Arctic Wonderland - Reisverslag uit Tasiilaq, Groenland van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Arctic Wonderland - Reisverslag uit Tasiilaq, Groenland van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Arctic Wonderland

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

16 Juni 2009 | Groenland, Tasiilaq

Net terug van 4 dagen in het arctisch wonderland. Wat een ervaring !! http://www.arcticwonder.com/page4/page4.html hier kun je wat meer lezen en fotos kijken van de omgeving. Vrijdagmorgen met taxi naar domestic airport en met een Fokker 50 in 1.45 uur naar de oostkust van Het afgelegen Groenland; wat onder Noord Amerika valt, dus was het een intercontinentale vlucht. Op vliegveldje van Kulusuk stappen we in onze grote rode helicopter voor een fascinerende 10 minuten vlucht over de fjorden en ijsschotsen van het district Ammasallik. We hebben de hele vlucht geflimd van allebei de kanten, sjiek ! Aan de gehele oostkust van Groenland drijven losse ijsschotsen, die vanaf de Noordpool zijn afgebroken, een fantastich gezicht ! Gelukkig is het nu een het smelten, waardoor het er nog mooier uitziet. In ons luxe hotel hebben we een van de mooiste hoteluitzichten ter wereld over de baai van Tasiilaq; het lijkt wel een foto van een sprookjesachtige omgeving, echt belachelijk mooi uitzicht, zowel vanaf nze kleine kamertjes als ook vanuit ons restaurant, alwaar we 3x daags eten krijgen, full board. Het eten is gebaseerd op de Deense keuken, normale kost dus. Valt me nog te binnen dat we vorige week op de ferry een walvis gezien hebben ! En we hebben walvis stukjes (geen hele) gegeten in de haven ook trouwens, maar dat even tussendoor. We boeken een boottocht door de baai en even buiten de kust, door de smeltende drijvende ijsschotsen en ijsbergen. De zon schijnt ! Maar het is wel frisjes natuurlijk op open zee. Je kijkt je ogen uit. Het dorpje is erg geisoleerd en afgelegen. Er zijn geen wegen naar een ander dorp, alleen binnen het dorp. Sinds enkele jaren zijn er wel vluchten naar de 5 grootste dorpen op Groenland. Maar de plaatsen hebben onderling weinig met elkaar te maken. Ieder dorp leeft zijn eigen leven, wat natuurlijk erg interessant is om mee te maken. In de haven ligt een opslagloods en wat tanks. In juli en oktober komt een grote voorraadboot uit Denemarken; dat is hun enigste mogelijkheid om eten en andere spullen te verkrijgen: Ze kunnen zelf nix verbouwen, alleen leven van vis is moeilijk. Helaas is er geen dierenleven te zien verdomme. s Avonds gaan we op stap in een gebouw waar de Bar is, en ook de Disco. Ik heb in geen jaren zo gelachen als die avond. Wat een leuke mensen ! En spontaan en nieuwsgierig ! Super leuk ! En die gezichten....dat is toch even wennen. De inuiten (je mag geen eskimo zeggen!) stammen af van de Mongolen; door de eeuwen heen is er veel inteelt geweest, dus ondanks dat je als tourist totaal niet met een scheef gezicht wordt aangekeken, zie je toch een hoop scheve gezichten, die ook nog eens hartstikke bezopen zijn !! Schitterende avond, legendarisch ! We werden geen moment met rust gelezen, om ste beurt kwam er wel iemand bij ons zitten, soms met een goocheltruuk, die gigantisch mislukte, soms met vrouwen, soms met bier, soms om een foto te maken, soms om hun Engels te testen etcetera. Allemaal met goed bedoelingen ! Een blikje bier kost een dikke 5 euro, dus dat waren de kosten niet ;). Toen de jagers hier vroeger in deze dorpen aankwamen, werd hun jongen meisjes aangeboden om inteelt te beperken. Er zijn hier trouwens 1000 huskys, die allemaal zijn aangelijnd in groepen, aan de rand van het dorp. We hebben een avond met een 64 jarige Oud Deen Hans gepraat die nu het grootste Groenlandse bedrijf heeft, met 20 werknemers. Hij is architect en bouwcontructeur over heel Groenland. Die komt al 30 jaar overal op Groenland. Geweldige verhalen derhalve ! Op 21 juni krijgt met volledig zelfstandig bestuur, tot op heden was dat deels in handen van Denemarken. De Deense Koningin komt dan op bezoek en er zal dus groot feest zijn. Ze zijn bezig de wegen te fatsoeneren en ze schijnen opgeruimd te hebben, maar dat valt niet zo op helaas. Vuilnis is een groot probleem hier. Helaas hebben we geen zeehond op het menu staan, wel balen ! Zaterdag zijn we in de sporthal (jawel!) naar een indoor soccer toernooi geweest kijken, erg leuk, en het nivo viel zeker niet tegen. De jongens voetballen hier tot in de nacht ! Ze spelen snel en leuk combinatievoetbal en worden nooit moe ! Erg leuk om kinderen nog op straat te zien spelen, in plaats van dat ze achter de PC zitten. In 50 jaar tijd is dit plaatsje van het stenentijdperk naar het PC tijdperk gegaan. Dat is natuurlijk een omschakelijk van jewelste. Ze hebben nu allemaal een gsm, maar ze kunnen niet met windows overweg. De lokale visser die een foto van ons maakte, wilde ons nog wat andere fotos laten zien op zijn gsm, maar hij snalte het niet zo; opeens kwamen er honderden naaktfotos voorbij haha.....hij moest er zelf ook om lachen ! Zaterdagavond weer gaan stappen, en weer het zelfde tafereel. Geweldig gelachen ! Zondag naar het museum geweest, ook erg interessant en gewandeld in de Valley of the Flowers, waar we geen bloemen tegenkwamen, maar wel een fantastische omgeving wederom ! Nu staan de mannen op me te wachten om naar het Viking Festival te gaan in Hafnarfjordur; morgen is het Nationale feestdag hier, en dat wil zeggen dat vanavond om 00:00 het feest losbarst tot morgenvroeg, dus dat wordt een lange dag........balen zeg !! Enfin, het arctisch wonderland was een unieke ervaring, de superlatieven ontbreken. Wij hebben het wel meegemaakt, geweldig !!!!!!!!!!!!!!!

• 16 Juni 2009 - 15:39

Vivian:

Ik ben jaloers!!

• 19 Juni 2009 - 13:41

Brooke Shields:

I am ook jealous!

• 22 Juni 2009 - 07:53

Joyce Wieringa:

Ha Dennis, lees net op Hyves dat je jarig bent Van harte gefeliciteerd!!! Heel veel plezier nog daar. Groetjes!