Bangkok - Noord Thainland - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Bangkok - Noord Thainland - Reisverslag uit Bangkok, Thailand van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Bangkok - Noord Thainland

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

08 Januari 1997 | Thailand, Bangkok

8-1-1997, Bangkok, woensdag

05.30 wakker. Taxi airport, vlucht vj 035, vliegtuig Royal Airlines Cambodia 'Anchor Wat'. om 07.45, maar vertrekt om 08.00, volgens franse capitein 5 minuten voor op schema?! Lekker eten, curry broodje,mmmm! 08.50 geland. Taxi Khao San Road 4 personen 280 bath= 11 dollar. 25 bath=1$ en 14 bath=1 gulden. Uitgestapt voor Lek Guesthouse, double voor 140 bath. Dure buurt voor eten en drinken, allemaal 'ruigere' toeristen op eerste gezicht, richting GPO gelopen, heel eind weg, gebeld ±25 minuten, 11 stedentocht, Barry Vossen, Studieschuld afgelost, etc. Milkshake bij MacD,mmm! Rabobank gezocht, 15.50 daar, eigenlijk gesloten, maar toch snel en eenvoudig creditcard+ europas gekregen, alleen nog geen travelcheques! Len naar vliegveld met bus om Marcel Tinnemans te zoeken, te duur voor mij, dat geld heb ik helaas niet meer oppe tes. Over PatPong gelopen, lange lange lange weg terug, toch gevonden, loop gelijk David+Micke tegen het lijf+Michael uit Frisco die we in China al gezien hadden. Visa Laos 55$ voor 14 dagen, belachelijk veel. Bkk doet beetje aan HongKong denken, alleen beetje meer relaxte sfeer, eerste indruk bevalt me wel. Zo, Marcel is gelukkig ook hier, locale bus vliegveld maar twintig bath! kut! Post gelezen, erg tof allemaal, maar ja hij kan ook weer alles mee terug nemen want ik ga dat niet mee slepen. Len+Marcel zijn nu samen pilsje aan 't vatten, laat ze maar bijkletsen zou ik zeggen, en dat zeg ik dus ook. Marcel ligt op matras in onze kamer.

9-1-1997, Bangkok, donderdag

09.00 begint Len weer te fluiten en maakt zo Marcel en mij wakker, dank je wel. Richting Sathon Road gelopen weer naar bank+embassies. Moeilijk om met mastercard travelcheques te krijgen, lukt me alleen bij Bangkok Bank, pinnen onmogelijk, even bij Jopke langs geweest, maar hij wist ook n iks meer te vertellen. Weer helemaal teruggelopen na vanmorgen met Tuk Tuk daarnaartoe te zijn gegaan. Laos embassie onvindbaar, niet zo gek want ze zijn verhuisd, godnondedju. Lekkere stad om rond te lopen, machtig groot, maar niet al te hectisch, echt tof. Na lang denken toch maar walkman gekocht, Len ook, dus deal gemaakt, goedkope knommel+oorplugs+2 batterijen ieder 45 gulden, ook 5 cass gekocht!! 5 was voordeliger, Weezer, Pusa,Lemnonheads,Waits,Cohen, dat werd tijd ook, dat had ik nodig, heb nu 21.00 keihard Weezer opstaan, he he! Op 8ste etage van new world department food store gegeten, goedkoop, hele afdeling food stalls, zag er erg goed uit, mooi uitzicht over oud Bangkok en zo, tevreden vandaag. Nog gedacht om Thaise massage (sexloos!) en/of rastakapsel te proberen, maar dat heb ik nog maar niet gedaan! Tof dat Marcel paar dagen hier is, alleen hij heeft natuurlijk meer geld te spenderen en dat doet hij ook en daar geef ik hem groot gelijk in, maar ik moet soms passen, daar heeft hij trouwens geen enkele probelemen mee.

10-1-1997, Bangkok, vrijdag

Bewogen, dure, veelzijdige dag vandaag in het verre hete Bangkok. Na ontbijt met Len+Marcel gesightseeingd, 't was tuk tuk dag, dwz als chauffeur ons bepaalde sights laat zien, krijgt hij benzine coupons van het government, dus een uur of zo voor 5 bath ieder. Vanaf golden mountain temple over Bkk kunnen kijken, 't blijft een aparte stad voor zo'n metropool, meer verschillende bouwstijlen, meer cultuur zichtbaar. Palace is ontzettend groot en mooi om te zien van buiten de omheining, want entree was 5$ en met shorts geen binnenkomen aan. Over universiteit gelopen, in aanbevolen restaurant veel te duur gegeten alweer. Longsleeve Jim Morrison gekocht 6$. Paar flessen whiskey op ons dakterras genuttigd met L, Mar, Mi,Da, ik, en Ricke en Maria die we van Saigon kennen. Ook een Ned koppel hier dat we van Xian kennen! Met tuk tuk naar Lumpini park gegaan Thai boxing kijken, 9$ entree, schitterend als je binnenkomt in zo'n echte arena, weddenschappen e.d. Leuke sfeer en het Muay Thai zelf is ook heftig. Daarna richting Patpong naar GoGo bar, uitgestapt bij MacD waar een olifant kunstjes deed, zoals mondharmonica spelen, ik had nog nooit met een olifant gekuitj ! Politie hadden Marcel bijna van motor afgeslagen, droeg geen helm. GoGo bar begon saai, erg saai, maar de neuk-act op het einde maakte dat goed, dat is toch wat je van Patpong gehoord hebt. Micke gaat daarna nog behoorlijk door z'n enkel, maar krijgt wel gratis cola! Wij moesten ieder 1 consumptie nuttigen, 3$ voor Singha fles bier. Op Khao San nog met Marcel z'n laatste fles bier gedronken, om een uur of 4-5 naar hotel, na nog wat eettentjes af te zijn gegaan. Kon niet binnen op kamer, op matras op gang geslapen! Veel gespendeerd laatste dagen, maar ja, Marcel is hier, en we hebben belachelijk veel gezien, alle noodzakelijke sights bezocht, wel zeer leuke tijd tot nog toe in Bkk, veel anders en interessanter als verwacht en de walkman veranderd ook het een en ander.

