De steenwoestenij van Tenerife - Reisverslag uit Santa Cruz de Tenerife, Spanje van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu De steenwoestenij van Tenerife - Reisverslag uit Santa Cruz de Tenerife, Spanje van Dennis Brouwers - WaarBenJij.nu

De steenwoestenij van Tenerife

Door: Dennis Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Dennis

05 Mei 2011 | Spanje, Santa Cruz de Tenerife

Zaterdag 23 april bracht taxi Heytse ons naar het handige Maastricht - Aachen Airport voor een RyanAir weekje ontspannen op Tenerife. Dit zal een van de verste Ryan Air vluchten zijn denk ik. 4 uur en een kwartier in een stoel zonder entertainment. De oordopjes van mijn I-phone (op vliegtuigmodus) was ik vergeten, en de Apps van PacMan, schaken en Donkey Kong had ik er recent afgehaald. Een lange vlucht dus naar "Die Kanarischen Inseln". Vliegen over vulkanische eilanden is echter nooit een straf voor de gelaserde ogen. Tenerife South Airport is onverwachts groot. Onze zwarte Fiat Panda staat gelukkig al voor ons klaar, en een uurtje na de landing zijn we al via diverse haarspeldwegen bij ons appartementencomplex Dragos Del Sur in Puerto de Santiago, west-Tenerife, aangekomen. Onze kamer is vrij groot. Als ik het slaapkamergordijn opendoe, komt er een "haha" uit mijn mond. Opeens kijken mij 25 badgasten aan. Vanuit ons balkon op etage 4 kan ik zo het hotelzwembad op etage 4 inspringen. De bar is bijna binnen handbereik. Maar deze lokatie is natuurlijk niet prettig voor een romantisch weekje. De dag erna ruilen we deze dan ook voor een identieke kamer maar dan met oceaanuitzicht. We maken een heuvelachtige wandeling naar het pitoreske Los Gigantes haventje alwaar we elk een mega bord met een hand vol verse vissen verorberen. Mmmm. We pakken toch maar de taxi terug. Deze kost in dit hele gebied 3 euro en 5 pesos, uh, cent. Dat is dus het lopen niet waard :). Zondags slapen we uit en ontbijtbuffetten we lekker in ons hotel voor 5 euro. We gaan de Masca-kloof hiken. Een taxi brengt je via haarspeldbochtjes naar het voormalig piratendorpje Masca, echt schitterend gelegen. De wandeling is 6km en gaat 600 meter omlaag naar een strandje/baai alwaar je wordt opgepikt door een bootje dat je terug naar Los Gigantes brengt. Hier wat mooie foto's: http://sites.google.com/site/corslaats2/tenerifemasca . Het is gelukkig iets bewolkt, zodat we niet aanbranden. Ik vond het echt een schitterende hike. Wat een natuur ! Een canyon van vulkaansteen met veel mooi flora. Je weet vaak niet welk "pad" je moet volgen. Vaak denk je :"Moet ik daar écht overheen/doorheen/onderdoor". Echt een avontuur ! We hebben de hike wel onderschat want we hebben geen voer bij ons. Dat maakt het laatste anderhalf uur wel lastig vanwege de vermoeidheid, maar ook door een onfortuinlijke uitglijder van Fabienne met een pijnlijke elleboog en hand tot gevolg. Na een uur of 4 komen we eindelijk op het zwarte strandje aan en worden we opgepikt. Langs de immense Los Gigantes rotspartijen http://www.divingtenerife.co.uk/images/homepage/large/LosGigantesMarina2.jpg gaan me zeer vermoeid maar zeer voldaan weer naar onze rustplaats. Maandag gaan we naar Garachico: http://www.unav.es/dpp/tecnologia/2005/88/imagen/garachico3.jpg . Een nog niet door toerisme (lees; Duitsers) bedorven kustplaatsje. Het is een mooie route, en het pleintje is ook erg leuk. We eten allicht lekkers in een onderscheiden tapas barretje. We rijden daarna door naar Icos de los Vinos alwaar de boom “El Drago” fotograferen in de miezel. De Drago Milenario is hét symbool van dit eiland. Deze beroemde drakenboom is echter slechts ongeveer 300 jaar oud en niet zoals de naam doet vermoeden, al 1000 jaar. Toch is het de oudste drakenboom ter wereld: http://www.sanmarko.nl/nl/Vakanties_/Canarische_eilanden/Tenerife_Image_Tenerife_01.aspx . ’s Avonds een heerlijk lammetje gegeten bij het beste restaurant alhier, Fisherman’s Inn, met een prachtig balkon. De huiswijnen hier zijn voornamelijk van tempranillo druiven, en dat is niet verkeerd ! In de supermarkt om de hoek halen we elke morgen ovenvers brood en lokale ham. Heerlijk op ons balkonnetje ontbijten ! Dinsdag dan toch ook maar even bij de zon- en