Zuid Thailand - Reisverslag uit Ubon Ratchathani, Thailand van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Zuid Thailand - Reisverslag uit Ubon Ratchathani, Thailand van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Zuid Thailand

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

21 Februari 1997 | Thailand, Ubon Ratchathani

21-02-1997, trein Ubon R. - Bangkok, vrijdag

Rond 8.30 met z'n 3en naar Mekong, ferry genomen, gelift tot grens, songthaew naar Phibun, bus naar Ubon Rat............, paar uur wachten en rondlopen in deze best wel aardige, ±100.000 inw tellende stad, waar betonnen gebouwen en houten gebouwen doorelkaar staan, ziet tof uit. Trein 125Bath, uur vertraging, nu 19.00 vertrek, bij controle blijkt dat we verkeerde trein hebben, wel naar Bangkok gelukkig, alleen 20Bath duurder, gelukkig geen boete! Om 05.30 aangekomen.

22-02-1997, Bangkok, zaterdag

06.00 koffie gedronken, richting banken gegaan, niks open vadaag, kut. Postkantoor om 08.00 binnengevallen, net open, lenzen+brief Roger P., ongeluk Roel S., foto 11 steden Heytse, Bandjes Miel, toch wel tof om post te krijgen eigenlijk. Mark getroffen, Amerikaan die we in Pai al hadden ontmoet, kamer gedriedeeld, 60 ieder, Mark was beetje van de kaart, slippertje in Laos, vandaag aidstest 40$, niks aan het handje. Naar Chatuchak Market gegaan, belachelijk grote markt, waar je nooit de weg zult vinden, echt alles te krijgen, ook jammergenoeg veel aparte diersoorten. Vanmorgen over rivier van post naar hier gekomen, onderweg zie je veel mooie tempels, skyline, paleis, en 't scheelt een enorm eind lopen. Broek gekocht 100Bath, tapes Joni Mitchell, Ramones, Waterboys, Led Zeppelin, Sonic Youth, 200Bath, laatste keer waarschijnlijk dat we zo goedkoop cassettes kunnen krijgen. Vanavond eindelijk weer eens voetbal kijken, Chelsea-Man Utd !! Nu even rusten met musica !! Zwarte spijkerbroek afgeknipt, blauwe korte weggedaan, spijkerblouse+koltrui verkocht voor J.C. Mellencamp cassette, nog nooit of zelden aangehad, nemen veel plaats in beslag. Voetbal was niet veel, wel goedkoop gegeten, nu 00.00, ik ben kapot moe. "Ruige" verhalen gehoord van onze "on parol" amerikaan, opgepakt voor drugs, met helicopter+ mitrailleurs achterna gezeten, op TV geweest in Californie, had met eerdere deals al behoorlijk verdiend, achteraf zou hij het best nog eens over willen doen, hoefde uiteindelijk maar 4½ maand te zitten en had nog 150.000$ over daarna!

22-02-1997, Bangkok, zaterdag

Uitgecheckt bij Green guesthouse en gemoved naar Wen Come guesthouse 110Bath, want Mark gaat vandaag weg. Hier ge-ontbijt, niet al te duur, wel weinig, paar kleren aan laundry gegeven, zoals gewoon in Bkk, ananas en meloen gegeten. Het paleis bezocht, 125Bath, je moet lange broek aanhebben. Dit is pas een echt paleis, zoals je je het voorstelt, goud overal waar je kijkt, ontzettend groot, perfect afgewerkt, Emerald Buddha bezichtigd, Wat Phra Keo staat in de steigers, 't is zondag, dus veel gebouwen zijn helaas dicht. Len problemen met faxen, niet aangekomen, later wel goedgekomen na telefoontje. Studentenkaart en Press kaart laten maken, same bijna f10,-, bruikbaar bij tickets, mits bruikbaar, is dat tientje snel terugverdiend! Kamer heeft godverdomme geen stopcontact, klein, geen dekens/lakens, niks. Andere Nederlander alhier had uur op bed gelegen, helemaal vol met bedbugs beten! Voor de echt toerist is Thailand toch wel het land bij uitstek; goedkoop, makkelijk transport als je de belangrijkste dingen wilt bezoeken, treckings, duiken, strand leven, ontzettend boeiende stad Bangkok etcetera. Wel te veel smog hier. Als morgen alles goed verloopt; travellers cheques, bellen, packet, Len ambassade, gaan we zo snel mogelijk naar Krabi! Vanavond 23.00 Arsenal-Wimbledon! Niks aan die wedstrijd, last van lenzen, 00.00 bed.