11-1-1997, Bkk, zaterdag

Om 10.00 kan ik m'n kamer weer op. Nu is het 16.15 en lig nog op bed met de radio aan, want batteryen zijn bijna op, cass dus slecht geluid. Ben 1 van m'n 3 George Michael pennen kwijt! De cass die nat waren geworden tijdens Anchor Wat terugboottocht doen het weer, zelfs Ten Years After, die alleen kant B nog goed had, doet het nu beter. Micke heeft behoorlijk dikke enkel. L+Mar zijn shoppen, hun laatste gezamenlijke bezigheden de komende maanden, ook voor Mi+Da zijn dit hun laatste dagen of misschien wel dag samen, dus ik hou me d'r buiten vandaag. David heeft hospitals afgelopen voor kruk, noodzakelijk, want Micke reisd alleen verder en kan voorlopig eigenlijk niet lopen, 1 kruk $16! Heb alles bijelkaar gezocht wat Marcel mee moet nemen, althans als het in z'n backpack past? Wel moeilijk om vandaag Marcel en waarschijnlijk Micke voor het laatst te zien voorlopig, maar we moeten echt onze trip voortzetten, we hebben inmiddels wel in de gaten, dat we toch wel met iets geweldigs bezig zijn, die realisatie kwam eigenlijk pas een paar dagen geleden, waarom nu pas weet ik ook niet. De fotorolletjes zijn 1$ duurder dan Vietnam/Cambodia. Heb in supermarkt 2 mik, 2 yovol, 1 mars, 1 snicker gekocht als ontbijt+lunch voor Manke Micke en mij, gezellig op bed opgegeten, relaxed. Ook Travelcheque moeten wisselen alweer, echt tijd om weg te gaan, je geeft veel te veel uit hier, maar alle 'investeringen' hier zijn perfect bevallen. Om 20.00 afscheid genomen van Marcel, helaas, echt fantastisch dat we hem getroffen hebben hier, ideaal voor ons, films zijn morgen thuis+enkele kleren, geeft goed gevoel. Cass Hoodoo Gurus kon ik niet laten liggen! Voetbal Villa-Newcastle 2-2 gezien, eerste in al die tijd! Laatste fles bier met Micke gedronken! Heftig dagje vandaag. Relaxed, maar toch veel nuttige dingen gedaan. Morgenvroeg afscheidsontbijt, 10.00 busje Kanchanaburi, River Kwai, 4$. Ik heb echt weer zin on te reizen, dat had ik de laatste weken minder, maar nu is een hoofdstuk goed afgesloten en nu weer op bijna nul beginnen.

12-1-1997, Kanchanaburi, zondag

Om 09.00 op, laatste ontbijt met Mi+Da, misschien zien we Da nog. Heel moeilijk om afshceid te nemen van iemand waar je zo'n geweldige ervaringen mee hebt gedeeld de laatste maanden, ik had toch wel tranen in m'n ogen, hoe zielig dat ook mag klinken, en dat komt normaal en ook abnormaal zelden voor! Aangekomen in Kanchanaburi, hotel C&C, aanbevolen, geen kamer, wel tent, voor 1 nacht ok, 30 bath ieder. Leuke ligging direct aan River Kwai. Famous Bridge over the River Kwai belopen, was sjieker dan ik dacht, ook even verder over rails gelopen, leuke foto's gemaakt, waarschijnlijk. Wel veel te veel toeristen natuurlijk. War Cemetary leek van veraf minder interessant en Art Gallery W.O.II museum evenmin. Ons restaurant is goed en niet zo duur. Oppe tijd ondergedoken in ons humble onderkomen.

13-1-1997, Kanchanaburi, maandag

Kuttent, veel te klein voor 2 grote backpacks+ 2 grote backpackers, shit nacht. Ontbijt. Richting JEATH museum (WOII) gegaan, H staat voor Holland, veel krantenartikelen in nederlands. Indrukwekkende informatie over Thai-Burma Railway. Om eerlijk te zijn wist ik hier zeer weinig van, eigenlijk niks dus! 3098 nederlanders omgekomen hier, van de bijna 18000! Nooit eerder gehoord. Daarna, postkantoor, bank, busstation. Toen kwamen we Ricke tegen, met z'n 3en toch over Warcemetary gelopen, na dat indrukwekkende bezoek aan dat JEATH museum toch even checken of er hier nederlanders liggen. Ik telde er welgeteld 1889, maar het bleken er 1896 te zijn, 1896 landgenoten, sommigen nog geen 20 jaar oud geworden, sommigen nog vermoord na de bevrijding bleek vanaf het grafsteenopschrift, sommigen unknown soldiers, again, erg onder de indruk. Even bij Sam's house gezeten met Ricke/Maria, sunset helaas net te ver weg van de famous brug. Bij 'Ions" gegeten en kleintje whiskey gekocht en gekaart met de meisjes uit Scandinavië. Best gelachen, morgenvroeg trein proberen te krijgen over River Kwai brug richting Burma, gewoon voor de omgeving en de in de oorlog beruchte Hellfire pass+Thai Birma Railway Death Memorial. Veel zwerfhonden, ziek. Ook nog een soort 6 kamp gezien, lijkend op de onze met fanfare en dergelijke.

