maar !?!?!? 'T was niet zo moeilijk om voor de klas te staan c.q. zitten, het blijven vertellen is echt moeilijk, vooral als je een groep voor je hebt die nog nooit met een buitenlander gepraat hebben en dus verlegen en teruggetrokken en stil zijn, erg vervelend, maar begrijpelijk. Daarna samen met Len + juf kleine groep, 11 personen, 12 tot 14 jarigen, veel leukere groep, evengoed erg moeilijk, je weet uberhaupt niet wat ze kennen en wat niet. Studieboeken waren er evenmin. Toch geslaagd, wat een ervaring zeg, 's avonds nog wat eten voor ons laten halen, kamer + eten is gratis! Morgen naar Harau Valley, ons eerste school uitstapje! Over voetbal hoef je ze niks wijs te maken. In hotel met jongen gepraat die ons 's morgens op school had geholpen. Hij had een probleem dat hij aan niemand durfde te vertellen. Aan ons wel! Meneer voelde zich meer aangetrokken tot andere meneers. Voor ons Nederlanders geen probleem, maar dit is ergens anders. Hij had gelukkig "nog" niet de manieren van een flikker, eigenlijk waren we verbaasd. Toch verliet hij ons na een uurtje opgelucht en opgewekt, z'n probleem was gehalveerd door met ons te praten!? En dan het grappigste van vandaag: wat zegt men in Indonesie tegen "teacher" of "leraar", echt waar, Guru! Toch maar niet gevraagd of ze me met Guru Dennis wilden aanspreken!! Wat een dag alweer. Morgenvroeg naar een of andere "sekolah"=school om 08.00, ben benieuwd en allicht nog, en weer, nerveus en opgewonden. Nu gaat Guru Dennis slapen.

27-03-1997, Payakumbuh, donderdag
08.00 Truus komt ons halen, met busje naar haar school. Aantal leerlingen: 400 ! HELP ! Lerarenkamer in, direkteur hand geschud, wat moet je dan denken of voelen? Raar, onwennig. Om 09.00 direct voor de leeuwen gegooid. Len staat voor de klas, ik zit ergens met groep om me heen, en maar wat proberen te verzinnen! Hun engels is best aardig, leuke gesprekken, adressen gever. was onvermijdelijk, zingen ging te ver! Iedereen: was weg van ons, onvoorstelbaar. Goed geamuseerd. Later nog 2 klassen geteached ik ook voor de klas met mond vol tanden;! 2 boeren die engels les geven in een dorpje in Indonesie voor 400 leerlingen, hallo! 's Middags uitstapje met klassen van L.P.T.N. naar de Harau Valley. Len in 1 busje, ik in 1 busje, prachtige valley, hoge rotsen met watervallen, weer veel gepraat, veel, heel veel op de foto, wel 25x! Bij terugkomst horen we dat bet morgen Goede Vrijdag is, ook hier een vrije dag. Dit was dus on2e laatste dag. Het hotel is voor komende nacht ook nog betaald! Tussen de middag weer flink gegeten, brommer geleend van andere guru !' s Avonds uitgenodigd bij een juf, ontzettend groot typisch Indonesisch huis, pracht: houtsnijwerk, ook interieur erg mooi. Moeder gekookt, erg lekker, erg spicy, buffalo meat rules! Veel aangekomen in Indonesie, oppassen! Hati Hati! Wat zijn de mensen toch goed en aardig voor ons, ongelooflijk. Het moet gezegd worden dat wij erg goed ons best gedaan hebben opengestaan voor alles, vriendelijk geweest, studenten vonden het erg te gek en wij nog veel meer. Misschien is 2 dagen wel genoeg, de 3de kon eigenlijk alleen maar tegenvallen na 2 onvergetelijke dagen. Morgenvroeg komen enkele pupillen om 11.00 hiernaartoe, waarom? Ze weten verdomd veel van voetbal. Morgenavond hopen we bij Lake Maninjau te zijn aanbeland. Wat is het toch wat met ons. 400 leerlingen ! Dat is m:eer dan de Mavo in Heytse! Loop je daar zo'n beetje als superman rond. Probeer de mensen bier maar eens wijs te maken, dat hun meer geld hebben als ik! Maar het is wel zo! Stefan Weah + zoon Roger Milla in Indonesische competitie. Roger Milla stopte hier in 1997.

28-03-1997, Maninjau Lake, vrijdag, goede vrijdag

Om 11.00 uitgecheckt uit ons Flamboyant Hotel, overnachtingen en laundry zijn door school betaald! 2 leerlingen komen opdagen, maar we moeten hun teleurstellen. Minibusje naar busterminal, bus naar Bukittingi en direkt vanaf daar in bus naar Lake Maninjau, bus gaat nog eventjes kapot, maar schade valt mee. Om 15.00 al daar. Riak homestay, 6000Rp doubleroom. Het meer is zondermeer mooi, de bergpas hiernaartoe is vooral tijdens de laatste 15 van de 44 scherpe bochten prachtig, het weer niet, erg bewolkt, niet koud, de bergen omringen dit kratermeer, dus er is nauwelijks wind. 's Avonds lekker gegeten bij Cafe 44, waar de meeste toeristen uithangen, leuk muziekje, nog even door dit kleine dorpje gelopen na een fles Anker Bir genuttigd te hebben en toen terug naar hotel. Nog wat gezanikt met paart Indo's, eentje heet Jan! Oppe tijd slapen, morgen misschien rondom meer fietsen, 71 kilometer! Meer is 17km lang, 450 meter diep op plaatsen!

29-03-1997, Maninjau Lake, zaterdag

Ontbijt pannekoek. 11.10 weggefietst met mountainbikes 5000Rp p.p. Rond meer gefietst, meer dan 50km, waarvan zeker 15km onbegaanbare weg, best wel heftige tocht als je al zolang niks meer gedaan hebt. Nog hard moeten rem:men voor een overstekende hagedis, ik schrok me een ongeluk, dat beest was ongeveer een meter lang en net ze hoog als Pascha! De omgeving is natuurlijk weer onbeschrijflijk mooi. We fietsen dus 50km rond in een vulkaan krater! De grond is erg vruchtbaar, dus veel mooie flora+fauna. Totaal 4 uur erover gedaan, aardig moe en bijgekleurd. 2 van de Costaricaantjes die we in Xian hebben ontmoet zijn raar genoeg ook hier! Lekkere soep gegeten, duik in 't meer genomen, even gerust, gedoucht. Len wil morgen nog hierblijven, dat wordt dus de hele dag in een innertube in het meer drijven! Dalik bij Cafe 44 gado gado eten.

30-03-1997, Maninjau Lake, zondag

Rustdag, wat in meer gezwommen, geluierd, gegeten, erg verbrand van fietsen. Toch wel leuke gedachte, in een krater zwemmen. Gelezen, vanavond rendang gegeten, misschien wel 't lekkerste vlees wat ik ken, buffelvlees! Even bij Simple Cafe gezeten, bier was op! 1 fles Anker Bir gehad, niet lekker, kutmuziek, Backstreet Boys, 01.15 thuis.

31-03-1997, Padang, maandag

Uitgeslapen, ontbijtje, bus "toeristen" naar Padang. Aangekomen, Len ziekelijk. 's Avonds wat rondgelopen, Ned-San Marino 6-0. Hotelnaam? 10000Rp double, niet veel soeps. Oppe tijd slape.