23-02-1997, Bangkok, zondag

Len oppe tijd naar ambassade, ik voor gesloten deur SIAM Bank, 09.30 open, 3 kwartier later buiten met traveller cheques. Om 17.30 gaat bus Krabi, 300Bath, 13uur, vanmiddag post, bellen en nu 11.00 uitchecken en administratie bijhouden.

einde dagboek 2

tot en met

17 april 1997 Solo, Java

Buku Hari Dagboek

24-02-1997, Bangkok, maandag

Om 11.00 uitgecheckt, 11.15 komt Len terug, hij moet morgen terug naar Aussie embassy! Inchecken opnieuw gaat niet, alweer volgeboekt! Apple guesthouse 100Bath, leukere, rustigere en goedkopere omgeving om te verblijven dan Khaosan Road. Met boot naar postkantoor geweest, packet +9$ airmail (whiskey koker met daarin dagboek+foto's), redelijk goedkoop dacht ik. Mam gebeld, Miel gebeld op werk, alles goed, Ton H. naar Ospel gefietst tijdens 11 dorpen! Oostenrijker Reinhardt ook in dit guesthouse, hem getroffen in zuid-Laos, aardige gast. Vanavond in afgelegen straatje gegeten met Barbara, hem en wij. Hun hele relaties op tafel gegooid, Reinhardt heeft dochtertje, nu echter andere Chinese vriendin! Barbara op 21 getrouwd, 1 jaar geduurd, op Filipijnen normaal dat man polygaam is, zij kwam op sterfbed vader erachter dat ze nog 7 stief broers/zussen had van papa's 3 maitresses, haar moeder weet hier niks van!! Nu 22.00, morgen uitslapen+ Thaise massage+ naar 't strand toe hopelijk, eindelijk, tijd voor een break, ook 't nieuwe dagboek morgen kopen en dan dit blaadje overschrijven daarin.

25-02-1997, Bus Bangkok-Krabi, dinsdag

Uitgeslapen, om 11.00 komt Len terug en heeft raar genoeg toch een werkvisum gekregen?! Len daarna na Snake farm, wat achteraf erg tof bleek te zijn, hij met slang op foto e.d., maar ik wilde vandaag niet veel doen en heb dus eindelijk m'n Thaise massage gehad, 1 uur, 100Bath, van teen tot top gekneed, lekker ontspannen. Om 17.30 bus Krabi, waarin ook 1 van de Canadeesjes zit die we nog van Yangshou+Hong Kong kennen! Door de belachelijke hoeveelheid smog 1 lens moeten verwisselen, Bkk is erg schoon als je door de smog heen kijkt!!