14-1-1997, Kanchanaburi, dinsdag

10.00 na ontbijt via Sam's met de 2 scandinavischen naar trein gegaan. Naar Nam Tok, 17 bath enkel, leuke rit over de beroemde oorlogsspoorlijn. Waterval gezien. Met bus terug. In stoel gelegen+ walkman op, helaas radio hele dag aangelaten! Een medew. van ons restaurant is een omgebouwde, i.p.v. he/she zeggen we "it". Eten, kaarten. Morgen Ayuthaya.

15-1-1997, Ayutthaya, woensdag

Bus vertrekt om 10.00, rond middag in Supanbari om over te stappen op bus richting Ayutthaya, totaal 25+20 bath. Ayutthaya guesthouse 120bath, Bangkok Post gelezen. Daarna richting postkantoor voor poste restante voor/van David, het werd voor. Ziet erg apart uit om midden in stad tot voor 200 jaar nog hoofdstad, Wats te zien. Deze zijn wel niet in goede staat, dat komt voor rekening van de Burmesen, die alles ooit plat hebben gegooid. Doet enigszins denken aan Anchor. Ook staan er nog stukjes van de stadsmuur. Stad is omringd door 4 grote rivieren en daarbinnen loopt 1 weg, U-Tong Road, helemaal om de binnenstad heen, leuke constructie. Vooral de "Wat Phras samphet"(=old paiace) is mooi met z'n 3 spitse torens, ook werken hier buitenlanders aan de reconstructie. Paar Thai dingetjes op straat geprobeerd en bij ons guesthouse gegeten, lekker maar niet denderend veel. Nog briefje vertaald voor keukenmedew bestemd voor mr+mrs Brouwer?! Morgen richting Sukhothai, 394 km noordelijker, een andere voormalige hoofdstad. Jeffrey Prommayon in Thais-elftal, groot in Bangkok Post!

16-1-1997, Sukhothai, donderdag

09.00 op. Ontbijt + rekening betaald. Met songthaew(=pick-uptruck met zitbanken) naar ander busstation gegaan. Sukhothai aircobus 127bath! Boek zegt 90bath! Wel goeie bus, alle plaats van de wereld, omgeving oersaai, op enkele buddha's, tempels en wats na, die zo nu en dan tussen de bomen en huizen verschijnen. Len bijna vergeten na pisstop! 16.15 aangekomen, door doofstomme tout naar Sky guesthouse even buiten stad geleid, 100bath, goeie kamer, alweer geen heet water, al vanaf Nha Trang koude douches gehad! Free transfers van/naar centrum. Eindelijk weer eens iets gegeten veel te veel, maar wel lekker, bijna standaard bestellen we rijst met iets en later nog eens extra rijst, zodat we 2 porties hebben. Makkelijk reizen en weg vinden in Thailand tot nu toe, je hebt helaas niet het gevoel dat er nog iets te ontdekken valt hier. De avondmarkt is wel aardig, eigenlijk wil ik een makkelijke blouse kopen, maar die zijn me te duur, meer als 150bath. Voor 't eerst cola-light gehad na ±4mnd, niet meer te zuipen. Morgenvroeg naar "old city", 14km hiervandaar Tour is meer als 1000bath, dan maar lokale bus, 5bath!! Dag later Chiang Mai, lokale bus, nu pakken we zonder airco, dat scheelt 36bath, prijs is dan 91bath. Net prachtige goal Bergkamp gezien bij Arsenal, hand voor mond na juichen, tof om te zien. Bijna 4 maanden onderweg en het gaat nog steeds wonderbaarlijk goed tussen ons, ik bedoel, 2 personen die elkaar nauwelijks kennen, gooien zichzelf bijna onwetend voor de leeuwen, petje af voor deze blokes!

17-1-1997, Sukhothai, vrijdag

09.00 wakker, vast geslapen, naar beneden gegaan, transfer na centrum, gelijk songthaew in voor ritje 12km naar old city, voor 10.00 daar en nog niks gegeten en ook nog niet wakker eigenlijk, maar ja we zijn bikkels?! Prettige omgeving old city, natuurlijk ook hier de restanten van de enorme Wats, alleen zijn de meesten gerestaureerd, sommigen lijken wel gisteren gemetseld, helaas. Evengoed moet dit in de oudheid een gigantische en prachtige hoofdstad zijn geweest, veel meertjes en buddha's. Raar is dat er geen entree is, zoveel toeristen zouden veel geld opbrengen, maar ja, American Express sponsort dit complex. Wat bananenchips gehad, prijzen zijn door toerist erg hoog hier. 15.00 songthaew centrum 5bath, minimart geplunderd. Half mik, salade, sprite, 3 goedkope kipcurry broodjes, 4 goedkope batterijen =±3$. Poste restante voor King David achtergelaten en free transfer terug. Nu even uitrusten en vanavond op avondmarkt eten, sounds good! Dit bevalt me wel, sneller reizen, we hoeven nu met niemand rekening te houden, dat scheelt tijd en ook geld. 'T is alweer een week geleden dat we met Marcel in BKK naar Muay Thai e.d. gingen kijken, tijd vliegt, deze week weer ontzettend veel gezien, morgen 4 maanden, "mooi was die tijd...... !". Over Noord-Thailand gelezen. Op markt gegeten, behoorlijk heet, maar zo moet dat ook hier. 21.00 transfer terug naar Sky hotel, alwaar de bali cq restaurant cq poets cq chauffeuse en nog vanalles medewerksters 16 uur per dag, sommigen 7 dagen per week werken! Was opgehaald+betaald. Ongelooflijk veel pick-up-trucks op de weg.

18-01-1997, Chiang Mai, zaterdag

08.00 op, ontbijt, transfer naar bus Chiang Mai, erg goede service gehad in Sky hotel! Saaie weg, 15.00 via buurtbus in centrum aanbeland. Veel volgeboekt. Slechte kamer 100bath John's Guesthouse, wel aardig volk. Veel rondgelopen vandaag. Goedkope dingen gegeten, toch maar eens naar de kapper geweest, jawel, na 5-6 maanden werd dat wel weer eens tijd. Zoveel eetgelegenheden in 1 stad heb ik nog nooit gezien; Nightbazaar is uitgestrekte markt, ziet er gezellig uit, behalve dan dat half Duitsland hier bij de Biergartens+Hofbrauhauser zit! Ongelooflijk toeristisch. Op pleintje is wedstrijd voor schoolbandjes, best tof, raar dat ze hier wel erg westerse muziek ten gehore brengen t.o.v. de andere aziatische landen. Leuk om weer eens wat live te zien. Paar kaarten gekocht, die ga ik nu maar even volschijven. Tetta. Ook klein zakje chips gekocht! Een 29-jarige amerikaanse uit Washington, die we kenden van Dali+Yangshou was 5 weken op Ko Tao geweest! Duiken daar 5500bath=220$. Gepind met Cirrus, Len's europas doet het niet!

19-01-1997, Chiang Mai, zondag

Pas om 10.00 wakker. Schrik me kapot, toch veel haar kwijtgeraakt, maar ja, nu hoef ik het eerste half jaar niet meer naar de kapper. Paar abrikozenflappen als ontbijtje, mmmmmmm. Naar GPO, poste restante David, telefoon naar huis midden in de nacht, Marcel gisteren bij ons thuis geweest, alles goed aangekomen! Bij TAT office busschedules Pai gehaald, morgenvroeg daarnaartoe 45bath 4 uur. Nu 15.00 eigenlijk niks meer te zoeken hier, maar we zijn deze week zo snel gereisd dat we nu wel een middagje kunnen rusten, en het is zondag. Fotorolletjes, batterijen en postzegels gekocht, alles weer in orde gebracht. Straks op Nightbazaar eten. Jammergenoeg hebben we eergisteren een soort rocknacht tussen Thaise en Japanse bands gemist, moet erg tof zijn geweest, tot 's morgens vroeg doorgespeeld. Op zich vind ik deze stad best aardig, 250.000 inwoners, maar alles valt te overzien, alles is hier weer present, Mac D, KFC, Burgerking, Pizzahut. Nu 21.15, net even aan bali onder gezeten, paar koppen Thaise soep voor niks gehad, erg lekker en spicy. Daarvoor op Nightbazaar goedkoop gegeten tussen voornamelijk Amerikanen die het voor elkaar kregen om bij Burgerking eten te halen en het alhier op het terras op te vreten. 'T was goedkoop, maar ook niet al te veel, dan maar 2 keer bestellen, mmmm! Nog een dunne broek f8,50 gekocht, met ritstessen, erg handig voor o.a. jungletrek en ook makkelijker met reizen in bussen en zo. Morgenvroeg 08.30 bus Pai, stuk vroeger op om naar busstation enkele km verderop te gaan.

20-O1-1997, Pai, maandag

07.30 op, abrikozenflappen ontbijtje, helemaal naar busstation gelopen met backpack ±5 km! Leuke ochtendgymnastiek, nou! Bus uur te laat, veel toeristen, bomvolle 4 uur durende rit, slingerend de bergen door, eindelijk eens een mooi gedeelte van Thailand. Charlie's G.H. double 80bath, hot shower, voor 't eerst sinds een week voor kerstmis! Ontzettend mooi dorpje dat werd tijd ook, ziet er gezellig uit, maar er is geen ruk te doen. Trekkings gecheckt, misschien toch beter om naar Mae Hong Son te gaan, als het daar niet bevalt kunnen we nog altijd hier terugkomen, want we komen toch weer door Pai als we naar Chiang Rai gaan. We hebben dit jaar verdomme pas 3 flessen bier gehad, onvoorstelbaar, 't jeukt behoorlijk en dat komt niet omdat ik al lang geen hete douche meer gehag heb! Wel, of ook, hebben we goeie bedden, dat is altijd een reden om langer te blijven liggen. Morgen misschien motor huren. Gegeten bij Be Bop, live accoustische muziek, gezellige sfeer Len, ik en San Diego Mark die "on probation" is, toffe gast, heeft gezeten voor drugs. Broek is goed bevallen.

21-01-1997, Pai, dinsdag

Uitgerust, lekker matras en lekkere noodlesoup. Rond middag motor gehuurd, rijbewijs niet nodig. 100cc voor 6$ hele dag, benzine voor hele dag +2$, dat zijn pas prijzen. Rondgecrossed rondom Pai, minority dorpje, waterval, een hot spring, dat had ik nog nooit gezien, gewoon een plas regenwater die kokend heet is, vergelijkbaar met de geisers in IJsland, leuk om eens gezien te hebben. Helemaal naar Soppong, 45km, gereden over bergpassen, prachtige omgeving, morgen komen we hier ook met de lokale bus door richting Mae Hong Son. Zo, heb ik tenminste ook een keer motor gereden, zonder helm natuurlijk maar eerlijk is eerlijk, zo'n ding is veel te gevaarlijk voo mij, dat ligt me echt niet, alleen het gasgeven kan ik behoorlijk goed, maar bochten........... ! ±17.30 terug, mijn nek zal nu wel bijgekleurd zijn, waar ze de haren weggeknipt hebben. Trouwens ook links moeten rijden. Bij Be Bop weer live muziek geluisterd+ up to date krant gelezen. Morgen 08.30 bus Mae Hong Son, maar eerst motor terugbrengen.

22-01-1997, Mae Hong Son, woensdag,

08.00 op, Len niet, wil pas om 11.00 gaan, even duidelijk gemaakt dat ik dat geen stijl vind. Hij heeft soms van die onverschillige periodes van een dag of 3 dat hij weinig eet, dagdroomd, treuzelt en nog een paar dingen, die ook soms mij te veel worden en dan vind ik dat ik dat gerust, positief bedoeld, tegen hem kan zeggen. Zo, dat weten we dan ook weer. Motorfiets ingeleverd, markt+postkantoor, geen David. Bus is aircobus, maar we hebben geen keus, 58bath i.p.v. 45bath betalen. Mooiste omgeving tot op heden in Thai, op deze Highway 1095, echte jungle rijke omgeving. ±15.00 Mae Hong Son, guesthouse zelfde naam, 100bath double, echt low season, hele middag rondgeshopped voor mensen te vinden om aan een 3 daagse trekking deel te nemen, maar tevergeefs, niks en niemand te vinden, en bovendien belachelijke prijzen. 500-600 bath, per persoon per dag excl olifant/rafting, dat voor 1 uur ieder 500bath per persoon kost, totaal 2000bath=80$, aan m'n hoela, never! Morgen nog eens proberen en anders verder, en in het zuiden ergens trekking doen. Bij Alladin lekker gegeten, Len at trouwens weer iets meer! Veel mosquito's. De zak kroepoek voor 5bath blijft voorlopig het koopje van Thailand,mmmmmmm! Linkerlens weer uit moeten doen, snap er niks van hoe die iedere keer zo snel slecht wordt godnondedju nog, ik heb nog maar 1 reserve linkerlens tot aan Bangkok?!

23-01-1997, Mae Hong Son, donderdag

Hard matras+ te korte deken, vroeg wakker! Ander guesthouse aan het meer gepakt, Jongkam G.H. Motor Honda Dream gehuurd, eentje, 120bath, Suspension Bridge=hangende brug, gezien, olifantenkamp, minorities, bij Longnecks moesten we 250bath betalen entree?! Niet dus. Konden niet verder, 7km van grens Burma vawege "peng peng" schietgevaar. Enkele verkeersborden zaten vol met kogelgaten! De natuur is werkelijk ontzettend mooi, ook waterval gezien en wat kleine dorpjes, erg onder de indruk van deze omgeving. Normaal zou een georganiseerde dagtocht ons ieder 1000bath hebben gekost, nu op ons eigen houtje, misschien iets gevaarlijker, ongeveer 100bath. Twijfel over jungletrek. Gids gevonden, Nan genaamd, die ons 3 dagen=2 nachten wil begeleiden in gedeelte waar alleen hij de weg kent, niet naar dorpjes kijken, geen rafting, geen olifanten, gewoon overleven in de jungle, en niet in groep, maar alleen Len en ik, dit kun je alleen in low-season, prijskaartje 1200bath= 48$, veel geld, maar dit vind je nergens meer in Thailand! Dus toch besloten om dit te gaan doen! Op uitnodiging van Nan in karaoke bar gezongen en pilsje gevat, hopelijk op kosten van hem, anders zal Len me over enkele minuten wel aan m'n broek trekken! Raar, in China en ook hier gaan vrienden wel erg 'handtastelijk en speels' met elkaar om, zonder daar bijbedoelingen bij te hebben. Volgens Len krijgen we de rekening morgen wel?! De motorrit van vandaag was best wel lefhebberig, geen idee waar we waren af en toe. Morgenvroeg 10.00 vertrek, eerst krijgen we rugzak voor onze spullen=slaapzak, in te doen en naar "Tourist police" om waardevolle spullen daar "veilig" op te bergen?! Engelsman Edward heeft net tour achter de rug en is daar zeer over te spreken, aap gegeten, opium, moonshine whiskey, marihuana?! Ben benieuwd.

24-01-1997, Jungle, vrijdag

10.15 vertrek naar jungle, oostelijk van MHS, kleinere backpack geleend, slaapzak, water e.d. erin zitten. Slippers aan, hele dag langs+door riviertje gelopen. Wat moet je daar nu van zeggen, hoge, hele hoge bomen. Len, ik, Edward, Nan en Muk (leerlinggids) en af en toe enkele "leden" van het dorpje waar we naartoe gaan en zullen overnachten. Stamhoofd draagt zak rijst 30kg op erg primitieve manier op z'n rug naar boven! Dorpje 54 personen. Op school bijna evenzoveel kinderen, gevoetbald, in rijen opgesteld voor de meester, iedereen moet bepaalde rituelen meedoen, wij ook. Rijstwijn gehad. Om 15.00 daar aangekomen, middle of nowhere. Hoge bomen, zo ver als je kunt kijken is jungle, weg van de snelweg, en een heel eind ook nog. Beetje Thais gestudeerd. Op kampvuurtje met cocosnootmelk in bamboo, rijst gekookt bij onze "White Karen" stam.