01-04-1997, Bus Padang-Banderlampung, dinsdag

Ons plan om naar Air Manis te gaan, gaat niet door, het enige guesthouse is failliet! Dus i.p.v. de verwachte 4 kilometer hebben we nu weinig andere keus dan de bus naar Banderlampung te pakken, ±30 uur !!, 28500Rp p.p. Dag gaat snel om, afgelopen nacht belachelijk vaak wakker gelegen, koppijn, diarree, alles waarschijnlijk veroorzaakt door zonnesteek opgelopen tijdens fietsen, rug al vol met vochtblaasjes. 4 paracetamol (verlopen datum) geslikt.

02-04-1997, Banderlampung, Tanjung Yadeng gedeelte, woensdag

's Morgens ongelukje met bus, door aanrijding met vrachtwaq in bocht belanden we paar meter van de weg af, gelukkig geen ravijn! Er wordt kabel aan bus + truck vastgemaakt en zonde kabel strak te spannen geeft chauffeur plank gas, 2x achter elkaar, lomp vel !! Om 16.15 in regen bij Rennie hotel Rp8000 ingecheckt. Ziek, veel diarree+ misselijk, fles water met zout en suiker gemaakt, niet te zuipen, hopelijk effectief. Carlsberg+ Heineken nagenoeg spoorloos verdwenen op Sumatra, KFC overal. Valt op dat hier meer mensen iets dikker zijn dan elders. Ziek, regen, last van lenzen, stinkkamer, en ons doel om alhier de Krakatou vulkaan te bezoeken zal misschien wel te duur uitvallen!

03-04-1997, Kalianda, donderdag

Naar soort tourist office gegaan, daarna naar Kalianda met bus, 12 uur staan, losmen (=guesthouse) is een buitengewoon aangename positieve verassing. Hotel Beringin 7500Rp grote 3 persoons kamer+ nasi goreng ontbijt, erg tevreden, 't weer is ook perfect. De stroom gaat straks pas aan, eindelijk scheren, goeie mandi, fijn met schep-emmertje spelen. Haar met zeep gewassen, gewoon om eens te proberen. Kleren op wasbord zelf gewassen, best grappige en zeer bevredigende ervaringen. Officiële toeren naar Krakatou Islands zullen pas in de komende jaren verschijnen, dit hotel springt daar goed op in. Morgen 09.00 met boot. naat een eiland, snorkellen, restanten vulkaan bezoeken, in tent. overnachten+ eten, 40000Rp p.p. best veel voor ons, maar zeer zeker iets heel speciaals. Deze vulkaan ontplofte in 1883 het heftigst, hadste slag ooit gemeten, 20km2 lava werd 80 km de lucht in gespuuwd! Hoorbaar van; Madagascar tot in Alice Springs!!!! Een vloedgolf die in 12 uur in Jemen arriveerde, waar een snelle boot normaal 12 dagen over doet!! Rust gegeven aan maag. Rijst met kip + beetje eigen gemaakt medicijn gedranKen, hopelijk helpt dat. Rug al weer van vel veranderd. De open-air salon hier is echt rustgevend, erg tevreden.

04-04-1997, "Verlaten Eiland" Krakatou Islands, vrijdag

Rond 09.00 met busje naar strand hier ergens dichtbij. Len+ik+engelsman. De boten waren lokale katamarans, met bamboo stammen als drijvers. Alleen deed de motor het niet de eerste uren! Wachten, wachten, wachten! Het enige leuke hieraan was dat een schoenhak boven water dreef, met een touw eraan.vastgeknoopt, wij dachten een soort boei, wat bleek, er zat aas aan, en wat voor aas, een kleine leopard haai!! Was al bijna dood, toch nog even leuk met een haai aan een touwetje gespeeld. Later grotere boot naar Krakatou Islands gegaan, geen tijd meer voor snorkellen en andere geplande dingen helaas! Van Papa Krakatou is bijna niks meer over, een gedeelte van de berg staat er nog, je kunt zien dat er een imwens stuk van is weggeblazer. Het Kind van Krakatou = Anak Krakatou, is echter super te gek, er ligt allemaal gesteende lava omheen en om de zoveel minuten is er een kleine explosie=eruptie! Het eiland "Verlaten" dient als overnachtingsoord, onbewoond, smerig eilandje met veel aangespoelde slippers, waar we dan ook gebruik van maken. Geen strandzand, maar strand AS!! Alles vol as, ook zeebodem! Daar zaten we dan, wij 3en + 3 lokals met bivakmutsen op. Als het donker wordt, wordt het pas echt indrukwekkend. Zittend op onbewoonde eilarld, gezeten op een boomstammetje, voeten in de as, met recht voor ons de vulkaan die af en toe BOEM zegt, en, zoals je in het duister kunt zien, lava uitspuugd, echt waar !! Je weet niet wat je ziet! Net een stripverhaal! En na elke kleine uitbarsting weer gespannen wachten, "alla jong, spuit nog ins get lava, verdomme". Midden in de nacht schrikken we wakker wat een knal, de hele vulkaan licht rood op, echt onbeschrijflijk, een van de mooiste of misschien wel het mooiste mat ik ooit gezien heb, vulkaan-uitbarstinkjes aan de lopende band, te mooi voor woorden.

05-04-1997, Kalianda, zaterdag

Om 06.00 koffie. De boot doet het ook dit keer niet. Uren aanzwengelen brengt niks. Andere boot bereidt gevonden ons naar eiland dichterbij Sumatra te brengen. Aldaar weer zwengelen, de "monteurs" weten echt niet wat ze doen, iedere sleutel wordt 5x op een schroef geprobeerd:"die past niet, dat zie je toch, klojo's!!" Als ze dan toch enkele schroeven loskrijgen en een kapje eraf kunnen nemen, doen ze dat, maar verder niks, alleen het kapje er weer opdraaien, weer met 5x de foute sleutels, en daarna weer aanzwengelen; erg frustrerend om te zien. Maar ja, je weet dat ze hun best doen en gewoon niet beter weten. Bij locals wat "rotte" rotzooi gegeten, wel weer erg vriendelijk volk. Met "vrachtbootje" meegelift naar vaste land Sumatra. Jakarta halen we niet meer vandaag. Het naarste van deze trip was eigenlijk dat het nieuwe fotorolletje niet "pakte" in de camera, net als je een vulkaanuitbarsting wilt fotograferen, kut wat viel dat tegen. Geluk bij dit ongeluk was dat de Engelsman een reserve rolletje bijzich had en de schade meeviel. Vanavond maar weer hierblijven, morgenvroeg Jakarta!

06-04-1997, Jakarta, Java, zondag

Mooi goreng ontbijt. 07.00 opelet naar Baukaheni. "Love boat" naar Merak op Java. Bus Jakarta. 1000+1800+3000=5800 en nog 1000Rp locale bus Jalan Jaksa Buurt, dus 3$ kostprijs. Norbek Hostel (=Noordwijk hostel), 10000Rp double, krap kamertje, maar wel goedkoopste deal in heel Jakarta denk ik. Nog geen 5 minuten hier, en wie komen we tegen, Rikke uit Denemarken, die we van Nam+Bkk kennen, 't is toch weer iedere keer lachen als je een "bekende" treft. Wat gegeten samen, voetbal gekeken en gaan slapen.