26-02-1997, Krabi, Aonang Beach, woensdag

Na enkele uren in Surat Thani stilgestaan te hebben komen we rond 9.30 in Krabi aan, omgeving doet sterk aan Yangshou denken, wat niet verkeerd is. Eerst postkantoor gecheckt, maar helaas net als in Bkk geen poste restante van de Zweden, best wel kut, we hebben totaal geen idee waar die gasten zijn. Rond middag na wat info ingewonnen te hebben naar Aonang Beach gegaan met songthaew, 20Bath, 18km, 1 lange straat eigenlijk met resorts, duikscholen, restaurants, etc, ziet erg prachtig uit, strand ook erg mooi, combinatie tussen Halong Bay en Yangshou, helaas is het duiken hier veel duurder als verwacht ±300$ ! Morgen gaan we wel snorkellen rond 4 eilanden, 190Bath pp, incl lunch+ bril+ fruit+ water+ boot, - flippers, extra 40Bath. Prijs valt mee. Waarschijnlijk gaan we toch naar de eilanden aan de oostkant, duikcursus daar ±220$, bus van hier naar daar incl ferry ±10$, dat scheelt dus behoorlijk wat. Vanmiddag in Andaman Zee gezwommen, wat een verlengde van de Indische Oceaan is, geloof ik. Ko Phi Phi schijnt erg duur te zijn, dus dat slaan we voor mijn part maar over.

27-02-1997, Aonang, donderdag

09.30 vertrek bootje naar 4 eilandjes, snorkelen voor 't eerst valt niet mee, uitkijken met lensen+ iedere keer 't zoute water in je nek, 't is wel erg tof, vooral als je tussen die school visjes in snorkeld, de eilanden+ omgeving zijn zonder meer prachtig. Gelukkig hebben ze hier weer die dunnere bananen, lekker en goedkoop. In onze bar/guesthouse goeie cassettes lekker ontspannen op bankje gelegen, boekjes gelezen, whiskey geleegd, erg tevreden, erg verbrand. Morgen proberen met lokaal vervoer op oostkust te komen!

28-02-1997, Nightboat Ko Samui,vrijdag

Rond 09.00 soep gegeten. Len wil pas om 12.00 uitchecken, ik eigenlijk niet, maar ja, we hoeven pas om 23.00 in Surat Thani te zijn. Rond middag songthaew Krabi 20Bath, taxi busstatic 20Bath, lokale bus Surat Thani 60Bath. De omgeving is wederom prachtig, sommige dorpjes zijn zelfs mooier dan de mooiste Chinese en Vietnamese dorpjes! De busrit is natuurlijk ook kei ruig, scheuren, slalom, en de klaxon doet het ook goed vaak! Eigenlijk hadden we een dag in Krabi zelf moeten blijven, 't zag er interessant genoeg voor uit. Rond 18.30 op de pier in Surat, genaamd Don Ban, ticket nightboat 100Bath, duurder als verwacht. Tot 21.00 gewacht bij de eettentjes, lekkere "PadThai" gegeten. Boot valt eigenlijk mee, bovenste deck vol matrassen en ventilators, veel "farangs", gelijk gaan slapen.

01-03-1997, Ko Samui, zaterdag
Om 05.15 op Na Thon aangekomen, songthaew 30Bath!! naar Hat Chewang, daar is het loos?! Alles is vol, na 12 uur zoeken toch bij Lucky Mother een bungalow gevonden 100Bath, althans, om 11.00 krijgen we die hopelijk. Vanavond Duits voetbal kijken voor het eerst in 5 maanden! Het dorpje, stadje, is perfect voor de toerist, beter als Lloret. toch heb ik weinig zin om hier lang te blijven, ik zal wel weer de enigste zijn die hier met een beetje tegenzin zit,, maar ja. Vernomen dat vanaf Melaka, Maleisie boten naar Indonesie gaan, dan hoeven we niet terug naar Penang, dat scheelt veel! Hutje is redelijk. Vanmiddag broodjes+sardientj gehaald, vanavond pad thai en vanmorgen soep, 3x erg lekker en goedkoop gegeten! Beetje Indonesie gelezen. Whiskey-tje gedronken toch enkele cassettes gekocht, nog goedkoper dan Bangkok; Weller, Beck, Neil Y. Beetje Duits voetbal gezien in bar van een Nederlander, eigenlijk verbaasde me dat, het was de eerste Nederlander die ik hier zag! Voor 't eerst sinds september Nederlandse krant met opstellingen gelezen, nooit verwacht zoveel transfers, ongelooflijk! Bombarda, Huistra, Atteveld, Huiberts, Roelofsen, Gillhaus, Pahlplatz, Ellerman, Arnold, Taument!!!! Echt ruig om dat weer eens te lezen. Op stap gegaan, weinig loos, off season. Reggae Pub moet je via lange houten brug naartoe, overal van die smerige travestieten en hoeren, volgens mij hebben veel toeristen dat gaarus niet in de gaten, ook worden er weer beurzen vermist. Die omgebouwden + hoeren vind ik echt frustrerend, normale Thaise meisjes kom je gewoon niet tegen. Om 01.45 de moed maar opgegeven, op strand ook niks loos, dan maar pitten.