25-01-1997, verderop in de jungle, zaterdag

Edward gaat naar Chiang Mai en komt volgende week terug om een hele week bij stam te blijven. Hanen in overvloed, die omstebeurt hun zegje doen, beginnen al vroeg! Varkens krijgen stukjes bananenboom met rijst te eten. 10.00 vertrek. Stamhoofd samen met meet-ploeg lopen vooruit met meetlint + haan, om wild aan te trekken, zodat wij dat kunnen schieten met de zelfgemaakte geweren + kogels. 12.15 na lange klim aangekomen bij paalwoning alwaar we rijst eten, dat ze meegesleept hebben in bananenbladeren, erg lekker. De haan loopt hier ook rond de 'tafel'. Stukje verder achter een heuvel ligt een neergestort Japans W.O.II vliegtuig, helaas te ver om te lopen. Alle kleuren van de regenboog gescheten, vooral geel, toch was ik dik tevreden over het eindprodukt, Len had dezelfde kleuren! Enkele stekelvarken stekels liggen hier van de prooi van gisteren, erg grote stekels. Vanavond jagen! Afgelopen nacht voor 't eerst nieuwe slaapzak gebruikt, erg fijn. Evengoed koltrui aan, koelt enorm af 's nachts, Siberië was er niks tegen! Oerwoud in met Muk, gewapend met geweer, catapult en kapmes, weg gebaand door tamelijk ondoorgaanbaar gebied, ik weinig geluk met catapult op vogels schieten! Hilltribe-stamhoofd iedere 4 jaar gekozen. Als ik ooit tarzantje had willen spelen, had ik dat nu moeten doen! Onvoorstelbaar hoe die lianen allemaal alle richtingen opgroeien. Enkele bomen + vruchten geprobeerd, weinig smaakvol. Tot op heden lekker en veel te eten gekregen. Een jongetje had een vogeltje geschoten, ik heb er even met het kapmes op los gezwaarst, na 2 bomen in 5 minuten, blaren en moe, maar voldaan. Ook voor het eerst met een haan gespeeld, of misschien wel gemisselikt, want hij zat vastgebonden! Misschien slaan we Chiang Rai + Golden Triangle over, veel mensen negatief daarover, opgeblazen geheel?! Geregeld rijstwijn gedronken, erg sterk, en wederom weinig smaakvol, maar alla! In de verste verte geen ander dorp te bekennen. Morgen met stammeling mee terug, want onze gids weet de weg ook niet helemaal terug meer. Eigenlijk na vanmorgen geen hol meer uitgevoerd, alleen gedrag "stammelingen" geobserveerd! In ieder geval erg gastvrij en ze geven een veilig gevoel. Zo, even de haan aaien. We liggen al in slaapzak, zaterdagavond 19.00, hallo!!, als jagers terugkomen. Buit: kip, vogel, paar knaagdiertjes! Binnen half uur worden deze geplukt, gebraden en gegeten. Vooral staart, handjes en voetjes worden smakelijk opgepeuzeld door stammelingen. Stukje wild gevogelte geprobeerd, erg mals en vers.

26-01-1997, Mae Hong Son, zondag

Vanmorgenvroeg begint m'n buurman al vroeg te kuukelekuuen, en daarna wordt hij met succes als lok-aas buiten gezet, resultaat, half uur later hangt er weer een kip aan het spit zondagmorgen 08.00! Goed ontbijt, ieder 5 sneetjes mik met geklopt ei of jam. Haan heeft taak volbracht en staat weer naast me. Nu tijdens het eten wordt het verschil pas eigenlijk het meest duidelijk: met handen eten, rijst met bladeren en andere eetbare dingen uit 't bosje hier verderop worden snel opgevreten. Raar om eekhoorntjes gebraden zien te worden. Stijve nek, maar vanmiddag warme douche, matras, pannekoek, mmmmmmmmm! Om 09.00 aangelopen. Route nog nooit een toerist geweest, laat staan een stammeling, klinkt ruig, maar af en toe ging je het lachen over, je ziet niet waar je loopt, glijdt uit, overal schrammetjes en beestjes. Gids zegt nu al dat hij nooit meer hier zal lopen met toeristen, veel te gevaarlijk, dat wilden we eerlijk gezegd precies hebben, ongerepte natuur en dat kregen we onverwacht ook nog! Flink pijn aan voeten, natuurlijk gaat backpack kapot, maar om 14.00 zijn we dan toch weer terug bij Jongkam Guesthouse. Klasse tijd gehad, echt nooit verwacht zo tof en vooral zo anders en toch ook weer zo normaal, maar dat was het dus zeker niet, snappen we het nog! Gedouched, backpack weer opnieuw ingepakt, pannekoek gegeten. Blaren! Morgenvroeg Chiang Mai, ja ja, we zijn bikkels, om 06.00 of 07.00 weer bussen! Kwartliter schepijs gevreten. Half Israel heeft vandaag ingecheckt hier. Kleine teentjes doen behoorli pijn, godnondedju. Plaatjes gedraaid, even ergens engels voetbal geweest kijken, maar ben toch wel moe. Morgenvroeg 06.00 op, 07.00 bus, rit ±8 uur?!, daarna ±12 uur naar Khon Kaen, eens kijken of we dan nog praatjes hebben en of alles zonder rare incidenten verloopt? Nu 22.00

27+28-01-1997, bussen, Nong Kai, maandag, dinsdag

07.00 bus, 15.00 Chiang Mai, hele rit met kniën tegen stang aangezeten! 17.00 bus Khong Kaen, bushulpje was vreemde kerel met europees uiterlijk, beetje geschift. 05.30 uitgestapt, direkt maar op bus Nong Kai gestapt, want om tot 08.00 te gaan wachten tot visa buro opengaat is ons te lang. We worden een beetje geflest als ze ons in Udon Thani eruit zetten en we erachterkomen dat dit 54 km zuidelijk van onze bestemming ligt! Met songthaew naar volgend busstation gegaan en nu goeie bus Nong Kai te pakken, maar ook die bezeiken ons door ons 2-3 km buiten centrum eruit te zetten, met als idee ons een tuktuk ritje aan te smeren godnondedju, maar ja, blaren of geen blaren, weers is weers, dus lopen we naar het centrum. Visa's hier belachelijk duur, goedkoopste 72$! Als we het in Phnom Penh gekocht hadden was het 12$ geweest, maar ja, wie denkt daar nu aan. Misschien toch naar Khon Kaen teruggaan voor goedkoper visa? Best wel moeilijke keuze, Laos is sowieso duurder, maar we zijn nu tot hier gekomen, ik kan vanaf het terras van ons guesthouse "Mekong" de gelijknamige rivier overkijken en Laos op 100m zien liggen! Voordeel is wel dat we geen Thai visum extention hoeven te kopen a 15$ maar zelfs een 2 maanden visa krijgen bij terugkomst in Thailand?! Leuk stadje, na +29 uur in de weer te zijn geweest en _+1200 km met locale bus gereisd te hebben a 314 bath = f22,50 ingecheckt en alleen gaan rondshoppen voor visa, geen resultaat. +15km gelopen, wel hele stadje gezien, op markt vrouw gezien, die van een schildpad het schild erafbrak, levende schildpad wel te verstaan, zag raar uit. Balen dat we zo'n ongelooflijke pech hebben met dat visa, we zijn al zo kapot. In ieder geval lekker en veel en goedkoop gegeten en kamer 80Bath, dus dat valt nog wel mee. Morgen oppe tijd terug naar Khon Kaen toch proberen goedkoper visa te krijgen, totaal geen zin in, maar ja, we zijn toch bikkels. Adaptor voor walkman proberen te vinden, probleem is stekker!

29-01-1997, Khon Kaen, woensdag

Alweer week 20 in Azie, onvoorstelbaar snel gegaan. 08.40 bus Khon Kaen. TAT geweest. Guesthouse 100Bath, niet veel soeps, morgen misschien ander. Naar Lao consulaat gelopen, visum voor Nederlanders 750bath+300 fax kosten!=105C bath, goedkoopste tot nog toe in heel Thailand. Wachttijd 2-3 werkdagen, dus als we pech hebben pas maandag, want vrijdag is misschien iets te kort! Vrij grote stad, doet westers aan, verkeer vrij rustig. Leuke winkels+uitgaanscentra, vraag me echt af hoe ze de cafe's en restaurants hier draaiende houden, allemaal grote terrassen en zo en de godganse dag nauwelijks volk over de vloer. FARANG Menu hebben ze meestal wel, dat scheelt. Even moeten bij-huilen in de locale platenzaken, ongelooflijk wat je hier vindt, behalve de hele britpop ook Gorefest en, jawel, Tupelo Honey! De Thaise rockmuziek klinkt trouwens ook wel aardig, soms, alleen staat de radio in de locale bussen, met lichtgevende grote equalizers en Techwood boxen, wel erg hard aan. Als het tegenzit dus 5 dagen hier rondhangen en anders maar 2 dagen, maar daar reken ik niet echt op, verheug me wel op Laos.

30-01-1997, Khon Kaen, donderdag

09.00 wakker, hele nacht hoor je mensen op andermans deur kloppen, vooral hoeren, wij hebben dat dus afgewezen, maar wel de hele nacht naar andere kamers moeten luisteren. Naar Co-co guesthouse gegaan, had ik gisteren al geïnformeerd, 100bath, mooi houten gebouw midden in uitgaansplein,waar het gelukkig vrij rustig is. 'T zou wat zijn om hier met een groep naartoe te gaan, ieder paar gulden voor eten+kamer, de mensen hier zijn helemaal niet gewend aan toeristen en al helemaal niet aan een groep jongeren die alleen maar komen om te vreten+zuipen. Len z'n schoenrits laten maken 50bath, paar kleine dingetjes geprobeerd, ook kippesoep, waar helaas ook ingewanden in zaten, kwamen we naderhand achter. Adapter + plug gekocht voor walkman, scheelt aan batterijen, 145bath, dat haal ik er makkelijk uit na verloop van tijd. Blij dat we op deze kamer zitten, lekker rustig en fijne matrassen, alleen weer die koude douche! Ik zal maar eens een paar briefjes schrijven richting Heytse, daar heb ik de komen dagen zat tijd voor. Zo, Wil+Lier brief geschreven en al erg tevreden over adapter! Flesje whiskey snel geleegd, na op avondmarkt wat gegeten te hebben, 2x ! Op ons uitgaanspleintje met een Thaise gepraat, totdat zij begon over :"you like ladyman!"?, toen moest ze dus maken dat ze wegkwam. Dat is misschien wel het minst leuke tot op heden, dat in ieder land als je uitgaat echt alle meisjes van de lokale bevolking hoer zijn of omgebouwd of wat dan ook, in veel gevallen zijn ze daar helaas toe gedwongen, ik zou het echt leuk vinden om de gewon bevolking te leren kennen, en niet zoals een paar minuten geleden "you had shower today!"? ik zeg :"why", zegt zij/hij:"maybe we could......." Dat is dus normaal hier, ze seinen zelfs naar elkaar van terras naar terras, of ze misschien samen kunnen werken! Raar maar waar.