zuip aanbidders in het overtoeristische Playa de las Americas en los Cristianos geweest. Een soort mini Las Vegas badplaats met voor 90% Duitse en Engelse toeristen, en wat verdwaalde Nederlands natuurlijk. ’s Avonds om de hoek in een lokale kroeg voetbal gekeken. Fab had haar dwarsligger van Dan Brown bijzich waarmee ze zich goed heeft vermaakt tijdens de Champions League wedstrijden. Goed geregeld :). Woensdag rijden we voor de zoveelste keer via de haardspelbochten naar het meer autentieke noorden. We bezoeken autentiek dorpje La Orotava, waar de huizen nog de typische Canarische patios en houten balkons hebben, zoals het mooie Casa de los Balcones. Verderop in Santa Ursula bezoeken we een Guachinche, dat zijn typische restaurants bij wijnboeren waar je ook wat tapas kunt krijgen. In plaats van om te keren naar ons optrekje, rijden we door naar het centrum van Tenerife, richting het magistrale National Park El Teide, welk op de Unesco werelderfgoedlijst staat, en dat is méér dan terecht. De Teide is de hoogste “berg” van Spanje met zijn 3718 meter boven de zee. De laatste eruptie was in 1909, dus hij slaapt. Het gebied rondom deze vulkaan is werkelijkwaar van een andere planeet; een maanlandschap met een lavasteenwoestenij, naaldbomen en canyons. Niet voor niets werden hier films als Planet of the Apes, Total Recall en Star Wars gefilmd. Een van de mooiste vulkaangebieden op deze aardkloot, zonder twijfel. Is er iets mooiers binnen Europa ? Laat het me weten ! Het landschap verandert elke meter, ook het weer verandert overigens erg snel, wat weer mooie beelden oplevert. Verder rijdend richting ons optrekje verandert het landschap weer naar een naaldbomengeheel en komt de Atlantische oceaan weer aan de horizon kijken. Wauw !! Tenerife ligt maar een dikke 100km van de Westelijke kust van Afrika. Het klimaat op Tenerife wordt grotendeels bepaald door de noordoostpassaat, een constant waaiende wind uit het noordoosten. Dankzij deze passaatwind is de temperatuur op Tenerife het gehele jaar door gelijkmatig: s'winters gemiddeld 23 °C; zomers gemiddeld 28 °C. Dat was een stukje copy/paste. ’s Avonds even Real-Barca gekeken, maar er was weinig loos. Donderdag hebben we eens een dagje niet veel gedaan. Stukje gewandeld, ijsje gegeten. Daarna bekwam mij een diner niet goed en moest ik al snel na het eten een zeer dunne neger op de boot zetten. Daarna een Venezuelaanse Pamperas rum/cola genuttigd. De taxichauffeur bracht ons naar Playa de las Arenas, 500 meter van ons appartement, waar ze wél een fatsoendelijke kroeg hadden. De Blarney Stone Irish Bar had een solo artiest met traditionele Ierse en Amerikaanse meezingsongs. Best leuk entertainment vond ik. De té country-achtige songs bevielen mijn wederhelft wat minder, en ik moest “helaas” haar Havana Club opdrinken. Vrijdag zijn we met een mooie catamaran langs de gigantische Los Gigantes op zoek gegaan naar dolfijnen en walvissen. Helaas waren ze vandaag onvindbaar. Wel hebben we even lekker in een baaitje geankerd en gesnorkeld in het koude maar aangename water. Voor het eerst sinds 23 jaar zonder lenzen kunnen zwemmen. Apart. Daarna weer gaan eten bij ons favoriete Fisherman’s Inn. We moesten oppe tijd naar bed. Om 03.30 ging de wekken. Het is er overigens 1 uur eerder. Nog even 40 minuten gas geven en we zijn weer terug op TNS Airport. De Fiat Panda met hoge instap heeft zuinig gereden. We mogen de tank leeg achterlaten, en hebben niet hoeven tanken de hele week, dus dat was goedkope autohuur. We vliegen weer zonder entertainment op Koninginnedag naar Mestreech. Om 11.30 staat pap al te wachten en om 12.05 rijden we al in Hunsel; de helikopter met de Koningin hangt ook in de lucht boven Thorn. Semmie hebben we zondag opgehaald bij het zeer prettige hondenpension De Hegge in Laar. Nu nog 2 weekjes inpakken en op 16 mei krijgen we de sleutel van ons nieuwe huisje.

• 27 Juli 2014 - 12:55

Ron Lemmens (vriend Van Marielle En Richard):

Hoi Dennis,

Had de link van Mariëlle doorgekregen betr. jou reisverslagen, we gaan di. naar Tenerife. Super leuk en boeiend geschreven je reisverslagen en ik neem die van Tenerife mee en zal er zeker gebruik van maken.

Groeten Ron