02-03-1997, Ko Samui, zondag
10.30 soep met tomatenketchup. Na wat rondgevraagd te hebben, blijkt het hier pas na 2 uur 's nachts druk te worden?! Ferry Ko Phangan geinformeerd. Morgen daarheen. Broodjes+sardientjes gehad. Raar honden-paar-ritueel gezien, bleven nog 2 uur met kont tegen elkaar staan? Buren zijn Argentijns/Uruguayaans en Engels, leuke info gesprekken mee gehad. Wat op strand gelegen, dutje gedaan. Vanavond engels voetbal en heel laat hopelijk naar Doors cafe, enige plaats met beetje muziek. Weer australisch werk adres gekregen. In supermarkt liggen LP reisgidsen van Austria, waarschijnlijk foutieve bestelling i.p.v. Australia! Len is al 2 dagen koest, hij probeert een Kelpense puzzel in elkaar te zetten en zo te horen heeft hij er plezier in! Bij Green Mambo voetbal gezien, later even alleen bij Doors gezeten met flesje bier, rond 04.30 thuis. Het kutte was, dat de deur opengebroken was en al m'n spullen door de hut lagen, raar genoeg mis ik geloo: ik allees 1 tarveller cheque, maar dat weet ik niet zeker. Geluk bij een ongeluk! Misschien kleren?

03-03-1997, Ko Phan Ngan, maandag

Uitgeckeckt, bij bank geinformeerd, directeur wilde me al geld lenen voor vervoer andere bank! Naar Nathon gegaan, politie rapport opgesteld, ook batterijtjes weg! Bij Bangkok Bank met American Express gebeld, formulieren ingevuld, toch ben ik nog steeds niet 100% zeker of ik die cheque nu uitgegeven heb of niet, eigenlijk kan het gewoon niet, te veel. Cheque teruggekregen, uur op pier gezeten, boot Ko Phan Ngan 65Bath, om 19.00 daar. Charm Guesthouse 50Bath. Lekker gedoucht. Wat weer een ontzettend rare dag vandaag. Lekker gegeten, Israelische meisjes (3) v; Phonsavan Laos, zijn ook hier, zoals half Israel hier ook is. Om 21.30 slapetje doen.

04-03-1997, Ko Phan Ngan, dinsdag

Om 09.00 wakker, fruitsalade+ krantje van gisteren, mmm! 1 Israelier heeft problemen, was op strand betrapt met joini fixe boete, paspoort kwijt! Raar, want op dit eiland is maandelijks de Full Moon Party, wereldberoemd buiten Nederland duizenden backpackers komen dan hier samen op Hat Rin Beach om hele nacht te feesten als gekken, veel drugs, alcohol e.d. De meisjes van Charm vinden ons erg interessant en willen niets liever dan met ons trouwen, gelukkig nog steeds geen last gehad hier van "ladyman". Soep gegeten, echt lekker, gewoon heet water, noodles, groente en zelf kruiden toevoegen, zout, chili, soja ketchup! Erg rustig strand, fijne hangmatten, lekker windje, behoorlijk aan het vervellen, allemaal vochtblaartjes op m'n rug. Naar dorp Thong Sala gelopen om te zien of ze woensdag Ajax-Atletico ergens uitzenden, nee, misschien Hat Rin? Weer lekker kip curry gegeten, de smaak proef je pas na het eten, een paar uur lang een lekkere smaak in je mond! Beetje whiskey voor nix gehad, feestje? Op strand even bij vuurtje gelegen, niet veel soeps. 'T bevalt me hier meer als ik had gedacht; echt rustige aardige leuke mensen, ontzettend lekker eten, leuk hutje. De meisjes van ons restaurant zeggen de hele tijd:" I love you your bottom to your heart?!"