07-04-1997, Jakarta, maandag

09.30 wakker, na ontbijt (fruitshake) richting postkantoor. Post van David+Mam. Len's pakje niet daar helaas. Grootste Moskee van Azië bezichtigd, alhoewel ik betwijfel of er in Arabië geen grotere is. Toch leuk om te zien hoe die mensen allemaal met hun geloof bezig zijn, toch zal ik er nooit begrip voor op kunnen brengen denk ik, vrees ik. Deze is van Christische architectuur, 150.000 moslims als capaciteit! Rond Merdaka (=free) Park gelopen. National Monument(=Monas), wienig aan, dat het verkeer hier grotendeels samenkomt is wel interessant, behalve de grote hoeveelheden smog dan. Het "Free Irian" monument vond ik wel iets hebben, raar dat Irian Jaya tot 1955 Nederlands was?! Duitsland 3-2 tegen Albanie, kut, Kirsten 3x met z'n sikje, eikel! Nog in Sarinah Warehouse muziek geluisterd, Nirvana bootlegs. Na lang wachten toch Mam aan telefoon gekregen. Huis van Har wordt verhuurd! Dat heb ik toen ook al aangekaart, daar zou ik ook wel in willen. Ine van Tom Tom zwanger! Morgen Old Batavia en dan hopelijk snel verder, niks aparts.

08-04-1997, Jakarta, dinsdag

Om 11.00 met trein aangekomen in Kota oftewel Old Batavia. Jakarta Historic Museum bezocht, korting met studentenkaart Enkele leuke oude landkaarten met veel Ned. namen, opiumfabriek, advertentie van administratie kantoor! Naar schoener haven Sunda Kelapa gelopen, viel iets tegen, mooie bootjes, maar replica's van vroegere schoeners, wel veel hardwerkende balk dragers. Door buitenwijk gelopen, terug naar treinstation, naar Gambir station. Deze paar uren waren erg vermoeiend door ontzettende luchtvervuiling, bekaf. Rikke gaat dalik naar S'pore. Wij morgenvroeg naar Nat.Museum, Postkantoor en dan verder naar Bogor hopelijk. Gelukkig is de ice-tea erg goedkoop op sommige plaatsen, dat is erg lekker vind ik.

09-04-1997, Bogor, woensdag

Naar National Museum gelopen met backpack, paar km. Helaas is het vandaag verdomme een nationale feestdag, dus gesloten. Postkantoor klein gedeelte open, poste restante echter niet! Nog lulverhaal opgehangen dat we vanavond vliegen en dat poste restante erg belangrijk is, toen mocht Len mee naar achterer maar helaas, geen post, de post wordt wel doorgestuurd als je vervolg adres doorgeeft! Trein Bogor, via Kota, Firmen Pension goedkoopste 15000Rp! Erg duur, maar wel goeie zuivere kamer, ontbijt+ gratis koffie/thee. Brief geschreven TomTom (wist u…). Gado gado + fried potatoes, was lang geleden. Om 01.00 Ajax, om 03.30 Man Utd. Nu is het 19.30 slapen. 'T stormt hier 322 dagen per jaar, zoals vanmiddag dus. 'T gezang dat wordt geproduceerd in de Masjids vind ik toch wel wat hebben, 't klinkt als een kudde schapen, naast onze kamer is een Mushola, een klein moslimbidkamertje.

10-04-1997, Bogor, donderdag

Kutwedstrijd, Ajax kansloos verloren. Daarna Dortmund-Man Utd ook niks aan. Even geslapen, ontbijt voor nop, 4 sneetjes toast met jam+hagelslag. Postkantoor, daarna Bothanische tuin bezocht, paar uur veel gelopen, enkele leuke bomen gezien, voor mij niet zo indrukwekkend, vleermuizen bekleedden ook sommige bomen. Veel op foto gemoeten, vandaag bril op. Zoological museum, prachtige opgezette dieren, blauwe vinvis skelet 25 meter! Op markt bij treinstation wat Indo snacks geprobeerd. Komende nacht Barca-Fiorentina, misschien kijken. Morgen Bandung.

11-04-1997, Bandung, vrijdag

Voetbal weer niks aan. Bus Bandung 3000Rp, door Puncak Pass, theeplantages, marmer "winning" gebied, mooi maar niet zo mooi als Cameron Highlands. Le Yossie homestay 12500Rp. Regen zoals gebruikelijk 's middags, 's avond bij By Moritz gezeten, alle toeristen zaten hier, guitaars werden uitgehaald, een Sundanees dansje werd voorgedaan, Arak gedronken =goedkope rotzooi. Enkele medewerkers waren in Ned geweest: "bitterballen, 06-9666!". Wel gelachen af en toe. 02.15 thuis. Nieuwe lenzen ingedaan+Lariam.

12-04-1997, trein Bandung-Yogyakarta, zaterdag

Naar bank, met cirrus 400f gepind! Vanavond 21.30 trein Yogya 9000Rp economyclass. Naar Geological museum geweest met diverse taxi's, stad valt eigenlijk niet eens tegen. Museum bijna sluitingstijd, interessante botten, skeletten e.d. o.a. van Javaman, 700.000 jaar oude homo erectus, oudste vondst ooit!? Naar Jeans-straat geweest, lange straat met oneindig veel jeans winkels, spotgoedkoop, wel veel pongele. Wat snacks geprobeerd en teruggelopen naar Le Yossie, nog wat gezanikt en om 20.30 op station kaartjes gekocht. Militairen(komando) zetten de mensen op hun plaatsen in trein, zelf hebben de Indo's er moeite mee om met een kaartje met stoelnummer 10B erop, ook in die betreffend stoel te gaan zitten, maar als de komando's in actie komen is het zo gepiept!

13-04-1997, Dieng Plateau, zondag

08.00 in Yogyakarta, niks gejat, wel pijn gezeten. Bus naar busterminal, 350Rp, bus Mandarang 1200Rp, bus Wonosobo 1500Rp, lopen 2 km, bus Dieng Plateau 1500Rp. 13.00 gearriveerd, erg veel zitpijn. De omgeving hier is echter precies zoals ik mij van te voren voorgesteld had van Indonesie, schitterend, echt te gek, mooiste tot nog toe in Indonesië, alleen 't regent natuurlijk weer. Dieng Plateau Homestay, aangenaam verblijf, spreken best goed Nederlands, 10000Rp. Morgenvroeg tour, 04.00 begin; 6000Rp. Fijn om weer in een afgelegen gebied te zijn aanbeland. Veel moeite was niet voor niks. Mais goreng gegeten en soep. Ik geloof dat ik een beetje moe ben. Nu 14.30, even liggen. 17.30 op. Met Len gaan shoppen voor lampje voor z'n zaklamp, nog met 1 been in riool gestapt! Chips gekocht voor ontbijt morgenvroeg. Enkele folders Australie doorgenomen.

14-04-1997, Borobudur, maandag

Ketting vergeten in Dieng met Chinese+Ned/Ind munt! Kut, hechtte toch wel waarde daaraan. 04.00 wij, Japans koppel, Martijn uit Ned+gids naar zonsopgang gaan kijken, maar helaas was het veel te mistig. Ondanks regen en mist toch mooi om hier te wandelen, vooral de hot mud pools waren wel interessant. Het "kleurrijk" meer was redelijk, de regen verpestte veel, zoniet alles van de tour. De tempels waren erg klein, toch een grote hoop stront achtergelaten. Het hoogst dorpje van Java, 2300meter (Sembungan), bezocht. Met mooi weer zou deze omgeving tot de mooisten van Java behoren, dat weet ik zeker. Korting gekregen, nu 5000Rp. Om 09.15 terug, warm gegeten, buiten verzamelen mensen zich om campagne te voeren voor verkiezingen. 3 kanshebbers, Geel Soeharto, Rood dochter van Soekarno, Groen Moslims. Bus Wonosobo 1000Rp, bus Mangelang 1500 Rp bus Borobudur 500Rp. Onderweg enkele keren moeten stoppen voor passerende "rebellerende" campagnevoerders, zwaaiend met stokken, spiegels van auto's kapotslaan, politie stond erbij en keek ernaar. Niet echt aangenaam om te zien, vooral als je zelf aan het raam zit, achteraf viel het wel mee gelukkig. Om 15.00 Lotus Guesthouse 7500Rp, voor enkel met iets groter bed. Eten is hier raargenoeg overal goedkoop. Gelezen over Irian Jaya, echt meer als schitterend lijkt me dat, alleen onmogelijk voor ons. Oppe tijd gaan slapen.