31-01-1997 Khon Kaen, vrijdag

Om half 11 wakker, na tot 04.30 te zijn wakker gehouden door uitgaansleven hier 10 meter vandaan. Lao gebeld, vanmiddag terug bellen. Bank geweest, Travelcheques gewisseld, probleem was dat m'n paspoort bij Lao ligt en zonder dat krijg je normaal geen geld maar aan de ander kant, zonder geld krijg ik m'n paspoort ook niet terug, want zoveel heb ik niet meer. Gelukkig waren rijbewijs en mastercard genoeg ID. Ananas+mik gegeten. Lenzen gekocht om uit te proberen, 4$ per stuk! Lao zegt, bel maandagmiddag maar terug tering kutzooi, nog 3 dagen hier rondhangen. Len naar huis gebeld via Bangkok operator! "Is Len there?" zei operator tegen fami Coenen!! Mik+vis gekocht+ whiskey. Paar dagen op rust komen voor Laos en de blaren laten genezen is zo slecht ook weer niet, kost alleen weer geld natuurlijk. De was is eindelijk klaar, is lang niet zuiver! Nu 17.00 Hoodoo Gurus opstaan en mik met blikje sardientjes in tomatensaus gegeten. Vis 70cent, hele mik 1,50. Bij Bangkok Bank ook boek Gouden Jubileum gekregen en van poetsmeisje Buddha hangertje, leuk! Op bed gelegen, ½literfles Mekongwhiskey gedeeld! Nog even in pub gezeten bij ons voor de deur, niet betaald voor het colatje, maar dat zullen we nog wel te horen krijgen en dan zullen ze opeens wel engels kunnen spreken. Nog op 2 lokale plaatsen gegeten, goedkoop en nodig want de maag staat bij ons allebei in brand, toch te veel whiskey misschien? 01.30 terug.

01-februari al weer-1997, Khon Kaen, Zaterdag

Wakker met penspijn. Op dakterrasje gaan zitten met muziekske. Toen kwam ik erachter dat het pas 09.00 uur was! Ik dacht dat ik een gat in de dag geslapen had, maar nu zal ik wel iedereen wakker gemaakt rebben met muziekske! Weer vis+mik gehaald, lenzen weggedaan en maar eens m'n bril uit het stof gehauld. Belachelijk veel muggen, vooral 's avonds, gelukkig is een mug nog geen mosquito, want dan zouden we al lang dood zijn. Misschien vanavond voetbal op tv! Vanmiddag maar flink water en 7-up of cola drinken. Geprobeerd om vlekken uit pas gewassen korte spijkerbroek te krijgen met Len's chinese wonderwasmiddeltje, maar 't baat nog niet echt geloof ik; ik zal nog eens proberen. Nee, helaas, dat is wel kut, wat die ziet er niet uit zo. Dan maar weer op bed liggen tuntj mich. Bij lokals gegeten, waar we afgelopennacht kutzat ook geweest waren, ze kenden ons nog. Rik Smits gezien met z'n Pacers, helaas geen voetbal in deze bar! Kleintje whiskey met bananenfanta gehad, bah. Poetsvrouw heeft Len's lepel en survivalmes 'opgeruimd', lepel teruggevonden tussen vuilnis, mes? Ze zeiden niks van het niet betalen van gisteren, raar eigenlijk.

02-02-1997, Khon Kaen, zondag

11.00 maar weer opgestaan, 't voelt weer allemaal klef. Len's mes is gelukkig terecht. Weer dagelijkse mik+vis gekocht+ aardbeien jam, omdat het zondag is vandaag! Het water doet het niet hier. En ze komen de vuilnis van de laatste maanden ophalen zo te zien, dus het stinkt hier als de ziekte. Naar een meer gelopen, Len wilde erin zwemmen, maar 't was meer een riool, dus toch maar niet! Ook onze dagelijkse portie ananas+meloen gegeten. Toch wel weer eens fijn, paar dagen niks doen. Straks bij lokalen eten en hopelijk Milan-Samp kijken! Rondgelopen op busstation+ markten, geen andere toeristen! Fijne stad, 3 ontzettende lange boulevards met grote zijwegen, ziet tof uit als het rustig is op straat. Verkeer is geen chaos en de mensen lachen allemaal vriendelijk naar ons, naar de 'farang'. Lekker+goedkoop gegeten, eerst op straat, later bij nachtmarkt. De muggen worden ons echt te veel, 't is echt niet meer om te lachen godverdomme. Even Milan-Samp gezien, nu 00.00. Morgen niet vergeten om bij supermarktje tandpasta+enveloppen te halen, erg goedkoop daar. Colgate 70 cent, 15 airmail enveloppen f 1,-.

03-02-1997, Nong Kai, maandag

Slecht geslapen, kutmuggen! Inkopen gedaan zoals gisteren vermeld. Wat rondgeschooid, tas bij restaurant laten staan. Om 14.00, na loempia's met sla en pittig sausje opgesmikkeld te hebben, bij Lao consult terechtgekomen met songthaew, voor niks! Naast me zat studentje die best goed engels kon en hij regelde dat de songthaew van route afweek en mij voor consult afzette en ook voor mij betaalde! Om 15.00 kregen we ons visum eindelijk. Richting busstation, bus Nong Kai 45bath airco! Kan eigenlijk niet. En jawel, halverwege moesten we eruit, weer in Udon Thani, al stond er nu een bus klaar die ons overnam, maar deze bus begaf eht en we werden weer op een andere gezet, 20bath. Om 19.00 in Nong Kai. Na paar dagen niks gedaan te hebben was dit toch wel weer een heftig dagje, waar een paar keer alles fout leek te gaan liep het toch nog vrij goed af. Guesthouse Mut-Mee, volgens boek beroemdste in north-east-Thailand, dan moeten we daar dus ook zijn geweest. 'T ziet er inderdaad leuk houtig uit. 110bath met net en fan. Veel gegeten bij een voor ons bekend restaurant, alweer 2 porties, dat moet wel geen gewoonte worden, maar soms is het toch zo lekker en goedkoop! Paar Laos boekjes meegekregen van consult, dan hoeven we daar ook al geen geld meer aan te besteden. Morgen lenzen in, scheren en proberen in Vientiane te komen, volgens velen is Luang Prabang te gevaarlijk om over land naartoe te gaan, maar vliegen is ons sowieso te duur. Len heeft er lol aan om naar vertilator te kijken, zoea!