05-03-1997, Ko Pha Ngan, woensdag

Soep om 9.00. Krantje. Naar Thong Sala gelopen, motor gehuurd, 125cc, waar ik het niet mee eens was, maar ja, toch 200Bath per dag. Een waterval bezocht, toch een heel mooi eilandje, een kokosnoot gepeld, naar Hat Rin gegaan, bij Paradise Bungalows gegeten waar Full Moon Party plaatsvind, duiken geïnformeerd, zelfde prijs als Ko Tao, na wat wikken en wegen besloten om a.s.vrijdag 4 daagse "Open Water Scuba Diving Course (PADI)" te doen voor 220$! Hat Rin is een aantrekkelijk vakantie oord, volk niet te jong, alles dicht bijelkaar, goeie eerste indruk, kamers gecheckt voor morgen, redelijk goedkoop, Ajax morgenvroeg 10.00, vantevoren bij Charm uitchecken, betalen, naar Thong Sala motor terugbrengen, Tr Cheques wisselen, songthaew Hat Rin, inchecken en dus om 10.00 Ajax, eens kijken of dat lukt. De weg naar Hat Rin over enkele bergen is erg raar, normaal slingerweg over bergen, nu dwars eroverheen, zo stijl dat onze 125cc het niet lukte boven te komen!! Bij Charm zijn ze niet blij met ons vertrek, vandaag 3x goed gegeten en vooral erg heet eten geprobeerd, zoals meestal de laatste tijd, je merkt dat je eraan gewend raakt, ik hoef nu niet meer al 15 minuten na het eten naar de wc te rennen!!! Thais Carlsberg bier heet BeerChang en is goedkooste tot op heden alhier, maar goed dat we daar pas net achterkwamen, 45Bath grote fles! Begin al lui te worden van dit niks doen.

06-03-1997, Hat Rin Ko Pha Ngan, donderdag

08.00 uitgecheckt+ betaald+ met 2 backpacks op motor naar Thong Sala, cheques gewisseld om duiken te betalen, songthaew Hat Rin 40Bath. Bij Beach Blue kamer 80Bath, uitzicht op strand, zee, balkon, erg tevreden. Om 10.00 Ajax gekeken, 's middags in duikboek gelezen, best moeilijk te lezen soms, die specifieke engelse woorden die je niet iedere week hoort. Een paar kaarten geschreven+ brieven, politie raport naar huis gestuurd, even in zee gezwommen, veel vrouwelijk schoon met weinig aan, dat is zelfs voor een Nederlander weer eventjes wenne, maar 't went snel! Mik met makreel in tomatensaus gehaald, nu weer even studeren en muziekje luisteren. Uren lang gelezen, daarna geweest rondlopen om te zien wat er te feesten valt vanavond. "I kant pilief it", wie komen we tegen; Clemi, onvoorstelbaar, na Vietnam heeft hij alleen maar op eilandjes gezeten, echt te gek om hem weer tegen te komen. Alleen die 3 flessen bier die ik daarna heb gehad, daar kon ik dus niet meer tegen, flink liggen kotsen 's nachts.

07-03-1997, Hat Rin, vrijdag

10.00 naar school, allebei kater, behoorlijke kater. Wij+ Israelisch paar in klas bij meester Iver uit Wales. 's Middags i.p.v. lunch geslapen, daarna de oceaan in, enkele technieken leren, slecht draan, echt kut. Toch einde gehaald. Goed gegeten en vanavond geen alcohol!

08-03-1997, Hat Rin, zaterdag

08.30 opgestaan tot 10.00 gelezen. Maar tot 14.00 school, want instructeurs moeten gaan feesten op Ko Samui?! Theorie gaat wel goed, maar duiken zelf gaat abnormaal slecht, je hebt een vest aan dat je op kunt pompen en als ik dat doe dan voel ik me echt slecht en dat is niet van die kater, ik krijg gewoon niet genoeg lucht denk ik, ik heb in ieder geval eerder moeten stoppen, ik had nauwelijks meer macht in m'n benen, begrijp er ook niks van, weinig lol aan zo, de komende 2 dagen worden wel veel mooier met echte diepere duiken, maar als ik me morgenvroeg nog slecht voel, en dat denk ik, dan moet ik helaas stoppen, t heeft zin anders.

09-03-1997, Hat Rin, zondag

Belachelijk lang op bed gelegen. Om de 2-3 minuten moet ik een keer diep ademhalen? Muesli yoghurt met fruit ontbijt! Les begint pas om middag. 2 Zweedse dames (dikke + koreaanse) die we van Hong Kong+ Vietnam kennen, zijn ook hier. Vanmiddag 2 duiken maken, misschien zijn het de zenuwen waar ik last van heb, waarom?? Theorie gaat goed af. Vanavond examentje, morgen boottocht+ 2 afsluitende duiken, wat ben ik blij als we verder kunnen reizen zeg. Ik voel me hier net als een toerist, maar ik kan me niet gedragen als een toerist. Vanavond hopelijk ergens PSV-Feyenoord kijken! Nee, geen voetbal voor ons, dan maar slapen, ik wil morgen hoe dan ook het gevoel hebben dat ik er alles aan gedaan heb om beter te worden en te slagen. De 2 duiken vanmiddag trouwens veel beter als verwacht, theorie examen 90% goed, was meer als genoeg.

10-03-1997, Hat Rin, maandag

07.30 op, ontbijtje, moeilijk, alles is nog dicht. 08.30 richting boot, 11.30 eerste duik vanaf boot bij Koh Yippon, echt adembenemend mooie onderwaterwereld, 18 meter diep geweest. Het vervolg, na lekkere lunch, was Koh Wao Lek, ook dat was tof en goed gedaan door ons allemaal. Daarna terug en op Hat Rin Sunrise Beach nog 200 meter in zee moeten zwemmen, een logboekje ingevuld, de pasfoto's die we vanmorgen gemaakt hebben, uit de losse pols, zijn eigenlijk belachelijk, maar ik vind ze evengoed prachtig, net een hippie. Het PADI kaartje krijgen we thuis gestuurd. Het mooiste van vandaag was echter iets anders! Tijdens de boottocht, voor de eerste duik, als je nog een beetje zenuwachtig bent, was er opeens opschudding aan dek, wat was er te zien, ongelooflijk maar waar, een walvis!! ±8 meter, en later zagen we nog een tweede van ±10 meter, en dan te bedenken dat je over 5 minuten in die omgeving moet gaan duiken; voor je brevet!!! Det geuftj ut neet! 'T kan negatief werken, maar ik kon niet wachten om in dat water te komen, helaas tijdens duiken zelf die beestjes niet meer gezien, wat een beesten! Wat een gevoel als je zo'n ding ziet, ook de onderwaterwereld zelf, als je in dat water zweeft, drijft, dat gevoel is onbeschrijflijk. 's Avonds voor de zoveelste keer 't laatste avondmaal met Clemi gehad, hij gaat terug naar huis morgen. Len wil nog paar dagen hierblijven, heeft dat volgens hem even nodig. Ik ga verder naar het zuiden, eindelijk, we treffen elkaar dan in Kuala Lumpur.

11-03-1997, boot Ko Pha Ngan-Surat Thani, dinsdag

Ticket gekocht 540Bath vanaf hier tot Georgetown, Penang, Malaysia! Uitgecheckt, van Clemi definitief afscheid genomen, wat gegeten en zo, om 20.00 taxi naar boot, om 22.00 gaan slapen.