15-04-1997, Yogyakarta, dinsdag

05.30 wakker, eigenlijk iets te laat voor sunrise, maar 't was "gelukkig" te mistig. Entree Borobudur temple 2500Rp onder aftrek van 50% door studentenkaart! De temple valt me echt 200% mee, hij is echt schitterend. Gratis gidstour gehad, temple al 3x door bliksem getroffen. De steentekeningen stellen een verhaal voor. Om de 5000 jaar is er volgens enkele meerdergelovigen een nieuwe buddha op aarde. De huidige is al 2500 jaar dood, dus de volgende zal pas rond 5000 geboren worden? De nieuwe staat wel al in de steentekeningen geportretteerd? Onder ieders Stupa zit een beeldje, 1 is speciaal, heet geloof ik Bimo. Als je met vinger deze buddha kunt aanraken door de Stupa heen, mannen aan ringvinger, vrouwen aan rechterhak, en je doet een wens, komt die uit. Len lukt dat, mij niet. Het uitzicht is machtig mooi, in de verte een vulkaan, echt allemaal prachtig om te zien, niet verwacht eigenlijk. Bus Yogya 1500Rp, 13.00 Bagus Guesthouse 6500Rp. Belachelijk veel Losmen in de Sosro buurt, ook veel toeristen, vergelijkbaar met rest Indo. Kapper geweest, veel te kort, maar had wel House of Rising Sun opstaan. 10000Rp wel duur. Nog een batik exhibitie bezocht, kleine Goem, weer regen, snacks gegeten, veel te vet. Gedoucht. Duitse van Bandung getroffen, had in Z.Afr soort ontwikkelingshulp gedaan via Waldorf organisatie? Bij Borobudur Cafe geweest, onverwacht druk eigenlijk, had ik geen zin in, redelijk moe. Gisteren even over Australie gepraat met Len. Nog geen idee wat hij gaat doen, als hij niet mee gaat naar Darwin, ga ik denk ik maar alleen verder, ik moet vind ik 't goedkoopste kiezen! Len zit met skiën in z'n hoofd? Toch zou ik graag samen verder gaan, lijkt me leuker en goedkoper. Ander kettingkje gekocht met dezelfde Ned/Ind munt! 2000Rp.

16-04-1997, Yogya, woensdag

's Morgens naar Kraton Palace, viel me behoorlijk tegen, alleen het poppentheater met bijbehorende folklore orkest was wel leuk. Watercastle is wel mooier als verwacht, ook dit krijgt komende jaren steun van Unesco. De zwembaden voor de sultan zijn helaas leeg. Iedereen die hieromheen woont+werkt, doet dit belastingvrij. Vanaf een hoge kapotte muur aldaar, kun je prachtig over Yogya kijken. De vogeltjes markt is vrij klein en wienig inspirerend. Naar Tante Lies restaurant gelopen in de andere toeristenbuurt, Prawirstaman. Fotorolletje Agfa 200, 7200Rp. Bus Kota terug, post gecheckt, geen restantes zoals verwacht. Fort Vredeberg museum is gesloten, wel over binnenplaats gelopen. Gel gekocht, kwaliteit? 950Rp. Morgen? Ligt aan Len, ik graag Prambanan+Solo!

17-04-1997, Solo , donderdag

Rond middag met busje naar Prambanan, 1000Rp. De temple is een stuk mooier en groter dan ik gedacht had! Backpack bij Tourist Info achtergelaten. Entree 2500Rp, weer 50% korting ISIC kaart Tourgids gratis, veel foto's gemaakt van deze Hindu temple(candi) met 3 goden, creator, destroyer, protector. Ook 3 buddha tempeltjes in de buurt, 1 is na Borobudur grootste op Java. Bus Solo 1000Rp, daarna pecak(=riksah) 500p.p. naar Relax Homestay, 9000Rp, grote binnenplaats, erg rustig, veel regen alweer, ook nog steeds moe. Bij warung gegeten. Alweer bijna schrift vol, nummertje 3! Solo is veel groter als ik dacht. Morgen is weer een feestdag, een dier zal worden geofferd, mensen lopen vanavond over straat met fakkeltjes. Op de achtergrond blijft de Masjid altijd en overal hoorbaar.

einde dagboek 3

************************************************

Dagboek nummer 4

"NOTE BOOK EXCLUSIVE, one design product inc."

Van 18-04-1997 Solo, Java, Indonesie, vrijdag

Tot 15-09-1997 Melbourne, Australie, maandag

18-04-1997, Solo, vrijdag

Iedere dag op Java regen. 's Middags t-shirt uitgespoeld. Vandaag is Idul Adha, nationale feestdag, geiten worden geofferd in de grote moskee, helaas zijn we te laat daar. 's Middags bij locale warung tegenover ons guesthouse gezeten, gegeten en gepraat met een Indonesische over hun doen en laten, veel dingen had ik wel eens gehoord, 't is toch anders als je van die mensen zelf hoort wat hun cultuur nu wel en niet accepteerd. Best diepgaande gesprekken gevoerd met deze 24-jarige maagd, voor haar was dit ook een zeer apart gesprek denk ik. Dutje gedaan. In "toeristenstraat" gegeten, enigste toeristen waren wij ongeveer, muziek van Khaled! Naar Nirwana disco gelopen, niks te doen en mij te hoerig. Solo valt niet tegen. Wel weer veel smog en toch ook een grote stad, wel veel culturele gebouwen.

19-04-1997, Solo, zaterdag

Weer naar moskee gelopen voor offeringsfeest, helaas was dit alleen gisteren. Bij warung Baru toeristenrestaurant gebrunched, dubbeldekkerbus, andere bus, nog een andere bus en 3 km bergop lopen naar Candi Sukuh temple. Rare tempel op 900 meter hoogte. Prachtige omgeving, helaas weer verpest door regen. Tempel is niet groot, maat 't rare is dat het een soort Inca tempel is, een pyramide, heeft niks met buddhisme of hindoeisme te maken, aangename verassing eigenlijk. Dezelfde transporten teruch naar Solo. Dit schrift ook nog gekocht voor 400Roepies. Weer bij warung Baru gegeten, kip, boontjes, groente. Ook weer wat snacks en bapao gehad vandaag en zoals altijd veel "es teh"! Roda naar bekerfinale! Morgen een keer naar Probollingo voor Mount Bromo!

