Wonderen rond Eilat - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Wonderen rond Eilat - Reisverslag uit Petra, Jordanië van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Wonderen rond Eilat

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

30 December 2011 | Jordanië, Petra

Een jaar of 10 geleden was Eilat een normale zonvakantiebestemming in de reisgidsen, maar door Palestina/Gaza/terrorisme was dat een decennium een beetje van onze brochures verdwenen. Sinds enkele maanden heeft Corendon en ook Arkefly dit weer in hun agenda opgenomen. En terecht. Wat een te gekke winterzon bestemming !! Rond de 22 graden, zonzeker, schitterende uitstapjes, geen vliegen/muggen, kraanwater is drinkbaar waardoor je ook op straat alles kunt eten, geen marktkoopmannen die je steeds lastig vallen, heerlijk en veel eten, een stille zee baai, zuiver helder zeewater, prachtig koraal, en dat alles in een idyllische omgeving. We hadden logies en ontbijt geboekt, maar door een fout kregen we halfpension, wat betekende dat we ook gratis diner buffet kregen ! De hebben een mooi 5 sterren hotel met alles erop en eraan, en een heerlijk balkon, uitkijkende op de golf van Aquaba, een verlengde van de Rode Zee. Links zien we de stad Aquaba in Jordanie met de grootste landvlag ter wereld erbovenuit wapperen. De eerste 2 dagen hebben we een fiets gehuurd en lekker door het zonnetje van de omgeving genoten. We zijn naar Dolphin Reef geweest.Daar zwemmen een stuk of 8 dolfijnen in semi gevangenschap/vrijheid. Een kei tranquil opgezette lokatie met houten hutten tussen de bomen. Daarbij is ook een afgesloten "private spa" waarbij je 3 soorten badjes hebt. Eentje met Dode Zee zoutwater, eentje zeewater en eentje puur water. In die van puur water krijg je een shiatsu droom massage, waarbij een zwemjuffrouw je door het water beweegt, je ligt op je rug met je oren onderwater, luisterende naar Israelische Ad Visser muziek. Erg relaxed ! Het Dode Zee badje is zeer apart. Je drijft op het water, je kunt er niet in zwemmen of zinken. Zeer relaxed, ook dit. De dolfijnen zijn ook altijd prachtig om te bewonderen. Ze hadden goeie zin en toonden ongevraagd diverse kunstjes. Er loopt ook een hondje rond dat elke dag met de dolfijnen zwemt. We maken tijdens ons avndbuffet kennis met de vele Russische en Israelische hotegenoten. Het is waar wat we al wisten. Vooral de Russen zijn varkens aan tafel. Ze halen vele borden vol met eten, maar eten telkens maar een beetje van elk bord op. Ook de kinderen hebben dit gekopieerd. Je kunt je er aan gaan ergeren, maar ik heb me gewoon geconcentreert op het vele zeer lekkere en diverse eten. Het buffet is echt top, elke dag weer, en elke dag een beetje anders. In het Ierse Paddy's cafe tappen ze Kasteelbier van het vat. Ze hebben ook overal Leffe. Op de 1 km lange boulevard staan vele kraampjes. Velen met kraam. Ziet er wel gezellig uit en allemaal ongedwongen. Er is ook een luxer gedeelte met nog betere hotels. Daar toeven voornamelijk Franse en wereldvreemde Amerikaanse toeristen. We hebben een avond uit gegeten in een Amerikaans restaurant, waar we de hele avond lol hebben gehad aan het observeren van deze vreemde snuiters. We zijn ook naar een underwater observatory geweest; via een bruggetje kom je in een rond restaurant boven het water, maar je kunt daar 6 meter diep de kelder in en daar kun je de onderwaterwonderewereld van Eilat van dichtbij aanschouwen. In datzelfde park hebben ze ook haaien en vele zéér grote reuzeschildpadden. Ons resort heeft ook een mooi zwembad met toepasselijke pingpongtafel ernaast. Eilat is belastingvrij. Er zijn derhalve vele shoppingmalls. Op maandag is het dan eindelijk zover. Op naar het volgende (nieuwe) wereldwonder. Van de oude 7 wereldwonderen is alleen de Cheops in Cairo nog bezichtigbaar. De andere 6 bestaan niet meer. Van de 7 nieuwe wereldwonderen is dit mijn 5de. Ik vond Petra echter veel mooier dan de Cheops, het Collosseum, de Chinese Muur en het beeld van Cristo in Rio. Petra hoort in de catagorie Machu Picchu. Echt schit-te-rend !! De grensovergang naar Jordanie duurt anderhalf uur vanwege de bureaucratische handelingen. Je betaalt 45 $ bordertax. Daarnaast kost Petra maar liefst 95$ entree !! Jordanie is een welvarend land. Als ik in een souvenirwinkel een postkaart van hun koning met koning Rania (die in de Story altijd als een vd mooiste koninginnen ter wereld wordt bestempeld) wil kopen, krijg ik deze tot mijn verbazing gratis. Onze tourguide voert goeie propaganda voor zijn land. Hij is erg open en eerlijk. Raar genoeg heeft Facebook ervoor gezorgd dat de koning achter de klachten/wensen van zijn volk is gekomen. Velen lieten hun stem lezen op dit netwerk. De koning en zijn vrouw zijn vrij openminded en modern. De koning heeft alleenzeggenschap. De regering staat daaronder en is mega corrupt volgens de facebook-Jordaniërs. Dit heeft ertoe geleidt dat de koning 17 Wetten heeft aangepast waardoor zijn zeggenschap is beperkt. Komend jaar worden ook voor het eerst vrije verkiezingen gehouden, waar het volk erg naar uitkijkt. Vele corrupte politici zijn inmiddels aangepakt door de koning. Respect ! Jordanie had ook het op 4 na minste water per hoofd van de bevolking ter wereld. Door de vondst van een waterbel onder de andere trekpleister Wadi Rum hebben ze nu voor de komende 400 jaar genoeg water. Iedere Jordaniër moet verplicht naar school; zo niet, dan gaan d eouders de bak in. Petra is de Romeinse naam voor de hoofdstad van de Nabateeërs, die in het huidige Jordanië ligt. De stad ligt in een kloof en is gedeeltelijk uitgehakt in de rotsen. Petra kwam tot grote bloei als knooppunt van verschillende handelsroutes, onder ander die voor wierook, die de stad schatrijk maakten. Het bekendste monument van Petra is de zogenaamde Schatkamer van de Farao (Al Khazneh), met de karakteristieke Corinthische voorgevel en zuilen. Dit gebouw is 28 meter breed en 40 meter hoog en is gebouwd tussen de 1e en de 2e eeuw na Christus. Dat was copy/paste. Op Eerste Kerstdag bezoeken we Petra. Indiana Jones & he Last Crusade werd daar opgenomen. Laurence of Arabia gaat daar ook deels over. Nadat je eerst driekwartier door een kloof loopt, waarbij je steeds wordt ingehaald door uit Ben Hur ontsnapte paard met wagen + luie toerist, kom je bij de beroemde immense rotsvoorgevel waarvan Petra bekend is. Het is echt sprookjesachtig mooi. Daarnaast zijn nog meer rotswoningen zichtbaar maar ook een uitgehouwen Romeins theater en een klooster. Een bizar mooie rotsstad uit de oudheid. WAUW. Natuurlijk ontbreken de kamelen niet. Een Jordanees lunchbuffet sluit deze gedenkwaardige dag af. 's Avonds eten we nog wat kleins, tenminste, dat was ons uitgangspunt. De sjwarmanees maakt ons elk een mega dikke durum met alles erop en eraan. Eentje was voor 2 personen nog teveel geweest. Nu hadden we er ieder 1. Wel erg lekker. Op dinsdag gaan we al voor zonsopgang naar het bijbelse Jerusalem. Helaas is de tourgroep erg groot met 38 mensen. We stoppen een uurtje bij het laagste punt op aarde, de Dode Zee. Om de een of andere reden was het echt extra relaxed om daar even gedobberd te hebben. Je voelt je daarna echt even heel anders. Een korte maar onvergetelijke ervaring. Echt gaaf. De Dode Zee shop is echter superprijzig. Voor een zalfje betaal je snel honderden dollars. Belachelijk. Maar ja, een Amerikaan of Japanner betaalt dat er wel voor soms. Via de oudtse stad ter wereld, Jericho, rijden we naar bijbels Jeruzalem. Je krijgt bij het binnenrijden al een historisch gevoel. De vele verhalen van de zeer informatieve tourgids verdikken dit gevoel. We lopen kort door de Arabische, de Joodse, de Armeense en de Christelijke wijken. Achteraf gezien had ik hier graag meerdere dagen rondgewandeld. Er is echt gigantisch veel te zien en beleven. De verschillen tussen de 4 wijken zijn zeer goed merkbaar aan alles. Het absolute hoogtepunt is de klaagmuur in de oude stad. Op het plein waar die muur is, is echter strenge controle. Als wij arriveren is er net een verdacht pakketje gevonden en wordt alles afgesloten rondom de klaagmuur. Zucht. We moeten wachten. Met de 38 toeristen tellende groep, was het toch al een langzame bedoeling, nu komt dat er ook nog eens bij. Gelukkig gaat het plein na een half uurtje weer open. In het kort. Mannen (met verplicht hoedje) en vrouwen, gescheiden, mogen de muur aanraken en er een briefje instoppen. Het is echt een fascinerend tafereel. Dit wordt gedomineerd door de massa's orthodoxen, met lange baarden en zwarte hoeden, die zich op een mijns inziens volstrekt mallote uitbundige wijze uiten. Rainman zou daartussen niet opvallen. Het is echter geen theater, maar het gebeurt echt. Fantastisch om meegemaakt te hebben. De Heilig Grafkerk of de Verrijzeniskerk is een christelijke kerk in de ommuurde oude stad in Jeruzalem. Deze wordt ook wel de Kerk van de wederopstanding genoemd. Volgens de overlevering is ze gebouwd op de plek waar Christus zowel gekruisigd als begraven zou zijn; het Heilig Graf. Het is sinds de 4e eeuw een belangrijk pelgrimsoord. Op deze plaats hebben meerdere kerken gestaan die tijdens oorlogen en branden vernietigd werden. Het huidige gebouw stamt uit 1149 en is in vroeg-gotische stijl gebouwd. Dat was weer even copy/paste. In de graftombe daarbinnen zou Jezus begraven liggen. De kans dat dit daadwerkelijk zo is is natuurlijk 0,000000001 %. Het is echter weldegelijk een zeer mooie kerk van binnen, dat moet ik wel zeggen !! De (denk ik) Gregoriaanse koorzang in die kerk klinkt echt magnifiek. Je zou er uren naar kunnen luisteren. Voor de ingang van de graftombe van Jezus staat een rij. Helaas hebben we daar geen tijd meer voor. Een hele belevenis rijker dat zeg ik je !! Helaas is een 2 minuten durend filmpje wat ik gemaakt heb van de orthodoxe rainmannen verkeerd gegaan, huil huil. Helaas zit Betlehem (in Palestina) en Nazareth ( Love Hurts ?) er ook niet in. Wij rijden terug naar Eilat, zo'n 4 uur. Op woensdag doen we het rustig aan. Even in zee gezwommen, en vanuit de zee rondkijkend genoten van de prachtige woestijnomgeving. In de Three Monkeys Pub sluiten we af met wat cocktails en een prima Amerikaanse soulband. Donderdag uitgechecked en gewacht en gewacht en gewacht. Corendon heeft ons op een andere vlucht gezet, samen met de Arkefly reiziers. Hierdoor vertrekken we uren later dan gepland. Zucht. Op Ovka airport moeten we door diverse controle checkpoints waarbij ons diverse vragen gesteld worden. Wie we allemaal ontmoet hebben in Jordanië en of die bommen in onze bagage gedaan hebben, en zo. Valt op zich nog mee. We landen om 22.40 op Schiphol en zijn rond 01.30 aan de kooi. Misschien een lang verhaal, maar het had nog veel langer kunnen zijn. Ontzettend veel gezien en ervaren. Een geweldige vakantiebestemming als je het ons vraagt. Het is overigens zeer kindvriendelijk. Wat voor kindlozen niet altijd even plezierig is, maar als dat het ergste was, dan zegt dat genoeg. Zo, weer 2 nieuwe landen om erbij te turven. Shalom. Shaalaaf.

• 07 Januari 2012 - 15:25

Sannie:

Hoi Dennis
    Van Joop kreeg ik je reisverhalen doorgestuurd.
    Heb ze met plezier gelezen.
    Hanneke is pas ook in Jordanië geweest , Petra en de Dode-zee hadden ook bij haar diepe indrukken achter gelaten.
    Heb je ook zo'n foto dat je in de dode zee liggend op je rug drijvend een boek kunt lezen?
    Mooi verhaal schitterend geschreven.