Don Corleone eiland - Reisverslag uit Trapani, Italië van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Don Corleone eiland - Reisverslag uit Trapani, Italië van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Don Corleone eiland

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

26 Oktober 2010 | Italië, Trapani

Maandag 18 oktober gaan Fab en ik voor het eerst “langer dan een lang weekend” op vakantie, naar Sicilië. Vanuit voormalig Beek Airport, nu aansprekender onder Maastricht-Aachen Airport. Taxi pap is chauffeur van dienst. Heerlijk zo’n klein vliegveld en zo dichtbij, zeker als je al online ingechecked hebt en alleen cabin bagage hebt. We weten voor vertrek al dat de eerste 2 dagen verregend zullen worden; leuk vooruitzicht ! Op de westkust ligt het eveneens knusse Birgi Airport, nabij stadjeTrapani, aan de Tyrrheense zee. Na ruim anderhalf uur boven een fascinerend wolkendek gevlogen te hebben, stappen we aldaar in onze toepasselijke Fiat 500 retro. Allicht maken we eerst foto’s van de krassen op de auto. Een ontbrekende antenne sjoep ik van de buurauto. We rijden richting Palermo. 8km ervóór ligt Monreale. De plaatselijke dom , gesticht in 1174, is het belangrijkste bouwwerk van de Noormannen op Sicilië. De dom laat een mengeling zien van Arabische, Byzantijnse en Normandische stijlen. Tis maar dat je het weet. Van binnen is het zeker mooi. Alleen bezorgt de regen ons een somber gevoel. Het verkeer in Palermo is berucht. Nu weten we waarom. Op 2 banen, rijden 3 rijen auto’s, allemaal kris kras doorelkaar, en daarnaast wordt je links en rechts ingehaald door de traditionele scooters. Effe wennen, en effe stressen en godverren dus. Ons nog geen 1 ster Hotel Regina is niet veel soeps, maar we zijn blij van de weg af te zijn, en hebben een parkeerplaats dichtbij. Om de parkeerplaats te bereiken moet je door steegjes waarbij je hardop denkt :”passen we daar wel doorheen met de auto”?? Wel grappig op zich. Ook wennen is de Italiaanse siësta. Opeens is er urenlang weinig loos op straat, en zijn bepaalde winkels gesloten. Dan opeens gaan andere winkels en restaurants weer open, en de rest weer di cht. Ze eten er bovendien erg laat. Allemaal effe wennen en afstemmen. We zoeken de eerste avond uren naar een restaurant voor avondeten, en het was ook nog niet eens erg lekker, en het regent nog steeds. ’s Ochtends ontbijten we om de hoek bij een bakkerijtje met traditionele zoetigheden. We bezoeken de “beroemde” Catacombe di Cappuccini. Raar dat ik dat niet kende. Echt iets zeer aparts en kei gaaf. Hier liggen én hangen iets van 8.000 gemummificeerde skeletten, met hun originele overlijdenskleding, allemaal in geordende gangen onder de grond. De mannen, de vrouwen, de priesters en de professors (mensen met beroepen met meer aanzien) liggen/hangen allemaal apart bijelkaar. Beetje luguber en spookachtig.
http://www.palermoweb.com/sottopalermo/catacombe/cappuccini1.htm . Je waant je in Indiana Jones & The Capuchin Catacombs. We rijden richting westkust, naar het zeer toeristische Taormina, waar ook mega cruiseschepen Sicilië aandoen. Het historische plaatsje ligt idyllisch boven op een rots. Erg mooi. Vanuit ons nét 1 ster Astoria Hotel lopen we bergop het oude centrum in, door een stadspoort. Allemaal leuke steegjes, een winkelstraat, pleintjes, pizzeria’s en gelateria’s; mmmmmmm…!! Vanaf het kathedraalplein heb je uitzicht op de Etna