20-04-1997, Cemoro Lawang, Mount Bromo, zondag

Bema terminal 350Rp, bus Probollingo 8000Rp, minibus Cemoro Lawang 2500Rp, entree Mount Bromo National Park 2100Rp, kamer voor 9000Rp. Dat telt aan, ook nog duur eten bij guesthouse, verdomme. Bus ging via omweg, Surabaya werd ook aangedaan, hier wonen maar 4 miljoen mensen! 20.00 bij Bromo, gegeten, 21.00 slapen, straks 03.00 opstaan voor hopelijk spectaculaire sunrise. Alweer 7 maanden in Azië, de tijd vliegt, als ik nu naar huis zou gaan, zou alles binnen een week weer hetzelfde zijn als voorheen, dat wil ik dus eigenlijk net niet.

21-04-1997, bus Cemoro Lawang-Denpasar, maandag

03.00 gaan lopen. 4km vlak, 2km klimmen naar viewpoint. Het wolkendek over de vulkanen is prachtig, de zon komt echter goed genoeg door, te mistig. Mount Bromo is één van drie vulkanen binnen een grote vulkaankrater, onvoorstelbaar mooi. Teruggelopen, bij warung lekker en goedkoop gemakand. Rondgeshopped voor 1 ticket Denpasar, Bali, voor vanavond. Goodkoopste is toch nog 17500Rp, best veel, maar goedkoper gaat bijna niet. Prijs incl transport vanaf hier naar Probollingo, bus+eten+ferry en het is nachts dus scheelt overnachting. Uitgechecht, even geslapen. Richting Bromo zelf gelopen, 3 km binnen die grote krater, vlakte doet denken aan Mongolië, alleen met vulkanen erbij, een van de hoogtepunten tot nu toe. 250 trappen op naar de vulkaankrater rand. Prachtig in deze actieve vulkaan kunnen kijken, ik heb er nog helemaal rondom gelopen over die smalle rand, bergop, bergaf, weer 4km, schitterende omgeving, alleen de vulkaan stoot sulfergas uit, wat niet prettig is. Teruglopen 3km weer. Heftig dagje vandaag zeg! Zo'n 25km bergop/af, doe maar ruig! Toch dit waarschijnlijk een van de laatste echte wapenfeiten ziji ons in Azië!! Schitterend en kapot moe. Om 16.00 naar Probollingo, ±1½ uur, bus 19.30 Denpasar, ±8 uur.

22-04-1997, Ubud, Bali, dinsdag

In bus veel plaats achterin, op plastic krukjes+ ijzeren hek gelegen, af en toe kregen we zware dozen op ons hoofd! Op terminal Denpasar 04.30. Naar ander terminal met Bemo 1400Rp, nog een andere bemo naar Ubud 1500Rp. Schitterende bungalow Rice Paddy II voor 12000 incl ontbijt, koffie/thee gratis, badkamer met heet water! Maar voor heet water zouden we 300Rp extra moeten betalen en dat doen we dus niet, sukkels dat wi zijn! Zijn we nog te redden! Maanden geen warme douche en nu alleen de blauwe kraan gebruiken, ijskoud! Geslapen van 07. tot 13.00. Weer diarree? Rondgeshopped voor Aussie-tickets, 220$Denpasar-Darwin, 180$Timor-Darwin, te duur, wat nu? Bali ziet er anders en leuk uit, leuke architectuur. Ubud is best mooi, maar vooral de omliggende plaatsjes zijn interessant zegt men. Morgen naar Denpasar op en neer, kijken voor ticket of misschien boot? Duitse weer getroffen die we van Bandung kennen, leuk voor Len? Woensdagnacht hopelijk Ajax kijken. Verdomme, 't is hier een uur later als op Java! 'T is volle maan vanavond, dit betekent een speciale avond voor de hindoes, bij de tempel komen ze bijelkaar om te bidden e.d., vrouwen hebben allemaal mooie hoge fruitschalen op hun hoofd, ieder gekleed in traditionele kleding, schitterend. Wij mogen van vrouw van guesthouse ook wat kleren lenen! Sarong= tafellak omgebonden, Beerlao t-shirt aan, hoofddoek om, schitterend om mee te maken, toch meer toeristen die dit deden, niemand maakt foto's, uit respect, later op de avond toch nog een paar, na toestemming, mogen maken.

23-04-1997, Ubud, woensdag

Belachelijk goed ontbijtje, bananenpannekoek, fruitsalade, thee! Naar Denpasar met bemo's, 2x overstappen en afdingen, iedere keer weer 't zelfde "special price sir", godverdomme. Geïnformeerd bij enkele reisburo's, Tourist Informations en Aussie Embassie, voor mij wordt het naar Kupang, Timor gaan, alleen daar kom ik te weten over boot; Vliegtuig 180$, als ik vanaf daar kan gaan heb ik 't goedkoopste, zo niet, moet ik helemaal terugkomen naar Denpasar en wordt het een stuk duurder! Een tempel in aanbouw gezien, ik wist niet dat ze dat nog deden, een mooie ook nog. Een guidebook voor Aussie is nergens te krijgen! Om 16.00 richting Ubud gegaan 20km, pas om 19.30 terug na "special price bus", geen andere mogelijkheid dan méér betalen, misselijk wordt ik daarvan. Oppe tijd naar bed, want vannacht Ajax kijken. 02.30 Dortmund wint onverdiend bij Man Utd, bij enkele lokale voetbalfans een paar bungalows verder gekeken, Ajax "ohne chance" tegen Juve helaas, 06.00 op bed.

24-04-1997, Ubud, donderdag

Weer goed ontbijt. Motor gehuurd 14000Rp per dag. Om 12.00 bij crematie geweest kijken, voorafgegaan door rituelen, interessant om eens te zien. Naar Sanur Beach gereden, in Benoa haven bij Pelni bootkantoor geïnformeerd, weinig nieuws, naar beroemde Kuta Beach gereden, toeristenplek bij uitstek, vooral bij Aussies. Genoodzaakt om hier een 2de hands Lonely Planet te kopen, 20$, veel te veel, maar 't moet. Ik weet nog steeds niet goed wat ik met Len aan moet. Hij gaat dus naar Perth! Ik snap er niks van, alles spreekt in z'n nadeel en toch gaat hij daarnaartoe, op zich zou ik ook graag daar willen beginnen, maar m'n principe is gewoon : zo goedkoop mogelijk! Er breekt wel iets bij me. Heb er absoluut geen begrip voor, had graag samen auto gekocht en zo veel goedkoper+beter Aussie willen "doen". Gepind 400000Rp, misschien laatste mogelijkheid op die eilandjes. Langs de weg bij locals gegeten. Hele avond gelezen in L.P.Australie. Ik weet nog steeds niet wat ik moet doen, zou graag verder samen reizen, maar ik vind Darwin echt een veel logischere optie, in de winter naar 't zuiden te gaan, vind ik niks, kouder, minder werk. Eigenlijk kan hij kapotvallen, maar op de een of andere manier, blijft er bij mij de gedachte van samenreizen=goedkoper, gezelliger, meer zien, maar ja, ik ga hem niet achterna lopen, ben echt diep teleurgesteld, ik dacht toch dat dit vantevoren duidelijk was afgesproken. Door deze stomme, onlogische keuze van hem, beïnvloedt hij voor een behoorlijk groot deel mijn (of onze?) wereldreis, zonder dat daar aanleiding toe is??????

25-04-1997, Ubud, vrijdag

Busticket Gili Air 23500Rp, Becak Firedance ticket 7000, mc 14000. Naar Elephant Cave/temple geweest, de grot was niks, het complex had wel iets. Vulkaan+ Lake Batur zijn schitterend, prachtige kleuren. Niet betaald voor enkele dingen, gewoon doorgereden; entrees+parkeergelden...... TIDAK!! Bali is zondermeer een pracht van een eiland, knalgroen, ieder dorp heeft 3 tempels, alleen valt er nergens eer te behalen voor ons, alles kent hier massatoerisme. Belachelijk veel straathonden overal op Bali. In Ubud blaffen die kutbeesten de hele nacht en om 04.00 komen daar de locale hanen nog eens bij! Helemaal noorden, Singaraya gereden, in 1906 werd Bali vanaf hier bestormt. Helemaal teruggereden, gelukkig geen problemen gehad met motor en/of ongelukken. Om 18.30 terug. Douchen en naar de avondvoorstelling gelopen, 2km. De Becak Firedance is de bekendste dans op Java, alleen door het massatoerisme wordt het een toneelspel, helaas. En dan het andere niews van vandaag, Len heeft een helder moment gekend en toch ingezien dat Timor-Darwin de beste keuze is?!?! Rare wending, ik gister al naar huis gebeld dat we alleen verder reizen, paniek in Heytse/Kelpen denk ik. Volgens Len is ook Padi kaartje thuis aangekomen. Morgen Lombok. De baardgroei bij mij is in Z.O.Azie sneller als thuis. Ondanks het cultuurverschil, Java moslim, Bali hindoe, zijn ook hier de mensen over het algemeen dikker dan elders. 'T lijkt alsf ze hier niks anders doen dan ceremoniën en parades en weet ik veel wat nog houden, leuke bezigheid. Af en toe moeten uitkijken voor apen!

26-04-1997, Mataram, Lombok, zaterdag

08.00 bus Padang Bai, 10.30 veerboot Lombok, aldaar 1½ uur moeten wachten alvorens aan te kunnen leggen, want kapitein vertrekkend schip was nog niet gearriveerd, hierdoor komen we vandaag niet meer op Gili. "Toevallig" heeft de baas van onze bustrip een hotel! 10000Rp incl ontbijt. Nog eens een keer rendang gegeten en nog eens een keer whiskey gedronken, erg lang geleden, 23.00 slapen.

27-04-1997, Gili Air, zondag

08.00 na ontbijtje met busje naar Ferry, 10.00 naar Gili Air. Ibu 10000Rp thee/koffie/ontbijt incl. Snorkel gehuurd 2500RX Prachtig koraal hier, erg helder, toch iets buitengewoon prachtigs die onderwaterwereld, 15 meter de zee in lopen en je staat tussen de visjes! Vroeg donker, weinig loos 's avonds, geen licht. Tijdens eten nog bezoek gekregen van hert, ook nog kettingkje met gecko gekocht 2000Rp.

28-04-1997, Gili Trawangan, maandag

Pannekoek+fruitsalade. We hebben meer zin om naar het iets verderop gelegen "party" Trawangan te gaan, helaas is de boot al weg. Rond middag krijgen we een lift van een duitser, die een lokale boot heeft gecharterd, 1000Rp p.p. naar Bangsal, Lombok, vanaf daar voor 1600Rp p.p. naar Gili Trawangan, duurt langer, maar goedkoper. Dit eiland heeft wel 24 uur stroom. Raar feit is, dat er overal zoutwater uit de kraan c.q. douche komt?! 10000Rp incl ontbijt+thee. 'T regent, donderd een beetje 's middags. Moet eigenlijk nog wat kleren hebben voor Aussie, hier veel goedkoper, maar overal staat er wel Lombok of Bali op geschreven en die batik dingen hoef ik al helemaal niet. Bij Len gaat een dingetje kapot aan backpack, zit er een kerel tegenover hem die exact datzelfde dingetje als reserve bij zich heeft en dat aan Len geeft! Ik loop al tijden te zoeken naar enkele schakeltjes, maar nergens te vinden! Naar Evita gekeken, 't verhaal is wel interessant, maar als musical niet. Iedere dag is het hier ergens anders te doen, vanavond Beach Party, in Low Season wil dat wienig zeggen, whiskeytje gedronken en op 't einde draaiden ze de eerste van de Hip!?!? Een rare constatering is het feit dat iedereen in Europa denkt dat veel vrijgezellen naar Indonesië komen voor de vrouwtjes, helaas zijn de vrouwtjes erg gelovig en wordt dat een moeilijke zaak! Het rare komt nu: de lokale, vooral langharige, jongens hoeven maar te knippen met de vingers en de blanke vrouwtjes lopen met hun weg, letterlijk, echt onvoorstelbaar, iets totaal nieuws voor ons, we snappen er allebei niks van.

29-04-1997, Gili Trawangan, dinsdag

Pannekoek+fruit alweer. Gesnorkeld, echt nog mooier als voorheen, perfect zicht, prachtige visjes overal om je heen, alleen doet de stroom het niet=niet scheren=water in masker=kut. Film From Dusk Till Dawn, best ruig, toffe filmmuziek, Tarantino. Nu even rusten, vanavond film Ransom:"film van het jaar"?! Nee, niet de film van het jaar! Wat geslapen, weinig zin om uit te gaan, toch even geweest. Leuk dat er geen auto's hier zijn,ook raar is het dat ik nog geen hond ben tegengekomen, wel des te meer katten, paar geiten+koeien. Kaas sandwich met aardappelschijfjes gehad.

30-04-1997, Gili Trawangan, woensdag, koninginnedag?!

Uitgeslapen, tussendoor ontbijt gehad. 's Middags gelezen+ Natural Born Killers gezien. Wat geslapen, Len wel gesnorkeld met fotoapparaatje. Vanavond weer soort beachparty. Samen een liter whiskey gedeeld, lang geleden zoveel alcohol, best goed geamuseerd, 04.00 terug.

01-05-1997, Gili Trawangan, donderdag, dag van de arbeid

Klein katertje, ontbijtje tussendoor gevat, gaan snorkellen, beetje ziek als ik onderwater ga, boven water niet. Schrok me kapot toen opeens een haaitje voor me opdook, was maar klein, maar toch! Morgen verder naar Sumbawa, waarschijnlijk toch de komende dagen ergens het ticket voor Darwin boeken, voor de zekerheid. Raar dat je zo vaak van gedachte veranderd, iedere dag heb je wel weer iets gezien of gehoord waardoor je mening ten aanzien van iets totaal veranderd, best moeilijk te begrijpen soms. Vanavond Sleepers+Nutty Professor kijken, daarna "party" in Nirwana restaurant, maar daar stel ik me weinig van voor en die fles whiskey van gisteren (10000Rp merk MacDonald) zal nog wel werken dan. Sleepers gezien, wel redelijk, Nutty Pr. onnozel, maar gaan slapen.

02-05-1997, Bus, Ferry en Station Sape, vrijdag

Ontbijt. Bij "haven" wachten tot er voldoende personen zijn om naar Lombok terug te gaan, 1600Rp, paard+wagen 500Rp, bemo 1500Rp luxebus incl eten 20000Rp naar Bima, Sumbawa. 's Nachts om 01.00 daar aangekomen, daarna "special price!" bus 2500Rp naar Sape Ferry Station, onderweg nog van bus moeten veranderen door kapotte versnellingsbak. Een Zweed is bij ons, al 4 jaar aan 't reizen, pas 23 jaar, divemaster op Ko Tao, oost+west kust Usa gedaan, spreekt vloeiend Thais, aardige gast, wel eens verzekering opgelicht! Ned-San Marino 6-0!

