Back Home - Reisverslag uit Heythuysen, Nederland van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Back Home - Reisverslag uit Heythuysen, Nederland van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Back Home

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

09 Juni 1998 | Nederland, Heythuysen

09-06-1998, Heythuysen, dinsdag

Rond 05.30 in Breda. M'n laatste geld, 5 pond + 1 dollar gewisseld en een trein Roermond gepakt voor f28, belachelijk duur. Rond 10.00 in Roermond aangekomen. Naar huis gebeld met de vraag of ik een kamer kon reserveren! Paniek op Belenbroeklaan 2. Even door de stad gelopen en naar de bus gegaan, alwaar Pietje van de Herkenbosch de eerste bekende was die me begroette, gevolgd door Bas Peute en Piske. In Baexem uitgestapt en naar Heytse gelopen. O ja, ook nog bij Arbeidsburo geweest met m'n hele hebbe & houwe, want dat gezeik begint nu dus weer; terug in 't land met de regeltjes! 'T is wel stil thuis zonder Pascha! Voor de rest zal alles wel zo ongeveer 't zelfde zijn.

Zo, dat was het dan van onze verslaggever in het buitenland.

Back home!



**********
einde dagboek 6
**********



CHINEES
-------

thank you shi shi ni
hello ni hao
how much money to shouw tjen
train goh shuh
number li
hotel duqua
bus gonggong tchichuh
taxi tsututjuh
you're welcome bukatsji
goodbye tsaitjen
please tjioh
beer piedjo
noodles mien kow
expensive/cheap kwi/pjeji
I am / you wo shi / ni
I'm sorry djoebutsi
yes (I have) joow
no (don't have) mei joow
don't want boe jouw
I want wo jouw
it doesn't matter mei shi
noord,oost,zuid,west bei, dong, nan, xi
road / mountain lu / shan
time? Ji dianle
today/tomorrow jintian/mingtian
here/there jiga/naga

0 lin
1 i
2 ar
3 sen
4 suh
5 woe
6 liw
7 tsjie
8 ba
9 jioh
10 sjuh


















---------------------------------
VIETNAMEES
----------

hello chao
thank you cam on
I wanna go to toi muon ai
bus/train xe buyt/xe lua
busstation ben xe
trainstation ga xe lua
yes/no vang/khong
I don't understand toi khong hieu
how much? (cai nai gia) bao nhieu
expensive/cheap dat tien/ re tien
doctor bac si
I'm sick toi bi benh
cheap hotel khach san re tien
beef/chicken/fish thit bo/ thit ga/ ca
shrimp tom
boiled water nuoc soi
coffee ca phe
beer bia
sugar duong
mineral water nuoc suoi
fish sauce nuoc mam
noodle soup pho

1 mot
2 hai
3 ba
4 bon
5 nam
6 sau
7 bay
8 tam
9 chin
10 muoi
11 muoi mot
20 hai muoi
100 mot tram
1000 mot nghin

















----------------------------

LAOS
----

how much laga thao dai
how are you sabaidii baw
I'm fine koi sabaodi
thank you(very much) khawp jai (lai lai)
my name is koi sen
student koi pen naksuksa
I don't understand koi bow khaojai
where is... yuu sai
busstation lotmeh pajam thaang
post office pai sanii
expensive thoek
no problem bo pen jang
tellen is idem Thais



THAIS
-----

helaas is mijn spiekbriefje met de Thaise woordenlijst
spoorloos.




--------------------

RUSSISCH
--------

Alstublieft, tot uw dienst pazjelste
Dank u spassiba
ja/nee da/njet
neem me niet kwalijk, sorry izwinitje
hoeveel kost het skol'ka eta boedjit
ik begrijp het niet ja nie paniemajo
tot ziens da zwiedanja
links/rechts naleva/naprava
ik ben ziek ja boljin
politie mielietsyja
proost! zasdrovje
groot/klein bolshoi/malien
borsj nationale soep
bliny pannekoek
zavtrak ontbijt
dobre oetre/notsje goedemorgen/nacht
aquarium, maximum, minimum, allen idem!
wagonrestaurant, broek, stoel allen idem!