vulkaan, bij goed weer althans :). ’s Middags eten we meestal antipasti met rode wijn; ook erg lekker, meestal. Lekkere pizza gehad ’s avonds. Het ontbijt is best ok. In onze tuin staan Johannesbroodbomen. Hieraan hangen een soort bonen, met daarin pitten waarvan het woord karaat is afgeleid. Omdat het gewicht van de zaden van deze boom vrijwel constant is - te weten 0,2 g - werden zij gebruikt als gewichtjes bij precisiemetingen (van bijvoorbeeld goud). Weer iets geleerd ! We rijden naar Rifugia Sapienza nabij de Etna vulkaan, om aldaar eerst de Monti Silvestri krater te beklimmen. Na 20 minuten kom je moe boven. Het uitzicht is echter zeer bevredigend. Erg veel verschillende kleuren in het heuvellandschap. Veel as, lava stenen, sneeuw en opvallend veel lieve lieveheersbeestjes. Ze zitten soms wel met 7 bijelkaar op 1 lavasteen. Leuk he !? Één lavasteen, zonder ongedierte, gaat in m’n koffer. We gaan met de dure gondel naar 2300 meter, richting Etna krater. Je mag niet naar de top. We lopen en klimmen wat. Uitzicht is schitterend. Helaas is het weer weer niet helder genoeg, maar we mogen niet klagen. Prachtige omgeving. We rijden terug naar Taormina en bezoeken het mooi gelegen Teatro Greco, met uitzicht op de Etna, bij helder weer. http://www.taorminapit13.org/public/teatro.jpg . Je kunt er foto’s blijven maken zo mooi. We eten om de hoek het traditionele Pasta alla Norma wat erg lekker smaakt. Opvallend is dat er best wat Russisch gesproken wordt om ons heen gedurende de reis. Zeker in kathedralen, maar ook de toeristenwinkels verkopen boeken in Russische taal. We rijden verder naar Syracusa, naar het oude gedeelte genaamd Ortigia. http://www.sicilyontour.com/eng/images/siracusa_ortigia.jpg . Onze zeer ruime kamer in een bed & breakfast is erg aangenaam. De lokale markt is erg gezellig. Zeker de vele soorten vis. Opvallende verschijning is de enorme zwaardvis, die in bijna elke vis-marktkraam pronkt. Mooi beestje ! http://www.natuurinformatie.nl/sites/nnm.dossiers/contents/i003367/zwaardvis.jpg Leuk zijn allemaal die typische Italiaanse winkeltjes waar ze brood, wijn, azijn, olijfolie, kazen, vers boterhammenvlees en vele tapenades verkopen. Een heerlijk broodje pittige kaas met parma ham gaat er smullend in ! Kost geen drol. Erg mooie peninsula dat Ortigia. Het gevarieerde lokale ontbijt op ons dakterras met uitzicht op de fonkelende Ionische zee vonden we zeer geslaagd. Sicilië is overigens zo groot als België en ligt vanuit Messina maar 3km van het Italiaanse vaste land, zijnde de provincie Calabrië. Deze week speelden veel Italiaanse voetbalteams europees, zelfs Palermo, maar ’s avonds was hier niets van te merken (helaas). In de haven heeft een jongetje een prachtige vliegende vis gevangen waarvan we mooie foto’s mogen maken. Ik eet een pizza del mare met alles erop en eraan, en Fab een aanbevolen pasta met zee-egel-saus. Erg apart. Op de markt kun je zien hoe ze die zee-egels opensnijden, en de “saus” met een mesje eruit halen; een heel karwei. In het barok dorpje Noto gaan we naar de gelateria met het lekkerste ijs ter wereld. De salon staat helaas in de steigers. Bij een ander café hebben ze de beste granita (slush puppy) maar die had ik al geproefd. Onderweg zien we vele citroenbomen en olijfbomen, met daartussen veel schapen met herders. In het andere barokdorp Modica overnachten we. Ook hier een erg fijne B&B. Je hebt hoog en laag Modica. Het uitzicht naar hoog-Modica, tegen een soort wand op is geweldig. Het traditionele diner in http://www.osteriadeisaporiperduti.it/ is echt super ! Ook het ontbijt op de kamer is erg leuk gepresenteerd. Modica is beroemd vanwege de chocolade. In een dolceria doen we wat proeverij en inkopen. Opvallend genoeg is er een Irish Pub, maar daar vinden we het niet zo gezellig. We rijden naar Mazara del Vallo aan de kust, aan de Middellandse zee. Daar zijn wat steegjes met Arabische invloeden. In de winkels zie je ook een andere cultuur kwa hygiëne. Onderweg zien we nog enkele temples uit de Valley of the Tempels in Agrigento. We eten wat een de strandboulevard. De tomtom is onmisbaar tegenwoordig. Soms doet ie echter niet wat je wil. Hij leidt ons via een andere weg dan gepland terug naar Trapani, waardoor we Marsala (desert wijn) en de zoutvlaktes missen. De Tourist Info in Trapani bezorgt ons een B&B midden in het labyrint van steegjes in centro Trapani. De eigenaar komt ons persoonlijk ophalen, anders kun je dat gewoon niet zelf vinden. Ik vond Trapani verrassend mooi. Een paar leuke winkestraten, waar je natuurlijk veel Sjengen hoort praten, die allemaal de route MST-TRA hebben ontdekt. Zaterdagavond drinken we wat meer dan normaal. Fab drinkt enkele aparol met prosecco, een mix genaamd aperol spritz. En ik aan de veel onderscheiden Venezuelaanse Pampero rum en caipirinha. Fab had er ’s nachts wat moeite mee geloof ik :). De laatste dag werd weer een hoogtepunt. Met de gondel naar 903 meter hoogte, waar het middeleeuwse dorpje Erice op een berg ligt. Het ziet er sprookjesachtig uit. Een zeer donkere wolk hangt exact boven de bergtop; je loopt letterlijk door de wolk als je door de middeleeuwse steegjes loopt. Bizar. Dit blijft enkele uren zo. De wolk blijft hangen, maar gaat iets omhoog, zodat we nu wel iets kunnen zien. De ligging is echt belachelijk mooi. Je ziet heel Trapani, maar ook de eilandjes voor de kust, en de kustlijn met rotsen aan de andere kant, en dat allemaal met diverse kasteeltjes die het zicht enorm verrijken. Wat een uitzicht ! http://www.bestofsicily.com/erice.htm En wat een afsluiter van deze erg leuke, mooie en gezellige week op Don Corleone eiland. Toevallig is vrijdag toen wij in Modica waren een hoge maffia baas opgepakt in die regio; op een gegeven moment kwamen er 5 politieauto’s langsscheuren, die daar dus waarschijnlijk naar op weg waren. Onze auto hebben we niet helemaal afgetankt afgeleverd, dat lukte net niet. Ook ben ik diverse dingen in de auto vergeten eruit te pakken. Beetje te gehaast blijkbaar. Tijdens het boarden moet je je koffer op een weegschaal zetten, om te kijken of die onder de 10 kilo blijft, anders moet je bijbetalen. Een stevigere vrouw achter ons, dacht dat ze er zelf op moest gaan staan :). Bij thuiskomst blijkt mijn ooglaseroperatie van vandaag te zijn uitgesteld naar komende vrijdag. Wel balen. Ben wel wat gespannen daarvoor. Verder vonden we allebei dat het mannelijk en vrouwelijk schoon erg tegenviel. De mannen, ook boven de dertig en ook tijdens uitgaan, lopen daar bijna allemaal op van die Nike Air -achtige renschoenen. Verder hebben ze vaak een tasje om, en kussen ze iedereen die ze kennen; in Heytse heet zo iemand een homo. Arrivederci.

• 01 November 2010 - 17:23

Bär.:

Wederom prachtig be/geschreven, Den.

• 05 December 2010 - 17:18

Pim Oep:

Wel aardappelen schillen, hè?

Tongslag!

P. Oep!