03-05-1997, Labuhanbajo, Flores, zaterdag

03.00 Sape, op tafel geslapen op station, 05.00 moest ik eraf want er moesten daar zonodig mensen eten! Kaartje 11500Rp, vertrek 08.00 ongeveer. Zweedse Maria, van kerstmis+Kanchanaburi is raar genoeg ook hier, na Down Under te zijn geweest! Rond 17.00 op Flores. Labuhanbajo is vissersdorpje, redelijk toeristisch, 6000Rp+ontbijt!

04-05-1997, Labuhanbajo, zondag

Volgens enkelen komt Tyson-Holyfield om 10.00 op tv, vanaf 10.00 voor tv gezeten tot na de middag MTV gekeken, blijkt de partij uitgesteld te zijn! The Rock gekeken bij Borobudur restaurant+ bar slecht australisch voetbal gezien.

05-05-1997, Labuhanbajo, maandag, bevrijdingsdag

06.00 ontbijt, 07.00 met kano-tje naar groter bootje met 6 pers. Waaronder 3 maastrichtenaren, naar Rinca komodo island, 10000Rp, goedkoop. Aangekomen, kleine pier, waar zo'n beest ons rustig ligt op te wachten, best wel spannend gevoel, wat een beest! Entree+gids 4000incl verzekering, je weet maar nooit! Prachtig natuurlijk, beschermd eiland, de varanen zijn soms moeilijk te ontdekken, je schrikt je een ongeluk als je plotseling weer zo'n kanjer van 2-3 meter ziet liggen. Verder uitkijken voor slangen e.d. Ook veel apen+waterbuffels lopen hier rond. Spannend, een eiland waar je dus echt tussen het wild loopt, uitkijken geblazen, net een dierentuin zonder kooien en hekken, schitterend. Op terugweg nog even gesnorkeld. 2½ uur L'baja-Rinca. Rond 16.00 terug, beetje gegeten, dutje gedaan, morgen 06.30 bus Bajawa, +10.00, 10000Rp.

06-05-1997,Bajawa, dinsdag

06.00 ontbijt, 06.30 busje, eerst uur rondgereden in dit kleine dorpje om meer mensen in de bus te krijgen, gelukkig plaats zat. Via Ruteng door groener dan groene omgeving (...pen op..) rond 18.30 pas in Bajawa aangekomen, Sunflower Guesthouse 8000Rp+ontbijt en weer veel nederlanders hier. Zware rit, vooral in het begin, 't schoot niet echt op, flink liggen ergeren. Er zijn van die dagen dat je niet veel kunt "hebben", zoals vandaag dus! Er gaan veel dingen door je hoofd m.b.t. Australië. Zie d'r van de ene kant wel tegenop, kan wel een break gebruiken, gedacht om terug te gaan naar huis tot september of zo, kwa geld maakt dat niks uit, dat verdien ik thuis er dan wel weer bij, alleen m'n principes laten dat niet toe, 't zou misschien wel beter zijn om zo van voor af aan te beginnen in Aussie, nu hoop ik eigenlijk dat direkt werken in Aussie datzelfde effect zal geven. Zaterdag hopelijk ferry in Ende, dan week in Kupang blijven, evengoed boten uitchecken naar Darwin, maar ik heb de laatste tijd een beetje een hekel gekregen aan bootje varen, dat schiet niet op. Alles gaat een beetje moeizamer nu, na bijna 8 maanden is dit volgens mij ook helemaal niet zo gek. We zien wel, 't zal wel goed komen en zo niet, dan niet! Morgen hier rondom wat in dorpjes rondlopen.

07-05-1997, Bajawa, woensdag

Bemo naar Bena 1000Rp, nog moeten uitstappen omdat bemo voor ziekenwagen nodig was! Rond 10.00 in Bena, 19km zuidelijk, aan voet van een vulkaan, eigenlijk 't eerste echte traditionele dorpje in Indonesië wat we op ons zelf bezoeken en even blijven. Schitterende houten huizen met stro-daken en poppetjes op dak voor bijgeloof, ook toevallig politieke campagne van partij 2, geel. Af en toe opgeluisterd door lokaal orkestje, lokatie prachtig, ook de toespraken waren "net echt", maar ja, deze mensen zijn vrij primitief, eigenlijk niet capabel om een reële mening te hebben en zeker niet om te stemmen?! ±2 uur op bemo gewacht voor terugweg, toch redelijk goedkoop gedaan vandaag in vergelijking met een tour. Wel moest je entree 1000Rp betalen voor dit dorpje! Op markt gegeten in Bajawa, zag er wel gezellig uit, veel mensen aan de drank, waar ze dat van betalen is een ? 2 Polen zijn ook hier, zeer interessante verhalen over hun reizen in oost-blok en dergelijke, ook over hun situatie in Polen, vroeger en nu, v.b. veel liegen door regering: Tsjernobyl ramp te wijten aan west-europa e.d.. Morgen 06.30 Moni, naar Keli Mutu 3 kleuren meer, 9000Rp. Tijdens campagne vanmiddag lag er ook weer ergens een hond aan het spit. Belachelijk veel straathonden alweer.

08-05-1997, Moni, donderdag

07.00 bus, 9000Rp, 's middags daar, voor 3500Rp buffet lunch gehad, iets duurder als normaal, maar die kans krijgen we nooit meer, viel iets tegen. 's Avonds niks te doen, iedereen vroeg op bed om naar zonsopgang Keli Mutu te gaan. Nog steeds word ik een beetje misselijk als we zo'n slingerbergpas opgaan, waarom in mij een? Bij een hot spring gedoucht, sinds lange, lange tijd warm water, daarna onder waterval gestaan, erg aangenaam

09-05-1997, Ende, vrijdag

04.00 truck Keli Mutu, bij registratie geen ticket, dus niet betaald. 3 Kleuren kratermeer, waarvan er maar 1 mooie kleur heeft, na sunrise gaat iedereen weer weg zoals gebruikelijk daarna werden de kleuren veel mooier. Door struiken en bossen terug naar Moni, diverse kleine dorpjes gepasseerd, erg stijl, misschien wel 10km bergaf gerend, overal pijn. Groepje kinderen foto van ons laten maken, 1 kind zij dat z'n naam "hercules" was, "fysiek" en "Tyson" konden we ook verstaan. Daarna ontbijt gehad en uitgecheckt, ±3,5 uur gewacht op een bus naar Ende 2500Rp, niet betaald! Behoorlijk misselijk. Bemo naar Losmen Ikhlas 500Rp kamer 6000Rp-ontbijt, erg goed guesthouse, direkt in slaap gevallen, wakker om 00.30, niks meer te eten helaas. Volgens de weegschaal hier, weeg ik 77 kilo, wat ik mij moeilijk kan voorstellen, dat zou betekenen 10 kilo minder als toen we begonnen?!?!?!

10-05-1997, ferry Flores-Timor, zaterdag

Rond 07.00 weer wakker, hele nacht geschraveld in bed, slecht draan. Omelette, toast, ice tea, sprite gegeten, daarna paracetamol en weer paar uurtjes gaan liggen. Straks naar haven, hier weet men gek genoeg niet hoe laat de ferry gaat verdomme. Om 12.00 op ferry, 17500Rp. Er zou geen eten+drinken zijn, dus voorraadje gekocht, blijkt toch genoeg te krijgen! Misselijk, hele lichaam voelt ziek aan. Om 13.30 vertrek. Proberen te slapen, moeilijk, niet comfortabel op plastic stoeltjes, iedereen ligt overal. Klaus Meine kon mij absoluut niet inspireren door de luidsprekers, wel de walvis + paar dolfijntjes!