0 nol
1 adjen
2 dwa
3 trie
4 tsjityri
5 pjat
6 sjest
7 sjem
8 wosiem
9 djeviet
10 djesit
50 pieddje sjat
25 dwatsat pjat
100 sto
1000 tysitsja


















--------------------------------
INDONESISCH
-----------

goodbye (ik ga) selamat tinggal
goodbye (andere gaat) selamat jalan
wandelen jalan jalan
pas op!! + gevaarlijk hati hati !! + awas
how much berapa (harga)
when/where is bila / di mana
GPO peja bat pos (kantor pos)
I don't understand saya tidak mengerti
this/that ini/itu
nee/ja tidak/ja
don't have tidak ada
expensive mahal
good/no good bagus/ tidak bagus
sugar/salt gula/garam
you're welcome kum bali/ samma samma
thank you (very much) terima kasih (banyak) of makasih
good morning/night selamat pagi/malam
sorry ma-aaf
excuse me permisi
please (help) tolong
please (permission) silakan
menu dafter makan
bill bon
ongeveer kira kira
how are you/I'm fine apa khabar/ khabar baik
hostel losmen
mandi badkamer
left/right kiri/kanan
train kereta api
hoeveel uur berapa jam
tijd jam berapa
I love you! Saya chintha kamu!
zoet meisje wanita manis
mens aap oerang oetang
ster/zon bintang/ mata hari = oog van de dag
school/leraar secolah/ guru
huisje warung
parkeerplaats lokasi parkir
aambeien, informatie, televisie allen idem!

1 satu
2 dua
3 tiga
4 empat
5 lima
6 enam
7 tujuh
8 lapan
9 sembilan
10 sepuluh
100 seratus
1000 seribu



------------------------------

NAWOORDJE:
----------



Zo, dat was het dan voor nu. De meeste dingen die ik meegemaakt heb in deze periode zijn in dit dagboek verwerkt, alleen de dingen voor "boven de 18" heb ik weggelaten, anders gaat morgen iedereen op wereldreis!!!


Het was voor mij een droom die uit is gekomen, een droom die ik zonder de ruggesteun van pap en mam veel moeilijker had kunnen verwezenlijken.

Er wordt mij vaak gevraagd: " Wil je niet nog eens weggaan?".
Natuurlijk wil ik dat, maar daar komt veel en veel meer bij kijken dan de meesten zich kunnen voorstellen. Het geld is dan nog het minst grote probleem. Het gaat dan niet alleen om de fysieke energie, maar meer om de mentale energie en veerkracht die je nodig hebt om je steeds maar te verplaatsen naar andere gebieden en vooral in andere culturen. Als je "tussen de oren" niet sterk genoeg bent, krijg je het gegarandeerd erg moeilijk. Ik ben eerlijk om te zeggen dat 21 maanden misschien wel iets te veel van het goede geweest is. Ik hink vaak op 2 gedachtes. Of ik had nooit terug moeten komen, of ik had nooit weg moeten gaan. Maar daar zal ik dus nooit achterkomen. Ook ben ik realistisch genoeg om te zien dat ik hoogstwaarschijnlijk de mooiste tijd van m'n leven al achter me heb, en dat is iets waar ik het soms wel moeilijk mee heb. De meeste dingen die ik vanaf nu zal meemaken, zullen hoogstwaarschijnlijk minder zijn dan de dingen die ik al meegemaakt heb.

In mijn ogen is het observeren van mensen, culturen en gebieden het mooiste wat er bestaat. Dat doe ik hier in feite ook, maar die plaatjes die ik er in m'n hoofd bij heb gekregen door deze geweldige en goed verlopen wereldreis, zullen als een rode draad door de rest van m'n leven lopen, en daar is Dennis erg trots op!!!!








around the world in 90 weeks

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Heythuysen

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

06 Juli 2023

Indonesie

03 Juli 2022

Zwitserland

02 Oktober 2021

Valencia

02 Oktober 2021

Lille

18 September 2020

Ameland
Dennis
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 599
Totaal aantal bezoekers 200962

Voorgaande reizen:

11 December 2006 - 14 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: