Penang - Cameron Highlands - Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Penang - Cameron Highlands - Kuala Lumpur - Reisverslag uit Kuala Lumpur, Maleisië van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Penang - Cameron Highlands - Kuala Lumpur

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

12 Maart 1997 | Maleisië, Kuala Lumpur

12-03-1997, Pulau Pinang, Georgetown, Malaysia, woensdag

Om 05.30 in Surat Thani, bus staat klaar, overgestapt op de bus, om 10.00 Hat Yai, tot 13.00 gewacht, busje Penang, om bij grens Malaysia te komen, allemaal soepel gelopen. De weg naar Penang lijkt wel de A2. De brug die Malaysia en Penang met elkaar verbindt is ontzettend lang, maar vrij laag boven het water volgens medepassagiers de langste in Z.O. Azie? Georgetown heeft alles wat een moderne westerse stad heeft, zelfs redelijk veel culturele bezienswaardigheden op het eerste gezicht, 't beviel wel beter als gedacht. Broadway Hostel, nieuw, zuiver, dorm. Koers Ringit 2,48 Ringit=4$. Nu is het ook weer een uur later als in Thai, maar in Indonesie is het weer een uur vroeger. Nu 18.00 even eten, Fort Cornwalls bezocht, fordje met enkele kanonnen, best leuk, nooit eerder gezien. Aan pier goedkoop lekker gegeten, ze hebben goreng, dat klinkt goed. Rondgewandeld, net klein Bangkok, ongelooflijk veel culturele gebouwen, ecr ook nog, over enkele jaren zullen ook deze plaats moeten maken voor de vele nieuwe gebouwen in deze stad. Compacte stad, alles te krijgen voor rijk+ arm. Niet erg groot, maar prachtig om dagje rond te lopen. Toch morgen verder naar Cameron Highlands. Overal eettentjes, maar ook veel hoge gebouwen en de Komtar steekt boven alles uit, ook opvallend rustig voor zo'n multi culturele stad trouwens. Ik heb hier geen stopcontact godverdomme. Veel Indiase mensen, dat betekent weer andere klederdracht, rassen te vinden hier.

13-03-1997, Tanah Rata, Cameron Highlands, donderdag

07.00 naar Komtar toren gelopen voor bus Cameron Highlands. Rit met meer toeristen dan ik had gedacht, duurt vrij lang, tot ±14.00. Omgeving aardig, weinig apart, wel leuk om weer de bergen in te gaan. Het wegennet is echt bijna perfect, ook hier rijden ze links. Tanah Rata is eigenlijk 1 lange straat, alles gebaseerd op toerisme. Father's Guesthouse is echt te gek. Dr staan 8 bedden in barak, 6RM, gratis thee, veel videofilms, krant vooral erg hete douche. Spreken belachelijk goed engels, veel grapjes. Even Mtv gekeken+ films Big Blue+ Killing Zoe, niet vleel soeps. Gegeten bij locals, om uitleg van gerechten gevraagd, de lieve mensen waren doof! Weinig gegeten vandaag. Bier erg duur door tax, alleen op eiland Langkawi geen tax. Busticket Kuala Lumpur lO,lORM, zaterdag 08.30 al gekocht+ morgen dagtour 151 Alles te zien in kort tijd bestek en daarna weer films kijken. Heel veel backpackers, niet gedacht, de meesten komen van Indonesië en gaan naar Thai. De in Khon Kaen gekochte lenzen zijn echt slecht, 1 zit zelfs dichtgeplakt!

14-03-1997, Tanah Rata, Cameron Highlands, vrijdag

08.00 wakker. Tas thee voor niks als ontbijt. Tourbusje pikt me om 08.45 op. Richting theeplantages gegaan. ±600 hectare knal groene plantage, veel interessanter en mooier als gedacht. Echt alles wat je ziet om je heen is knal groen, ook fabriek wordt bezocht, alsmede aardbeien farm, temple en vlinderfarm, hier waren maar enkele exemplaren te vinden, wel mooie, maar ook andere insecten: grote wandelende takken, idem bladeren, blad kikker, schorpioenen (giftige) + museumpje met grote dode insecten die ik nog nooit gezien had, rustige dag. Om 13.30 terug, wat gegeten, krantje, gelezen in het backpackers notitie boek over Indo+Singapore, veel handige tips genoteerd; nog eens gegeten, ben erg tevreden over eten tot zover, ook prijs is ok. Malaysisch woordenlijstje gemaakt, kleren van waslijn gehaald en net als gisteren regent het nu weer. Weer Pulp Fiction gezien, blijf het een schitterende film vinden, dalijk 12 Monkeys en dan pitten. Film viel me tegen, te moeilijk, het blikje cola en een mars maakten veel goed.

15-03-1997, Kuala Lumpur, zaterdag

08.30 bus, bergafwaarts, 3 personen kotsen, paar spatjes op jas! Tot nu toe is de natuur niet zo speciaal, behalve dan de Highlands. 13.00 in Kuala Lumpur, weer zo'n megametropool. Postkantoor na half uur gevonden, brief Wil, Lier cassette, Len in Backpackers Travel Lodge! Om 14.00 ingecheckt, zelfde dorm als Len, alleen hij is er niet. Walkman geïnstalleerd en tof muziekske luisteren en brieven lezen wat ik toch steeds weer te gek vind. Flink zweten, fan uitgetrokken i.p.v. adaptor. All of a Doodah t-shirt vol gaatjes, opdruk echter nog perfect. K.L. op eerste gezicht echte jungle, straten niet loodrecht op elkaar. Veel winkelcentra en ook veel mooie oude, maar ook nieuwe gebouwen. Dit is net Penang in het groot, in extra large zeg maar. Dorm 8RM. Vandaag ontbijt+lunch, chips gegeten, cocosnoot chips! 'T Water zou drinkbaar moeten zijn uit de kraan, maar hier hangt een blaadje dat dat niet zo is, zo van:"kom maar fijn aan de receptie een fles water kopen", denk ik? Paar uur rondgelopen, heeft net hier geregend. Roda van Ajax verloren, who the hell is Melvin Plet! Eten duurste tot op heden in Malaysia, ook bij locals, ongeveer 1RM duurder per bord. Erg benauwd. Blij dat ik hier ben, ik was erg benieuwd, maar het valt me ook deze keer weer mee. Veel mensen vinden metropolen, maar ook b.v. Penang, niks, zeggen ze, vooral Jakarta wordt vaak slecht afgeschilderd, we zullen eens gaan kijken over een maandje of zo. Naar telefoon office gelopen, mam gebeld, Kreta 23 mei, dagboek aangekomen, politie raport idem, maar cash niet verzekerd, kleren wel, eigen risico f100,- kut! Len nu wel hier, ik stink naar de zweet, maar als ik me nu douche, stink ik over 5 minuten weer 't zelfde, morgenvroeg dus. Nu 22.00.

16-03-1997, K.L., zondag

Uitgeslapen eindelijk, bij receptie instant noodles+ koffie als ontbijtje, spotgoedkoop, vult goed. Naar een van de vele voetbalstadions gelopen om te kijken waar vanavond gevoetbald wordt, 't wordt 25km buiten K.L. gespeeld! Naar K.L.-Tower gegaan, op 4 na hoogste toren v.d. wereld. Vanuit platvorm, 270 meter, over heel K.L. gekeken, ook richting Twin Tower als die zo tenminste heet, het hoogste gebouw ter wereld. 'T regent+ bliksemd ook. Naar Twin Towers (Petronas) gelopen wat een ding, onvoorstelbaar zo hoog en ook nog eens schitterend om te zien, moeilijk te fotograferen. De wolkenkrabbers hier zijn echt nog mooier als Hong Kong, echt schitterend. Goedkoop gegeten bij "curry house". Krantje gelezen, richting Klang Busstati gegaan, bijna uur gewacht voor bus "Sha Alam Stadion" of zo, toen maar in een bus gestapt die ergens in de buurt daarvan stopt. Inderdaad midden op een ontzettend drukke snelweg d'r uit gezet, begint het toch te regenen en te bliksemen, abnormaal, zeike nat, in stadion geloodst door paar Malaisiers, 8RM entree voor 2 wedstrijden. 'T staat al 2-0 voor Saoedi-Arabie tegen Chinese Taipei als we binnenkomen, in dit pas 2 jaar oude, 80.000 zitplaatsen tellende, prachtige stadion dat destijds geopend werd door een sterren-elftal met Baggio+Platini?! De eerste wedstrijd regent het, bliksemd het, prachtig bij zo'n Aziatische W.K. qualificatiewedstrijd, m'n eerste interland die ik zie. Daarna Malaysia-Bangladesh, veel hectiek op tribune, heeft Bangladesh fans die in K.L. werken, veelal gehaat door Malaysiërs. Laatste man+captain Malaysia is "de man", rustig, technisch perfect, 34 jaar en 205e interland! 'T wordt 2-0 voor de thuis ploeg, prachtige ervaring, altijd al eens mee willen maken. Terugweg naar K.L. hebben we weer eens geluk dat we een bus vinden zoals zovaak, om 00.30 weer in ons eigen China Town, wat gegeten, dubbele prijs na middernacht! Echt toffe dag gelukkig weer eens.

17-03-1997, K.L., maandag

Uitgeslapen tot 10.00, koffie+ instant noodles. Naar "Batu caves" gegaan met locale A/C bus. 'T regent weer kei hard, 't is een temple in een grot, vrij onbekend bij toeristen, waarom is mij een ? Ook dit is namelijk gewoon prachtig, een soort krater met een temple erin, en de regen maakt het een beetje sprookjesachtig. 272 trappen omhoog en dus ook weer omlaag, eindelijk weer eens beweging. 1x per jaar komen 800.000 hindoe's hiernaartoe om te feesten! Paar foto's 's avonds in centrum genomen, helaas is het paleis "Sultan Abdul Samad" alleen in 't weekend verlicht, toch enkele ruige foto's gemaakt. Weer goedkoop gegeten en naar film Dante's Peak geweest, in het Malay+Chinees ondtiteld! 5RM entree. Fijn muziekje geluisterd op bed vanmiddag, erg moe, van het weer denk ik, erg benauwd. Nu 23.30, morge richting Melaka!

18-03-1997, Melacca, dinsdag, ½ jaar "on the road"

Om 11.00 KL-Melacca express bus 6.80RM, 13.00 daar. Eastern Heritage Guesthouse, soort herenhuis, 6RM dorm, fijne plaats. Historisch gedeelte bezocht met veel Nederlandse geschiedenis. "Stadthuys", Dutch Graveyard etc, leuk voor een middagje, maar dan houdt het ook op. S.Arabie-Malaysia op tv gezien, om 01.15 gaan slapen, Morgen wellicht Singapore.