11-05-1997, Kupang, Timor, zondag

Hele nacht liggen (zitten) te draaien. Om 06.00, na 18 uur op ferry, 6 meer als verwacht, komen we aan. Op zich is het beter om later aan te komen, dus dat maakte ons niks uit. De bemo wist losmen L'Avalon niet te vinden, erg frustrerend als je ziek bent en zo lang op die boot hebt gezeten. 08.15 in losmen, 4000Rp in dormitory. Eten+drinken smaakt mij absoluut niet, bepaalde slijm in mijn nek, die ik niet wegkrijg. De vlucht op de 21ste komt 1 dag na visa verstrijking, dwz 25000Rp boete! Dus waarschijnlijk al zaterdag naar Darwin. Wat op bed gelegen, niks smaakt me. Ook hier weer belachelijk veel honden. Nog naar huis gebeld, voor 't eerst sinds tijden pap aan de lijn. Roda-H'veen 4-2 bekerwinnaar!! De eigenaar hier heeft al in meer dan 50 Indo films gespeeld!

12-05-1997, Kupang, maandag

Niet kunnen slapen, kut honden, kut vertilator. Een vette pannekoek als ontbijt viel ook tegen. Ogen doen pijn. 3x zonnesteek binnen 1 jaar misschien toch iets te veel van het goeie. Met mastercard $180 ticket Darwin 21-05 gekocht. Eerst bij immigratiekantoor gecheckt of het problemen zou opleveren bij douane als we visum 1 dag overschrijden, nee dus. Hoor net dat er in en rond Darwin zich zo'n 20.000 backpackers bevinden?!?! Brief Dings geschreven+lijst alle bezochte plaatsen. Slecht gegeten, erg vroeg naar bed, kapot moe.

13-05-1997, Soe, dinsdag

De bemo's hebben een geluidsinstallatie daar wordt je bang van, ze zetten de muziek nog veel harder dan dat de boxen aankun wat een belachelijk, vooral bas, geluid geeft. Een half uur zo'n bemo kost je al dat geduld dat je normaal op een hele dag verbruikt! Raar feit in Aussie: de seizoenen zijn nog niet zolang geleden 2 maanden teruggezet door de weersveranderingen, schuld hieraan is europa; smog, ozon-gat boven Tasmanie;als je daar met lange mouwen rondloopt, verbrand je nog, zo erg is het daar. Vanmorgen 10.00 bus, met bovenop een bankstel, 4000Rp naar Soe. 12.30 daar. Eerst postkantoor brief posten. Als me iemand vraagt wat pap doet, antwoord ik maar met "administratie kantor pos", dat snappen ze sneller als kraanmachinist! Losmen Anda is een aangename verassing, 5500Rp p.p.. Eigenaar 3 jaar in Ned gewoond, nog met boot naar Ned gekomen ±1952, spreekt heel netjes, keurig, belachelijk goed Nederlands, ook Japans, Engels, Duits en Frans is hij machtig, alsmede de gitaar. Al 20 jaar gepensioeneer in die tijd rondom en binnenshuis geknutseld, achterom 2 oorlogsschepen nagebouwd met kamers daarbinnen en nog veel te gekke dingen. Truitje gekocht voor 8000Rp, beetje krap. We kunnen nog een weekje van onze gestroomlijnde lichamen genieten, Down Under gaat alles weer naar de kloten. Geen honger en ook geen zin om te eten, toch mie goreng gegeten met flink wat thee, veel te veel, en 't smaakt me nog steeds niet. Vanmorgen keelpijn. Ogen ook nog knalrood, voor 't eerst komen we een Joegoslavische backpacker tegen uit Slovenie.

14-05-1997, Dili, oost-Timor, woensdag

Beetje laat naar busterminal, 10.15, 5000Rp tot Atumbua, 14.30 daar wachten tot 15.00 voor bus Dili, 5000Rp, aangekomen 18.00. Met oude bus naar centrum. Zoals verwacht alles duur+vol. Ongevraagd werden we ge-escorteerd door iemand die een beetje engels sprak, tot ons geluk belandden we bij het Rode Kruis, waar we voor 6500Rp een kamer mogen betrekken, met balkom, tis erg benauwd, geen fan, maar alla. Rondgeschopped voor mik er vis, alleen niet goed gekeken op verpakking: tomato&chili auce! Timor is veel ruiger kwa landschap dan de rest van Indonesië beetje Australisch soms. Ik vind het in ieder geval een van mooiste eilanden. Timor is ± evengroot als Nederland. De lenzen maar weer uitgeflikkerd. Veel blikjes gedronken vandaag, 't smaakt weer! Stomme eikel dat ik weer ben, ben ik m'n Beerlao t-shirt in Kupang vergeten! Hopelijk ligt het er volgende week nog?

15-05-1997, Dili, donderdag

Krijgen zelfs thee+broodje op de kamer gebracht! Wat rondgelopen. Laten scheren, hele gezicht open! Had heel veel puistjes?? In het landelijk voetbalmagazine "Bola" staat stukje over Roda bekerfinale, toch maar gekocht. Bij bioscoopkantine mie gore babi gegeten, jawel, varkensvlees sinds eeuwen, helaas veel lever, bah!

16-05-1997, Dili, vrijdag

Gevraagd of ze hier m'n hypotitus A medicijn wilden injecteren, maar daar was men niet toe geautoriseerd, helaas. Rondgewandeld, bij tourist office kaartje gehaald. Het 32 meter hoge Christus beeld is helaas 5km lopen, weinig puf voor. Ik ga morgen terug naar Kupang denk ik. Erg benauwd op kamer, daardoor deur open, daarom veel muggen, daarom weinig nachtrust.

17-05-1997, Kupang, zaterdag

Om 06.00 bus naar terminal, alwaar ik geacht wordt te kiezen voor een busmaatschappij? 5000Rp tot Atambua, alwaar ik 2 uur moet wachten bij de agent van de door mij gekozen bus, omdat de bus lang niet vol is, dus wel veel plaats gelukkig. 10000Rp naar Kupang, onderweg worden er mensen thuis afgezet, midden in bos. Hele dag niks gegeten, paar koekjes, mentos, water en gelukkig ook weer eens meloen. Rond 19.15 op terminal Kupang, waar ik weer belegerd wordt door "charter Sir, special price Sir, Misses!". Gelukkig bemo gevonden voor 400Rp, maar van de 1000Rp die ik geef zie ik niks terug. Blij kom ik rond 20.00 bij L'Avalon aan, direkt gaan slapen. T-shirt hebben ze blijkbaar niet kunnen vinden, kutzooi.

18-05-1997, Kupang, zondag (pinkpop)

Wat muziek geluisterd. Naar huis gebeld.

19-05-1997, Kupang, maandag (pinkpop)

Wat rondgewandeld. Ik weet waar m'n Beerlao T-shirt is, maar de vrouw die 't heeft woont hier ver vandaan, godnondedju. Andere lenzen ingedaan, Len komt 's middags van Maubisse en Atambua terug, kamer in Dili was toch 6500 p.p. en niet per kamer helaas, hij had zich wel moeten melden bij douane. Even bij Teddy's Bar geweest, veel te duur voor ons.

20-05-1997, Kupang, dinsdag

Laatste dag, nummer 60 in Indonesie, morgen dan eindelijk down under, ben erg benieuwd. Voor maar liefst 30000Rp inkopen gedaan, 2 pennen, 1 blouse, 2 t-shirts voor f24,-. Mooie pen he!