Kultur Krempel - Reisverslag uit Weimar, Duitsland van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu Kultur Krempel - Reisverslag uit Weimar, Duitsland van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

Kultur Krempel

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

24 Oktober 2008 | Duitsland, Weimar

In Wroclaw flink rondgewandeld in de mooie oude stad. Midden op het plein staat net als in Krakow een groot gebouw. Hierin zitten wat horeca etablisementen, en ook een mini brouwerij, http://www.spiz.pl/wro/index.php?a=news . Ik slaap nabij het centrum in een soort art straat. Het hostel is dan ook erg apART ingericht. Er slaapt alleen maar 1 ander persoon in mijn dorm, een Ozzy die mij sterk aan een maffe Mad Max doet denken. Ik kijk naar Celtic-ManU in de 3 levels tellende http://restauracjekrawczyk.com.pl/eng/index_guiness_pub.php . Woensdag slaap ik uit. Een wandeling naar de noord kant van de stad, over diverse bruggen, brengt me in wederom een kerktoren met cityview. Helaas is het motregenachtig, dus ik zie niet veel. Er zijn veel jeugdige toeristen uit Duitsland. Bij die zout mijn waren er erg veel Scandinaviërs; de Zweden hebben een historische band met Polen kwa invasies. De grootste veldslag uit de Poolse historie is mooi nageverfd weergegeven in een panorama http://www.panoramaraclawicka.pl/en/what_to_see.html . Eigenlijk best wel een mooi kunstwerk. Het is een schilderij, helemaal in de rondte. Je staat er een paar meter vanaf, en in die paar meter is het schilderij verder gegaan, maar dan met echte zand, geweren, stenen etcetera. Een soort 3-D schilderij dat doorloopt in kunstmatige werkelijkheid zeg maar. Erg gaaf bedacht ! Het National Museum pronkt ook hier weer met 567322 schilderijen. Je mag ook hier weer nergens foto's maken, behalve als je iets van 8 euro betaalt. Er zijn wel honderd kunst halletjes, met in elk halletje een medewerkster die jou letterlijk nakijkt en naloopt of je niet toch stiekum een foto maakt. Erg irritant. Wederom even bij Guiness Pub voetbal gaan kijken. Lekker oppe tijd naar bed gegaan, Mad Max is weg, dus lekker rustig geslapen. Will en Gosia bellen me om 08.57 wakker. Om 10.15 zie ik ze vanaf de wegkant aan komen rijden, en wuif ik ze mijn kant op. Ze lopen even over het mooie plein, zodat ze dat ook even meegepikt hebben, en ik blijf bij de foutgeparkeerde auto om de agenten op afstand te houden, daarna rijden we richting DDR. Net als op de heenweg worden we, omdat we een NL kenteken hebben, weer aan de kant gezet door de Polizei. Ze hadden geen digitaal stopbord, maar een pingping-betje met "HALT BITTE !". Het is gewoon irritant, maar ja. Voor Gosia was het de eerste ervaring met zoiets. Toen een Polizist een privetasje van Gosia wilde inzien, zei ze terecht "but that is private!". Maar ja, je hebt nix in te brengen tegen die gasten. Je voelt je er wel een beetje crimineel onder. Om een uur of 17 komen we in Weimar aan. Will heeft keurig een 3 persoons kamer geregeld in een centraal gelegen gasthuis, Am Theater. Gosia is erg moe. Er komt tijdelijk iemand anders in haar appartementje in Krakow, en Gosia wilde het derhalve keurig achterlaten en heeft afgelopen nacht om 5 uur nog de diepvries ontdooit en de koelkast zuiver gemaakt. Weimar is de culturele hoofdstad van Duitsland. De Duitse beroemdheden Bach, Marlene Dietrich, Goethe, Nina Hagen, Liszt, Nietzsche, Schiller, Strauss, Wagner en Carl Zeiss hebben er allemaal gewoond. http://en.wikipedia.org/wiki/Weimar . Als je net uit Krakow, Gdansk, Warschau en Wroclaw komt, valt het enigszins tegen helaas. Toch is het wel een mooi stadje. En erg klein. Bij het grote "Schloss" hangt een vlag waarop staat "Kultur Krempel", dat was wel reden voor een lachbui bij Krelke en mij natuurlijk. Wat unne krempel. Na een uur hebben we het al gezien en gaan we "all you can eat"-chinezen. We drinken er wat goedkope lokale biertjes in "Zur Alten Laterne", kijken nog even naar Gosia's favoriete Fussball op tv :), en gaan rond 23.30 gezellig met z'n 3tjes slapen. Vanmorgen, na het ijs van de ruiten gekrast te hebben, via Erfurt en Limburg(?) over een prachtige route naar huis gereden. Het zonnetje scheen. De autumn-colours en de witte dorpjes in de heuveltjes, met hier en daar een kasteeltje op een bergtop maakten de terugrit een lust voor het oog, zeker met Buffalo Tom op de achtergrond, uit mijn gsm via een kabeltje naar een apart cassettebandje in Will's autocassetteradiospeler, maar het werkte wel! Al met al erg veel moois gezien in Polen. Fijn dat Will en Gosia zo sociaal waren en we een aantal leuke dingen samen hebben kunnen doen. Op het werk was er blijkbaar iemand wat minder te spreken over mijn last-minute escapade, dus dat wordt een leuke maandag. Not.

  • 24 Oktober 2008 - 19:27

    Leon:

    Oh, is Will dat, die nog met cassettebandjes muziek draait ! ;)

  • 22 November 2008 - 08:15

    Vivian Van Der Weide:

    Hey Dennis,

    Helemaal geirriteerd probeer ik mijn lokatiekaartje (links) te veranderen. Er staat bovenaan met vlaggetje dat ik in de VS ben, wat klopt maar de tijd en dat stomme kaartje links blijft op NL staan.

    Hoe verander ik dat? Ben je in Duitsland?

    Groetjes,
    Vivian

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Duitsland, Weimar

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

06 Juli 2023

Indonesie

03 Juli 2022

Zwitserland

02 Oktober 2021

Valencia

02 Oktober 2021

Lille

18 September 2020

Ameland
Dennis
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 479
Totaal aantal bezoekers 200724

Voorgaande reizen:

11 December 2006 - 14 Februari 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: